sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon Heavy poprvé jako Block 5

Na dveře nám klepe jeden ze startů, který patří ke špičkovým událostem roku. První komerční (nikoliv testovací) mise čeká už půl hodiny po půlnoci nejsilnější raketu světa. Falcon Heavy si navíc odbude premiéru v konfiguraci Block 5, která byla na klasických Falconech 9 zavedena do provozu až několik měsíců po zatím jediném startu Falconu Heavy. Nyní se tedy i tato těžká raketa dočká všech vylepšení, která byla v uplynulých měsících prověřená na Falconech 9. SpaceX se chce i tentokrát pokusit o motorické přistání obou bočních stupňů i stupně centrálního. Zveme Vás tedy na živě a česky komentovaný přenos startu s družicí Arabsat 6A, který je naplánován na čtvrtek 11. dubna v 0:36 SELČ.

Náš přenos většinou spouštíme zhruba 15 minut před startem, ale u důležitých startů začínáme dříve. V případě aktuálního Falconu Heavy začneme okolo 0:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.

EDIT: Start se odkládá nejdříve na 2:00. Náš přenos začne v 1:40

EDIT 2: Start potkal další odklad kvůli silným výškovým větrům se posunul na samotný konec startovního okna – na 2:32 SELČ. Náš přenos začne ve 2:10 – jakýkoliv další odklad znamená konec dnešních pokusů. Odkládalo by se zřejmě o 24 hodin.

EDIT 3: SpaceX se dnes nepokusí o start. Máme tu odklad o 24 hodin. Děkujeme všem, kdo chtěli náš přenos sledovat a přejeme Vám klidnou noc.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/02/FH-rollout-7-SpaceX.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
75 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
M
M
5 let před

a zrovna zítra musím brzo vstávat a jet přes půl republiky :-/

Maniak
Maniak
5 let před

Dobrý den, ví se, proč šestitunovou družici vynese Falcon Heavy? Honí se mi hlavou, proč telco operátor souhlasil s dosud dostetačně nevyzkoušeným nosičem…

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Maniak

Hezký den,
prakticky všechny rakety (až na opravdu vzácné výjimky) berou jako zkušební pouze první start. Pokud dopadne dobře, je už druhá mise operační. Takže i v tomto případě je všechno normální. Pak bychom si mohli říkat, kde leží ta hranice, co už je spolehlivě otestovaný nosič? Stačí aby bez problémů letěl jednou, třikrát, pětkrát, desetkrát …?

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Já bych klidně mluvil o nedostatečně otestovaném nosiči – zásadních změn oproti tomu co startoval poprvé je podle mne hodně.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  tycka

Jak se to vezme, základní prvky FH zůstaly a změny byly otestovány na F9, takže by se se v provozu měly chovat předvídatelně. Musk tuším u aktuálního startu vyčíslil pravděpodobnost selhání jen na 5 – 10 %.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpověď  Maniak

V roce 2015, když byla zakázka uzavřena, měl Falcon 9v.1.1, který létal pro SpaceX v té době, nosnost necelých 5 tun na GTO. TaKto těžkou družici v té době mohl vynést jen FH. Ano, připravovali F9 FT, ale prostě ho ještě neměli.

KarelTv
5 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Ano, neměli F9 FT, ale FH neměli stejně tak a taky ho teprve připravovali…..

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  KarelTv

Dá se očekávat, že FH měl vyšší pravděpodobnost realizace než úvahy o navýšení nosnosti F9 na potřebnou úroveň.

Maniak
Maniak
5 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Díky, to dává smysl. A já si říkal, že nechtěli letět F9 expendable. 🙂 To by musel asi i teď… i když s přistáním na plošině by to asi zvládnout měl.

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  Maniak

Družice je určitě pojištěna – škodu by zaplatila pojišťovna. Otázkou všask je zdržení kvůli stavbě nového kusu.

Tovy
Tovy
5 let před

Ví se, jaké má být počasí?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Tovy

Zatím to vypadá docela dobře, poslední dostupná předpověď dává pravděpodobnost dobrých podmínek 80 %.

Miloš
Miloš
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Super! Pozrieme si štart FH potom play off NHL. Výborná kombinácia. Držím palce!

Alois
Alois
5 let před

To by mne také zajímalo proč letí FH, když by to pravděpodobně F-9 dokázal též a kolik platí zákazník. Cena FH by měla být minimálně dvojnásobná než u F-9. Že by zákazník byl lidumil, to se mi nezdá.

Pert
Pert
5 let před
Odpověď  Alois

Už se to tady několikrát řešilo. F9 ve variantě bez návratu prvního stupně se může dostat na podobnou cenu jako FH s návratem stupňů (ale to je jen moje domněnka).
Hlavní rozdíl bude podle mě v cílové orbitě. FH je na rozdíl od F9 schopný danou družici vynést na dráhu s perigeum daleko výše a tím ušetřit družici hodně paliva.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Pert

Ano, cena FH je prý jen o trochu vyšší než u F9.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Pert

6 tun není tolik aby první stupeň měl nedostatek paliva na přistání, zejména na moři. Z toho plyne, že tři stupně, z toho ještě jeden zesílený nemohou mít nikdy srovnatelnou cenu s jedním a to zcela pomíjím druhý stupeň FH, který bude podstatně dražší než u F-9 a totéž se týká i aerodynamického krytu. Vyšší dráha než ta s apogeem na GEO toho mnoho neušetří, neb družice muset brzdit.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Proč by měl být druhý stupeň a aerodynamický kryt FH dražší než u F9?

H@ns
H@ns
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak to by mě taky zajímalo, proč by druhý stupeň FH podstatně dražší než F-9.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Alois

Jestliže má nésti 63 tun, což je údajně nosnost na LEO, musí být daleko robustnější než druhý stupeň F-9, dále se nebude vyrábět v takových sériích a aerodynamický kryt pro 63 tun bude také robustnější než u F-9.
Samozřejmě pokud FH ponese ubohých 6 tun jako nyní nepotřebuje robustnější druhý stupeň a dokonce bych se odvážil tvrdit, že nepotřebuje ani oba boční první stupně.

Bigbaz
Bigbaz
5 let před
Odpověď  Alois

Vzhledem k cílové orbitě 200 x 90 000 km se sklonem 23 stupňů a váhou 6,5 tuny, si nemyslím, že by to bežný F9 zvládnul.
63 tun je vypočtené maximum a pokud by něco takového opravdu chtěli vynášet, tak by tomu museli přizpůsobit komponenty. Věřím že do 15-20 tun mají adaptér vychytaný, víc je extrémně nepravděpodobné a spíše jde o výkonovou rezervu, která se dá využít k dostání se na vyšší orbity, než jen na LEO.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Bigbaz

Přesně tak, nosnost na LEO není u FH příliš důležitá – tahle raketa asi nikdy neponese náklad takhle nízko. Její dráhy leží výše. Klasický F9 by byl rád, kdyby s takto těžkou družicí dosáhl klasické GTO, ale spíše by to byla subsynchronní dráha.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Alois

Pak by ovšem zcela postačilo přidat k prvnímu stupni dvě nebo tři malé SRB, jako u Delty.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Zcela evidentně nechápete logiku SpaceX. Oni nechtějí jít cestou motorů na TPL, které se nedají zachránit. FH umožní doručit šestitunový náklad na supersynrchonní dráhu.

lvy
lvy
5 let před
Odpověď  Alois

Mám obavu, že pan Alois je zcela mimo místu.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Alois

Vycházím z úvahy, že S-X je podnikatelský subjekt a cílem je zisk. Proto se domnívám, že levnější varianta by byla F-9 posílený SRG. Samozřejmě pro 6 tunový náklad. Mohu se ovšem mýlit, je to jen odhad, tak mne prosím nekamenujte.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

To se domníváte špatně – SRB by zachránit nešly a proto se SpaceX více vyplatí použít FH.

Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
5 let před

Hlavne tu cenu vubec nezname a ja bych se nedivil, kdyby dostali jeste lepsi jenu nez za F9 jen proto aby mely dalsi start a urychlily ruzne certifikace pro armadu a NASA.. ale je to jen spekulace…

HighLander
HighLander
5 let před
Odpověď  Stepan Krnansky

… veľmi výstižná úvaha. Uvažoval som podobne.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpověď  Stepan Krnansky

K ceně vám můžu říct jen to, co bylo zveřejněno. Za 650 milionů byly objednány dva satelity (tenhle a Hellassat4). Za tuto cenu měly být vyrobeny, vyneseny a pojištěny. To je tak jediné, co víme jistě. Dá se teoreticky rozklíčovat trošku i pojištění. A že teď spaceX nabízí FH za 90 mega neznamená, že za tuto cenu to nabízela před 4 lety.
Úvaha je to zajímavá, ale moc se mi nezdá. Před těmi 4 lety měla SpaceX z US Air Force jedinou zakázku, STP 2. A na tu potřebovala jen demo misi, nic víc. Takže nemyslím si, že tenkrát uvažovali takhle. A hlavně meli podepsáno misí víc, tuším že Inmarsat, Intelsat 35e, snad i další. Takže mohli to nabízet levněji, to je pravda. Ale spíš proto, že to je nová raketa, ale ne kvůli certifikaci. Mimochodem, do EELV se prosoudili teprve pár měsíců předtím.

Martin
Martin
5 let před

Dobrý den, jaký je aktuální čas začátku přenosu, když se start přesunul na 2:00 SELČ.
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Martin

Hezký den,
přenos by v tom případě začal v 1:40.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ach jo, a to mi ten prvý termín tak vyhovoval. No čo už, toľko nadčasov, čo ja mám kvoli raketám… Nemal by som nejaké percentá zo zárobku poslať Elonovi? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Zkuste mu napsat. 😀

matej
matej
5 let před

kdy se teda poletí? kdy bde ahájen videopřenos ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  matej

Já se přiznám, že tuhle otázku nechápu. Právě proto, aby to bylo všem jasné, jsem to napsal do článku.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ja to trochu chápem. Možno mu prišlo zmatočné, keď je v článku čas 00:36 SELČ, 00:15 SELČ, potom 2:00, 1:40.
99% ľudí to asi pochopilo, ale pán možno nevie, čo znamená skratka SELČ, mohlo ho to zmiasť a tie ďalšie časy ani nie sú upresnené do akého pásma patria. Možno nevie, čo znamená slovo EDIT (ktoré by som ja osobne nepoužíval, nevidím k tomu dovod). Možno je len unavený, je dosť hodín.

Takže mateji, vidíme sa za hodinu a 5 minút v čase 01:40 na mall.tv 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Beru to tak, že když vidím EDIT, tak to značí změnu.
A teď bohužel přibude EDIT 2. :-/

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

narážal som na to, že keby tam bolo slovo ZMĚNA (oprava,…) možno by pochopil. ale ako som písal, 99% ľudí chápe a nedá sa všetkých vodiť za ručičku

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Vidím to podobně.

lvy
lvy
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Možná by bylo vhodnější používat více česky znějící slovo Aktualizováno a čas kd k aktualizaci došlo. Přiznám se, že v tomto je kosmonautix poněkud zvláštní, často jsou zde totiž informace, které již neplatí a přitom je lze snadno opravit. Myslím teď informace, které se změnily, nemyslím tím nic špatného.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  lvy

EDIT používáme už dlouhé roky a nikdy jsem neměl pocit, že by tomu někdo nerozuměl.
A ohledně těch neaktuálních informací je to těžké – zpětně editovat články je časově náročné a málokdy si na to vzpomeneme.

Tano
Tano
5 let před

Na stránce SpaceX mi naskočilo, že přenos začne za 4 hodiny, to už ale nebude startovací okno. Nemáte někdo bližší info?

Libor
Libor
5 let před

Teď, ze srdce děkuju SpaceX za posunutí startu, protože přesně v 00:36 mi vypadl na 10 minut Internet. To bych to rozkopal, když by se to drblo přesně při startu a než bych rozjel zálohu, bylo by po všem 😀 Už se to krátí …

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Libor

Tak to by byla opravdu hodně hloupá náhoda. Dokážu si představit, jak by tohle naštvalo.

Dreamer
Dreamer
5 let před

Start posunuty na 5:32 AM CET, dobru noc, snad sa to posunie na vecer…

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před
Odpověď  Dreamer

Dúfam, že si sa len preklepol a vieš, že štart má byť 2:32 a nie 5:32. Nech si nedávaš na ráno zbytočne budík a nie si nepríjemne prekvapený..

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před

Elon píše, že ak sa to čoskoro nezlepší, budú musieť odložiť štart. Ja tomu dávam tak max 5%, že sa dnes poletí.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Začínám být taky trochu skeptický.

Jakub
Jakub
5 let před

on je totiž problém že spacex odsunul čas vysílání za 4h… tj asi proto ta otázka s časem

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jakub

Čas spuštění přenosu na YT se nedá brát jako důvěryhodný zdroj informací.

Jan Jančura
Jan Jančura
5 let před

Podle Spacelaunchreport má F9 blok 5 nosnost na GTO s přenosem ve výši 1,8 km/s na GEO vynést bez problému 8,3 t. Podle mého výpočtu zvládne se zatížením od té družice ve výši 6 t bohatě 10,6 km/s. Tak je dosti pravděpodobné, že by tu družici vynesla přímo na GEO i F9. Zřejmě je důvodem proč použili FH, je její další test za účelem certifikace.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před

Odklad, takže zajtra páni, ahoj 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Dobrou noc.

Petr eret
Petr eret
5 let před

Zdá, se že je odklad na zítra.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Petr eret

Přesně tak, už je to i v článku.

Viktor Prudič
Viktor Prudič
5 let před

https://www.spacex.com/webcast
odloženo, bouchne to zítra

Alois
Alois
5 let před

Dnes po 20.00 začne poslední fáze přistání na Měsíci, bude redakce komentovat ?
Časově by to mělo být s komentářem k FH bez problému. Dík.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Bude psaný online přenos.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji, to jste mně potěšil.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Rádo se stalo. 😉

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  Alois

Přidávám link na přímý přenos
https://www.youtube.com/watch?v=HMdUcchBYRA

Jan Jančura
Jan Jančura
5 let před

Zpřesňuji výpočet z předchozího mého komentáře.
Raketa F9 blok 5 dává se zatížením od družice Arabsat 6 ve výši 6,5 t k dispozici se započtením 15% ztrát gravitačním a atmosférickým odporem (zjednodušeně řečeno) k dispozici delta v= 10,34 km/s.
Pro dosažení dráhy GTO (200x42164km) je zapotřebí delta v 10,18 km/s, pro dosažení dráhy GTO+(200x90000kmx23°) pak 10,57 km/s. Z toho vyplývá, že těsně F9 dosáhne potřebné delta v pro dráhu GTO, ale zase těsně nedosáhne potřebné delta v pro předepsanou dráhu GTO+.
Podle mne je to však hlavním důvodem pro využití těžší rakety FH možnost jejího testování pro budoucí certifikaci. Pokud stanoví SpaceX cenu výhodnou pro zákazníka, je to dobrý obchod pro obě strany – zákazník ji z větší části uhradí náklady na test a zákazník dostane družici na výhodnější dráhu a tím ušetří palivo pro korekce na vynesení na GEO a pozdější korekce dráhy.

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  Jan Jančura

To počítáte pro reusable nebo pro expendable variantu?

Jan Jančura
Jan Jančura
5 let před
Odpověď  Dan

Pro vysokou energetickou náročnost (delta V) je to se zahozením prvního stupně.

Zahry
Zahry
5 let před

Odklad startu byl způsoben silným větrem. Když se podívám na meteo podklady, tak silný vítr se odehrává ne na floridě ale v Atlantiku. Dá se někde ofiko dohledat, zda byl odklad způsoben větrem v přistávací oblasti centrálního stupně? … jen zvědavost. Díky 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Zahry

Nikoliv, problémem nebyly větry přízemní, ale výškové. Konkrétně šlo o střihy větru – prudké změny směru proudění vzduchu v různých výškách.

Zahry
Zahry
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Aha, děkuji. Tak to snad dnes šance budou větší:-)

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Zahry

Zatím to tak vypadá. 😉

Matej Klimo
Matej Klimo
5 let před

startuje se tedy 12.4 v 00:35 ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Matej Klimo

Přesně tak, dnes ještě vydáme nový článek, aby to lidé měli na očích.

Matej Klimo
Matej Klimo
5 let před

spacex chce začít přnos 3:35. jak je to možné?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Matej Klimo

Na internetu jsou stovky zdrojů informujících o termínu startu – začátek přímého přenosu na YouTube je z nich asi nejméně důvěryhodný. Neřiďte se podle něj.

Tomáš
Tomáš
5 let před

úžasné, nepopsatelné, děkuji za český komentář, to čekání za to stálo.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Tomáš

Tohle byl skutečný masakr! Díky, že jste byl s námi.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.