sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: Crew Dragon se vrací domů

Druhého března jsme společně sledovali start Falconu 9 s prvním exemplářem lodi Crew Dragon, o den později jsme byli svědky toho, jak se tato kosmická loď poprvé připojuje k Mezinárodní vesmírné stanici. Další dny byly ve znamení fotek, kterým dominovala plyšová Zeměkoule, kterou Crew Dragon přivezl a nyní přichází čas loučení. Mise DM-1 totiž zdaleka není u konce. Sám Elon Musk při postartovní tiskové konferenci prohlásil, že největší strach má z průchodu atmosférou kvůli nesymetrickému tvaru návratové kabiny. V tomto článku najdete psaný online přenos z odletu od ISS a přistání v Atlantiku. To hlavní nás čeká až zítra, ale článek vydáváme už dnes, abyste o této události věděli včas.

Ještě než se dostanete k psanému přenosu, připravili jsme pro Vás základní informace o tom, co nás v pátek 8. března čeká. V 8:00 našeho času začne NASA TV vysílat přenos věnovaný chystanému odpojení – k tomu by mělo dojít v 8:31 našeho času. Crew Dragon se v neděli ke stanici připojil automaticky bez pomoci robotického ramene – stejně tak se automaticky i odpojí a vzdálí od stanice. Po oddělení bude přenos na NASA TV na několik hodin přerušen, zatímco pozemní týmy budu vyhodnocovat připravenost lodi na závěrečnou fázi mise.

Oranžově je vyznačena dráha návratu lodi Crew Dragon z mise DM-1.
Oranžově je vyznačena dráha návratu lodi Crew Dragon z mise DM-1.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Ve 13:30 našeho času začne přenos na NASA TV znovu. Crew Dragon by měl své motory zapálit proti směru letu ve 13:53, čímž zpomalí a sníží perigeum, tedy bod oběžné dráhy, který je k Zemi nejblíže. Následovat bude vstup do atmosféry, během kterého bude loď chránit tepelný štít. Poté Crew Dragon vystřelí padáky, na kterých se snese ve 14:45 do vln Atlantiku. Zajímavé je, že loď bude při návratu prolétávat nad územím Spojených států – obyvatelé kanadských provincií Britská Kolumbie a Alberty, nebo amerických států Washington, severní části Oregonu, Idaho, severní části Utahu, západní Montany, jižní části Jižní Karolíny, Georgie a severovýchodní Floridy tak mohou na ranní obloze vidět loď vstupující nad jejich hlavami do atmosféry. O vylovení Crew Dragonu se postará loď GO Searcher, která již 6. března vyplula z floridského přístavu na volné moře.

Systém, který používáme pro psané přenosy, Vás na novou zprávu upozorní pípnutím a sám novou informaci načte. Není tedy potřeba stránku aktualizovat ručně. Ulevíte tím i serveru, na kterém náš web běží a který pravděpodobně zažije v dalších hodinách další nápor návštěv. Stránku aktualizujte pouze v případě, že se nějaká zpráva neobjeví opravdu dlouho (jinými slovy – nemačkejte, prosím, F5 každou minutu 😉 )

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://blogs.nasa.gov/
https://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=47552.0;attach=1547943;image
https://pbs.twimg.com/media/D0–EOnX0AAsDSR.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
153 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jozef
jozef
5 let před

Sám Elon Musk prohlásil, že největší strach má z průchodu atmosférou kvůli nesymetrickému tvaru návratové kabiny.

To je ale fatálny problém aj v prípade, že kabína pristane dobre.

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpověď  jozef

Tohle Elonovo prohlášení berme s velkou nadsázkou a spíše mířené do senzačních titulků. Nic ho přece nenutilo vysochat nesymetrickou kabinu. Takže to asi problém nebude 🙂

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Spytihněv

Nútilo, motory Super Draco a to že ich chceli zachrájiť. Ak by boli v Trunku zhoreli by v atmosfére a do Dranonu sa inkak ako aktuálne sú dať asi moc nedali.

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpověď  Samo2

Aha. Tak díky za objasnění. Jen mi nešlo na rozum, že po tolika letech vývoje by nedokázali vyřešit něco, co hrozí nebezpečnou situací při návratu. Takže i nadále bych předpokládal, že to problém není a Elonovo vyjádření lze brát s rezervou.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Spytihněv

On to ptoblém nieje podľa simulácií NASA a SpaceX (ako odoznelo na tlačovke po štarte) len stále hrozí že sa to môže správať tak ako sa nepredpokladalo žeby mohlo.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  Spytihněv

Elon na tiskovce odpovídal na otázku, kterou fázi letu pokládá za nejkritičtější.
A odpověď tedy zněla, že průlet atmosférou kvůli asymetrii kabiny.
Takže standardní odpověď. Zbytečně v tom hledáte nějaké jeho obavy, fatální problém nebo snahu o palcové titulky.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  jozef

Každý systém má nějaké slabé místo a nemusí to být problém. Takže bych z toho žádnou velkou vědu nedělal. Stejně tak se u Falconu Heavy říkalo, že nejnebezpečnější bude oddělení postranních bloků.

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

No, ono to ale bol najnebezpecnejsi moment. Akurat, ze ho zvladli.
Dufam, ze im to vyjde znovu!

Martin Havrila
Martin Havrila
5 let před
Odpověď  zvejkal

No to bola predsa pointa pana Majera. Nie to, ze by popieral, ze oddelenie blokov bolo najnebezpecnejsie.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Martin Havrila

Přesně tak, jen jsem tím chtěl říct, že každý systém má nějaké nejkritičtější místo. to, že se o něm Musk zmínil však nemusí znamenat, že by měl někdo panikařit, že je to nebezpečné.

Jirka
Jirka
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak tedy doufejme, že komická loď i přes svou „nesymetričnost“ přežije průchod atmosférou a nezamotá se do padákových šňůr. To by zpozdilo dopravu astronautů made by SpaceX asi dost.

maro
maro
5 let před
Odpověď  jozef

Nestane se vůbec nic. Elon to řekl tak, že pokud někde vidí možnost nějaké „worrisome“ situace tak v té „trochu nesymetričnosti“. Ale samozřejmě taky říkal, že udělali kvanta simulací a že by to neměl být problém. Nakonec ani Sojuz není samozřejmě při sestupu symetrický. Těžiště má posunuté mimo osu a při sestupu má přesně definované které strana je „předek“ a která „zadek“, protože klouže dolů jak žabka a stále udržuje to jedno natočení i řídí náklon pomocí speciálních motorů na peroxid vodíku, aby dodžel sestupový úhel

Laďa
Laďa
5 let před

Hloupý dotaz naprostého laika mimo mísu.
Na ISS je mikrogravitace. Jaká síla způsobuje, že se předměty začnou vznášet? Nemyslím si, způsobuje „pád“ ISS, když stejný úkaz byl vidět i v kabině při startu CD.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Laďa

Můžeš si to představit různě, buď tak, že jde o rovnováhu odstředivé síly pohybu po Lužnicí a gravitační síly

Nebo

Jako nekonečný volný pad kolem země

Každopádně jak u ISS tak CD jde o stejnou situaci

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Laďa

Po kružnici… Zatracené automatické opravy

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před
Odpověď  Laďa

Nejlépe to vysvětlovat kdysi dětem jeden sovětský kosmonaut tuším. Ostatní vysvětlení jsou kostrbatá a méně názorná nebo pro laiky zcela zmatečná.

Když jste ve výtahu a ten se s vámi utrhne, tak padáte s výtahem dolu a pocítíte taky mikrogravitaci (obecně stav beztíže) v rámci padajícího výtahu (než se v něm při dopadu na dno výtahovém šachty zabijete).

– Když hodíte kámen normálně šíkmo nahoru do dálky, tak ten po chvíli dopadne zpět na Zem.
– Když hodíte kámen větší rychlostí, tak dopadne dále. Když ještě větší, tak dopadně ještě dále 500 10000 20000 atd. km daleko.
– Kámen letí a snaží se stále spadnou zpět na Zem ke které je přitahován gravitací.
– Zem je ale kulatá, takže jak kámen házíte dála a dále, tak ona pod ním svým zakulacením jakoby více více úhýbá dolu a bude více více vidět, že kámen z větší a větší části Zem oběhne než dopadne.
– Když hodíte kámen rychlostí 7,905 km/s, tak Zem už oběhne celou a ze zadu vás praští do hlavy. Budete mít bouli a řvát bolestí. 🙂
– Když kámen budete házet ještě větší rychlosí, tak bude od Země obíhat dále a dálě po větší a větší elipse až když ho hodíte rychlostí větší než 11,18 km/s tak se utrhne z gravitačního pole Země a už ji nebude obíhat a uletí pryč od Země.

– Tedy kosmické lodí/družice na oběžné dráze Země se snaží spadnout zpátky dolu na Zem, ale letí tak rychle, že než se začnou přibližovat zpět k Zemi, tak ta svým zakulacením pod nimi „uhýbá“ také dolu a ony na Zem zpět dolu nikdy nemůžou dopadnout a tím obíhají kolem Země. Je to tedy stejně jako když padají lidé ve výtahu jako kosmocké lodi, ale výtah nikdy nemůže dopadnout na dno výtahové šachty.

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Palec hore!

L. Pospíšil
L. Pospíšil
5 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Skvělé, konečně můžu machrovat před dítětem a krásně mu to vysvětit. Díky !!!

Karel
Karel
5 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Je tady jedna věc, která vyžaduje dovysvětlení. A to ten šikmý vrh.

Pro vysvětlování první kosmické rychlosti je lepší na šikmé vrhání zapomenout. Vrhejme vodorovně, a to z nějaké nenulové výšky nad povrchem.

Se šikmým vrhem je to tak, že při šikmém vrhu z povrchu Země (vzduch stále zanedbáváme, pochopitelně), i při rychlosti větší než první kosmické, kámen na Zemi spadne.

Místo vrhání (udělení rychlosti šutru) je při vodorovném vrhu apogeum trajektorie (dráhy) šutru. Při šikmém vrhu (šikmo vzhůru), je apogeum níže, než je bod, ze kterého se vrhalo. A když se vrhalo z povrchu, je apogeum pod povrchem. To znamené, že šutr někde při tom obletu Země, do ní vrazí.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před
Odpověď  Laďa

Jinak vznášení se ve stavu beztíže různě náhodně způsobují normálně trubulence vzduchu, ventilace – jsou tam větráky, aby se tam hýbal vzduch, zbytkové vibrace apod.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Presne tak a co se tyka „indikatoru beztize“, tak tam proste sekundu predtim bylo zrychleni, tedy fungoval, motory a najednou motor zhasnul a pak uz zacal naplno fungovat zakon akce a reakce. A zemekoulicka se odrazila :-).

havec
havec
5 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Spis nez o akci/reakci tady jde o zakon setrvacnosti. Na volnou castici nepusobi zadna vysledna sila, pohybuje se tedy rovnomerne primocare/nebo je v klidu. Po vypnuti motoru se volnymi casticemi stavají vcechny predmety v lodi i cela lod sama, cela skupina predmetu bude tedy pokracovat rovnomerne primocare stejnou rychlosti a pri tom relativni rychlosti mezi jednotlivymi predmety budou nulove.

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  havec

Ty předměty jsou ve stejné inerciální soustavě, jako zbytek lodi. To, že se po vypnutí motoru ty věci vznesou je dáno tím, že při práci motorů byly ke stěně/křesle tlačeny silou, která je samozřejmě deformovala (plyšovou Zeměkouli zcela jistě). V okamžiku, kdy síla přestala působit se deformace ztratila, plyšák si „srovnal tvar“ a poodskočil.

Karel
Karel
5 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Ten důvod, proč se ta hračka odlepí od povrchu, na kterém při práci motorů ležela, je vlastně stejný, jako proč to s cestujícím ve vlaku po zastavení vlaku škubne.

Ta hračka i ten povrch, na kterém leží, je působením neinerciální síly (aka umělé gravitace) trošku zmáčklá/zmáčklý. Když síla přestane působit, přemění se tahle potenciální energie v kinetickou.

I zde platí zákon zachování hybnosti, takže odskočí nejen ta hračka, ale i ta loď, a to na opačnou stranu. Jenže loď má mnohem větší hmotnost, takže si toho nikdo nevšimne.

Martin Havrila
Martin Havrila
5 let před
Odpověď  Laďa

Pan Todt to napisal uplne presne. Moj oblubeny popis je, ze stav beztiaze na orbite nieje nic ine ako volny pad, akurat ze mame taku velku bocnu rychlost, ze vzdy padame za horizont, v podstate nestihneme spadnut lebo sa vzdy posunieme rychlo nabok. Medzi stavom beztiaze na orbite a volnym padom teda nieje ziadny rozdiel, lebo ta bocna rychlost je konstatna, takzeju nejako nepocitujeme.

Na druhej strane popis pomocov odstredivej sily je uplne nespravny. Jednak je odstrediva sila, len sila domnela(pomocna) a teda v Newtonovskej fyzike neexistuje, podobne ako coriolisova sila. A ak by posobila aj odstrediva sila v protiklade ku gravitacnej, tak by bol silove posobenie v rovnovahe a museli by sme sa hybat po priamke, co orbita urcite nieje.

Miloš
Miloš
5 let před
Odpověď  Martin Havrila

Ještě jednou palec nahoru. Zajímavé jsou pohyby těles na oběžné dráze. Chtějí-li výše, tak musí zvýšit boční rychlost. Chtějí li k zemi, tak snížit boční rychlost. Vše se musí přesně spočítat podle směru, tahu motoru a délky zážehu. Navíc přistání musí jít po přesným úhlem atd.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Martin Havrila

Ale no tak. Odstředivá síla je normální pojem stejně jako odstředivé zrychlení. A i vysvětlení s gravitací. Stačí jednoduchý myšlenkový postup. V kosmu ve stavu beztíže, daleko od hvězd a planet spojíte dvě stejné koule dlouhým napnutým lanem a roztočíte je vůči sobě tak, že celá soustava koule-lano-koule bude rotovat kolem svého středu, který je právě uprostřed toho lana. Tedy každá koule působí na to lano odstředivou silou, kterou to lano vyrovnává tahem způsobeným odstředivou silou protější koule. No a teď v jednom okamžiku vyměníme spojující lano za hmotné těleso umístěné přesně tam, kde byl střed lana. To těleso má právě takovou hmotnost, že přitažlivá síla, kterou působí na letící kouli má stejnou velikost jako tahová síla, kterou předtím táhlo lano. Pro kouli se nezměnilo vůbec nic dál obíhá kolem středu soustavy, protože ta odstředivá síla není nyní vyrovnávána tahem lana, ale gravitací hmotného tělesa umístěného uprostřed soustavy. Jak prosté.

Brodský
Brodský
5 let před
Odpověď  maro

No ono je to ještě horší ! Podle Einsteina dokonce neexistuje ani gravitace ale pouze deformace prostoru. Inu musíme se domluvit, protože skutečně podle běžných úvah používáme jak odstředivou sílu tak gravitaci.

Martin Havrila
Martin Havrila
5 let před
Odpověď  maro

Ano gula taha na lano odstredivou silou. Ale otazka znie ake sily posobia len na gulu, co je ekvivalent kozmickej lodi a na gulu posobi len dostrediva sila lana. Ale pri tom popise stave beztiaze bolo povedane, ze tam posobi naraz odstrediva sila a gravitacna, co by znamenalo pohyb po priamke samozrejme a nie kruhovy pohyb.

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  Martin Havrila

Popis čehokoli pomocí síly je nesprávný. Sílu nelze fyzikálně definovat, aniž bychom na sílu samotnou odkázali. Ale používáme jí coby matematický předpis, který je v rozumných mezích docela přesný, protože kdybychom na všechno měli aplikovat kvantovou teorii pole nebo obecnou relativitu, moc bychom si nepokecali.
A pokud reagujeme na dotaz, jak to vlastně s tou mikrogravitací je, proč si to tam volně poletuje, tak kombo odstředivá/gravitační síla je pro popis tohoto dostačující stejně, jako neustálé padání za současného neustálého míjení cíle.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpověď  Dan

Asi tak, jde to jednoduše i složitě

Martin Havrila
Martin Havrila
5 let před
Odpověď  Dan

Nesuhlasim, to ze mame obecnu relativitu neznamena ze Newtonovska fyzika je uplne zla, alebo z sa dokonca nepouziva. Na pocitanie orbit sa v kozmonautike stale pouziva. Takze popis pomocou sil je stale korektny pokial nepotrebujeme ist do velkych presnosti, ktore su na hranici meratelnosti.

Martin Havrila
Martin Havrila
5 let před
Odpověď  Dan

Odstrediva sila sa pouzije pokial sa meni vztazna sustava, teda ked sa na na sustavu pozerame z ineho pohladu. Miesat ale dostredivu silu a odstredivu silu spolu je nespravne. Ved ak by to tak bolo a posobili by naraz, tak vyslednica sil bola nulova, a podla prveho pohyboveho zakona by sa teleso pohybovalo rovnomerne priamociaro.

Nikita Lieselotte
Nikita Lieselotte
5 let před
Odpověď  Laďa

Příčin to má hned několik. Jednou z nich je už výše zmíněná potenciální energie namotaná v pružnosti předmětů, která se uvolní v momentě, kdy přestane působit přetížení způsobené prací motorů, ale po hříchu není to jediný důvod, proč předměty poletují. Je to pouze důvod, proč se vznesou při vstupu do letového režimu mikrogravitace. Nemalý vliv má jistě proudění umělé atmosfery uvnitř lodě a navíc, mechanika letu celé soustavy je dána vyrovnáním gravitační a odstředivé síly, přičemž je třeba si uvědomit, že ekvigravitační plochy rozhodně netvoří hladký geoid, ale je to pěkná oranice. K tomu přidejme setrvačnost těch předmětů, přičemž každé ústrojí, kde se vyrovnávají nějaké dvě síly a k tomu tam máte tlumení (což je v našem případě setrvačnost), může být buď přetlumené, nedotlumené, či na mezi stability (což je ale u nějakého volně létajícího bazmeku uvnitř lodě docela nepravděpodobné), takže poloha volných předmětů a lodě musí navzájem měnit polohu už jen kvůli gravitační oranici ve které to celé letí. A ano, je to jeden z vlivů, který každý šutr lehce brzdí. Dokonce existoval experiment na toto téma (používaly se v něm i české přístroje), kde se právě pomocí setrvačnosti dvou rozdílných těles právě tyto gravitační nepravidelnosti měřily.Takže ty věci tam vždy budou nějak poletovat i v případě, že loď žádným způsobem svoji dráhu nekoriguje, čistě na základě toho, že mají rozdílnou setrvačnost proti celé pevné části lodě. To je jeden z důvodů, proč hovoříme o mikrogravitaci, nikoliv o stavu beztíže.

Karel
Karel
5 let před

Je úplně jedno, jaký tvar mají ekvigravitační plochy.

Chápu, že chceš vypadat zajímavě, ale akorát motáš lidem hlavu.

Karel
Karel
5 let před
Odpověď  Laďa

To je pořád keců o mikrogravitaci, až to spoustu lidí zmate.

Mikrogravitace je jen cizí slovo pro stav beztíže na oběžné dráze, nic víc za tím nehledej.

Na palubě lodí na oběžné dráze kolem Země ve skutečnosti není zcela čistý stav beztíže. Loď létá v gravitačním poli Země, takže na palubě se trochu projevují slapové síly. Loď také nepluje v absolutním vzduchoprázdnu, takže trochu brzdí. Loď může taky pomalu rotovat, což vytváří další setrvačné síly ( a setrvačné síly, to je jen převlečená gravitace). Zkrátka, na palubě není úplný stav beztíže. Je tam ale stav velmi, velmi blízký stavu beztíže.

Někomu ale ta malinká odchylka přijde tak zásadní, že používá slovo „mikrogravitace“. Přitom pro naprostou většinu běžných jevů, které může fanoušek kosmonautiky pozorovat na záběrech z oběžné dráhy, je to zcela nepodstatné. Je trošku tragédie, že někteří popularizátoři kosmonautiky tohle podporují.

Stav beztíže v lodi na oběžné dráze (ale nejen tam, ale i třeba v utrženém výtahu) je způsoben tím, že loď (ale i ten výtah, pokud ho něco nebrzdí) padá stejně rychle jako předměty v ní. Vždycky.

dfxxfd
dfxxfd
5 let před

Mimochodom, plysak Zem ostava na ISS 🙂

Astronautka Anne McClain si ju nechala.

akuhtr
akuhtr
5 let před
Odpověď  dfxxfd

Kontaktujte Space Force! Země byla unesena, musíme vyslat záchranou misi 😀

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  akuhtr

Marné, Space Force se nám smějí z 400 km výšky a mávají Zemí 🙂

maro
maro
5 let před

To okénko v poklopu je dost dobré. Pořád jsem si říkal, kterým okýnkem se koukají na přibližující se ISS. Ale že budou mít průzor přímo zepředu mě nenapadlo. Výhoda stykovacího systému NDS/APAS-95/APAS-89. Paráda.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  maro

Ze sedaček do něj neuvidí a při příletu a dokování budou určitě připoutáni na svých místech.
Každé okénko sice posádka určitě ocení, při příletu k ISS však budou, zejména piloti, odkázáni na kamery.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Při dokování nemusí sedět v sedačkách. A nakonec i kdyby, tak maličká kamera může být umístěna přímo za tím okénkem a ještě přes ni můžou vidět i ostatní, kdyby chtěli. Při dokování Sojuzu je taky někdy kosmonaut i v orbitálním modulu.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  maro

Při dokování může dojít k situaci, která by vyžadovala manévrování (viz např. náraz Progresu M-34 do Miru v roce 1997). To poslední co v takový moment potřebujete, lépe – rozhodně nechete, je volně poletující astronaut po kabině.

Neznám bezpečnostní předpisy, ale osobně si myslím, že astronauti budou muset být připoutání. Koneckonců není to výlet, při kterém jde především o pěkný výhled a pokoukání.

Čistě lidsky je to pár destítek minut. Během následujícího pobytu mají astronauti dost, a lepších, přiležistostí, užívat si výhledy do okolí.
Jak jsme se shodli, kamera je postačující řešení.

František Dobrota
František Dobrota
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Jaké zrychlení dokáží manévrovací motorky lodi udělit?

Nečekám, že to budou nějaké velké hodnoty. Poletující astronaut tedy asi problém nebude.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Zažil jste někdy situaci v tramvaji, když nečekaně přibrzdí? Co se i při nepatrném zrychlení (tady tedy záporném) děje s lidmi, kteří to nečekají?

Nejde o to, že by poletující astronaut něco rozbil nebo se zranil. Stačí, když pilotovi v rozhodujícím okamžiku přejede nečekaně nohou nebo rukou kolem obličeje, žduchne do něj, atp.

Je to jen můj názor, mohu se plést. Ale nemyslím si, že by takové riziko stálo za kouknutí z průzoru.

Vendelin
Vendelin
5 let před

Toto uteklo. Budu muset zdrhnout dřív z práce

Husita
Husita
5 let před

Tak snad to klapne a startům s posádkou už nebude nic bránit.

Michal Vojtěch
Michal Vojtěch
5 let před

Dobrý den, to bude pristavat v to. To stavu nebo z toho ještě něco odpadne

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Michal Vojtěch

Loď se po brzdícím zážehu rozdělí na návratovou kabinu s tepelným štítem a servisní modul, který shoří v atmosféře.

Miki96m
Miki96m
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Také jsem si myslel, že to tak bude, ale trochu mě mate psaný přenos na vtm.zive.cz, kde p.Kubala píše, že ve 13:49h bylo potvrzeno odpojení „trunku“, a až teprve ve 13:53h došlo k zahájení brzdícího zážehu. Pokud je to tedy pravda, tak byl servisní modul odhozen ještě před samotným brzdícím zážehem a zůstává tak prozatím na oběžné dráze. To mi nedává moc smysl. Takže jak je to tedy doopravdy?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Miki96m

Ano, trunk se oddělil před zážehem a trunk zůstává na oběžné dráze, kde postupně klesne a shoří v atmosféře.

edemski
edemski
5 let před

Pravá tvář Dragona 🙂

edemski
edemski
5 let před
Odpověď  edemski

Obrázek se nějak nevložil…
http://umsle.peklo.biz/img/1552030779.jpg

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
5 let před

mozno otazka mimo, poklop sa kedy zavrie ?

vodic
vodic
5 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Mám podezření, že se už dávno měl zavřít. Na záběrech bylo vidět, že se párkrát pohupoval, jako by se ho snažili zavřít, ale nepovedlo se.

Radoslav
Radoslav
5 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

To ma tiez zaujima…

casso
casso
5 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

tuto otazku som sa tiez prave chcel opytat, ze kedy sa zavrie poklop a kedy dojde k oddeleniu trunku. dufam ze nam spacex ukaze zabery z tychto ukonov.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  casso

Trunk se oddělí až po brzdícím zážehu, aby byl stažen do atmosféry. A dokovací port možná taky, pokud jsou pod ním sledovače hvězd, jak se spekuluje.

jregent
jregent
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Snad to klapne jak ma. Diky za prenos 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  jregent

Děkuji, předám to kolegům, kteří s přenosem pomáhají. 😉

Nikita Lieselotte
Nikita Lieselotte
5 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Bude se ten poklop vůbec zavírat? Lépe řečeno. Je to vůbec z nějakého důvodu nutné?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Samozřejmě, bude to lepší při průchodu atmosférou.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před

Pokud by se jej nepodařilo zavřít, s největší pravděpodobností by se při sestupu třením o atmosféru odtavil a následně by došlo k, minimálně, poškození dokovacího mechanismu.
Jak právě můžete sledovat, kryt se bez problémů uzavřel.

Hawk
Hawk
5 let před

Skoda tak peknou masinku zahodit.

https://www.teslarati.com/spacex-no-crew-dragon-spaceship-reuse-nasa-astronaut-launches/

Jeste me napadlo jestli se mohou na LEO stykat i vzajemne dva Dragony 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Hawk

To by jeden z nich musel mít upravený dokovací port.

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Měl jsem zato, že dokovací porty jsou na obou stranách totožné

MichaelM
MichaelM
5 let před
Odpověď  bohyn

Ano, ovšem, že jsou totožné. Jsou totiž androgynní, ne každodenně používané slovo. Pouze jeden je v aktivním a druhý v pasivním modu. To se dělá elektromagnety. Jinak by s tím nešly zachraňovat posádky, například. Jsme přeci jenom už v 21. století a vývoj IDSS trval přes 40 let.

maro
maro
5 let před
Odpověď  MichaelM

Navíc tohle je prakticky kopie APAS-89, který Rusové vyvinuli a realizoval na Miru pro připojení Buranu už v roce 1989. Pak udělali APAS 95 pro přpojení Schuttlu. Úplně totéž. Takže přesně tohle je na světě už 30 let.

Lukáš Král
Lukáš Král
5 let před

Ten brzdicí zážeh obstarávají ty malé motorky Draco? A nevíte, jak je Dragon během zážehu orientován? Tj. které motorky pracují?

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  Lukáš Král

Brzdící zážeh obstarávají motory Super Draco. Jsou to čtyři svazky, každý se dvěma tryskama. Vývody můžete vidět ve spodní části kabiny.

Tyto motory by se v případě havárie nosné rakety při startu postaraly o odnesení kabiny do bezpečí.

Dragon je při zážehu orientován protí směru letu – zádí napřed, dokovacím zařízením dozadu. Astronauti tedy letí „pozpátku“

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Abort motory pro deorbit? Nejsou na to příliš silné? Vždyť i k ISS Crew Dragon vyšplhal pomocí motorů Draco, které jsou určeny k orbitální manévrování a kontrolu polohy. https://www.spacex.com/dragon
I současný Dragon 1 deorbituje pomocí motorků Draco.
http://www.spaceflight101.net/spacex-completes-qualification-testing-of-superdraco-engine-ahead-of-dragon-v2-presentation.html

kopapaka
kopapaka
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Ne, motory Super Draco se na brzdící zážeh nepoužívají(jedině v nouzi), Crew Dragon použil „obyčejné“ motory Draco- proto taky trvsl patnáct minut 🙂

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  kopapaka

Áá, tak to mám z ostudy kabát. Zase jsem nedával pozor ve škole.
Omlouvám se Lukáši Královi za mylnou informaci

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Tak silné motory pro deorbitaci ne… Nic vás nahoře netlačí, slabé Draco jsou zcela dostačující.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  Dan

To přece není o tom jestli vás něco tlačí nebo ne. Něco málo si z fyziky přece jen pamatuju, je to o změně hybnosti a tedy rovnici
F x (delta)t=m x (delta)v

Čili, abyste zbrzdili těleso o hmotnosti m o změnu rychlosti delta v, musíte na něj působit odpovídající silou po určitý čas delta t.
Moje chyba je, že jsem si neuvědomil jaký tak dokáži Draco vyvinout, a že působí po poměrně dlouhou dobu.

Martin Hebert
Martin Hebert
5 let před

Všimli jste si změny úhlu sedadel pro průchod atmosférou?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Martin Hebert

Ano, je to kvůli lepšímu snášení přetížení.

Lukas
Lukas
5 let před

Ako vkastne brzdi,pomocou super drago alebo len tryskami pre orientaciu.dakujem

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Lukas

Používají se motory Draco.

Radoslav Karásek
Radoslav Karásek
5 let před

Krásna podívaná 🙂

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
5 let před

Dobrý den majore Rogozine, tak jsme se konečně dočkali …. 🙂
Blahopřeji SpX a děkuji Kosmonautixu. Jsem nadšen.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Jsme rádi, že se Vám náš přenos líbil.

abecedko
abecedko
5 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Napriek beznemu obrazu podavanemu v mediach je ruska kozmonautika v odbornych kruhoch vysoko respektovana. Toto je informacia z prvej ruky.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
5 let před
Odpověď  abecedko

Díky za exkluzivní informaci z odborných kruhů, ale svět se mi nezhroutil, i můj laický pohled je plný respektu (k ruské kosmonautice, ne k Rogozinovi).

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
5 let před

Jen upozornění pro pana Majera na malou chybku v anketě vpravo:
1.místo 1038hlasů – 20procent
.
.
.
celkem: 1214 hlasů
– to jaksi procentně nesedí.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

V anketě je možné označit více možností, v tom je zakopaný pes, který Vás zřejmě zmátl. 😉

Vendelin
Vendelin
5 let před

Zdálo se mi to nebo byl Dragon zamotaný do jednoho padáku??

zvejkal
zvejkal
5 let před

Parada!

jo, po tom splashdowne som ho nevidel na hladine, ale mozno som len slepy. Dufam, ze sa nepotopil.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  zvejkal

Ty záběry nebyly úplně kvalitní (ale díky bohu za ně!), takže jste to mohl snadno přehlédnout. 😉

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Mne sa ydalo, ze sa prevratil nabok – no, pravdu povediac neviem ako to maju vymyslene so stabilitou vo vode.

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jo, moja chyba, padol nanho padak a ja som si neuvedomil, ze pod padakom je dragon.
Tak som si myslel, ze ho nevidim 🙂

Vendelin
Vendelin
5 let před

A jo už to ctu

Vendelin
Vendelin
5 let před

Ta fotka lodi go searcher svádí k tomu že by na ni mohly přistávat první stupně

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  Vendelin

Na to ta plošina není dost velká. Rozpětí nohou F9 ~18m a ta loď má na šířku 11m + něco málo k tomu přidá plošina, která má lehce přesah. O pevnosti plošiny a stability celé sestavy bych si také nedělal iluze.

Vendelin
Vendelin
5 let před
Odpověď  bohyn

To byl pokus o vtip nevím proč mi nejdou smajlici

B.Boruvka
B.Boruvka
5 let před

Uzasny! celej den jsem byl v hokne ale ted se divam na zaznam a super! Diky za psanou reportaz!

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  B.Boruvka

Těší nás, že se Vám přenos líbí.

Spytihněv
Spytihněv
5 let před

ČT 24 dobře živě pokryla celou akci prostřednictvím jako obvykle nadšeného Daniela Stacha. A slyšeli jsme i Dušana Majera.

Lukas
Lukas
5 let před

Neviem, či sa o nasledovnom niekde písalo, ale bolo by možné použiť draco motory v prípade, že by zlyhali padáky? Viem, že motorické pristávanie sa zavrhlo, ale dokázali by ich použiť, ak by hrozil dopad na hladinu v plnej rýchlosti ? Ďakujem

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Lukas

Ne, na to nemají certifikaci.

ldx
ldx
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vtipná odpověď :)))

Lukas
Lukas
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

To mi je jasné, ale pokiaľ by išlo o život astronautov a iného východiska by nebolo, nepoužili by ich? Viem, je to veľmi hypotetická otázka, ale zdá sa mi logické, že i napriek neschválenej certifikácii by ich mohli použiť na spomalenie dopadu kapsule, skôr ako jednoducho nechať astronautov zomrieť.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Lukas

A myslíte si, že na takovou otázku dokážu odpovědět? 🙂

Lukas
Lukas
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

To neviem, pokiaľ sa nespýtam. Ako sa hovorí, kto sa nepýta, sa nič nedozvie :)Každopádne už viem koho sa opýtať 😀 vždy môžem skúsiť otázku priamo na Elona na twitteri.:) ďakujem ale za super písaný prenos a za Vašu profesionalitu. Veľmi si vážim Vašu prácu 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Lukas

U Elona je pravděpodobnost, že by to mohl vědět vyšší. 😉
Nemáte zač děkovat, mám velkou radost, že se Vám náš přenos líbí. Bez čtenářů bychom neměli důvod tvořit. 😉

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  Lukas

Je nepravděpodobné, že by Dragon nesl, byť drobný a nepoužívaný, kousek software bez certifikace NASA

maro
maro
5 let před
Odpověď  bohyn

Tak, mohli by ho mít kosmonauti v kapse na flashce. V případě nouze by ji šoupli do USB portu počítače 🙂

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  bohyn

Superpozice USB + vibrace lodi, to by byli v oceánu dřív, než by tu flashku zasunuli 😀

ldx
ldx
5 let před
Odpověď  Lukas

Dobrý dotaz, to by mně taky zajímalo…

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  Lukas

Je to jen záležitost softwarového vybavení, které bylo v určité míře testováno. A SpaceX se snad už poučila, že nezabudování dostupného softwaru se nemusí vyplatit. Když jim naposled spadl Dragon, tak šlo jen o hodně drahý náklad. Tady by šlo o životy a každý by se ptal, proč potenciálně spásná technologie na palubě nebyla aktivována.

wild
wild
5 let před
Odpověď  Lukas

Jestli jsem dobre pochopil Elonuv tweet, tak motoricke pristani dragon stale dokaze, jen se nepouziva primarne. https://twitter.com/elonmusk/status/1104509345922838528?s=19

L. Pospíšil
L. Pospíšil
5 let před

Co ty hlavní padáky, jak do sebe narážely a přetáčely se, to bylo OK?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  L. Pospíšil

Podle všeho ano, ale odborníci budou ještě všechno vyhodnocovat.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před

DM-1 přistání byl ve skutečnosti zastírací manévr, aby se jim lidi a novináři nepletli v Boca Chica při přesunu spodku skokana, který je už přemístěn na launch pad.:D

ldx
ldx
5 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Jaký skokan? Jako to ocelové demo budoucího Starship-u?

Vladimir Todt
Vladimir Todt
5 let před
Odpověď  ldx

Ano.

Hubert
Hubert
5 let před

Tak je dobojováno, jsem rad, že jsem byl pri tom ale zaroven je mi trochu smutno. Byl to skok z 21. stoleti o 50 let zpatky. Takhle lovili Apollo v 70. letech minuleho stoleti. Uz aby tu byl Starship a bylo to takove…. dustojnejsi 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Hubert

Víte, ono je to takové nefér srovnávat kosmické lodi jen podle způsobu přistání. Taková auta mají také pořád čtyři kola a jeden volant a přitom se stále vyvíjejí. Crew Dragon je sice vylovován stejně jako Apollo, ale tím asi veškerá podobnost končí. 😉

Hubert
Hubert
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Právě proto, že je to supermoderní vesmírná loď a tahají ji z moře jako velkého tuňáka, mi to přijde takové nedůstojné 🙂

maro
maro
5 let před
Odpověď  Hubert

To je stejný nesmysl jakoby jste říkal že poslední model Rolls Royce je už tak moderní a drahé auto, že je pro něj nedůstojné, že si stále ještě špiní pneumatiky prachem silnice, když už se přece mohlo pohybovat daleko důstojněji. Třeba tak, že by se elegantně vznášelo nad zemí. A on se ten Dragon od toho Apolla zas tak moc neliší. Samozřejmě že má superpočítač, spoustu software, dotykový displej a fůru plastů uvnitř. Ale třeba ty motory jsou právě tak extrémně jednoduché jako u toho Apolla a spoléhají na jistu zapálení a hoření hypergolického paliva. Zrovna tak padáky, tepelný štít nebo třeba dokovací port.

Hubert
Hubert
5 let před
Odpověď  maro

Mmmm ne. Nechápete me. Já říkám, že… poslední model Rolls Royce je už tak moderní a drahé auto, že je pro něj nedůstojné… aby se nechal tahat koněm. Ale dost už těch metafor.

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

V případě závady by mohla dosednou na neplánované místo na pevnině. Vzhledem k hustotě osídlení USA by to mohl být problém – mohla by někoho zranit.
Sojuz už taky párkrát přistál na neplánovaném místě z důvodu poruchy řídícího systému.

VojtaCSC
VojtaCSC
5 let před

Dobrý den,

měl bych krátký dotaz. Posádka bude vystupovat hned jak bude Dragon v moři, nebo až ho vytáhnou? Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  VojtaCSC

Až po vylovení na palubu.

Ctirad
Ctirad
5 let před

Chtěl bych se zeptat, jak nebo kdo upevní lano na Dragona před vytažením na loď. Parádní psaný přenos. Děkuji.

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  Ctirad

Motorový člun vysadil technika na modul, ten upevnil lano nad vstupní dveře (zřejmě na stejném jako byl hlavní padák), skočil do vody a doplaval zpět na člun.

Ctirad
Ctirad
5 let před
Odpověď  bohyn

Aha, to jsem si nevšiml, díky.

Vendelin
Vendelin
5 let před

Rád bych Vám všem poděkoval za zprostředkování přímého přenosu k této misi. Práci kterou děláte je velkým přínosem pro všechny fanoušky kosmonautiky

Martin Gembec
Martin Gembec
5 let před
Odpověď  Vendelin

Je to sdílená radost. Díky za mě i za kolegy z redakce.

RiMr
RiMr
5 let před

Skvělá práce od všech, vč. Kosmonautixu samozřejmě 🙂

Jeden obecný dotaz – jsem jediný, kterému ten nový fousatý plešatý komentátor SpaceX moc nesedí? Nemá v sobě jakousi tu zasvěcenou pokoru či co, kterou v sobě mají ostatní komentátoři.

maro
maro
5 let před
Odpověď  RiMr

Ale tak zase k němu dali tu krásnou blondýnku, která působí pokorněji než ta černoška co tam byla před ní. Tak se to vyrovnává.

Martin Gembec
Martin Gembec
5 let před
Odpověď  RiMr

Mě se na začátku ranního přenosu zdálo, že toho chlapíka představila jako zástupce z NASA, ale teď nevím. Nemohu dohldat záznam. Každopádně ta komentátorka snad měla být nějaká inženýrka ze SpaceX, ale rád si to nechám upřesnit, jací lidé to byli.

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  Martin Gembec

Kate Tice – program reliability engineer
Dan Huot – NASA public affairs officer

RiMr
RiMr
5 let před
Odpověď  bohyn

…aha… takže trefa… místo inženýra pýár mistr světa…

RiMr
RiMr
5 let před
Odpověď  RiMr

Tak jsem si ho vygooglil a je to „chvalabohu“ clovek NASA. Tak snad tam tedy moc casto lidem z fabriky ze SpaceX misto zabirat nebude 🙂
Ja raci duveryhodne typy jako John Insprucker nebo Michael Hammersley. O te krasne bloncce s roztomilymi prebrepty ani nemluve 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  RiMr

Jelikož to byl společný projekt NASA a SpaceX, tak přenosy (na NASA TV i ve vysílání SpaceX) moderoval jeden člověk od SpaceX a jeden od NASA. Dan Huot se objevuje i u jiných událostí NASA a je proto logické, že byl i tady. ale je logické, že se každému divákovi nemůže líbit projev všech lidí.

RiMr
RiMr
5 let před
Odpověď  RiMr

Však ano, to není nic proti němu, jen jsem se podělil o svůj pocit „nesouladu“ s komentátorem 🙂
Jsem po půlce života v reklamních agenturách už holt asi trochu vysazený proti suchým a odměřeným „hele kámo“ vousáčům 🙂 A hlavně o to vůbec nejde 🙂
Hlavní je mise a ta se vyvedla, jsem moc zvědavý, co a jak závažného NASA vyšťourá 🙂 Protože něco určitě 🙂

Martin Gembec
Martin Gembec
5 let před
Odpověď  bohyn

Díky za upřesnění jmen a funkcí. Hlavně si myslím, že to byl skvělý tah ta kombinace z obou společností. Jediné, co mi vadilo je, že nešel FullHD přenos. Pan Huot mi připadal, když to řeknu odlehčeně, jako někdo, komu se přestěhovaly vlasy na spodek hlavy 😀 Ale jeho projev byl profesionální a kvůli tomu tam byl 😉

Fangate
Fangate
5 let před

Zdravím. Rád chodím na tento web a děláte výbornou práci. chci se zeptat proběhl vůbec abort test při maximálním namáhaní na crew dragonu. (tedy za letu) mam pocit někde jsem ho prošvihl. Zkoušel jsem hledat ale nikde jsem nic nenašel. A s mojí zrovna nepokročilou angličtinou se na cizojazyčných stránkách moc nevyznám. Díky za jakoukoliv odpověď.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Fangate

Hezký den, tato zkouška (In-flight abort test) se teprve chystá – někdy mezi dubnem a červnem. Poletí na ní kabina Crew Dragonu, která se dnes vrátila z vesmíru a jako první stupeň poslouží ten, který si v únoru při misi Nusantara Satu + Beresheet připsal třetí použití.

Fangate
Fangate
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuju za rychlou odpověď. Už se nemužu dočkat 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Fangate

Není zač a těšíme se také. 😉

Hawk
Hawk
5 let před

SpaceX by potrebovala dalsi kosmodrom. Pilotovaneho Dragonu se muzeme dockat az pristi rok, abort test bude totiz mozna az v cervenci.

K DM2:

„Ta je sice oficiálně stále plánována na červenec, ale podle NSF proběhne nejdříve koncem léta, takže nejspíš si počkáme minimálně do září. Navíc se šušká, že bude docela úspěch, když se vůbec stihne misi provést do konce roku. “

https://www.elonx.cz/spacex-vynese-prvni-satelity-pro-starlink-uz-v-kvetnu-ale-pilotovany-crew-dragon-se-opozdi/

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpověď  Hawk

To snad nie …

Hubert
Hubert
5 let před
Odpověď  Hawk

Proto si ho také staví…

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  Hubert

Poslední dobou se o F9/H v souvislosti s Boca Chica nemluví. Pro SX by asi bylo jednodušší/levnější a zároveň dostačující přesunout FH na SL-40

bohyn
bohyn
5 let před
Odpověď  bohyn

Pardon, LC-40

Viktor
Viktor
5 let před

Nevíte někdo, co se stalo se spodní část Dragonu, která obsahuje solární panely na trupu?
Byla odpojena před sestupem?
Pokud už to tu někde zaznělo tak se omlouvám.

Lukáš Houška
Editor
5 let před
Odpověď  Viktor

Ano, trunk byl odpojen ještě před brzdící manévrem, který navedl loď zpět do atmosféry.

Viktor
Viktor
5 let před
Odpověď  Lukáš Houška

Děkuji za odpověď.
Našel jsem zde https://www.elonx.cz/glossary/trunk/
Celou dobu jsem myslel, že je to neodpojitelná součást Dragona.

František
František
5 let před

Já jsem velký fanda SpaceX, co dokázali je obdivuhodné. Pokud jde ale o koncept vesmírného plavidla pro lidi, je mi bližší Starliner. Crew Dragon mi připadá jako koncept auta na autosalonu – všechno futuristicky krásné, ale sériový vůz by to asi nebyl. Líbila se mi tady v nějaké diskusi poznámka, že Tesla je skvělé auto, ale nastavovat si ventilaci ve třetí úrovni menu na dotykovém displeji není úplně ideální (v Tesle jsem v životě neseděl, takže nevím, jestli to je pravda, ale jde o princip) Jasně, že autonomní řízení je v 99,9% případů lepší, než řízení pilotem, ale pokud se něco pokazí … Prostě v Crew Dragonu budou létat pouze pasažéři. Kéž by to tak bylo co nejdřív i na silnicích 🙂

Michael Voplatka
5 let před
Odpověď  František

Do značné míry s vámi souhlasím. Dovolím si ale podotknout jeden důležitý fakt. Crew Dragon už není koncept ale právě ten „sériový vůz“. Ty futuristické koncepty aut na autosalonech jsou skutečně jen koncepty a my víme, že je na silnici nepotkáme. Crew Dragon už ale koncept není. A jak je vidět, první letový model se navzdory negativním předpovědím jeho odpůrců od toho konceptu představeného před lety vzhledově příliš neliší.

RiMr
RiMr
5 let před
Odpověď  František

„v Crew Dragonu budou létat pouze pasažéři.“

Ano, správně, je to pendl na ISS nebo pouťová labuť pro ty majetnější.
Když třeba v Londýně jedu „šalinou“ bez řidiče, taky neřeším, že to neřídím, nebo že tam ten řidiš dokonce ani není a řídí „Mr. Silicone“ 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.