sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První let Ariane 6 využije společnost Oneweb

Jak jsme Vás na konci února informovali v krátké zprávě, nová evropská raketa Ariane 6 se dočkala zákazníka pro svůj premiérový let. Společnost Arianespace, která tyto rakety bude provozovat, totiž oficiálně oznámila, že při prvním letu budou na Ariane 6 družice poskytovatele širokopásmového připojení, který chce postupně vypustit na nízkou oběžnou dráhu více než 600 družic. Oficiální místa oznámila dohodu jen pár hodin poté, co 27. února raketa Sojuz startující z jihoamerického kosmodromu úspěšně vypustila prvních šest testovacích družic.

https://twitter.com/arianespaceceo/status/1100901626712342528

Dohoda obnáší bod, že OneWeb využije premiérový let Ariane 6,“ oznámil Stephane Israel, ředitel firmy Arianespace. Premiéra nové evropské rakety je plánována na příští rok a nosič poletí v konfiguraci 62, což znamená, že bude vybaven dvojicí urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky. Centrální stupeň pak bude jako u všech verzí Ariane 6 vybaven kyslíkovodíkovým motorem Vulcain 2.1.

Takto by mohl vypadat start družic OneWeb na raketě Ariane 6.
Takto by mohl vypadat start družic OneWeb na raketě Ariane 6.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Firma OneWeb si už v roce 2015 zajistila 21 startů raket Sojuz, ve kterých je započítán i start z 27. února. Zbývajících 20 startů se má rozložit mezi kosmodromy Bajkonur a Vostočnyj v Kazachstánu potažmo Rusku a Kourou ve Francouzské Guyaně. Sojuzy mají být při těchto misích schopny vynést najednou až 36 družic. OneWeb si nyní zajistil tři starty raket Ariane 6, kterými chce doplnit starty Sojuzů.

Družice systému OneWeb mají velikost menší ledničky a mají obíhat po polárních drahách ve výšce 1200 kilometrů, přičemž rakety Sojuz je uvolní na nižší oběžné dráze. Družice pak s využitím vlastního pohonu vystoupají na finální dráhu. Samotná dohoda na využití Ariane 6 je již prakticky hotová a během března by se měly dořešit jen dílčí detaily. Ani jedna strana zatím neuvedla, kolik družic poletí při premiéře Ariane 6. Výpočty ale ukazují, že verze 62 dokáže na požadovanou cílovou dráhu doručit o 30 % vyšší hmotnost než v případě rakety Sojuz.

Příprava družic OneWeb před prvním startem 27. února.
Příprava družic OneWeb před prvním startem 27. února.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Nová evropská raketa má být k premiérovému letu připravena už příští rok. V ostrém provozu se bude zákazníkům nabízet ve dvou verzích – Ariane 62 s dvojicí a Ariane 64 se čtveřicí urychlovacích motorů na tuhé pohonné látky. Ariane 6 by měla po svém nasazení postupně nahradit dosud nejsilnější evropskou raketu Ariane 5, která od své premiéry v roce 1996 letěla již více než stokrát.

Stavba mobilní obslužné věže pro rakety Ariane 6 na kosmodromu v Kourou.
Stavba mobilní obslužné věže pro rakety Ariane 6 na kosmodromu v Kourou.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Ariane 6 má být ve srovnání s Ariane 5 levnější a také by měla nabídnout rozšířené možnosti – třeba vyšší nosnost nebo horní stupeň schopný více zážehů, což umožní raketě vyložit družice startující na jedné raketě na různé oběžné dráhy. V rámci vývoje při sdílených nákladech mezi ArianeGroup a členskými státy ESA vznikl vylepšený motor Vulcain 2.1 spalující kapalný kyslík a vodík, který vychází z motoru na centrálním stupni Ariane 5. Motor Vinci pak nahradí motor HM7B, který létá na Ariane 5. Ve výsledku má být verze Ariane 64 schopna doručit na dráhu přechodovou ke geostacionární celých 11,5 tuny. Na kosmodromu v Kourou zatím probíhá stavba nové startovní rampy, která obslouží právě Ariane 6. Ta bude sestavena v horizontálním hangáru, pár dní před startem dojde k jejímu vývozu a vztyčení v mobilní vertikální obslužné věži, kde dojde i k připojení nákladu.

Rakety Sojuz mají být hlavním prostředkem k vynesení stovek družic OneWeb.
Rakety Sojuz mají být hlavním prostředkem k vynesení stovek družic OneWeb.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Společnost OneWeb by chtěla během dalších dvou let vypustit 648 družic, které jim umožní zahájit základní globální služby. Firma usiluje o vysokorychlostní pokrytí i odlehlých částí světa. Tyto služby by ale neměly využívat jen venkované, ale i lidé v lodích, letadlech a na dalších místech, která jsou běžně mimo pokrytí klasických pozemních sítí. Prvních deset družic vzniklo ve francouzském Toulouse v hale společnosti Airbus Defense and Space, ale výroba se již brzo přesune. Nově se mají družice vyrábět přímo v továrně firmy OneWeb Satellites, což je společný projekt firem Airbus a OneWeb.

Tato nová továrna se nachází na Floridě v oblasti Exploration Park. Každý týden by mělo brány této továrny opustit 15 dokončených družic, přičemž cena každého exempláře by neměla být vyšší než jeden milion amerických dolarů. Bude velmi zajímavé sledovat, jak si síť OneWeb povede v přímém srovnání se sítí Starlink, kterou připravuje společnost SpaceX. Ten si totiž také klade za cíl pokrýt svět vysokorychlostním internetem z družic na nízké oběžné dráze. Rozdíl je však v počtu těchto družic. Starlink totiž počítá se zhruba desetkrát větším počtem družic.

Schematické zobrazení oběžných drah systému Starlink.
Schematické zobrazení oběžných drah systému Starlink.
Zdroj: https://2.bp.blogspot.com

Podle aktuálních informací se zdá, že první ostrý start těchto družic by nás mohl čekat už v květnu. OneWeb i Starlink by tedy měly mít zhruba stejnou výchozí pozici a v současné době se jen těžko odhaduje, jak tento souboj dopadne – která firma si ukousne větší část trhu? Navážou spolupráci? Budou rozhodovat ceny nebo kvalita služby? Na tyto otázky bychom se mohli dočkat odpovědí již relativně brzy – maximálně v horizontu pár let.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.oneweb.world/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2016/07/OneWeb-constellation-in-orbit.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/03/ariane6_constellation.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/02/2-11-2019-VS21.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…complex_under_construction_node_full_image_2.jpg
https://2.bp.blogspot.com/…gCLcBGAs/s1600/satelliteschematic.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
TomasT
TomasT
5 let před

Predpokladam, ze starty nezajistuje Spx ciste z konkurencnich duvodu? Pak se ale sam ptam kdo odmil tuto moznost. Jestli Spx nebo Oneweb? V cene asi problem nebyl.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpověď  TomasT

Těžko říct. Větší důvod k odmítnutí má SpaceX. Pro OneWeb by bylo výhodné vynést družice levněji a navíc konkurenci připravit o část kapacity. Ale třeba OneWeb nechtěli provokovat a SpaceX ani nepoptávali.

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  TomasT

Starlink byl vymyšlen až po té, co jí Oneweb dal košem zakázky Arianespace. Roli asi hraje i to, že satelity vyrábí Airbus.
Jak je to s cenou těžko říct. Sojuz klidně může vycházet levněji, třeba díky tomu že může startovat z kosmodromů po celém světě. Ariane 6 bude mít zase určitě vyšší kapacitu než F9.

Samo2
Samo2
5 let před
Odpověď  Urbis

Omyl, v 2014 SpaceX a predchodca OneWeb spolupracovali až potom sa rozkmotrili. SpaceX šla svojou cestou a OneWeb svojou.

maro
maro
5 let před
Odpověď  TomasT

Při tom premiérovém letu Sojuzu s družicemi OneWeb ten manažer říkal, že jedním z důvodů pro volbu Sojuzu byl jeho horní stupeň fregat umožňující opakované zážehy a taky schopnost létat opravdu současně ze tří míst a tedy tu síť zrealizovat hodně rychle.

zdeňek
zdeňek
5 let před

Za mě jednoznačně Starlink.

Josif
Josif
5 let před

1200 km se mi zdá už dost z pohledu vesmírného smetí. V tomhle směru se mi více zamlouvá přístup SpaceX, kdy satelity budou o dost níže a i v krajním případně neovladatelnosti sami do několika let zaniknou v atmosféře.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpověď  Josif

Nemáš úplně pravdu, tak nízko sice bude větší část konstelace, ale přesto několik tisíc satelitů bude i ve výškách nad 1000km.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Josif

Z hlediska kosmického smetí je samozřejmě největší prasárna Starlink od SpaceX: 7518 satelitů ve výšce 380 kilometrů a 4425 (!) satelitů ve výšce 1200 kilometrů. Prostě humus.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  maro

Prosím bez silných slov. SpaceX již avizovala, že se bude snažit, aby vysloužilé družice byly staženy do atmosféry.

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Je snad běžnou praxí po skončení životnosti navést družice do atmosféry. Otázka je, co se stane, pokud se družice porouchá. I pokud se porouchá jen jedno jediné procento, bude to při takovém počtu znamenat desítky nekontrolovaných družic. Plánuje je SpaceX nějak uklízet? Pošle pro každou Spaceship?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Urbis

Právě proto mají fungovat jen 5 – 7 let, ačkoliv by měly vydržet 15 let – je to kvůli tomu, aby se minimalizovalo riziko selhání vlivem vysokého věku.

urbis
urbis
5 let před
Odpověď  Urbis

Tak to musí Hlavně z důvodu, aby drželi krok s klasickými ISP. Internet se vyvíjí strašně rychle. Před těmi patnácti lety se připojení snad ještě vytáčelo 🙂
Takže poruchy stářím asi hrozit nebudou, ale stejně mi to riziko přijde při takovém počtu družic příliš vysoké. Už jen radiace jich musí vyřadit spousty.

Racek
Racek
5 let před
Odpověď  Urbis

Nejde jen o vysloužilé družice. Těch cca 10 000 kusů navíc už opravdu může znamenat problém. No, budiž pokrok. Za pár let, předpokládám, se určitě najde mnohem efektivnější řešení. Jako konečně téměř vždy. Samozřejmě, TÉMĚŘ :-))

pokus
pokus
5 let před

Výpočty ale ukazují, že verze 62 dokáže na požadovanou cílovou dráhu doručit o 30 % vyšší hmotnost než v případě rakety Sojuz.
Nieje to nejako malo?
Myslel som že Ariane62 dokáže vyniesť ešte viac.
Musím si asi lepšie pozrieť technické parametre.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  pokus

Verze 62 je slabší ze dvojice připravovaných konfigurací. Přijde mi tedy v pořádku, že vynese o 30% více než Sojuz.

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  pokus

Však Ariane 62 je víceméně náhradou za Sojuz. Ale nosnost tady nebude úplně limitem. Díky většímu krytu, restartovatelnému motoru… těch satelitů klidně může být mnohem více.

Urbis
Urbis
5 let před
Odpověď  pokus

Sojuz má cca 7 tun na LEO, Ariane 62 10. Na podobnou nosnost je limitován i F9. Těžší komerční náklady ani nelétají, takže více nemá smysl.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.