Projekt nové evropské rakety Vega-C nedávno překonal významný milník v podobě Kritického zhodnocení návrhu alias CDR (Critical Design Review) a je tedy připraven ke spuštění výroby a zahájení závěrečného testování dílů, což je součástí kvalifikační fáze. CDR je pro každý projekt hodně důležitý milník – v případě Vegy-C se tohoto komplexního zhodnocení účastnili nezávislí experti z ESA, národní instituce a odborné firmy. Jejich analýza potvrdila konzistenci a vyzrálost celého programu Vega-C, přičemž premiérový let nového lehkého evropského nosiče je momentálně plánován na první čtvrtinu roku 2020.
V rámci CDR prošly analýzou nejen všechny prvky konstrukce rakety Vega-C, ale i veškeré integrační činnosti na kosmodromu a rampě. Součástí byly všechny podrobné konstrukční aspekty, nebo testovací kampaně prováděné na všech prvcích celého systému. Od samotných raketových motorů (P120C a Z40), přes konstrukční prvky, vybavení letecké techniky, až po veškeré související aspekty integrovaného systému.
Celý proces zakončilo setkání recenzního výboru, kterému předsedali Toni Tolker Nielsen, generální inspektor ESA a Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy v rámci ESA. Na tomto setkání byl proces CDR zakončen vyslovením uznání všem zapojeným týmům a vystavením pomyslné zelené na semaforu pro postup do další fáze. „Tohoto kriticky důležitého milníku jsme dosáhli díky mimořádnému zapojení všech firem, které se podílí na projektu Vega-C. Tyhle týmy dokázaly splnit složité úkoly a plány celého programu. Úspěšné splnění CDR ukazuje, že jsme na dobré cestě,“ říká Giorgio Tumino, manažer vývojového programu raket Vega.
Nastávající kvalifikační zkoušky ověří správnost celého návrhu, ale i výrobních procesů, sestavování a fungování letového hardwaru a softwaru, ale i činnost souvisejících pozemních podpůrných systémů. Simulace navíc ukáží, zda spolu raketa a pozemní segment spolupracují tak, jak mají. „Čeká nás 12 náročných měsíců – začne to čtyřmi starty raket Vega mezi březnem a listopadem a skončí premiérovým startem rakety Vega-C. Evropské firmy a agentury ale tvoří perfektní tým, který dokáže tyto výzvy splnit.“
Čtenáře z České republiky jistě potěší informace, že se na vývoji rakety Vega-C podílí i brněnská firma SAB Aerospace. Ta připravuje speciální vypouštěcí zařízení (dispenzer), které může létat na raketách Vega i Vega-C a může vypouštět až 16 malých družic, případně 96 cubesatů. Nejde přitom jen o výrobu dispenzeru – v Brně by měla probíhat i integrace menších družic do tohoto vypouštěcího zařízení.
Zdroje informací:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/17256544-2-eng-GB/Artist_s_view_of_Vega-C.jpg
https://www.esa.int/…/17559154-2-eng-GB/Artist_s_view_of_Vega-C.jpg
https://www.sabaerospace.cz/pic/page/dispenzer-b.png
Dobrá správa, Ď.
pb 🙂
Hned v úvodu článku je chybná formulace. Po CDR nedochází k dokončení výroby, ale naopak je to startovací bod k zahájení výroby letového HW, potažmo SW.
Díky moc, upraveno.
Tak budeme mít (Evropa) raketu, která ještě před započetím výrobu je beznadějně zastaralá. Proč??? 🙁
Čím je podle vás zastaralá?
Ono to jde říct o každé v součastnosti používané raketě.
ESA se hodí pro programy jako Copernicus, na které by těžko hledala lepší raketu. Určitě bude také nabízena komerčně, těžko říct s jakým úspěchem, ale určitě bude zajímavější než starší verze. Já jsem hodně zvědavý na mini raketoplán, který se pro tuto raketu vyvíjí.
Děkuji za článek, už se těším na první start.