sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Příprava na první komerční start Falconu Heavy

Vizualizace startu Falconu Heavy bez lodi Dragon

V sobotu 2. března odstartovala z floridské rampy 39A raketa Falcon 9 s prvním exemplářem lodi Crew Dragon. Jak jsme ale psali v nedávném článku, tak tohle historické odpaliště čeká v letošním roce ještě několik mimořádně atraktivních startů. Tím nejbližším je mise Arabsat-6A, na kterou má vyrazit Falcon Heavy. Ten si sice svou premiéru odbyl už vloni v únoru, ale tehdy šlo jen o zkušební misi, která měla prověřit fungování nejsilnější rakety současnosti v ostrém provozu. Teď, když mise DM-1 odstartovala, se můžeme začít naplno věnovat přípravám na Falcon Heavy. Podle všeho se zdá, že přípravy začaly jen pár hodin po startu Falconu 9 s Crew Dragonem.

Snímek Thomase Burghardta ukazuje jeřáb, který na rampě 39A odstraňuje z TELu jistící čelisti - jedna z nich je již volná (tu jsme označili šipkou).
Snímek Thomase Burghardta ukazuje jeřáb, který na rampě 39A odstraňuje z TELu jistící čelisti – jedna z nich je již volná (tu jsme označili šipkou).
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Pozorní návštěvníci floridského kosmodromu si všimli, že po sobotním startu Falconu 9 zůstal na rampě tzv. TEL, tedy konstrukce, ke které je raketa v montážní hale připojena, pak jsou společně vyvezeny na startovní rampu, kde TEL drží nosič během vztyčovacího procesu. TEL po startu nezamířil do montážní haly, ale naopak k němu na rampu přijel jeřáb. Začalo se okamžitě spekulovat o tom, že jde o přípravu TELu na start Falconu Heavy. Jak potvrdily fotky od Thomase Burghardta, jeřáb pracuje na odstranění postranních čelistí, přičemž na fotkách je vidět, jak je již jedna z čelistí demontovaná.

Klasický Falcon 9 je před startem držený čtveřicí těchto zařízení, která jsou rozmístěna po jeho obvodu s rozestupy 90 °. Falcon Heavy má však vedle centrálního stupně ještě dva stupně postranní. Ty jsou v místech, kde se při startech Falconu 9 nachází dvě čelisti – ty se proto musí odstranit. Každý postranní stupeň Falconu Heavy pak budou samozřejmě držet tři čelisti.

Archivní snímek pořízený před přestavbou TELu na FH konfiguraci, na kterém jsou ale dobře vidět obě boční čelisti. Ta východní a západní se musí demontovat.
Archivní snímek pořízený před přestavbou TELu na FH konfiguraci, na kterém jsou ale dobře vidět obě boční čelisti. Ta východní a západní se musí demontovat.
Zdroj: https://i.imgur.com

Na kosmodromu by již několik týdnů měly být všechny tři „první stupně“ a před několika dny byl na kosmodromu zaznamenán také tahač s horním stupněm, který je zřejmě určen pro tuto misi. To by znamenalo, že na místě jsou již všechny konstrukční prvky. Příprava TELu na Falcon Heavy zabere několik dní – kromě odstranění čelistí je potřeba nainstalovat čelisti nové, umístit vzpěry a zařízení TSM pro datové spojení a tankování bočních stupňů. Podle informací z portálu Launch Photography se start v březnu nestihne a měl by přijít až v dubnu. Připomeňme ještě, že boční stupně mají přistát na pevnině a centrální na mořské plošině, přičemž všechny tři mají již za pár měsíců letět znovu na Falconu Heavy s misí STP-2.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/02/2745466_orig.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D01fEHbX0AAC17l.jpg:large
http://i.imgur.com/EuekDyk.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
georgoo
georgoo
5 let před

Nerad by som privelmi vrtal 🙂 ale ten obrazok, ktory je v clanku je stara verzia TEL-u, este pred modifikaciou pre FH.
Sucasna verzia ma 8 zamkov, 2 su prestavitelne. Presuvaju sa podla toho ci startuje Falcon 9, alebo FH

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  georgoo

To není vrtání, ale velmi dobrá poznámka. Já vím, že je to starý snímek, máme jej v systému od podzimu,kdy probíhala přestavba na první let FH. Leč postranní čelisti tam jsou stále a jejich demontáž je nutná.

hotovson
hotovson
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

no, podle https://www.teslarati.com/falcon-heavy-may-launch-hardware-cape-canaveral-florida/falcon-heavy-tel-mods-joe-kelly/ to spis vypada, ze se zamky pridavaji – v dolni rade dva chybi a ty horni se posunou smerem odstredu ke kraji

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  hotovson

Důležité je, že jsou tam dva boční, které musí pryč. Zda se odstraní, nebo přesunou, je věc druhá.

georgoo
georgoo
5 let před
Odpovědět  hotovson

Ta fotka z teslarati je este z obdobia priprav na let FH. Veza este ma pozostatky otocnej konstrukcie, ktora sluzila na nakladanie nakladu do raketoplanu.

https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=47095.0;attach=1546015;image
Toto je v podstate aktualny stav, ked sa vyvazal CD na start 🙂

Pravdepodobne uz v HIF prebieha skladanie FH pre misiu Arabsat 6A. Aby sa usetril cas, upravuju TEL vonku na rampe a nie v hale. Ale to je len moja teoria.

p. Majer, robite svoju pracu velmi dobre, super stranka, forum, videa, … 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  georgoo

Díky za pochvalu.

jregent
jregent
5 let před
Odpovědět  georgoo

Take se pripojuji s diky za super servis 🙂
Naposled o vikendu cinknutim TV zobrazova noviunky z DM-1

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  jregent

To mne těší.

Štěpán
Štěpán
5 let před

Budu trochu spekulovat. SpaceX chce vyslat STP-2 co nejdříve po Arabsatu. Ale zároveň má ze stejné rampy startovat CD na IAT (v dubnu???). Podle mě bude příprava CD trvat déle než příprava FH + není nutná úprava rampy pro FH takže by FH měl startovat před CD IAT. 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Štěpán

Svou roli hraje i to, že STP-2 nabírá skluzy vinou zpoždění některých nákladů.

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Aha, díky za info. To jsem nevěděl. Myslel jsem, že se už čeká jen na samotný start.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Štěpán

Ta situace není úplně jasná, nicméně odkladů kvůli nákladu už pár bylo. Právě proto byl STP-2 přeskočen Arabsatem.

Vítek
Vítek
5 let před
Odpovědět  Štěpán

In-Flight Abort je teď plánovaný až na červen, takže FH se v pohodě stíhá.

Štěpán
Štěpán
5 let před
Odpovědět  Vítek

Musk tvrdí že to může být už za měsíc (či později).

https://kosmonautix.cz/2019/03/05/priprava-na-prvni-komercni-start-falconu-heavy/