sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Váš názor – Jak to vidíte se starty SLS?

    T+8 min 14 s, výška 157 km. Motory RS-25 jsou vypnuty a sestava ICPS/Orion se odděluje od centrálního stupně SLS. Centrální stupeň poté setrvačností vystoupá do výšky 1600 km.

    Tento článek se tak trochu vymyká standardům, našeho webu. Pravidelní čtenáři už vědí, že Vám čas od času přinášíme články, ve kterých informujeme o nové anketě, která je pak několik měsíců k dispozici v pravém sloupci našeho webu. Dnes to však bude jiné. Všimli jsme si totiž, že diskuse pod články o nové americké raketě SLS a lodi Orion velmi často sklouzne do diskusí o budoucnosti a možnostech tohoto systému. Proto jsme si řekli, že Vám přineseme článek, ve kterém budete mít možnost projevit své názory – najdete v něm hned deset anketních otázek!

    Start rakety SLS Block 1B
    Start rakety SLS Block 1B
    Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

    Zatímco běžně bývají ankety na našem webu aktivní několik měsíců, v těchto deseti budete moci hlasovat pouze týden. Možnost přidávat hlasy skončí 24. února ve 23:59:59 SEČ. Tyto ankety budou k dispozici pouze v tomto článku. Z historie víme, že čtenost článku od jeho vydání postupně klesá s tím, jak vychází stále nové a nové články. V případě anket vložených v pravém sloupci je to něco jiného – ty jsou na očích pořád, ale vzhledem k počtu anketních otázek v tomto článku nepřipadá v úvahu jejich vložení do pravého menu.

    Vaše hlasy poslouží jako základ pro článek, který sepíše kolega Jiří Hošek. Zaměří se na výsledky jednotlivých anket a doplní je jejich rozborem. Svými hlasy tak dáte najevo nejen svůj názor, ale zároveň nám poskytnete materiál pro analytický článek. Anketní otázky jsou si navzájem hodně podobné. Prvních devět otázek se týká devíti zvažovaných misí rakety SLS, přičemž v nadpisu každé otázky je uveden aktuálně očekávaný termín. Jednotlivé možnosti pak symbolizují, kdy si myslíte, že k misi dojde, tedy jaké zpoždění (v letech) bude mít oproti uvedenému termínu, případně zda tato mise vůbec poletí.

    [poll id=“29″]


    [poll id=“30″]


    [poll id=“31″]


    [poll id=“32″]


    [poll id=“33″]


    [poll id=“34″]


    [poll id=“35″]


    [poll id=“36″]


    [poll id=“37″]


    [poll id=“38″]


    Ještě jednou Vám všem děkujeme za Vaše hlasy a už se moc těšíme na výsledky, které nám tyto ankety přinesou.

    Zdroje obrázků:
    https://i.ytimg.com/vi/5stO7ZAQHvk/maxresdefault.jpg
    https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2017/09/2017-09-22-203119-350×241.jpg

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    81 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Viktor
    Viktor
    6 let před

    Po roce 2025 to je opravdu uz jen hadani..

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Viktor

    To máte pravdu, ale jde nám spíše o celkový trend.

    Pajuc
    Pajuc
    6 let před

    Analytické články mi na kosmonautiku trochu chybí, ale nejsem si jistý, jak úspěšně se dají dělat na základě takových anket. Já bych to udělal spíš naopak – nejprve analýzu a pak anketu jako zpětnou vazbu.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Pajuc

    Pokusíme se o to a snad se Vám to bude líbit. K tomu návrhu na opačný postup – nemyslím si, že by lidé změnili názor po přečtení nějakého článku.

    Pajuc
    Pajuc
    6 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Určitě se mi to bude líbit ☺️ Víte, když napíšete článek, ve kterém představíte nějakou vizi, např. DSG, tak mě také napadne, jak je to reálné vzhledem k finančním a technickým možnostem atd.
    A pod pojmem analýza si nepředstavuji přesvědčování. Analýza by měla být podkladem pro rozhodování, aniž by nutně musela obsahovat jednoznačný závěr.

    jregent
    jregent
    6 let před
    Odpověď  Pajuc

    Neřekl bych že je anketa zbytečná před analýyou.
    Existuje, tuším, i sociologický pojem instinkt davu.
    V tomto případě o instinkt davu fanoušků kosmonaitiy.
    Díky za zajímavé otázky a dokumentaci výsledků pro léta příští..
    🙂

    Pajuc
    Pajuc
    6 let před
    Odpověď  jregent

    V mém případě ty anketní otázky nebyly sociologický průzkum, ale věštění z křišťálové koule. Nejdřív bych potřeboval informace, jak na tom ty projekty jsou, a podle toho bych pak odpovídal. Samozřejmě nečekám, že pan Hošek je jasnovidec, takže bych spoléhal na vlastní úvahu.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Pajuc

    Samozřejmě, hlavně u těch vzdálenějších misí je ve hře mnoho faktorů a v současné době ty projekty nejsou rozpracované prakticky vůbec. Je pravděpodobné, že se harmonogram a úkoly jednotlivých misí mohou za pár let změnit.
    Spíše nás zajímalo, například to, jak se se vzdálenějšími roky mění očekávání – zda jsou třeba očekávání odkladů konstantní, případně kde se mění. Nebo také, u které mise lidé začínají věřit, že projekt bude ukončen a tak dále.

    Libertarian
    Libertarian
    6 let před

    Pokud se bude dařit Muskovi a Bezosovi, tak SLS skončí někde u 4 nebo 5 misi.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    6 let před
    Odpověď  Libertarian

    Tato anketa vznikla na základě pondělního podnětu jednoho diskutujícího. Chceme znát názory čtenářů jako statistického souboru. Děkuji za pochopení.

    urbis
    urbis
    6 let před
    Odpověď  Libertarian

    Pochybuju. Ani New Glen, ani Starship nejsou rakety, které by mohli plnit úkoly SLS. Jde hlavně o to, jaké bude mít NASA zadání od vlády.

    Roman
    Roman
    6 let před
    Odpověď  urbis

    Pokud mate na mysli ukol byt velmi předraženy a zastaraly tak na SLS opravdu nikdo nema.

    frank
    frank
    6 let před
    Odpověď  Roman

    typický prázdný argument

    gg
    gg
    6 let před
    Odpověď  urbis

    „Ani New Glen, ani Starship nejsou rakety, které by mohli plnit úkoly SLS.“

    Pouze pokud počítáte s SLS Block 2 a velkým aerodynamickým krytem (1800 metrů krychlových, jestli se nepletu?). Ve všech ostatních případech to tvrzení nedává smysl.

    Vojta
    Vojta
    6 let před
    Odpověď  gg

    New Glenn je slabý (podobně jako FH) a StarShip (SHS) není stavěná na vynášení nákladu. Tedy ani jedno řešení nedokáže SLS nahradit. Stavět s nimi Gateway by sice šlo, ale za cenu hodně nepříjemných kompromisů.

    Martin
    Martin
    6 let před
    Odpověď  gg

    Starship bude nejspíše existovat i v nákladní verzi, jak tomu bylo v plánu původně pro BFR a není jediný důvod proč by od toho odcházeli.

    Kamil
    Kamil
    6 let před
    Odpověď  Martin

    Starship musí být v nákladní verzi, jinak nestihnou vynést Starlink. A vynese minimálně 100 tun, ale pokud optimalizují Raptory, věřím že zvládne i 150 tun

    Jregent
    Jregent
    6 let před
    Odpověď  gg

    Ad: Starship bude nejspíše existovat i v nákladní verzi

    Nepochybuji, že bude jako první nákladní verze. Pro Y zkoušení a Starlink

    gg
    gg
    6 let před
    Odpověď  gg

    „New Glenn je slabý (podobně jako FH)“

    NG je zhruba tak silný na LEO, jak je požadováno od SLS ve všech plánovaných scénářích využití. Přitom jakmile jste jednou na LEO, můžete se z LEO dostat, kamkoli chcete.

    pbpitko
    pbpitko
    6 let před
    Odpověď  Libertarian

    Kto bude objednávateľom letov na Mesiac ? Súkromníci určite nie, jediným reálnym objednávateľom bude vláda, nik iný to nezaplatí !

    Martin
    Martin
    6 let před

    Já se obávám že první 2 mise naberou velké zpoždění a pak bude program SLS ukončen.

    urbis
    urbis
    6 let před
    Odpověď  Martin

    Velké zpoždění už jaksi mají. Ono se spožďuje všechno tak se to ani nezdá.

    pbpitko
    pbpitko
    6 let před
    Odpověď  Martin

    Kto bude objednávateľom letov na Mesiac ? Súkromníci určite nie, jediným reálnym objednávateľom bude vláda, nik iný to nezaplatí !

    pbpitko
    pbpitko
    6 let před
    Odpověď  pbpitko

    Možno nejaký streštený miliardár tam poletí sa kuknúť ale určite nebude financovať žiadny výskum na Mesiaci. Ostane to iba na vládu, a ak to nebude financovať ona, tak to nebude nikto.

    Martin
    Martin
    6 let před
    Odpověď  pbpitko

    A preco nie? Uz tu mame jedneho „stresteneho miliardara“, ktory chce lietat na Mars…
    Ale realne. Tak, ako teraz klesaju naklady na let na LEO, tak kludne mozu klesat aj za ine veci. Potom Musk a Bezos mozu poskytovat transport infrastrukturu pre inych miliardarov, ktory by sa chceli za par penazi zapisat v niecom podobnom.
    Zariskuju a budu prvi na novom trhu. Ako pri osidlovani Ameriky.

    Martin
    Martin
    6 let před
    Odpověď  pbpitko

    No a proč by to nefinancovala vláda? Pokud se Starship ukáže jako funkční koncept a bude levnější než SLS, tak je to ideální nosič.

    tomáš
    tomáš
    6 let před

    Už se ví jak se bude SLS jmenovat? Před lety ještě prezident Obama uložil ukol vymislet jméno.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  tomáš

    Žádný jiný název zatím není. Myslím, že na to bude čas tak půl roku před startem.

    urbis
    urbis
    6 let před

    Tohle je bohužel dost politická otázka. Existence SLS je dílem Washingtonu a bude záležet prakticky jen na tom, jak se budoucí administrativa rozhodne.

    Urbis
    Urbis
    6 let před
    Odpověď  urbis

    jako že každá vláda chce „vykonat něco velkého“, a k tomu SLS potřebuje. Takže bych si tipl, že bude létat minimálně do roku 2030.

    Martin
    Martin
    6 let před
    Odpověď  Urbis

    Pokud soukromý sektor nenabídne něco lepšího.

    Michal Bursík
    Michal Bursík
    6 let před

    Trend v odpovědích je zatím celkem jasný. Žádný velký optimismus.
    I když je SLS zatím vlastně jediná super raketa s opravdu reálnou vyhlídkou na start, tak ani já v její dlouhou životnost moc nevěřím.

    Miloš Hůla
    Miloš Hůla
    6 let před

    Za záměr napsat článek na toto téma a na základě skepse diskutujích palec nahoru. Jsem zvědav jaké nové pohledy na SLS z článku vzejdou.

    Jiří Hošek
    Jiří Hošek
    6 let před
    Odpověď  Miloš Hůla

    Pro mne znamenají průběžné výsledky hlasování už teď skvělá data od pěti set respondentů!

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před

    Myslím si, že ta anketa bude spíše souboj fanoušků SHS a SLS a navíc věštění s křišťálové koule, ale i tak z respektu k práci redaktorů tohoto webu tu anketu vyplním.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Jan Jančura

    Děkujeme!

    David
    David
    6 let před

    Já už NASA nevěřím vůbec nic. Přijde mi že jen chtějí dát lidem práci než prozkoumávat vesmír. Podle mě SLS poletí 2-3krát než se celý program zruší. A to ještě záleží jestli příští president bude mít blíže k republikánům nebo socialistům.

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před
    Odpověď  David

    Co je to věřit resp. nevěřit NASA? Bez NASA by jsme ve výzkumu vesmíru nebyli zdaleka tak daleko jako dnes. NASA financováním tzv. „předražených“ projektů financuje základní a aplikovaný výzkum v oboru, jeho prostřednictvím vychovává odborníky a rozvíjí výrobní základnu oboru. To je pro USA velmi podstatné pro bezpečnost země. Všechny soukromé firmy z toho těží. Jak NASA, tak armáda tyto soukromé firmy potřebuje a proto podporuje. V USA je to jak kongresu, tak presidentu jasné a proto schvalují rozpočty NASA. Tak proč to zpochybňuje u nás?

    gg
    gg
    6 let před
    Odpověď  David

    „k republikánům nebo socialistům“

    Tak to rozhodně není ani trochu demagogická dichotomie. 😀

    Hawk
    Hawk
    6 let před

    Skepse je logicka, ale neni zrovna fer se kvuli tomu navazet do Amiku a NASA. Jine staty, snad az na Cinu, nedelaji v oblasti pilotovane kosmonautiky skoro nic. A lunarni program v podobe DSG je jedina logicka navaznost na ISS, Mars je velke sousto.
    DSG se bez SLS neobejde a jiny nosic na obzoru pred dokoncenim v soucasne dobe neni. Zrusenim SLS se niceho nedosahne, bez toho se muzeme placat na nizke obezne draze dalsich 50 let.

    yamato
    yamato
    6 let před

    ja som dost pesimista co sa tyka „narodnych“ nosicov ako SLS. Vznikla pomerne dost agilna alternativa v podobe komercnych dodavatelov, vedla ktorej klasicke narodne programy vyzeraju ako pozlateni dinosauri krizeni so slimakmi. Zda sa ze tato era definitivne odchadza, a je to tak dobre.

    Uvedene sa netyka narodnych vesmirnych programov ako takych. Tam sa mozno blyska na lepsie casy, vdaka moznosti outsourcovat kompletne celu dopravu na komercny sektor. Narodne agentury sa tak mozu zamerat na vyskum, a nemrhat peniazmi na veci, ktore uz zvladaju lepsie komercni dodavatelia.

    Martin
    Martin
    6 let před
    Odpověď  yamato

    Toto som chcel napisat.
    V tomto verim, ze Americania dokazu urobit ten krok a nechat transport na sukromnu sferu. Toto uz preukazali pri STS a dufam ze to bude aj pri SLS.
    Su to tazke rozhodnutia, ale prave take kroky su velke. Mozu peniaze investovat do vyskumu. Transport bude uz „standard“.

    pave69
    pave69
    6 let před

    U kosmonautiky obecně je problém s otázkou „co z toho?“ Dušan někdy dřív argumentoval obecně rozvojem technologií, což je sice správný argument, ale je otázka o kolik vyspělejší technologie je potřeba vyvinout pro „návrat na Měsíc“, oproti tomu, co je pro ISS/bylo pro Apollo.
    Takže asi hlavní argument budou Číňané.
    A samozřejmě Musk prostě na Mars chce (což je velmi dobrý argument pro někoho, kdo na to má).
    Ale stále chybí vize nějakého cíle typu – helium3 vyřeší energetickou krizi na Zemi, nebo alespoň „teleskop na Měsíci umožní prozkoumat život na exoplanetách“ nebo tak něco.

    yamato
    yamato
    6 let před
    Odpověď  pave69

    takých argumentov „čo z toho“ sú mraky, bohužiaľ sa ale vždy ukážu až po, nikdy nie pred.

    Vráťme sa do roku 1950, keď Koroľov celou váhou svojej osobnosti presviedčal politbyro, aby dalo peniaze na vesmírny program. Asi sa ho vtedy tiež pýtali „čo z toho“ a Koroľov im asi vykresľoval budúce orbitálne fabriky na ultrašpeciálne materiály, lieky, pilotované orbitálne pozorovacie stanice, možno aj to hélium3 a vyriešenie energetických potrieb pracujúceho ľudu.

    Dnes už je „po“ a my vieme, že sa asi netrafil s ničím. Nemohol totiž vedieť, že nastane boom spotrebnej elektroniky, čo vytvorí celý nový priemysel telekomunikačných satelitov. Nemohol vedieť, že elektronické snímače umožnia fotiť bez filmu a posielať snímky na zem v reálnom čase, čo povedie k meteoroligickým, špionážnym a iným „fotografickým“ satelitom, ktoré prinesú revolúciu napr. v poľnohospodárstve. Tiež nemohol vedieť, že vďaka miniauturizácii bude každý civilista schopný využívať geolokačnú satelitnú konšteláciu.

    S Googlom by som mohol pokračovať a vymenovať milión ďalších, menej viditeľných „čo z toho“. Dokopy sa tu bavíme o biliónoch dolárov a miliónoch pracovných miest. Zrejme viac ako by prinieslo to hélium3.

    Takže „z toho“ je veľmi veľa, len to nejde pomenovať jedným slovom, takže sa to ťažko „predá“ verejnosti.

    tycka
    tycka
    6 let před
    Odpověď  yamato

    „telekomunikačných satelitov“
    Telekomunikační satelity jim klidně mohl slibovat – konec konců SSSR svojí rozlohou a hustotou obyvatel byla velmi vhodná pro přenos TV vysílání přes družici – alespoň na místní TV vysílače – což se později i stalo.
    A o telekomunikační družici se uvažovalo i v USA – koneckonců Clark to již dávno předtím navrhl.
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Arthur_Charles_Clarke

    Kamil
    Kamil
    6 let před
    Odpověď  tycka

    Koroljov byl sice vizionář, ale pracoval pro vojáky, takže hlavní věc, co jim sliboval, bylo doprava jejich bomb na hlavy Američanům. Velikost lodí Vostok, 5 tun, není náhodná, přesně tak velké byly první sovětské jaderné bomby a přesně tolik unesla R-7.

    Aurelius
    Aurelius
    6 let před
    Odpověď  pave69

    my vlastne zatiaľ nič z vesmíru až tak nepotrebujeme, dokonca ani to hélium 3, nakoľko prvá generácia fúznych reaktorov má fungovať na deutériu/tritiu, o héliu 3 sa uvažuje až v druhej (ale to skôr čisté deutérium), či tretej generácii, ktorá by mala prísť na rad až ku koncu 21. storočia, vtedy bude možné čerpať napríklad z Mesiaca, teraz čerpám z prednášky čo bola na technickej uni. v Bratislave

    Aurelius
    Aurelius
    6 let před
    Odpověď  pave69

    a výskum exoplanét by vám vyriešil dobrý interferometer, povedzme nejakých 5 teleskopov… netreba na to stavať na povrchu Mesiaca

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před
    Odpověď  Aurelius

    Jak určitě víte, tak zemská atmosféra nepropouští všechny části elektromagnetické spektra, takže výstavba dalekohledů pro infračervenou oblast, radioteleskopů pro milimetrové vlny apod. zejména v oblastech pohlcovaných zemskou atmosférou ve vesmíru je nezbytnou cestou. Přístroje na Zemi je nemohou plnohodnotně nahradit. Je jen otázkou efektivity, zda je výhodné stavět ve „volném“ vesmíru nebo např. na Měsíci. Na Měsíci je možné, v případě na něm vybudované vědecké osady, tyto přístroje snáze servisovat. Také na odvrácené straně Měsíce je místo odstíněné od elektromagnetického záření ze Země.

    Aurelius
    Aurelius
    6 let před
    Odpověď  Jan Jančura

    samozrejme, ale ja som skôr narážal na tie exoplanety (reagoval som na komentár vyššie), kde by sa fakt hodilo skôr niečo ako kedysi plánované projekty TPF alebo Darwin, nakoľko na Mesiaci je trochu menší rozhľad ako vo voľnom priestore, inak áno určite máte pravdu

    Aurelius
    Aurelius
    6 let před
    Odpověď  Jan Jančura

    aha, vy ste asi mysleli, že na Zemi, nabudúce tam musím dať, že niekde v priestore L1/L2

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před
    Odpověď  Jan Jančura

    OK. L1/L2 jsou podstatně dále než Měsíc, ale nemám dost znalostí, abych posoudil, která varianta je výhodnější.

    Radek.M
    Radek.M
    6 let před

    No osobně si myslím že jak zjistí kolik stojí jeden start BFR od Space X, či toho od plánovaného nosiče od Blue Origin tak SLS alias Ares V pošlou do důchodu jako neperspektivní a předražený počin….

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Radek.M

    New Glenn nebude svou nosností stačit ani na FH, natož na SLS.

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před
    Odpověď  Radek.M

    Základním problémem Vašeho tvrzení, že bude platit, až k té „nízké“ ceně se SHS dostane, až se plně rozběhne Starliner a zejména kolonizace Mars, kdy budou moci být opakovaně jednotlivé stupně SLS opakovaně používané. Pokud to nenastane a SLS bude závislá jen na NASA, tak jsem zvědavý na opakované použití rakety SLS při více než ročních intervalech vypouštění.

    Yamato
    Yamato
    6 let před
    Odpověď  Jan Jančura

    SLS bude jednorazova

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před
    Odpověď  Yamato

    Máte pravdu, je to překlep, všude patří SHS. Práce kvapná, „houbec“ platná.

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před

    Komerční firmy mohou vznikat jen tam, kde existuje reálně nebo alespoň potencionálně trh pro jejich produkci. Prozatím trh pro super rakety vytvářela jen NASA a v době zadání zakázky pro SLS byl k dispozici asi jeden dodavatel – Boeing, který garantoval reálnost dodávky, spolu s ostatními subdodavateli. Vždyť je zřejmé, že do průzkumu vesmíru a budování výzkumných osad ve vesmíru budou investovat pouze státní instituce. Pro raketu SHS se snaží vytvořit SpaceX trh sama – koncepcí Starlineru a kolonizace Marsu – žádná jiná firma se do toho prozatím nezapojila. Jen na zakázkách NASA by SpaceX raketu SLS asi nepostavila a když tak, ne moc levněji než Boeing.

    yamato
    yamato
    6 let před
    Odpověď  Jan Jančura

    silna raketa pre neexistujuci trh vzniknut moze. Trh pre neexistujucu raketu vzniknut nemoze. Tzn. raketa musi byt prva.

    Zo strany jej vyrobcu je to zaiste risk, pretoze nie je istota ze trh pre takyto nosic vznikne. Ale o tom je podnikanie.

    B747 sa tiez projektoval pre vtedy neexistujuci trh (masova lacna letecka doprava na dlhe trate) a takmer Boeingu zlamal vaz. Ale trh nakoniec vznikol a bol to uspech.
    Concorde sa taktiez projektoval pre vtedy neexistujuci trh (nadzvukova letecka doprava), avsak tentoraz skutocny trh nevznikol a Concorde bol komercne neuspesny.

    Keby sa robilo len to pre co je trh, vsetci by robili stale to iste. A keby sa cakalo az ten novy trh vznikne, tak by sa neurobilo nic.

    tycka
    tycka
    6 let před
    Odpověď  yamato

    „B747 sa tiez projektoval pre vtedy neexistujuci trh “
    Existovala leteck8 doprava a toto letadlo mělo být na provoz levnější než předchozí stroje – byl tedy předpoklad jeho prodeje.

    Yamato
    Yamato
    6 let před
    Odpověď  tycka

    Nie je letecka doprava ako letecka doprava. Su kratke trate, dlhe trate, male lietadla, velke lietadla, prudove, vrtulove, turbovrtulove…

    Satelitny trh tiez „existuje“

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před
    Odpověď  yamato

    Já to vidím opačně jako Vy. SSSR chtělo poslat na USA jadernou bombu – vyvinuli mezikontinentální raketu. Kennedy chtěl být první na Měsíci – tak postavili Saturn V – vypustili poslední Apollo – raketa neměla použití je v muzeu. Lidé chtěli cestovat nadzvukovou raketu – postavili Concorde, Tu 144 – pak zjistili, že je to nekonkurenční, tak je to dnes v muzeích. V 1. světové válce se potřebovali spojenci dostat přes zákopy – postavili tank. USA se potřebují dostat na Měsíc resp. na Mars – staví SLS. Musk chce na Mars – staví SHS a tak dále a podobně. Pozor! já psal v předchozím příspěvku o reálné resp. potencionální potřebě trhu.

    Jan Jančura
    Jan Jančura
    6 let před
    Odpověď  yamato

    Těžiště problémů kolem superraket je v rozdílu pohledu laické veřejnosti – zejména fandů kosmonautiky a většinou vědecké veřejnosti. Pak jsou tu ještě požadavky armády. Ti první chtějí pilotované lety nejlépe na Mars, Měsíc jim už nestačí. Ti druzí chtějí vědecké sondy, vesmírné dalekohledy apod. A ti třetí špionážní družice apod. Takže chudák NASA a politici musí dělat kompromisy – každému dají něco a pokud možno taky něco každé významné americké firmě. Proto se taky plánuje krátkodobě a na technicky převratné koncepce (např. jaderné motory apod.) nejsou peníze. Takže buďme rádi, že máme jak takž jistou SLS a snad někdy i SHS, a co pak bude, je k vidění v té pověstné křišťálové kouli.

    Aurelius
    Aurelius
    6 let před
    Odpověď  yamato

    A380 sa budoval pre existujúci trh, no nakoniec sa zistilo, že je lepšie používať menšie a úspornejšie lietadlá, síce A350 musí letieť 2x oproti jednej A380, ale stále to vychádza lepšie… veľké lietadlá ako to tak vyzerá ostanú len pre Cargo

    maiden
    maiden
    6 let před
    Odpověď  Aurelius

    A380 se hlavně konstruovala v době, kdy dvoumotorový letadla musely být v každém okamžiku max. 60 minut k nejbližšímu letišti (kdyby jeden motor selhal). Cesty přes oceán v podstatě pouze se čtyřmotorem. A najednou, v 90-letech šla spolehlivost tak nahoru, že dneska se počítá tato doba na 240 minut. Čili s dvoumotorem i přes oceán. A najednou a380 není potřeba. Stejně jako Jumbo.
    Dneska dá dvoumotorák 15000km na jeden zátah a je vymalováno.

    A stejný to bude i se SLS. Než jí postaví, bude tu něco lepšího a finančně výhodnějšího.

    Nicméně, dokážu si představit, že až se na nás pořítí meteorit a bude třeba k němu poslat Car-bombu, tak se SLS bude hodit.

    zargos
    zargos
    6 let před
    Odpověď  yamato

    Pokud se nebavíme o státních zakázkách-plnění vizí,tak pro trh opravdu musí být první nosič a pak budou i zakázky. Už jenom taková vesmírná turistika,jinak by se prodávaly pobyty v modulech jako ISS a jinak ze Skylabu 🙂

    Naproti tomu vědecké-drahé mise potřebují spolehlivý nosič,což SHS hned tak nebude,ta se musí nejprve postavit a zalétat,zatímco u SLS bude pět atestů na každý nýt od počátku. Z případné EC bez SLS mne jímá hrůza už jen z toho,jak dlouho se pak bude muset trmácet po soustavě hledaje g.praky,než konečně vystartuje.

    Jumbo je dobrý příklad,ale do problémů v té době Boeing dostal vývoj 2707,nakonec peníze nezbývaly ani pro 747. SLS má zpoždění,ale není to její chyba,otevírá nové možnosti a ve spojení s DSG nastartuje i zájem veřejnosti. Pokud ji po nějaké době koexistence nakonec nahradí SHS či jiný nosič,to už je prostě vývoj,peněz není třeba litovat,v kosmonautice by stejně neskončily,ale bylo by víc tomahawků,standart missile atp.

    NASA sází na sebe,neboť SpX nemá žádnou povinnost vynášet,co jí kdo zadá,je to o smlouvě, nemá ani lhůtu ve které by SHS měla postavit. Upřímně nevím,co by v NASA teď dělali,kdyby si před časem řekli,že vše rušíme,počkáme na ITS.

    yamato
    yamato
    6 let před
    Odpověď  zargos

    tak kedze NASA nema SLS k dispozicii ani teraz, robila by zhruba to iste co robi teraz.

    A SpaceX sice nie je povinna pre NASA vyniest naklad, ale je to komercna firma a NASA je zakaznik. Existuje len velmi malo dovodov, preco by komercna firma chcela odmietnut stat ako zakaznika… alebo hadam poznate aerolinie co neodvezu statnych uradnikov?

    Inak, kedze SHS bude zrejme lietat nasobne castejsie ako SLS, osobne by som viac vsadzal na raketu, co ma nalietane, data nazbierane a chyby vychytane, nez na raketu co ma milion razitok. Tie mal aj STS…

    Miloš Hůla
    Miloš Hůla
    6 let před

    Nevím, jestli mi něco neuniklo, ale v diskusích o transportním systému LEO vyšší orbita se vytratil kosmický tahač. Byl původně součástí plánů v rámci STS. Uvažovali o něm i Rusové. Je nějaký technický důvod, proč je nelze použít při cestě na Měsíc v kombinaci s raketami nižší nosnosti, nebo je opomíjený, protože zadání zní stavět superraketu na technologiích STS a neuvažovat o jiných možnostech?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Miloš Hůla

    Zjednodušeně a zkráceně řečeno kvůli nedostatkům zkušeností s dotankováním na oběžné dráze a také kvůli vyšší komplikovanosti letového profilu.

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    6 let před
    Odpověď  Miloš Hůla

    V článku:
    https://www.kosmonautix.cz/2019/02/gateway-unor-2019/

    je v zmíněn i opakovaně použitelný přeletový modul. Je to sice jen z Gateway k Měsíci, ale opakované tankování a spojování by to asi mělo umět.

    Zadání opravdu znělo postavit superraketu ze „zbytků“ raketoplánu. A do automatického spojování a tankování družic se američani vlastně nikdy pořádně nepustili. Nevím jistě, ale nebude to teď s prvním Dragonem jejich vůbec první pokus o automatické připojení?

    Honza
    Honza
    6 let před

    Podle mě by NASA udělala lépe, kdyby se zaměřila na projekty startované z vesmíru a stavěla jen energetické, výzkumné a obytné moduly eventuálně generátory energie a pohoné systémy pro vakuum a svoje technologie si nechala vynášet na oběžné dráhy (jednu dráhu, kde by stavěla větší systém, podobný ISS) okolí Země prostřednictvím subdodavatelů.
    Jak tady Dušan zmínil problém je tankování ve vesmíru. Ok je potřeba tento problém vyřešit a pak snad bude možné mít přepravní prostředek, který lidstvo někam dostane SLS to podle mě, při všech těch politických tahanicích a ve finále zpožděních s dodavateli z celého světa na které evidentně není z jakýchkoliv důvodů moc spoleh) rozhodně není celé DSG by dle mého názoru mohlo být vynášeno subdodavateli a ne SLS. SpaceX vytyčila cestu znovupoužitelnosti, kterou by se NASA měla vydat taky kombinovaným nosičem, který unese nějakou rozumnou hmotnost na některou z oběžných drah země, který by byla dráhou startovací. Neuvažujme nyní o dalším nosiči SpaceX a uvažujme jen nosič, který známe a umí létat kolik startů FH by bylo potřeba aby jsme vynesli do vesmíru znovu stejnou hmotnost co má ISS ? Na znovupoužitých stupních. Nevím v které fázi projektu se do toho vložilo SpaceX, ale strašně se mi líbilo jak rychle dokázali být vyráběny a vynášeny Iridia. NASA by si za mě v tomhle směru měla vzít nějaké ponaučení.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Honza

    Ty návrhy nejsou špatné, ale není možné na ně skočit rovnou – současná technika potřebuje spíše pozvolnější vývoj.

    Honza
    Honza
    6 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Vím, že to na úrovni vládou organizovaného podniku takto rychle a jednoduše nejde a není to vítka na NASA, která odvedla kus práce, která bude v dějinách lidstva navždy zapsána, avšak forma jakou nyní pracuje prostě není pokroková k vyřešení problému meziplanetárního letu, je mi zároveň jasné, že když by se teďka řeklo proinvestovali jsme na SLS desítky miliard dolarů (nehledal jsem žádné přesné číslo), ale projekt je zastaralý ukončíme ho, tak v tu chvíli by toho člověka americký kongres za všechny daňové poplatníky asi ukamenoval, takže se budou raději tahat za vlasy kolikanásobek to ještě spolkne než SLS odstartuje, protože už se dostali do spirály ze které není úniku.
    Při vší úctě ke všem ostatním výrobcům raket a jejich pokrokům se opět opřu o SpaceX, jaký tah by byl schopný vyvinout motor Merlin 1D vac eventuálně jeho vylepšená variace (opět podotýkám neuvažuji motory, které se momentálně mílovými kroky vyvíjejí), když by se počítalo s variantou, kterou popíšu dále, resp. otázka zní spíše řečeno jak dlouhý impuls, pokud by k sobě měl nádrž paliva/kombinaci všech potřebných složek nádrží vynesitelnou pod kryty FH (zmiňuji FH kvuli hmotnosti předpokládám, že se od krytu F9 block 5 moc neliší) ? Jednalo by se o technologii, kterou již známe. Kterou dokáže Space X vyrábět „na běžícím páse“ (spolehlivé motory za celou dobu co to tu sleduji jsem viděl explodovat jeden a 8 dalších si poradilo 🙂 i přesto, že nižším tahu podle dostupných zdrojů) a ne recyklací skladových zásob motorů RS-25 u kterých by mě tedy také velmi zajímal nějaký plán NASA do budoucna, jestli má momentálně už NASA vyrobené motory RS-25 pro misi EM-25 tak se omlouvám konstruktérům motorů, ale nevěřím, že by tomu tak bylo.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Honza

    Po vyčerpání zásob z raketoplánů se začnou používat nově vyrobené motory, jejichž díly se již testují. Protože nebudou znovupoužitelné, mohou být levnější a navíc použijí modernější výrobní metody.

    Honza
    Honza
    6 let před
    Odpověď  Honza

    Poté co jsem si to po sobě znovu přečetl jsem si uvědomil, že jsem asi přeskočil rozsah ankety zaměřené na prvotní mise EM 1-7, protože návrat na měsíc by pro vědce z NASA si myslím byl z osobního hlediska opravdu málo pro SLS.

    Třeba stále nemůžu dostat z hlavy Váš předloňský velmi povedený aprílový vtípek „na výměnu rozpočtu“ armády US a NASA.

    Mě prostě problesklo hlavou kam by se za ty prachy mohlo lidstvo dostat a ne dnes je 1.dubna 😀

    Honza
    Honza
    6 let před
    Odpověď  Honza

    Ještě mě napadlo, že bych Vás požádal pokud budete do článku zahrnovat jednotlivou výrobu komponentů SLS mohli by jste to doplnit nějakou malou mapou Světa popř. i USA pro ty, kteří nejsou v zeměpisných polohách různých druhů výrobních hal celosvětových výrobních partnerů projektu, tak dobří, s vysvětlivkou, co se vozí po moři, co po souši, co Antonovem, co kam, jak dlouho trvá jenom přepravit a tak, děkuji.

    p.s. pokud SLS odstartuje až ve chvíli, kdy bude v Děčíně na Labi dost vody pro plavbu, tak už je pak všechno jasné. 😀

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Honza

    Nápad zajímavý, ale myslím si, že to asi není potřeba. Díky online máme není problém si v mžiku vyhledat pozici libovolného města na světě.

    Michal
    Michal
    6 let před

    SLS může vyplnit mezeru než bude Spaceship… Jsem fanda Elona a poslední zprávy ve mně budí optimismus, ale pořád můžou při vývoji narazit na problémy o kterých teď ani neví. Nemluvě o dalších věcech jako třeba nehoda rakety, která by SpaceX stála hromadu peněz a času, to NASA řešit nemusí… Snad jsrm nepřivolal nic špatného 🙂

    Mira
    Mira
    6 let před

    Pochybuju, že ta raketa bude mít smysl. Kamkoliv jinam než na LEO, bude mít starship mnohem vyšší nosnost, když si u země dotankuje.

    tycka
    tycka
    6 let před
    Odpověď  Mira

    Možná tomu tak bude – pokud se nebude přistání dařit – bude z toho jednorázově použitelný nosič.

    Hawk
    Hawk
    6 let před

    Ted to jen chce pockat do cca roku 2030 a pak to vyhodnotit 🙂

    Ke spojenosti mi bude stacit hotova DSG a alespon jeden vysadek cloveka na Mesic. Vice se toho asi bohuzel nestihne. Zaklad je aby SLS fungovala bez nehody a USA/svet nepotkala vetsi ekonomicka/jakakoliv krize.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.