sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Valentýnské oživení kosmické techniky

Právě dnes zažívají dva kousky kosmické techniky první společné oživení. Evropský servisní modul ESM (European Service Module) a adaptér lodi Orion CMA (Crew Module Adapter) budou poprvé společně aktivovány. To umožní technikům poprvé zkontrolovat spojení mezi oběma důležitými díly. K samotnému spojení došlo už na konci loňského roku, přičemž oba díly se od sebe už nikdy neoddělí. Evropský servisní modul už prošel zkouškami avioniky a energetických systémů již před odesláním do USA – v montážní hale firmy Airbus v německých Brémách. Ale tentokrát půjde o první oživení od jeho spojení s adaptérem CMA.

Tento krok bývá označován zkratkou IPO (Initial Power On – Počáteční zapnutí) a jeho úkolem je ověření, že jsou všechny kabely připojené, data mohou proudit přes interní síť Gigabit Time-Triggered Ethernet a že se elektřina dostane na všechna požadovaná místa. Sestava byla 7. února převezena na stanoviště Avionics, Power and Wiring Station, kde začala příprava na první zapnutí. Informace z řídící místnosti Operations and Checkout Facility hovoří o napjaté atmosféře plné očekávání.

Infografika, která srozumitelně popisuje jednotlivé díly lodi Orion.
Zdroj: http://blogs.esa.int

Samotný adaptér CMA bude v ostrém provozu zajišťovat obousměrný přenos informací mezi hlavními počítači lodi Orion a servisním modulem. Ten má zase za úkol dodávat celé sestavě elektrickou energii a další služby. Adaptér CMA funguje jako spojovací prvek návratového a servisního modulu, přes který zároveň bude proudit elektřina, data, plyny a voda.

Samotný proces IPO by měl trvat téměř celý den. Po jeho dokončení bude nádrž evropského servisního modulu naplněna chladící kapalinou HFE-7200, což bude příprava na zkoušky tepelných cyklů, které by měly začít v březnu. Udržet loď, astronauty a počítače v přijatelné teplotě je v drsném kosmickém prostředí komplexní úkol. Orion bude používat netoxickou chladicí kapalinu, která je vylepšenou verzí látek, které cirkulují v běžně dostupných klimatizačních jednotkách. Tato kapalina bude v trubičkách cirkulovat kolem těla servisního modulu, aby zde mohla odevzdat své teplo. To bude pocházet z různých zdrojů – od počítačů, přes sluneční záření, po motory. Od mise EM-2 navíc budou teplo vytvářet i těla astronautů.

Tomas Mik

Proc bude adapterem proudit voda ?

Odpovědět  Tomas Mik

Aby se mohla dostat ze servisního do návratového modulu.

Tomas Mik

A proc se mui dostat do navratoveho modulu ?

Odpovědět  Tomas Mik

Třeba proto, že při pilotovaném letu ji budou astronauti pít.

Dekuji za odpoved.

Jirka

Et tu, Brutus?

Odpovědět  Jirka

Prosím?

Jiný Honza

Že by reakce na „Valentýnský“ titulek? 🙂

Odpovědět  Jiný Honza

To snad ne, tomu nevěřím. To si myslím, že nikomu vadit nemže. To bude určitě něco jiného.

zvejkal

Ehm …. pardon za mozno bludnu otazku, ale je treba orion skor chladit, alebo zohrievat?
A neda mi to, ked uz je ten valentin, si super, Petra!

Odpovědět  zvejkal

V kosmických lodích je hodně elektroniky, která produkuje teplo. To je potřeba odvádět pryč.

Přesně tak. Za běžného provozu bude třeba chladit. Ale kdyby by se vyplo všechno, bude tam nejspíš trochu zima, ale ne k nepřežití (jako v Apollu 13). Právě kvůli možnosti poruchy chlazení by mělo stačit povypínat zbytná zařízení a loď by se přehřát neměla ani kvůli teplu produkovanému samotnými astronauty spolu s tím, co přinese sluneční záření.

Jiný Honza
Odpovědět  zvejkal

To vůbec není bludná otázka.

Nevím jak to bude mít Orion, na rozdíl od Apolla bude mít sluneční panely, takže nějaké rotování kvůli vyrovnání teploty asi nebude možné.

zvejkal
Odpovědět  Jiný Honza

A ja som si stale myslel, ze treba zbesilo kurit!

Dakujem za odpovede.

Tomas Kratochvil
Odpovědět  Jiný Honza

„Udržení nějaké rozumné teploty sondy nebo kosmické lodi je celkem složitý problém, protože chlazení i ohřívání funguje jen díky záření.“ To plati vne kosmicke lode. Uvnitr se uplatnuje zvetsi casti vedenim, v natlakovanem prostoru i salanim.

frank

Valentýnské první společné oživení 🙂 Moc pěkný dvojsmysl 😀

Odpovědět  frank

Díky 😉

martin

Jednoduche vysvetleni. Predstavte si, ze sedite v aute a z jedne strany mate letni teploty kolem 30st a z druhe strany auta zimu -20st. A bezi vam motor, mate zavrena okynka, nechcete mrznout ani se potit. Chapete, jakou byste museli mit v aute klimosku? Soucasne udrzet v kabine vodu, aby nezmrzla a pri tom se dala pit? A v kosmickem prostredi jsou ty rozdily teplot daleko markantnejsi. To jen pro predstavu technicke narocnosti evrop.kosmickeho modulu a samotne kabiny s kosmonazty.