sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    IonQ Inc.

    Společnost IonQ Inc., která se zabývá kvantovými výpočty, oznámila, že se dohodla na akvizici společnosti Skyloom Global, coloradského poskytovatele vesmírných optických komunikačních terminálů

    U-Space

    Francouzský startup U-Space získal 24 milionů eur na rozšíření své role na trhu s malými družicovými konstelacemi. Díky financování z kola Série A vyvine společnost U-Space se sídlem v Toulouse software, který do roku 2027 zvýší výrobu jednoho družice týdně.

    Shenzhou-20

    Čína se zřejmě připravuje na návrat a přistání kosmické lodi. Vydala oznámení o uzavření vzdušného prostoru jen několik dní poté, co vesmírná tříšť donutila odložit plánovaný návrat posádky Shenzhou-20.

    mPower Technology

    Společnost mPower Technology se sídlem v Novém Mexiku zahájila v New Yorku automatizovanou velkoobjemovou výrobu solárních modulů vesmírné třídy. Společnost oznámila, že se snaží uspokojit poptávku ze strany družicových konstelací.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Evropský modul Columbus schytal stovky nárazů

    Příběh našeho dnešního článku začal 6. září loňského roku, když se 17 metrů dlouhá robotická paže na mezinárodní vesmírné stanici dala do pohybu. Měla před sebou jasně daný úkol – detailně prozkoumat stav vnějšího povrchu evropského laboratorního modulu Columbus a zjistit, jak jej v uplynulých letech poškodily nárazy mikrometeoritů. Jelikož robotická paže vykonává řadu jiných úkolů a také s přihlédnutím k detailnosti průzkumu, nemůžeme se divit, že sběr dat v rámci prvních dvou skenování, skončil teprve nedávno. K dispozici jsou již první údaje o tom, kolik drobných kráterů obsahují vnější panely evropského modulu.

    O měření požádala skupina evropských vědců, mezi kterými je i Detlef Koschny, expert Úřadu planetární obrany pod hlavičkou ESA, který se zaměřuje na bezpečnost ve vesmíru. „Vesmír je většinou prázdný, ale naším okolím neustále prolétávají drobné kosmické kamínky, ale jsou tu i úlomky vzniklé při dřívějších kolizích družic a jejich explozích,“ vysvětluje Koschny.

    Robotická paže při kontrole modulu Columbus.
    Robotická paže při kontrole modulu Columbus.
    Zdroj: http://www.esa.int/

    Samotný modul Columbus je prvním evropským modulem, který je určený k trvalému kosmickému výzkumu. Stejně tak jde i o největší podíl Evropské kosmické agentury pro projekt ISS – alespoň z hlediska rozměrů celé konstrukce. Columbus se do vesmíru dostal v únoru roku 2008, takže vloni oslavil deset let na oběžné dráze. Ovšem až do loňského září nebyly sledovány následky nárazů drobných tělísek.

    Stopy po impaktech přírodních i uměle vytvořených objektů na modulu Columbus. Rozměry můžeme srovnat s hlavičkami nýtů o průměru 8 milimetrů.
    Stopy po impaktech přírodních i uměle vytvořených objektů na modulu Columbus. Rozměry můžeme srovnat s hlavičkami nýtů o průměru 8 milimetrů.
    Zdroj: http://www.esa.int

    Nedávný výzkum přinesl zajímavé výsledky. Při analýze nasbíraných dat se specialistům podařilo objevit několik stovek malých impaktních kráterů, které vypadají jako drobné prohlubně či promáčkliny vnějšího pláště modulu. Za jejich vznikem jsou velmi drobná tělesa – ať už přirozeného nebo umělého původu s rozměrem menším než 1 milimetr. „Tyto úlomky mohou dosahovat značných rychlostí – pokud by byly větší než jeden centimetr, představovala by kolize s nimi nebezpečí pro celou ISS,“ pokračuje Koschny.

    Nedávno se ukázalo, že i malá díra v hermeticky těsné stěně lodi Sojuz může způsobit zaznamenatelný pokles atmosférického tlaku. Ačkoliv se později ukázalo, že v tomto případě nešlo o důsledek kolize s cizím tělesem, je to ukázka významu pochopení procesů, které k těmto jevům mohou vést. „Drobné prohlubně vnější stěny modulu Columbus ukazují, že prostor kolem Země rozhodně není prázdný. Zároveň je vidět, že evropský modul byl postaven správně a vzorně chrání astronauty, kteří uvnitř stanice žijí a pracují,“ dodává Koschny.

    Celá studie by měla umožnit lépe pochopit množství a hustotu výskytu lidmi vytvořených úlomků ve výšce oběhu ISS ve srovnání s hustotou výskytu přirozených mikrometeoritů v okolí Země. Obě tyto úrovně poznání jsou důležité pro vytvoření modelů, které pomohou pochopit rizika spojená s nárazy mikrometeoritů či úlomků kosmického smetí.

    Skenování povrchu modulu Columbus staniční robotickou paží.
    Skenování povrchu modulu Columbus staniční robotickou paží.
    Zdroj: http://www.esa.int/

    Nasbíraná data zároveň využije i Úřad kosmických úlomků (Space Debris Office) při Evropské kosmické agentuře, který nyní vyhodnocuje záznamy, aby specifikoval objevené krátery. Získané znalosti budou důležitým pomocníkem pro validaci současných modelů jako je třeba MASTER (Meteoroid and Space Debris Terrestrial Environment Reference). Tento model popisuje riziko impaktu pro mise na oběžné dráze od lidmi vytvořených i přirozených objektů.

    Zdroje informací:
    http://www.esa.int/

    Zdroje obrázků:
    http://www.esa.int/…/14410214-2-eng-GB/ESA_Columbus_module.jpg
    http://www.esa.int/…/The_Space_Station_s_robotic_arm_as_it_scans_the_Columbus_module.gif
    http://www.esa.int/…/Impacts_lace_the_cosmic_Columbus_science_laboratory.png
    http://www.esa.int/…/Columbus_gets_a_look-over.gif

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    8 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Kolisko
    Kolisko
    6 let před

    Jako maly kluk jsem se nemohl rozhodnout, jestli chci byt kosmonautem nebo popelarem. Prace pro Space Debris Office by mohla spojovat vyhody obou profesi … 🙂

    PetrK
    PetrK
    6 let před
    Odpověď  Kolisko

    Upřímně: „Úřad vesmírných úlomků“ mi zní dost děsivě. Úřední šiml ve skafandru… brrr

    Díky za článek!

    Alois
    Alois
    6 let před

    Proražení pláště se zbytečně dramatizuje. Vzduch ze stanice při případném proražení uniká ven a stačí přiložit “ na sucho“ jednoduchou gumovou záplatu a je po problému. Času je také habaděj. Dá se snadno spočítat za jak dlouho při objemu dejme tomu 100 m3 a daném průměru otvoru kriticky poklesne tlak, nehledě na to, že řídící počítač se bude snažit tlak udržet zvýšenou dodávkou kyslíku.

    Radim
    Radim
    6 let před
    Odpověď  Alois

    Na naprosté většině plochy stanice je minimálně obtížné dostat se až na vzduchotěsný plášť…

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Radim

    A navíc popsané přiložení gumy poslouží jen u malých děr, větší úlomky již vytvoří poškození mnohem větších rozměrů.

    bill
    bill
    6 let před

    Dobrá zpráva je, že tam nejsou žádné nebezpečně vypadající zásahy. Taky mě napadlo, že tomuto scanování by mělo předcházet scanování před startem. Protože některé krátery mohly vzniknout už na zemi na Zemi. Technik zamyšlený nad plánem, přemýšlející kam namontovat to či ono klepající mimoděk nějakým udělátorem (menšího průměru než 1 mm) po plášti Columba.

    spimfurt
    spimfurt
    6 let před
    Odpověď  bill

    To zcela jiste delaji.

    frank
    frank
    6 let před
    Odpověď  bill

    Zcela jistě nemohly, to už by víc “ kráterů“ mohli udělat kosmonauti při vesmírných procházkách, třeba Schlegel s Walheimem v roce 2008 🙂

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.