Sierra Nevada Corp. má zelenou pro svůj Dream Chaser

dreamchaser

Sierra Nevada Corporation (SNC) oznámila, že získala povolení NASA začít s výrobou prvního plnohodnotného exempláře nákladní verze svého miniraketoplánu Dream Chaser. 18. prosince bylo oznámeno, že byly úspěšně dokončeny kontroly nutné pro splnění milníku Integrated Review 4 (IR4) v rámci kontraktu Commercial Resupply Services (CRS) 2.

IR4 představuje, podle Fatiha Ozmena (spoluvlastníka a CEO SNC), sérii kontrol zpráv, dokumentace a datových výstupů, které jsou vyvrcholením mnoha let projektových prací, analýz a testování v průběhu postupu konstruování stroje. Splnění IR4 dovolí přechod Dream Chaseru do výrobní fáze, takže SNC jej bude moci, co nejdříve to bude možné, uvést na trh jako zásobovací loď. Sestavení a zahájení testování prvního kusu této verze miniraketoplánu se předpokládá do října 2019. Výsledky budou použity pro změny a vylepšení při výrobě druhého exempláře.

dreamchaser-afterlanding

Koncept Dream Chaseru po přistání 
Zdroj: https://spacenews.com/

CRS 2 zahrnuje tři smlouvy z ledna 2016 – se SNC, SpaceX a Northrop Grumman Innovation Systems – které zaručují každé z těchto společností přinejmenším 6 zásobovacích misí na ISS. Dream Chaser, původně vyvíjený pro komerční pilotované lety, byl upraven pro přepravu nákladu (např. složitelná křídla dovolující využít řady existujících krytů více nosičů a přídatný modul pro náklad). Dream Chaser bude schopen vynést na ISS 5 500 kg a dalších 3 400 kg v nákladním modulu. Vracet na Zem se bude jen vlastní miniraketoplán (s přistáním na letišti a ponese až 1 850 kg vracejících se experimentů a dalšího nákladu).

První Dream Chaser má být vynesen Atlasem 5 od ULA nejdříve ke konci roku 2020. Nosiče pro další lety Dream Chaseru zatím nebyly, podle Steva Lindseye, vice-prezidenta pro systémy kosmického průzkumu SNC, vybrány – mj. protože cena za vynesení prostřednictvím ULA představuje 80 % celkových nákladů spojených s misí. Pokud budou, vlivem konkurence, ceny za vynesení raketoplánu klesat, otevře to další možnosti jeho komerčního využití – např. jako samostatně letící platformy pro experimenty v kosmu (na LEO). Nezbývá, než popřát „Lovci snů“, aby se sen o jeho provozu splnil bez větších problémů a s co nejmenším zpožděním proti plánu.

Zdroj informací: https://spacenews.com/

Zdroj obrázku: https://spacenews.com/…/dreamchaser-afterlanding.jpg

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

41 komentářů ke článku “Sierra Nevada Corp. má zelenou pro svůj Dream Chaser”

  1. Alois napsal:

    Silně připomíná sovětské pokusy před padesáti lety.

  2. Vendelin napsal:

    Nic proti.jen jestli je animační fotka správná, nějak si nedokážu představit jak se tam dá narvat 5,5 tuny materiálu jinak samozřejmě fandim

  3. Tomas Kratochvil napsal:

    Dobre zpravy vespolek. Tesim se na prvni ostry let tohoto raketoplanu. Co mi prijde zvracene v nadchazejici ere pilotovane kosmonautiky je to, ze lidske posadky se budou houpat jak na pouti pri otevreni brzdicich padaku a nakonec splouchnou do vody (s nenulovou sanci na utopeni) cekajice na zachranu flotilou lodi, potapeci, doktory a buhvi kym jeste. Na druhou stranu cargo v Dream Chaseru si pohodlne pristane s nizkym pretizenim na runwayi a prijede jej vyzvednout ridic nakladaku okamzite po pristani. Je to naruby! Muzete me vyjmenovavat vsechny mozne duvody, proc to tak bude, ale na vysledku to nic nemeni. Nemyslim si, ze by byl technicky problem vybavit startujici sestavu tohoto raketoplanu zachrannym systemem pro lidskou posadku. Osobne vinim agenturu NASA, staci se podivat na jeji neochotu povolit motoricke pristani Crew Dragonu. Jsem ale optimista a verim, ze se pilotovane verze tohoto raketoplanu dockame.

  4. Hawk napsal:

    Raketoplanum se neda uprit jejich elegance. Mohlo by to skoncit do budoucna i puvodne zamyslenou pilotovanou verzi.
    Kdyby se to posadilo misto Atlasu na F9, tak naklady jsou trochu jinde smerem dolu. Jak je naznaceno v clanku, zabou na prameni ohledne cen je ULA.
    V dnesni dobe je vubec rozjeto spoustu slibnych projektu, tak hlavne at se dotahnou zdarne dokonce.

  5. maro napsal:

    Docela pecka negativní informace: v atmosféře Marsu možná není metan a nebo je ho mizivě málo. Sonda TGO ho nedetekuje:
    http://astronomy.com/news/2018/12/scientists-puzzled-after-finding-no-traces-of-methane-in-mars-atmosphere

  6. Petr Šída napsal:

    Vzhledem k tomu, že tam žádný není, tak to jednoduché nebude, pod krytem nastává problém, že je třeba něčeho, co jej i s lodí odnese do bezpečí

  7. Jirka Hadac napsal:

    Je dobre, ze pokracuji, plni milniky a docela se na nej tesim. Diky za clanek. Opravdicky jsem zvedav, jak se s tim vsim popasuji. Spacex i NGIS nezacinaji na zelene louce v ramci CRS2, sli do toho s tim, ze uz letaji a zasobuji. Takze, Dream Chasere, vzhuru ke hvezdam.

  8. Jiný Honza napsal:

    Ne že bych raketoplánům nefandil, ale jestli to dobře počítám, je to už pátá nákladní loď vyvíjená primárně pro zásobování ISS. No na to hned tak někdo nemá 🙂
    Ale nakonec, moje peníze to nejsou.

  9. Petr Poruban napsal:

    Mám pocit, že se zvažovala i spolupráce s ESA a využití raket Ariane pro starty Dream Chaseru. I když šlo možná o tu zamýšlenou pilotovanou verzi.
    Už se o tom vůbec neuvažuje?

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.