Bez ohledu na mezisváteční období je na budovaném texaském kosmodromu hodně živo. Před několika dny jsme Vám přinesli fotografie konstrukce, která má být testovacím exemplářem pro motorické skoky lodi Starship. Tehdy byly jednotlivé prvky ještě rozmístěné na několika místech. Na místo však dorazil autojeřáb, který sestavil horní část testovacího exempláře. Tato konstrukce by měla být následně spojena s válcovitou částí, která je osazena trojicí nohou. V dnešním článku najdete nové fotografie, které vznikly v uplynulých hodinách a také koláž, jak by mohl vypadat sestavený exemplář.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DvhqShCVYAABrak.jpg:small
https://pbs.twimg.com/media/DvhqbsmUYAEV0bJ.jpg:small
https://i.redd.it/melzwb1837721.png
https://forum.nasaspaceflight.com/…47022.0;attach=1536024;image
Mám radost jak jim jde práce od ruky. Prostě paráda, paráda a boží. P. S. Na zemi v levo mají ještě několik dalších dílů.
Úplně to vidím – z těch čtyř dílů vlevo dole bude kupole (vršek nádrže), uzavírající spodní část, na to ten prstenec, co leží pod stanem a teprve na to celý vršek…
Prave som docital prvy clanok, kliknem na hlavnu stranku a zrazu novy clanok o space ship. Na koniec roka to je skvele citanie a uz sa tesim ako budete pisat coskoro o podarenych prvych skokoch.
Vela chuti k pisaniu do noveho roka prajem celej redakcii kosmonautix.cz
Díky za průběžné zprávy
Přeji stejné nadšení i v dalším roce 🙂
Rádo se stalo a na nový rok se už těšíme!
Děkujeme, pokud bude dost témat (o čemž nepochybujeme), tak určitě budeme psát i nadále. 😉
Tohle bastlení se jednou bude na Marsu hodit, tam taky nebudou superciste prostory na montáž
Právě sem si říkal, že by možná šlo na Marsu takhle „přebastlit“ jednu bezpilotní Starship na Marsovský první stupeň(jen montáží dalších motorů), který by vynesl další bezpilotní(aby nehrozila havárie posádkové)se zásobou paliva pro návratovou loď(SSTO) s posádkou…
Samozřejmě by šlo ten kousek předem připravit- přidáním dalších montážních bodů a zaslepených přívodů paliva, atd. Motorů bude na Marsu dost- Musk nedávno řekl, že první bezpilotní se asi vracet nebudou…
Ja som to pochopil tak, ze BFR ma byt dimenzovana tak, ze sa s nejakym nakladom mensim ako na Zemi dokaze z Marsu bez tankovania dostat rovno na preletovu drahu k Zemi. Cize nebude potrebne ziadne dodatocne tankovanie na orbite.
Jenže s tankerem na orbitě Marsu by ten náklad mohl být o dost větší…
Hlavně by ten první stupeň byl skoro zadara- mimo práce a nějakých příprav…
len taky detail, v texte sa pise, ze spodna cast ma 4 nohy, ale hlavne z tej leteckej snimky vidno, ze tie nohy su 3 🙂
To může být jenom dočasná podpora při stavbě. Nohy nakonec mohou být jiné. Aspoň mi to tak přijde.
Nemůže, vnitřní konstrukce je postavena na tři nohy, a už na nich i stojí
Je to tak, díky za upozornění, opraveno.
Myslím si, že ta loď bude ještě trochu vyšší – vidím tam ještě jeden mezikroužek částečně pod stanem.
Už vim co mi to celou dobu připomíná. rakety z Perry Rhodana, ty vypadali taky takhle naivně a leskle. Jinak to že to je celé pomačkané a způsob montáže.. to vypadá jako by do nějakýho lunaparku dělali model kolem kterého bude jezdit horská dráha. Kdyby za tim nebyla SpX tak by se tomu všichni smáli. Teď jen jsou všichni netrpělivý jak na ježíška.
Jj, přesně to si říkám, když koukám na ty fotky. Mě to nedává vůbec smysl, utratit miliardy dolarů za nový motor, novou ocel, největší kompozitní nádrž + obrovský autokláv a pak předvést konstrukci ve stylu: za stodolou mi zbylo pár lešenářskejch trubek tak si zkusim udělat raketu…
Kdyby použili alespoň základ z toho jak tu novou raketu chtějí vyrábět, tak si mohli vyzkoušet jak se ta plánovaná konstrukce bude chovat ve vzduchu, jak se to bude montovat, snášet výkyvy teplot…
Jsem fanda SpaceX, ale celé dění okolo BFR moc nechápu. Proč zastavují vývoj Falconu, BFR tu nebude ještě reálně 10 let. Nový horní stupeň pro falcona třeba s menší verzí raptoru pro otestování metanu jako paliva. Certifikace FH pro posádku včetně využití u lunární stanice.
BFR tu může být tak za dva roky, když se už nebudou zdržovat vývojem Falconu, který bude mezitím vydělávat peníze.
Obávám se, že FH už mockrát nepoletí. Z mého pohledu je to krok chybným směrem.
Klidně se vsadim, že 2 roky je úplně nemožná doba vzhledem k tomu, jak daleko jsou. Nemají ani halu, kde by to postavili, ani rampu a ani zakázky pro tu raketu. Navíc vzhledem k rozsahu vývoje takhle velké rakety, představuje vývoj nového horního stupně pro F9 tak 1% a spíš ještě mnohem méně.
Matů: troufnu si říct, že by to bylo mnohem víc než jedno procento. Raptor bude vyžadovat stejné množství testů, ať by šel do horního stupně F9/FH nebo pro BFR. Nový horní stupeň s novým palivem by zas potřeboval překopání startovací rampy(a ty jsou tři) a NASA by nebyla nadšená, že se v tom zas hrabou…
U BFR to nevadí- je to nová raketa, na úplně jiné rampě a její provoz nezasáhne do provozu současné architektury. Dokonce ani havárie při testech neovlivní Falcon.
No a konkurence 🙂 F9 je překvapil, FH zaskočil a F9R vyděsil. BFR?!? No, možná se ještě smějí, ale pochybuju o tom 😀
Uvědomte si jak dlouho trvá vývoj pilotovaného Dragona, přitom ten nákladní letěl už v roce 2010. A navíc ho platí NASA. Tohle jim neplatí nikdo, musí jet za své. Vůbec si nejsem jist jestli se jim to nakonec podaří, natož aby to bylo tak rychle. Co tu zaznívaly úvahy o zbytečnosti SLS, to je podle mne nesmysl. I kdyby se stal zázrak a nakonec to dotáhli do úspěšného konce, tak absolutně nevěřím že s lidmi poletí před rokem 2025, spíše až po roce 2030. Kdyby stavěli jen těžký nákladní nosič jako Bezos, bral bych to víc vážně. Nakonec na výstavbu stanice či marsolet stačí vynášet těžké náklady, posádka může klidně letět Dragonem, či jinou malou pilotovanou lodí.
Preco by mal byt FH krok chybnym smerom? Jeden uspesny let uz ma za sebou a analyzuju data. Ak vsetko dopadlo podla predpokladov, tak dalsie lety zavisia iba od objednavok. Napriklad naposledy ten let F9 s GPS satelitom tretej generacie, ked nepristaval F9, moze nabuduce byt s FH a zachrania vsetky F9. Spotrebuju viac paliva, ale este lepsie utaja hmotnost GPS satelitu a nakoniec ich to bude stat menej.
Pokud by měla BFR poprvé letět až za deset let, pak možná nepoletí nikdy. Financování všech budoucích vesmírných plánů Muska závisí na Starlinku. Na vynesení jeho tisíců satelitů mají 6 let. To je s Falconem nereálné. Je potřeba něco většího. Pokud to nezvládnou, na Mars nejspíš můžou zapomenout.
Tak troufnu si říct, že pro samotnou BFR je jedno kdy poletí. I za deset let bude mít dost práce na LEO a třeba i na zásobování Marsu a Měsíce. Ovšem co si budem povídat, Musk chce na Mars a BFR i Starlink jsou nen lrostředky k této cestě.
Mars je nereálny pred r.2035, najskôr po 2040, ak vôbec. Mám skôr za to že BFR je fatamorgána.
pb 🙂
Na vynesení družic Starlinku bude BFR ideální. Poskoky bychom měli vidět na jaře, let na oběžnou dráhu do dvou let.
Posádku v Dragonu vynese Falcon a těžké náklady BFR. Stejně jako byl plánován projekt Constellation. Nerad vidím, když se náklad i posádka vynáší společně na nějaké superraketě.
Ano je tam datum, a rekne proc by datum urady neposunuly? Realnost toho, ze by narodni urad poskodil narodni ekonomiku, tihle hloupym rozhodnutim. Zadna jina firma neni schopna toto dokazat.
Vlastimil Pospíchal: Do dvou let na oběžnou dráhu, fakt ? Uvědomte si prosím, že na ostrý start skutečného nosiče bude také potřeba spousta zázemí, montážní hala, dopravník, velká vypouštěcí rampa včetně zázemí atd. Jen tohle samotné naprojektovat a postavit zabere klidně ty dva roky a už přitom musíte vědět celkem přesně jak bude nosič vypadat. Chce to prosím trochu přemýšlet.
Elon a SpaceX: aplikuji tzv. Agilni vyvoj. Je to metodika pouzivana u softwaroveho vyvoje, ale je pomerne slozita v jednoduchosti na aplikovani. Perou se s tim i samotne SW firmy a casto opet padaji do waterfallu metodiky. I pro mne bylo z pocatku tezke pochopit, ze tento pristup muze fungovat i mimo SW svet. A to jsem coach agilniho vyvoje software. Natoz tomu verit v engineeringu a uplne nepochopitelne pro lidi mimo tuto oblast a z normalni spolecnosti. V realu je to stejne jako kdyz 10 dobrych vyvojaru dokaze vytvorit za rok neco, co absolutne zvoral tym 300 vyvojaru. Velice casto se s tim dnes setkavame.
KarelTv: SpaceX není ULA nebo NASA aby jim to trvalo dva roky. Krom toho, kosmodrom se už staví. Pochybuju, že by se do toho pustili bez projektu- a drobné úpravy dodělají za pochodu, jak už to ve SpaceX umí.
Bez projektu. Pouze hranice jsou stanoveny fyzikalnimi zakony. Zadna slozita analyza a projekt. To by vubec nestihali menit a masinerie s vnitrim schvalovanim by je uvarila.
„Je to metodika pouzivana u softwaroveho vyvoje“
V případě neúspěchu se v oboru vývoje SW zahazuje jen lidská práce tedy jen čas vývojářů.
V ostatních oborech se zahazují i fyzické věci co jejich výroba stála majlant – často u externích firem a nyní jsou k ničemu. Prosto se vývoj SW liší od jiného vývoje.
Vývoj SW je můj obor.
“ Zadna slozita analyza a projekt.“
A pak se ukáže, že to takto nejde a můžete dosavadní pokusné výrobky v podstatě zlikvidovat a nebo velmi nákladně přestavět.
A možná, že je to případ i SpaceX, kdy si předtím dlouho hráli s kompozita mi.
„Starlinku“
Krom toho v úspěch Starlinku nevěřím.
Mimo jiné proto že předpokládám, že pozemní poskytovatelé spojí síly v boji proti němu.
„SpaceX není ULA nebo NASA aby jim to trvalo dva roky.“
Doufám, že víte jak dlouho trval vývoj FH.
Jo, můžou se spojit. Třeba v USA to zvládnou- jenže co udělají? Sníží ceny? To by možná šlo, jenže k čemu? Tam nejde o ceny, ale o pokrytí a s tím udělaj co? Optika se jen tak všude nenatahá.
Nemyslím, že to zvládnou.
Mě by spíš zajímalo, jestli a kolik zákazníků bude z US ARMY a dalších složek, kolik net pro letecké společnosti, atd. Tam už poskytovatelé nenadělaj nic.
„Tam nejde o ceny, ale o pokrytí a s tím udělaj co?“
O nelukrativní místa se příliš nebojuje.
V ostatních zemích se jim pravděpodobně podaří, aby jim platili velmi velké poplatky za frekvence, které využívají. Stejně jako platí mobilní operátoři.
Ad tyčka: argumentovat FH není to pravé ořechové, neměl nikdy prioritu
Ad starlink, pokud nabídnou slušnou rychlost celoplanetární, tak si to své zákazníky najde, velká část území má pokrytí mizerné i v Americe, natož jinde
Pro armádu je to extrémně zajímavé z jiného důvodu, je to velmi obtížné narušitelná systém
Ja si zase vzpoměl na filmy od Zemana:-)
Teraz to mozu skombinovat a zremixovat podobne avizovany moznonazov a namiesto „Heart of Gold“ ju nazvat „Heart of Stainless Steel“ 🙂
Přesnější by bylo napsat,že se jedná o stavbu makety.
Funkční vzorek, létající zkušebna…
Maketa je něco trochu jiného.
Musk uvedl, že tento hardware má provádět testovací skoky. Jako maketu bych to neoznačoval.
Hmm, podle mým zkušeností se strojařinou to opravdu vypadá jako stavba rozměrové makety…
Nechme se překvapit, další měsíce ukážou pravdu.
Ve skutečnosti je to velká silvestrovská rachejtle.
bolo by treba premerat, ci sa do toho nahodou nezmesti nadrz boostra od Falconu 9. Supnut tam nejaku z blocku 3/4 a mame usetrene a urychlene :)))
Nevejde. Na to je moc krátká. Ovšem daly by se připevnit dva takové boostery zvenčí.
A možno len mali firemný vianočný večierok a niekto vyhral v tombole od vedenia retro raketu, Každopádne veľmi príjemné čítanie a ten pohľad z hora pravdepodobne z dronu je parádny, som zvedavý na prvé skoky a montovanie na dvorku sa mi ako štýl veľmi páči
Ano. Něco ve stylu:
ONA: „Kde si byl a cos tam dělal, že deš tak pozdě!?! Máš za krkem písek, železný piliny a… ty prase! na nohách samý bláto a na kalhotách nějakej plevel přilepenej a trávu! Mazej ven, teď jsem uklidila!“
ON: „No co. Jen stavíme testovací Starship, abych pak mohl letět na Mars, kde se mě nebudeš moct takhle blbě ptát!“
Nechápu proč nádrž rakety připravují v přístavišti Los Angeles a vnější konstrukci testovacího kusu v Texasu. Zatím to vypadá tak, že část raket s méně náročnou přípravou se sestaví na kosmodromu, kde je málo inženýrů a složitější vnitřnosti včetně motorů se budou muset plavit přes Panamu. U materiálu se mi líbí, jak se Musk nebojí volit na první pohled zpátečnické řešení, které se ale jeví robustněji a má svoji logiku.
Mám takový pocit, že se v přístavu má připravovat prototyp, tedy skutečná loď a ne létající zkušebna jako v Texasu…
Ovšem to s vnitřními díly se také nedá vyloučit, jenže ty můžou být menší- třeba je klidně možné, že létajícá zkušebna bude mít jen tu malou „přistávací“ nádrž z BFR…
Já se těším až bude BFR plně funkčí. Pak až jí pošlou na Mars se konečně ukáže, že Mars je (stejně jako Zzemě) placatý.
Ze by to s tim marsem myslel Elon vazne?
kazdemu, kto ohrna nos nad vzhladom tohto zariadenia, odporucam vzpomenut si na „vizual“ povodneho Grasshoppera :)))
Přesně tak duležité je, že to splni učel, ostatni věci jsou nepodstatne.
kokos, SpaceX …už sú jak Copenhagen Suborbitals 😀 najbližšie čakám nejakú crowdfundingovú kampaň
Označení Starship považuji za poněkud zmateční. SpaceX přece nepostaví kompletní prototyp pro zkoušky motorového přistání s novými Raptory. To by bylo vyhazování peněz. Pro vývoj přístávacího SW k Raptorům potřebují jen hmotnostní maketu a k tomu účelu je to, ce staví v Texasu zcela dostačující. A se Starshipem to bude mít společné jen rozměry, hmotnost a její rozvržení a motory. Není to tedy Starship.
Jasně, ale jak tomu chcete říkat? Proto v nadpisu používáme výraz testovací Starship.
Raptoří grasshopper. Zkráceně raptohopper.
Raphopper
Videa s hopsanim bych podbarvil rapem:-)
v skutocnosti to nema so skutocnym Starshipom spolocne ani tie rozmery – Starship bude dlhsi, a zrejme ani motory – ak tam namontuju vyvojovu verziu Raptora.
Takze toto cudo ma s finalnym Starshipom spolocne asi menej, nez Grasshopper s F9R.