sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Příprava dalších startů rakety Angara-A5

V současné době probíhají ve Státním kosmickém vědeckovýrobním středisku M. V. Chruničeva v Moskvě testy dokončených stupňů rakety Angara-A5 pro její druhý zkušební let. Výrobní náměstek generálního ředitele Roman Chochlov uvedl pro tiskovou zprávu z 14. listopadu, že v plánu střediska je sestavit raketu a zajistit její připravenost k odeslání na kosmodrom Pleseck v dubnu 2019. Rozhodnutí o odeslání rakety na kosmodrom a stanovení termínu startu je v kompetenci ministerstva obrany a bude přijato na základě výsledků testů.

Urychlovací stupeň 14С48 (ОКР «Персей-КВ»)
Urychlovací stupeň 14С48 (ОКР «Персей-КВ»)
Zdroj: http://tehnoomsk.ru

Start tohoto exempláře je předběžně plánován na prosinec 2019. Při letu má být do vesmíru dopravena rozměrová a hmotnostní maketa družice, v ruštině označovaná zkratkou ГВМ. Hlavním úkolem bude letový test nového urychlovacího stupně, vyvinutého společností RKK Energija na základě stupně DM-03. Stupeň 14С48 (ОКР «Персей-КВ») má zvětšené palivové nádrže a modifikovaný pneumatický a hydraulický systém. Úkolem stupně bude doprava družic na vysokoenergetické dráhy. Na kosmodromu je nyní dovybavován startovní komplex pro zajištění tankování paliva do nového horního stupně.

Dne 19. listopadu přišla zpráva informující o připravovaném dalším, třetím startu rakety Angara-A5 z Plesecku. Podle této informace, jejímž zdrojem je Dmitrij Rogozin, je třetí let plánován na rok 2020.

Jak jsme informovali v nedávném článku, Státní korporace Roskosmos uzavřela počátkem října smlouvu se společností PSO Kazaň na stavbu startovního komplexu pro rakety Angara na kosmodromu Vostočnyj. Kontrakt, jehož hodnota činí 38,75 miliardy rublů, byl s odůvodněním časového tlaku uzavřen bez veřejné soutěže. Samotná stavba rampy má probíhat od února 2019 do června 2022. Podrobný harmonogram končí těmito termíny: zkušební vývoz rakety na rampu v listopadu 2023, příprava ke startu od 1.12.2023, start 26.12.2023. Harmonogram v plném rozlišení je k dispozici v následujících odkazech.

Příloha kontraktu – harmonogram prací

Příloha kontraktu – rozpočet prací

Satelitní snímek staveniště startovního komplexu pro rakety Angara, 1.11.2018
Satelitní snímek staveniště startovního komplexu pro rakety Angara, 1.11.2018
Zdroj:http://novosti-kosmonavtiki.ru

Zdroje informací:
http://www.khrunichev.com/
https://www.interfax.ru/
http://tehnoomsk.ru/
https://ria.ru/science/
http://www.khrunichev.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0ilslaunchupbj5chy.kinstacdn.com/…/2018/11/Angara-A5-b.jpg
http://tehnoomsk.ru/sites/default/files/krasmash-angara-2018_0.jpg
http://novosti-kosmonavtiki.ru/…/forum.interface/show_file.php?fid=90701

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
5 let před

Stavba novych ramp, spolu s korupciou znamena takmer s istotou oneskorenia. Skoda, krasna raketa, no jej osud s pripravovanou adaptaciou Sojuz 5(primarny nosic Federacie), je troska otazna. Zda sa, ze zatial sa vyuziva len na statne zakazky a je otazne ci pri konkurencii dokaze prezit.

urbis
urbis
5 let před

Takže rusové teprve teď po těch letech výstavby zjistili, že na svém kosmodromu budou taky potřebovat rampu, a tak museli zadat zakázku bez výběrového řízení?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  urbis

Zřejmě jde o důsledek faktu, že původní kontraktor v loňském roce od projektu odstoupil.

Radim
Radim
5 let před
Odpověď  urbis

To je prostě důsledek ruských poměrů…

Racek
Racek
5 let před
Odpověď  Radim

Nejen ruských. To u státních zakázek velkého významu dělají všechny státy, zvláště když je tlačí čas. Takové výběrové řízení na tak obrovskou zakázku bx trvalo i několik let..

urbis
urbis
5 let před

Jaké vlastně jsou plány s Angarou teď, když je ve vývoji Sojuz 5?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  urbis

Primárním úkolem raket Angara-A5, resp. Angara-A5M je náhrada neekologického Protonu, startujícího Bajkonuru, tedy z území Kazachstánu.

Pro vojenské starty z Plesecku to znamená například vypouštění Glonassů.

Pro starty v rámci Federálního kosmického programu z kosmodromu Vostočnyj:
– spojové družice série Luč-5M
– navigační, komunikační a DPZ družice Sfera
– astrofyzikální observatoř Spektr-UF
– hydrometeorologická družice Elektro-M
– sonda Luna-28 (Luna-Grunt)

urbis
urbis
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Mě by zajímala hlavně budoucnost, protože původně byl plánován další vývoj hlavně pro navyšování nosnosti snad až někam na 50 tun na LEO. Platí to ještě?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  urbis

Platí to. Jen jsem nechtěl v článku popisovat období přesahující časový horizont pěti let. Posledním z použitých zdrojů informací k článku je tisková zpráva Chruničevova střediska z 13.11.2018, ve které se píše: „Zahájení letových zkoušek nosiče těžké třídy Angara-A5V s vodíkovým urychlovacím stupněm z kosmodromu Vostočnyj je plánováno na rok 2026.“

urbis
urbis
5 let před
Odpověď  urbis

Jiří Hošek: Díky, snad to tak skutečně bude.

Racek
Racek
5 let před
Odpověď  urbis

No, pokud to myslí vážně s lety ke stanici u měsíce s Federací, budou takto výkoný nosič potřebovat. Angara sice vynese Federaci k měsíci, avšak bez užitečného zatížení.

JP-
JP-
5 let před

Smmůla, že letí jenom s betonem. Škoda, že to nenabídli jako freeride, třeba by se někdo chytil aspoň s nějakym menšim nákladem.

max
max
5 let před
Odpověď  JP-

…presne….treba par cubesatu z univerzit-ty by usetrily za vyneseni a nejaky drobny by se ze startu mohly vratit (a treba rovnou do kapes hlavounu 😀 )

vombat
vombat
5 let před
Odpověď  max

Nebo by šlo propagandisticky zastínit Space X. Stačí vynést na orbitu Kamaz s fůrou dřeva.

AKA the A
AKA the A
5 let před
Odpověď  vombat

+1 bludišták za tohle

na druhou stranu, neni moc víc ruských věcí než Kamaz naložený dřevem…Lada či Buchanka naložená vodkou? 😀

maro
maro
5 let před
Odpověď  vombat

AKA: Tak mohl by to být taky třeba malý atomový reaktor. Rosatom už takové, docela bezúdržbové dělá pro přístavní města, kdy reaktor s celou malou elektrárnou plave na lodi v přístavu a napájí město proudem. Úplně stejně jako na atomových ledoborcích. Ale nevím co na to ekologové.

Fritz Lochmann
Fritz Lochmann
5 let před
Odpověď  vombat

Nebude lepšie BTR-80 alebo raketomet Grad?

Vladimír Todt
Vladimír Todt
5 let před

A to si vemte, že tyhle odložené termíny nejsou finální. Osobně přičítám min cca další 3 roky.

Marw
Marw
5 let před

Popravde, o Angare by sa uz dala natocit aj telenovela.
Stiha este niekto sledovat tie zmeny? Raz Federacia na Angare ano, potom nie, teraz uz zase ano alebo aspon mozno…Len minuly rok som zachytil informaciu ze s A-5V sa uz nepocita…teraz sa tu zrazu v diskusii clovek dozvie ze ale predsa len ano… este mozu znova oprasit plan na lunarnu misiu na styroch angarach a kruh sa uzavrie.

Sabcomp
Sabcomp
5 let před

Není už načase vrátit se k N1? Krásný design a s dnešní technologii by fungovala skvěle.

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpověď  Sabcomp

Kde berete tu jistotu? Ať to bylo jakkoliv, faktem zůstává, že N-1 pokaždé selhala. Můžeme si říkat například, že důvodem mohla být třeba nemožnost testování prvního stupně na Zemi a tak vlastně všechny čtyři ostré lety byly i testem, ale nikde není psáno, že ta raketa byla konstrukčně v pořádku a s dnešními možnostmi by uspěla. Fakta jsou čtyři lety, čtyři jednoznačné neúspěchy.

Vysoky Japonec
Vysoky Japonec
5 let před
Odpověď  Sabcomp

N1 by museli rekonštruovať, pretože použitie 30 motorov bolo núdzové riešenie.
N1 tiež nemá potenciál súčasných modulárnych rakiet.

Racek
Racek
5 let před
Odpověď  Vysoky Japonec

No, několikrát jsem četl, že poměr prázdné váhy a paliva byl u N1 dosud nejlepší ze všech nosičů. Neůspěchy byly zaviněny zejména tehdejší nízké úrovni řídících systémů motorů. Nicméně byla již připravena nová verze, která by asi měla naději být úspěšná, jak o tom svědčí poslední téměř úspěšný start. Pak přišel Gluško a raketu zrušil. Což bylo správné rozhodnutí, neb neexistoval program jejího využití.
A ta úspěšná a navíc univerzální ruská raketa existovala. Mohla vynášet jak družice, tak raketoplán. Ovšem dnes bude asi zvoleno jiné, levnější řešení. Já bych ale spíš vsadil na silnější Angaru. Dnes už nepředstavuje automatické spojení dílů na oběžné dráze a přečerpávání paliva problém. To mají Rusové (i Číňané ) dobře zvládnuté.

rhronza
rhronza
5 let před
Odpověď  Sabcomp

Jako rozhledna měla N1 pěkné tvary – viz např. liberecký Ještěd. Jako raketa se mi ale nelíbí. Saturn 5 je z hlediska designu (na nic si nehrající) fungující účelovka a i z toho důvodu se mi líbí daleko více.

maro
maro
5 let před
Odpověď  rhronza

Je to paradox, ale dneska by asi bylo snazší udělat novou N1 než Saturn V. Američani už dnes nemají potřebné věci na konstrukci těch velkých motorů F1, dokonce už prý ani všechny technologické postupy. 30 malých motorů pro N1 by se lepilo líp. Ty pořád jsou.

ptpc
ptpc
5 let před

Díky za článok a informácie v ňom! 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.