sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sierra Nevada Corp. má zelenou pro svůj Dream Chaser

dreamchaser

Sierra Nevada Corporation (SNC) oznámila, že získala povolení NASA začít s výrobou prvního plnohodnotného exempláře nákladní verze svého miniraketoplánu Dream Chaser. 18. prosince bylo oznámeno, že byly úspěšně dokončeny kontroly nutné pro splnění milníku Integrated Review 4 (IR4) v rámci kontraktu Commercial Resupply Services (CRS) 2.

IR4 představuje, podle Fatiha Ozmena (spoluvlastníka a CEO SNC), sérii kontrol zpráv, dokumentace a datových výstupů, které jsou vyvrcholením mnoha let projektových prací, analýz a testování v průběhu postupu konstruování stroje. Splnění IR4 dovolí přechod Dream Chaseru do výrobní fáze, takže SNC jej bude moci, co nejdříve to bude možné, uvést na trh jako zásobovací loď. Sestavení a zahájení testování prvního kusu této verze miniraketoplánu se předpokládá do října 2019. Výsledky budou použity pro změny a vylepšení při výrobě druhého exempláře.

dreamchaser-afterlanding
Koncept Dream Chaseru po přistání 
Zdroj: https://spacenews.com/

CRS 2 zahrnuje tři smlouvy z ledna 2016 – se SNC, SpaceX a Northrop Grumman Innovation Systems – které zaručují každé z těchto společností přinejmenším 6 zásobovacích misí na ISS. Dream Chaser, původně vyvíjený pro komerční pilotované lety, byl upraven pro přepravu nákladu (např. složitelná křídla dovolující využít řady existujících krytů více nosičů a přídatný modul pro náklad). Dream Chaser bude schopen vynést na ISS 5 500 kg a dalších 3 400 kg v nákladním modulu. Vracet na Zem se bude jen vlastní miniraketoplán (s přistáním na letišti a ponese až 1 850 kg vracejících se experimentů a dalšího nákladu).

První Dream Chaser má být vynesen Atlasem 5 od ULA nejdříve ke konci roku 2020. Nosiče pro další lety Dream Chaseru zatím nebyly, podle Steva Lindseye, vice-prezidenta pro systémy kosmického průzkumu SNC, vybrány – mj. protože cena za vynesení prostřednictvím ULA představuje 80 % celkových nákladů spojených s misí. Pokud budou, vlivem konkurence, ceny za vynesení raketoplánu klesat, otevře to další možnosti jeho komerčního využití – např. jako samostatně letící platformy pro experimenty v kosmu (na LEO). Nezbývá, než popřát „Lovci snů“, aby se sen o jeho provozu splnil bez větších problémů a s co nejmenším zpožděním proti plánu.

Zdroj informací: https://spacenews.com/

Zdroj obrázku: https://spacenews.com/…/dreamchaser-afterlanding.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
41 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
5 let před

Silně připomíná sovětské pokusy před padesáti lety.

frank
frank
5 let před
Odpovědět  Alois

ty ovšem silně připomínaly ještě o něco starší americké pokusy 🙂

android
5 let před
Odpovědět  Alois

Kliknul jsem na odpovědět a chtěl jsem se drobet rozepsat. Ale pak jsem uviděl komu odepisuji a tak jsem vyplodil tenhle usmrk.

michal
michal
5 let před
Odpovědět  android

Tak to prosim rozepiste takto nema Vas komentar moc hodnotu. Me by to treba zajimalo narazi pan Alois na buran? Ten mi to totiz nepripomina ani nahodou

Dan
Dan
5 let před
Odpovědět  michal

Asi naráží na ten MiG z padesátých, označení si nevybavím.

Dan
Dan
5 let před
Odpovědět  michal

MiG-105

Dan
Dan
5 let před
Odpovědět  michal

Z šedesátých… 🙂

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
5 let před
Odpovědět  michal

Zdrojom pre Dream chaser má byť BOR-4. ZSSR projekt. Viac podrobností je možné nájsť na stránke:
http://www.buran-energia.com/bor/bor-desc.php

Prikláňam sa osobne skôr k vizuálnej zhode s BOR projektom ako s predchadzajúcimi projektami USA. Podľa zdrojov na internete ide skutočne o pokračovanie projektu NASA HL-20 z konca 90tych rokov.
Viac možno na:
https://arstechnica.com/science/2016/01/nasas-newest-cargo-spacecraft-began-life-as-a-soviet-space-plane/

Hawk
Hawk
5 let před
Odpovědět  android

Me naopak casto neortodoxni Aloisovi poznamky nevadi, a nekdy by me i na foru chybely. To neznamena ze s nim souhlasim, ale je fajn , kdyz nekdo obcas vybocuje a ma jiny pohled na vec. Proc ho odrazovat, navic co vim Alois mluvi sam za sebe a do nikoho se nenavazi, spise musi snaset opak.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před
Odpovědět  Hawk

Porad je pan Alois lepsi nez jeden konkretni clovicek na jednom serveru o spacex.

Radim
Radim
5 let před
Odpovědět  android

A co se mu rozhodně nedá upřít je, že má přehled a pracuje s fakty.

Vendelin
Vendelin
5 let před

Nic proti.jen jestli je animační fotka správná, nějak si nedokážu představit jak se tam dá narvat 5,5 tuny materiálu jinak samozřejmě fandim

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
5 let před
Odpovědět  Vendelin

Tak sotva to uveze 5,5t peří, stejna hmotnost rekneme treba zeleza nebude problem. Konstrukce draku je z kompozitu, ta nosnost je velice slusna.

Radek
Radek
5 let před
Odpovědět  Tomas Kratochvil

Pokud vím, nosnost má být 1,75 t nahoru uvnitř raketoplánu, 3,25 t nahoru v přetlakovém jednorázovém modulu na zadku raketoplánu a až 500 kg v nepřetlakovaném prostoru. 1,75 t má být schopen dopravit i dolů. Vzhledem ke stavu vývoje lodi ale nejspíš nosnost výrazně klesne, s tím, jak se bude vybavovat a upravovat – osobně odhaduju 1+2,5+0,5 t nahoru a 1 t dolů. I tak by to bylo dobré.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
5 let před

Dobre zpravy vespolek. Tesim se na prvni ostry let tohoto raketoplanu. Co mi prijde zvracene v nadchazejici ere pilotovane kosmonautiky je to, ze lidske posadky se budou houpat jak na pouti pri otevreni brzdicich padaku a nakonec splouchnou do vody (s nenulovou sanci na utopeni) cekajice na zachranu flotilou lodi, potapeci, doktory a buhvi kym jeste. Na druhou stranu cargo v Dream Chaseru si pohodlne pristane s nizkym pretizenim na runwayi a prijede jej vyzvednout ridic nakladaku okamzite po pristani. Je to naruby! Muzete me vyjmenovavat vsechny mozne duvody, proc to tak bude, ale na vysledku to nic nemeni. Nemyslim si, ze by byl technicky problem vybavit startujici sestavu tohoto raketoplanu zachrannym systemem pro lidskou posadku. Osobne vinim agenturu NASA, staci se podivat na jeji neochotu povolit motoricke pristani Crew Dragonu. Jsem ale optimista a verim, ze se pilotovane verze tohoto raketoplanu dockame.

Hawk
Hawk
5 let před

Raketoplanum se neda uprit jejich elegance. Mohlo by to skoncit do budoucna i puvodne zamyslenou pilotovanou verzi.
Kdyby se to posadilo misto Atlasu na F9, tak naklady jsou trochu jinde smerem dolu. Jak je naznaceno v clanku, zabou na prameni ohledne cen je ULA.
V dnesni dobe je vubec rozjeto spoustu slibnych projektu, tak hlavne at se dotahnou zdarne dokonce.

Tovy
Tovy
5 let před
Odpovědět  Hawk

Pokud by používali třeba 3-4x letěné Falcony, tak by ta cena mohla být zajímavá pro všechny. A SpaceX by měla zajištěn odbyt letěných stupňů.
Složitelná křídla by vyřešila problém s aerodynamickými kryty.
Vzhledem ke konstrukci lodi by ani nemusel být problém se záchranným systémem pro nouzové přerušení letu.

jregent
jregent
5 let před
Odpovědět  Tovy

Doufam ze bude vyvoj pokracovat,
a bude pouuzivan jako zachrane taxi z LEO.
Nejen na ISS, ale i u dalsich soukromych prjektu

vombat
vombat
5 let před
Odpovědět  jregent

Výhodou tohoto prostředku je že při přistání dochází k mnohem menšímu přetížení. Velmi vhodné pro některé na přetížení citlivé výsledky experimentů. Poptávka po takovéto dopravě z ISS již evidentně je. Jakmile vznikne poptávka po“citlivé“dopravě osob z LEO pak odpověď bude pokud se osvědčí jistě verze tohoto projektu pro posádku. Bude vhodné pro kosmonauty kteří překonaly rekord v pobytu ve vesmíru, pro kosmické turisty a jak jste napsal jako záchranka. Se zlomenou nohou asi nebudete chtít zažít silné přetížení. Takže i když to nikomu nepřeju první zlomenina ve vesmíru by patrně uspíšila vývoj pilotováné verze tohoto prostředku která dříve či později téměř jistě vznikne.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  jregent

Nízké přetížení při vstupu do atmosféry je důležité, ale myslím, že důležitější je přistávání na letišti a s tím spojené nízké přetížení při dosednutí a možnost rychlého obsloužení pozemním týmem. Škoda, že se SpaceX nepovedlo dotáhnout motorické přistávání Dragonu, to by bylo zajímavé srovnání.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  jregent

Není to náhodou spíše pouze komerční obdoba dávno existujícího raketoplánu X-37B ? A dokonce i ten jednou vynesl Falcon.
https://www.kosmonautix.cz/2017/09/zive-a-cesky-spacex-vynasi-tajny-miniraketoplan/

Radim
Radim
5 let před
Odpovědět  Tovy

Vzhledem ke konstrukci lodi by mohl naopak být problém se záchranným systémem.
Vlastní pohon raketoplánu bude při startu „blokován“ nákladním modulem a případný vnější systém bude muset být schopen raketoplán stabilizovat ve vodorovné poloze. Narozdíl od stávajících kabin tady gravitace nepomůže, naopak.

maro
maro
5 let před

Docela pecka negativní informace: v atmosféře Marsu možná není metan a nebo je ho mizivě málo. Sonda TGO ho nedetekuje:
http://astronomy.com/news/2018/12/scientists-puzzled-after-finding-no-traces-of-methane-in-mars-atmosphere

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpovědět  maro

To, že ho je velmi málo, se ví, to není nic překvapivého, navíc má sezónní běh, nevím, proč by to měl být problém?

Kenny007
Kenny007
5 let před
Odpovědět  Petr Šída

Asi myslí kvůli ISRU. Kvůli výrobě paliva z atmosféry.

maro
maro
5 let před
Odpovědět  Kenny007

Přesně tak. Měl to být zdroj paliva pro let z Marsu zpět na Zemi.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před
Odpovědět  Kenny007

Aha, jenže to je nesmysl

ISRU je postavené na výrobě z vody a CO2, to že je metanu v atmosféře málo se ví

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Kenny007

Jedná se o tuto reakci – běží již i na ISS jako zlepšení efektivity systému zabezpečení životních podmínek.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sabatierova_reakce
https://en.wikipedia.org/wiki/Sabatier_reaction

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Kenny007

Jedná se o tuto reakci – běží již i na ISS jako zlepšení efektivity systému zabezpečení životních podmínek.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sabatier_reaction

Petr Poruban
Petr Poruban
5 let před
Odpovědět  maro

Tam jde o to, jestli může metan v atmosféře pocházet od mikroorganismů.
Pokud se objevuje jen sporadicky, půjde asi jen o občasné výrony geologického charakteru.
I když možná mají i bakterie svou sezónu. Uvidíme. Možná žijí jen na určité polokouli v určitém místě pod povrchm a po zahřátí…
Zajímavý bude porovnat údaje z více sond ve stejnou dobu a sledovat pravidelnost výskytu metanu.

Petr Šída
Petr Šída
5 let před

Vzhledem k tomu, že tam žádný není, tak to jednoduché nebude, pod krytem nastává problém, že je třeba něčeho, co jej i s lodí odnese do bezpečí

Jirka Hadac
Jirka Hadac
5 let před

Je dobre, ze pokracuji, plni milniky a docela se na nej tesim. Diky za clanek. Opravdicky jsem zvedav, jak se s tim vsim popasuji. Spacex i NGIS nezacinaji na zelene louce v ramci CRS2, sli do toho s tim, ze uz letaji a zasobuji. Takze, Dream Chasere, vzhuru ke hvezdam.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před

Ne že bych raketoplánům nefandil, ale jestli to dobře počítám, je to už pátá nákladní loď vyvíjená primárně pro zásobování ISS. No na to hned tak někdo nemá 🙂
Ale nakonec, moje peníze to nejsou.

Tomáš N.
Tomáš N.
5 let před
Odpovědět  Jiný Honza

Konkurence v dopravě na ISS je nezbytná podmínka pro komercializaci celé stanice. Když se NASA rozhodla, že ukončí přímou podporu, dělá vše pro další udržitelnost stanice.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Tomáš N.

O komercionalizaci ISS se mluví až v posledním cca. roce, kdežto lodě byly vybrány ještě za minulého prezidenta.

jregent
jregent
5 let před
Odpovědět  Tomáš N.

„Konkurence v dopravě na ISS je nezbytná podmínka pro komercializaci celé stanice“
Vidim to jako obdobu doby po Kolumbovi kdy se mnoho statu vrho na objevovani Noveho sveta, uz aby to vypuklo 🙂

Petr Poruban
Petr Poruban
5 let před

Mám pocit, že se zvažovala i spolupráce s ESA a využití raket Ariane pro starty Dream Chaseru. I když šlo možná o tu zamýšlenou pilotovanou verzi.
Už se o tom vůbec neuvažuje?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Petr Poruban

Pár let už je v tomto směru ticho. Pokud si dobře pamatuju, tak se o tom uvažovalo v době, kdy ještě nebyl kontrakt pro pilotovanou verzi.

Ondrej Rohlik
Ondrej Rohlik
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Ariane Group by radoa, ale Arianespace nechce.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Ondrej Rohlik

Díky moc za info!

jregent
jregent
5 let před
Odpovědět  Ondrej Rohlik

Zvláštní
„Ariane Group by rada, ale Arianespace nechce.“

Přitom Arianespace je dceřinkou Ariane Group.
Asi vyšší hra, které na dálku nelze rozumět
Raději budeme z Evropy koukat jak jiní budují kapacity?

https://kosmonautix.cz/2018/12/19/sierra-nevada-corp-ma-zelenou-pro-svuj-dream-chaser/