sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: První pilotovaný Sojuz po nehodě

Starty kosmických lodí Sojuz jsme považovali za jakousi rutinu – létají přece pravidelně a to je pro někoho nuda. Jenže lety do vesmíru nejsou a ještě dlouho nebudou rutinou. O tom, že v kosmonautice stále všichni balancují na tenké hraně ostří, jsme se přesvědčili 11. října, když selhala nosná raketa Sojuz-FG a kosmická loď Sojuz MS-10 s dvoučlennou posádkou se musela nouzově zachránit únikovým systémem. Oba  muži sice z celé události vyvázli bez zranění, ale nehoda způsobila značné komplikace z hlediska plánování dalších letů. Chybu se podařilo objevit poměrně rychle a starty raket Sojuz bylo možné obnovit. Nyní však čeká na raketu Sojuz-FG skutečná opravná zkouška – vynesení pilotované lodi Sojuz MS-11 s tříčlennou posádkou.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy v pondělí 3. prosince ve 12:31 středoevropského času. Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 12:15 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu.

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.spacefacts.de/mission/photo_hi/soyuz-ms-11.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
57 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rybovec
Rybovec
5 let před

Ruská kosmonautika jde nějak do kytek. Až SpaceX uvede do provozu CrewDragona, tak se obávám že to Rusové můžou zabalit.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Rybovec

Zase až tak tvrdé to snad nebude. Ruská kosmonautika se musí odrazit ode dna.

android
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

„odrazit ode dna“ Dušane omlouvám se neberte si to osobně … to je ale unifikovaný blábol 😉

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpovědět  android

Hlavně je to nic neříkající. Nikdo neví, kde to dno je. V případě Ruska může být kdekoliv. A nejen v případě kosmonautiky.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  android

Jasně, to nezpochybňuju, ale ruská kosmonautika musí projít jakýmsi radikálním řezem. Stávající systém ji táhne ke dnu. Něco se tam prostě musí změnit a čím více od základů to bude, tím pro tamní kosmonautiku líp.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
5 let před
Odpovědět  android

Unifikacua je mozno to, co potrebuju. Zasa, nemyslim si, ze je to az tak zle, ako sa to tu popisuje. Jasne je ze chybaju peniaze, to aj NASA. Stale je vsak lepsie financovana a predsa k ISS chodi sojuzom. Existencne problemy Ruskej koznonautiky su, dovolim si tvrdit historicke. Maju vela kozmodromov, problematicke vztahy, z toho vyplyvaju problemy s licenciami, vyrobnymi procesmi…
Takze ano, problemy tam su, redukcia byrokracie a vedenia podobne ako u NASA nie je cestou (tak ako u vsetkych velkych firiem).
Snad zacne vyraznejsi tok financii, ktore nebudu odcerpavane vystavbou novych odpalovacich ramp. Ku prikladu, kolko odpalovacich ramp postavila USA pre kozmicky vyskum?
Ano, optimalizacia a redukovanie sirokych aktivit by im snad pomohli dokoncit finalne jeden, dva uspesne.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpovědět  android

Beru ze kopat do vseho ruskeho a placat se vzajemne po ramenou je in, ale faktem, ze je to stale jedna z pouhych 3. zemi na svete schopna provozovat pilotovanou kosmonautiku a zatim dlouhodobe bez tragicke nehody na zivotech.

Ja bych treba uvital, aby toho byla schopna Evropa a nespolehala v tomto smeru jen na USA ci Rusko.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Hawk

On je problém, že ruská kosmonautika v posledních letech významně chátrá, což je objektivní fakt. Z mnoha výkladních skříní jim zbyla jediná – pilotovaná kosmonautika. I ta však začíná mít v posledních letech nepříjemné praskliny. To není o kopání, to je konstatování reality.

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpovědět  android

In to není, je to jen reakce na ruskou neschopnost. A nic na tom nezmění ta neustále omílaná pilotovaná kosmonautika. Což je stará vesta a nic nového se nekoná. Nepřímo je to vámi zmiňované „kopání do všeho ruského“ zapříčiněno také ruským konáním mimo kosmonautika. Což nelze oddělit. V Rusku nejsou politika, armáda, kosmický průmysl a třeba sport různé disciplíny jako tomu bývá v normálních státech. Tady jsou to propojené nádoby, které plně a nekompromisně ovládá jeden člověk.

KarelTv
KarelTv
5 let před
Odpovědět  android

Tak když se podíváte, HDP Ruska je 5x menší než USA nebo Číny a i když je to u nich trochu otázka prestiže, můžeme být vůbec rádi že lítají, ty investice tam zkrátka nejsou. To spíš Čína se zatím hodně plouží, vzhledem k její ekonomické síle…..

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  KarelTv

Zrovna Čínu bych v tomto směru nezmiňoval, oni investují do budoucího vývoje. Plány totiž mají hodně smělé.

Miloš Hůla
Miloš Hůla
5 let před
Odpovědět  android

Opravdovou ostudou je Evropa vzhledem k ekonomické síle. Brzy jí předběhnou i Indové. Je ostuda, že ESA nedokáže u evropských výrobců zadat a vytendorvat transportní systém pro obsluhu ISS. Systém rozumné kapacity a ceny.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Miloš Hůla

Počkejte, znovu říkám, že není možné usuzovat technologickou vyspělost podle jedné jediné kategorie. Je to o prioritách a stav kosmonautiky v daném státě musíme vnímat globálně. Pokud Indové vyšlou vlastního kosmonauta, rozhodně tím ESA nepředběhnou. Ta má oproti Indii neskutečný náskok v nepilotované kosmonautice a jazýček globálních vah by indický pilotovaný program příliš nevychýlil.
Evropa k celé věci přistupuje pragmaticky. Pilotovaný program by byl příliš drahý a měl by příliš malý užitek. Spojením s NASA se Evropané dostanou k Měsíci.

Cateye
Cateye
5 let před
Odpovědět  android

To Spytihněv:
„…„kopání do všeho ruského“ zapříčiněno také ruským konáním mimo kosmonautika. Což nelze oddělit…“
Že to vaše hlava nezvládne, ještě neznamená, že to nelze. Je to jen váš boj s ruským mindrákem…

Spytihněv
Spytihněv
5 let před
Odpovědět  android

Cateye: Mám pocit, že to není poprvé, co používáte slovo mindrák v souvislosti s tím, když někdo odsuzuje různé ruské činy. Ale to špatně chápete. Mindrák může člověk mít z něčeho, co je lepší a na co nemůže dosáhnout, ač by chtěl. Nic takového tam nevidím. Naopak.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

To nebylo mysleno na Vas Dusane, to byla reakce hlavne na Spytihneva.
Obecne reakce na na ten nestastny posledni pilotovany let, ktery se obesel nastesti bez obeti na zivotech , mi prisla v diskusich(ne v clancich) casto neadekvatni. To se bohuzel muze stat pri stavajicich technologiich komukoliv.

Taky se mi nelibilo ,kdyz po havari raketoplanu do toho nekdo promital protiamericke nebo protiizraelske postoje(I. Ramon), nekde to byl tehdy fakt kanal.
Stejne tak ruska pilotovana kosmonautika nemuze za stavajici ruskou politiku, ktera si naopak velkou kritiku zaslouzi.

Anthraxxx
Anthraxxx
5 let před
Odpovědět  Rybovec

Nechajte si tie kecy o tom, kto jde do kytek. Celá slávna EU nevyslala jediného kozmonauta a Američania spoliehajú na Rusov. A Spacex? Nechcem maľovať čerta, ale aj raketoplány začali s veľkou slávou. Ale želám úspech všetkým. Pekný deň.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Anthraxxx

Jde o to přiznat si skutečný stav věcí. není možné vyzdvihovat jeden jediný prvek kosmonautiky a stavět jej nad ostatní. Evropa o pilotovaný kosmický program nestojí, rozvíjí spolupráci s NASA na lodi Orion a především nepilotovaný průzkum vesmíru. To je obor, který v Rusku již pár desítek let leží bohužel ladem. Ano, Američané platí Rusům za místa v Sojuzech, jenže pomalu se blíží konec této etapy. V USA se chystají hned dvě soukromé lodě. A co se SpaceX týče – nemáte jediný logický argument, který by vás mohl vést k tomuto názoru. Srovnání s raketoplány stojí na vodě. Podívejte se, kolik již mají Falcony startů. Pokud by v nich byl nějaký háček, o kterém píšete, už by se dávno projevil.

Marw
Marw
5 let před
Odpovědět  Anthraxxx

Europa vysiela kozmonautov na misie pravidelne. Aktualne je na ISS Alexander Gerst. To ze nema vlastnu pilotovanu lod je druha vec ale o stave a urovni kozmonautiky to nevypoveda absolutne nic, skor to vypoveda o prioritach. Keby sa ESA rozhodla pre vlastny pilotovany program tak maju okamzite k dispozicii aj human rated nosic, aj vykonny servisny modul (vid ESM pre Orion).

Rozumiem ze vzhladom na vykonnost ekonomiky EU by si clovek vedel predstavit aj viac ako sa aktualne realizuje, ale ked si to zosumarizujeme:
– bezi (a zatial sa zda ze uspesne a bez zdrzani) vyvoj Ariane 6
– finisuje vyvoj novej Vegy-C a pracuje sa na Vege-E
– prebieha vyvoj platformy Callisto pre testovanie technologie flyback boostrov.
– prebieha vyvoj vylepsenych motorov Vulcain 2.1
– prebieha vyvoj metalox motora Prometheus
– prebieha vyvoj noveho hydrolox motora pre horny stupen Vinci
– prebieha vyvoj noveho metalox motora M10 pre horny stupen Vegy-E
– je prakticky dokonceny vyvoj novych boostrov na TPH P120
– prebieha vyvoj miniraketoplanu SpaceRider na baze vysledkov uspesneho demonstratora IXV

Dohladavat vsetky vedecke misie kde ma aktualne EU alebo ESA podiel sa mi fakt nechce, za vsetky aspon nedavno vypustena misia BepiColombo.

Je vyvoj dvoch novych nosicov, styroch roznych KPH motorov, jedneho TPH motora, miniraketoplanu, ucast na pilotovanom programe Orion a k tomu velke mnozstvo vedeckych misii vratane aktivnej participacie na programe ISS tak malo? Pri rozpocte mozno 1/3 z toho co ma NASA?

rhronza
rhronza
5 let před

Za jak dlouho by měli být (pokud start proběhne bez problémů) u ISS ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  rhronza

Plánován je šestihodinový letový profil.

zvejkal
zvejkal
5 let před

Drzim palce!

Tempac
Tempac
5 let před

Dobrý den, vrtá mi hlavou – proč neletí k ISS ta původní posádka? Nick Hague a Alexej Ovčinin nouzově přistáli a dle médií jsou OK, tak proč si let nezopakují? Je tam nějaký zdravotní důvod? Nebo je jízdní řád letů daný a když někdo vypadne tak má prostě smůlu a musí na konec fronty?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Tempac

Hezký den,
zdravotní důvody v tom nejsou, je to opravdu dodržení harmonogramu. Už jen proto, že každá posádka je trénovaná na danou misi např. Z hlediska vědeckých přístrojů a experimentů, které budou obsluhovat. Dvojice Ovčinin-Hague ale nemíří až na konec fronty, letět by mohli někdy v příštím roce bez konkrétního upřesnění.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Hlavní je nejspíš udržet na ISS minimálně tři lidi. Ve dvou (po návratu současné posádky) by to dost těžko zvládali.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Vojta

Pokud by se vrátila současná posádka a ta dnešní neodstartovala, tak by na ISS nebyl nikdo.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  Vojta

Jistě. Myslel jsem to tak, že kdyby dnes odstartovala původní (dvoučlenná) posádka, tak by po návratu současné, zůstali na ISS jen dva a to poměrně dlouho.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Vojta

Jo pardon, unikl mi kontext, už Vás chápu. 😉

Jirka Hadač
Jirka Hadač
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tuším, že jsem kdesi četl, že opakování bude na jaře.

yamato
yamato
5 let před

raketoplan je oblubeny slamenny panak pre kazdeho, kto odmieta uznat obrovsky kus prace a uspechy americkej komercnej kozmonautiky. Recyklovane boostre lietaju tak casto a s takymi financnymi usporami, ake STS nikdy nedosiahol. Skratka uz teraz vidno ze Falcon 9 je iny pribeh ako STS, takze vytahovanie raketoplanov ako argumentu je uplne mimo misu.

japonec
japonec
5 let před
Odpovědět  yamato

recyklovane myslis 1x, 2x, 3x? ak ano, odporucam vratit sa do reality.
mantra znovupouzitia, ktoru EM tolko spominal a ktora ma sposobit 100-nasobne zlacnenie, je v nedohladne. ani F9, ani FH ani SS zatial podla doterajsich informacii na to nemaju. a ak sa to stane realitou o 50 rokov, buchnem sampanske a pripijem na EM.

Yamato
Yamato
5 let před
Odpovědět  japonec

Ludia tvojho formatu (bavim sa s nimi od vzniku SpX) nikdy sampanske nebuchnu. Vzdy si vedia vymysliet nejake dalsie „az ked…“ a nikdy ziadny uspech neuznaju. To je skratka mentalita – rovnako ako komunikacna uroven s poznamkami o vracani sa do reality.

Lukáš Král
Lukáš Král
5 let před

Mám takový hloupý dotaz – nevíte, k čemu jsou na Sojuzu ty věci, které připomínají roštová kormidla na Falconu 9? Taky vypadají, že jsou vyklápěcí…

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Lukáš Král

Ano, v přenosu jsme to říkali – jsou to skutečně roštová kormidla a slouží při záchraně lodi – vyklopí se a stabilizují ji při práci záchranných motorů v atmosféře.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  Lukáš Král

Jde o součást systému stabilizace letu během nouzového přerušení letu pomocí záchranné věžičky. Pokud si dobře pamatuji, nejsou řiditelné, jen se vyklopí.

Roman89
Roman89
5 let před

Ten start byl nějaky urychlený ne? Proč raději nepouštíte přenos přímo od Roskosmosu.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Roman89

Nebyl urychlený, pouze mi během předstartovní fáze YouTube neukazoval aktuální přenos – ikonka Live neměla červenou tečku. Když jsme na ni kliknul a načetl se aktuální záběr, raketa se už zvedala.
Od Roskosmosu jsme přebírali video při několika dřívějších přenosech. Tentokrát na kanále Roskosmosu přenos nebyl a tak jsem si řekl, že není nic proti ničemu dát po pár měsících zase změnu v podobě NASA TV.

vedator
vedator
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Priamo na http://online.roscosmos.ru/ bol priamy prenos, v rustine, bez anglickeho prekladu. Musim povedat, ze to bol najlepsi prenos, ktory som od nich videl: kombinacia on-board kamery (z jedneho z predchadzajucich startov), animacie a skutocnej telemetrie. Ak najdem link na zaznam, pridam ho.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  vedator

Díky za info, třeba příště. 😉
Ale musím na rovinu říct, že absence anglického komentáře je pro mne trochu problém. Může se pak snadno stát, že něco přeslechnu.

bresok
bresok
5 let před
Odpovědět  vedator

Odkaz je https://vk.com/video-30315369_456240380.
Je pravda, že se to tentokrát velice povedlo. Dříve byla oprávněná kritika, že animace si žila vlastním životem i když ve skutečnosti se dělo něco jiného. Dnes jsem prvně od Rusů viděl perfektní kombinaci animace a reálných záběru kamer s perfektní synchronizací. Oddělení jednotlivých stupňů a krytů bylo opravdu působivé v dvojzáběru animace – reál. Ještě by samozřejmě mohli přidat na kvalitě videa, ale to se snad také dočkáme.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  bresok

Rozhodně díky za odkaz!

bresok
bresok
5 let před
Odpovědět  vedator

Odkaz je „https://vk.com/video-30315369_456240380“.
Je pravda, že se to tentokrát velice povedlo. Dříve byla oprávněná kritika, že animace si žila vlastním životem i když ve skutečnosti se dělo něco jiného. Dnes jsem prvně od Rusů viděl perfektní kombinaci animace a reálných záběru kamer s perfektní synchronizací. Oddělení jednotlivých stupňů a krytů bylo opravdu působivé v dvojzáběru animace – reál. Ještě by samozřejmě mohli přidat na kvalitě videa, ale to se snad také dočkáme.

bresok
bresok
5 let před
Odpovědět  vedator

Omlouvám se za duplicitu příspěvku. Poprvé to spadlo po odeslání na chybu a po druhém odeslání se to objevilo dvakrát.

J. Zelený
J. Zelený
5 let před

Dobrý den, mám pochybnosti ohledně certifikace od NASA. Jinde nařizují prověrky kvůli jointu a zde po 2 měsících od nehody povolí start s lidmi. Jistě mi něco uniklo a rád bych věděl co. Odhaduji to tak, že zjistili, odkud se to vadné čidlo vzalo a za 2 měsíce předvědčili NASA, že našli důvod, proč tomu tak bylo. Děkuji.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  J. Zelený

Hezký den,
relativně krátký čas od minulé nehody je způsoben dvěma hlavními faktory – jednak se podařilo velice rychle identifikovat příčinu nehody (hovořilo se o tom už pár hodin po selhání a vyšetřovací komise na konci října jednoznačně tuto příčinu potvrdila) a druhým důvodem bylo, že se od nehody do dnešního startu uskutečnilo hned několik nepilotovaných startů různých verzí rakety Sojuz, které všechny využívají stejné čidlo, které selhalo. Když se podařilo při vynesení zásobovací lodi Progress MS-10 ověřit správné fungování i verze Sojuz-FG, která běžně vynáší pilotované lodě Sojuz, byla důvěra plně obnovena a bylo možné povolit pilotovanou misi.

J. Zelený
J. Zelený
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Děkuji mnohokrát, je mi vše již jasné 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  J. Zelený

Rádo se stalo.

Gustav Bazala
Gustav Bazala
5 let před

Dobrý den!

Nevíte, zda má nějaký důvod to, že jsou urychlovací bloky „odstrčeny“ od rakety stlačeným kyslíkem a ne třeba dusíkem nebo jiným inertním plynem?

Díky.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Gustav Bazala

Ten důvod je snaha nekomplikovat to. Na potřebném místě už jsou nádrže s natlakovaným plynem a bylo by zbytečné tak přidávat ještě další systém, který by sloužil jen k odstrčení špičky.

David R.
David R.
5 let před

Mimochodem, k diskuzi výše – opravdu nechápu, proč by se měla Evropa stydět za to, že nevyvíjí vlastní pilotovanou loď. Evropa spolupracuje s USA a bylo by to jen vyhazování peněz. Programy ESA a NASA se nepřekrývají, ale doplňují.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  David R.

Vidím to stejně. Někteří lidé mylně považují pilotovanou loď za nezbytný doklad technologické vyspělosti. uniká jim ale, že cest k té vyspělosti je mnohem více.

vedator
vedator
5 let před
Odpovědět  David R.

Suhlas. Na druhej strane je vecou prestize alebo aj strategie mat ‚nieco‘ vlastne (Vega, Ariane, Galileo, CERN,…). Kedze rozpocet nie je nafukovaci, na vsetko peniaze jednoducho nie su, a tym padom boli urcene priority. Europa ma dobry program prieskumu Slnecnej sustavy, a spolupraca s NASA a RKA su tiez chvalyhodne.

Petr
Petr
5 let před

Dobrý den,
dnes nezvykle vášnivá diskuse, že by “skvrny na slunci” ? 😉

Myslím, že se nespletu, když budu tvrdit, že zde přejeme úspěch v kosmonautice všem bez rozdílu.
Je to také jeden z důvodů proč tento web tak rád navštěvuji. Protože i z diskuse pod článkem se člověk dozví mnoho zajímavého. Mimochodem to není samozřejmostí, toto nelze tvrdit o mnohých jiných webech.

Dovolil bych si kosmonautiku přirovnat ke škole, protože se lidstvo s každým startem stále učí.
Ano někoho svezou do školy rodiče, někdo jede autobusem, někdo jede vlastním vozem, na motorce či na kole, někdo jde pěšky a bohužel i v tomto století je pro někoho škola nedostupná. Žádná z těchto cest do školy však nikomu nezaručuje že bude lepším studentem nebo že přijde s lepším řešením určité problematiky a nebo že ta či ona škola či systém studia, pozorování, či výzkumu je lepší nebo horší. Také to nezaručuje, že jedinec zvládne vše sám a nebo že jeden unikátní úspěch zaručuje kontinuální nekonečný úspěch do budoucna.

Ano, můžeme se obávat, že určitá skupina či jedinec může získat určitou výhodu a že tuto výhodu pak může zneužít vůči ostatním, v historii lidstva se to opakuje mnohokrát. Pokud něčeho chceme dosáhnout, je to jakési riziko, které můžeme buď akceptovat, což znamená že se uzavřeme vůči okolí a budeme doufat, že jsme ti nejlepší, kteří vždy “vyhrajou” a nebo můžeme vytvořit takové prostředi, kde se tato “anomálie” více či méně vyloučí sama nebo alespoň výrazně omezí.
Tím prostředím může být právě ta vzájemná mezinárodní spolupráce s nastavením vhodných vzájemných kontrolních mechanismů, tak jak právě zažíváme v kosmonautice.

I když se zdá, že je to složitější cesta protože jsou to tvrdá jednání se spoustou “politiky” a soutěživosti, má to smysl. Většinou platí, že můj úspěch na časti celku (jedno jak velký) předurčuje, že budu úspěch celku považovat za stejně důležitý a stejně zavazující, jako bych to dělal celé sám.

Ještě vcelku nedávno byly doby, kdy by jisté země spolu nemohly tak úzce spolupracovat a posílat společně vytvořené sondy do vesmíru. To se naštěstí změnilo a tak mohou motory z ne zcela úspěšné superrakety létat pod jinými vlajkami, navzájem se sdílejí vědecká data, jen namátkou například o zdravotních dopadech pobytu ve vesmíru na lidský organismus (Mir/Skylab/ISS), o nalezených planetárních systémech, fotografie z povrchu měsíce z čínské mise, atd atd atd…

Je to je prostě v nás lidech jaksi zakódováno navzájem soutěžit, ale i toto nás posouvá dopředu, jaksi to zajišťuje abychom se nezastavili u jednoho milníku, že je máme hotovo. Možná jsem přílišným optimistou, ale věřím, že máme zatím dobrý směr a vůli ke společnému poznání a věřím že tato vzájemná spolupráce je ta jediná cesta.

Osobně jsem velice rád, že se start podařil a doufejme, že po šesti hodinách letu se bezpečně připojí k ISS a další starty budou též úspěsné.

Pěkný den všem
Petr

bresok
bresok
5 let před
Odpovědět  Petr

Teď právě proběhl přímý přenos otevření poklopů mezi Sojuzem a ISS.
Roskosmos měl až neuvěřitelně (na jejich poměry) perfektně popsaný plán vysílání:
11:30 začátek vysílání
14:31 start
20:00 začátek přenosu spojení
20:35 spojení
20:45 otevření poklopů
23:35 první videokonference posádky (teprve bude)
23:35 konec přenosu
časy samozřejmě -2 hod Moskva

Poklop otevřen o 5 minut dřív než plánováno.
Dneska se Roskosmos opravdu snaží a jde mu to.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  bresok

Nezbývá než zatleskal a vyslovit přání, aby tomu tak bylo i nadále.

Kolisko
Kolisko
5 let před

Dobry den,

Chtel bych se zeptat, zda uz jsou nejake informace o tom, jakym letovym profilem (tj. jak dlouho) poleti pilotovane Crew Dragony a Starlinery k ISS.

Pokud se nepletu, Sojuzy zacaly letat sestihodinovym profilem teprve relativne nedavno.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Kolisko

Hezký den,
ano, Sojuzy využívají rychlý letový profil jen pár let. U soukromých lodí se bude velmi pravděpodobně používat právě dvoudenní profil, kdy je na všechno čas.

https://kosmonautix.cz/2018/12/02/zive-a-cesky-prvni-pilotovany-sojuz-po-nehode/