sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Starship

NASA 28. března oznámila, že přidala vesmírnou loď Starship od společnosti SpaceX do své smlouvy NASA Launch Services (NLS) II. Smlouvu NLS II využívá agentura k získávání služeb startu pro mnoho vědeckých a průzkumných misí.

GITAI

Specialista na vesmírnou robotiku GITAI dokončil koncepční studii mechanického ramene, které by bylo připraveno podporovat japonský lunární rover s posádkou.

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zážeh evropského tištěného motoru

Nejslabší evropská raketa Vega se příští rok dočká modernizace a bude se označovat Vega-C. Ale tím vývoj tohoto nosiče neskončí. Evropská kosmická agentura plánuje další modernizace. Významný krok vstříc těmto budoucím vylepšením, která jsou zatím směřována někam k roku 2025, proběhl tento týden v italském městě Colleferro v areálu firmy Avio. Došlo zde ke statickému zážehu zmenšeného modelu spalovací komory motoru na kapalný metan a kapalný kyslík, která byla vytištěna na 3D tiskárně. Metoda postupného kladení vrstev oproti tradičním metodám umožňuje zrychlit výrobu, snížit počet dílů a ruku v ruce s tím jde i finanční úspora.

Evoluce rodiny raket Vega má být založena na využívání společných stavebních bloků a nových výrobních technologií, což má zvýšit flexibilitu a snížit náklady na start. Hlavním prvkem této evoluce je nový evropský kryogenní motor M10 pro horní stupeň využívající expanzní cyklus. Samotný kapalný metan má výhody z hlediska možností skladování paliva během dlouhých přeletových fázích před doručením nákladu na finální dráhu. Dalšími pozitivy jsou vyšší výkonnost, levnější provoz a také netoxičnost.

Rakety Vega
Rakety Vega
Zdroj: http://www.esa.int/

Motor M10 bude pochopitelně restartovatelný a jeho tah bude možné upravovat podle požadavků mise, což by raketě Vega mělo otevřít nové možnosti. „Dnešní úspěšný test je konkrétním krokem ve vývoji raket Vega. Tato cesta nás má vést k větší konkurenceschopnosti a všestrannosti,“ uvedl po zážehu Giorgio Tumino, programový manažer vývoje projektů Vega a Space Rider. Další zkoušky jsou plánované na květen příštího roku, kdy bychom se měli dočkat zkoušek sestavování spalovací komory v reálné velikosti. Na konci roku 2019 by měl být dokončen vývojový model motoru M10.

V rámci harmonogramu by k prvnímu startu vylepšené lehké verze rakety Vega mělo dojít v roce 2024 a těžká verze by měla přijít o rok později. „Gratuluji celému týmu,“ chválil Stefano Bianchi, šéf vývoje vesmírných dopravních prostředků v ESA a dodal: „Vega je již dnes robustní a spolehlivý nosič, už příští rok se její výkon zlepší v rámci Vega-C a s novým motorem by měla být ještě flexibilnější a cenově zajímavá. Nikdy nepřestávejte inovovat!

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.avio.com/wp-content/uploads/2018/11/M10_.jpg
http://www.esa.int/v…/Vega_configurations.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JosVerstapen
JosVerstapen
6 let před

Moc fandím tomuto nosiči i proto, že se jedná o náš starý kontinent.
VEGA by mohla být velmi efektivní, hlavně z ekonomického pohledu.
Je jen škoda, že tato inovace nepřišla daleko dříve.

Nový engine na CH4 s kapalným kyslíkem mohla být hotova daleko dříve i pomocí nové technologie 3D tisku.
Tato nejlepší kombinace pohonu s výrobou je již známa delší dobu, tak se na to mohli zaměřit dříve.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  JosVerstapen

Sice ty malé nosiče jsou v přepočtu na kg nákladu drahé, ale koukal jsem na ceny, za jeden start F9 jsou dva starty Vegy, to není tak hrozné. A je dokonce o chlup (tedy o pár milionů USD) levnější než Pegasus-XL a to ještě vynese zhruba 3x tolik, co Pegasus.
Taky mám z Vegy radost 🙂

Jan Regent
Jan Regent
6 let před
Odpověď  Dan

„Taky mám z Vegy radost “
Nadejne zpravy z Evropy vzdy potesi
Diky za clanek:-)

Dan
Dan
6 let před

Počítá se u tohoto motoru také s laserovým zapalováním?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Dan

Nikde jsem nenašel informaci, která by to potvrzovala.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.