sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Loď SpaceX umožní přistání helikoptéry

Když se budou astronauti v příštích letech vracet z Mezinárodní vesmírné stanice v lodích Crew Dragon od SpaceX, musí být záchranné týmy k dispozici, aby je co nejrychleji dopravily na pevninu. Vždy je ale potřeba počítat s mimořádnou situací – třeba se může stát, že se posádka bude muset vrátit z důvodu vážných zdravotních problémů některého člena. Pro tento případ SpaceX upravila svou loď GO Searcher speciálním lékařským zázemím a na palubu umístila také heliport. Právě s jeho pomocí by měla být pomoc zraněným či nemocným astronautům velmi rychlá.

Nácvik manipulace s raněným astronautem na lodi GO Searcher.
Nácvik manipulace s raněným astronautem na lodi GO Searcher.
Zdroj: https://blogs.nasa.gov

Nedávno prošla loď zkouškami přistání vrtulníku, které byly spojeny i s nakládáním simulovaného pacienta. V helikoptéře by také mohli na loď letět lékař s paramediky. Ti by pak mohli nemocnému/raněnému astronauti poskytnout pomoc jak přímo na lodi, tak i při letu do nemocnice.

Helikoptéra provádí cvičné přistání na lodi GO Searcher.
Helikoptéra provádí cvičné přistání na lodi GO Searcher.
Zdroj: https://blogs.nasa.gov/

Za normálního stavu mají Crew Dragony přistávat nedaleko východního pobřeží Floridy, kde bude GO Searcher kotvit. Loď je vybavena jeřábem pro vyzvednutí lodi z mořské vody na palubu. Lékaři z NASA a SpaceX budou spolupracovat při vyhodnocování zdravotního stavu posádky. Poté loď nabere kurs na Mys Canaveral, kde se astronautů ujmou pracovníci SpaceX a dopraví je na nejbližší letiště, aby se mohli přepravit do Houstonu.

Zkouška, která proběhla na lodi GO Searcher je dalším z řady nezbytných kroků, které ve výsledku povedou k zahájení pilotovaných letů astronautů na soukromých lodích. Spojené státy provedly poslední pilotovanou misi ve vlastní režii v roce 2011 a od té doby kupují pro své astronauty místa v ruských lodích Sojuz.

Jak SpaceX, tak Boeing ale mají už příští rok provést zkušební lety svých pilotovaných lodí k Mezinárodní vesmírné stanici. Pak přijde analýza pomocí certifikačního procesu, po kterém budou moci Crew Dragon a Starliner začít vozit astronauty na ISS a zase zpět. Ale heliport by se mohl hodit i nepilotovaným lodím Dragon – NASA chce v druhém kole výzvy CRS po soukromých firmách, aby umožnily rychlé vyložení některých časově citlivých nákladů z lodi a jejich přepravu na pevninu. Vrtulník je v tomto případě skvělá volba.

Přípravy na spuštění pilotovaných startů soukromých lodí jsou v plném proudu.
Přípravy na spuštění pilotovaných startů soukromých lodí jsou v plném proudu.
Zdroj: https://blogs.nasa.gov/

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…Helicopter-Landing-Test_2018_10_19-291_9_.jpg
https://blogs.nasa.gov/…LANDING-20181018-IMG_6604_7_.jpg
https://blogs.nasa.gov/…LANDING-20181018-IMG_6666_10_.jpg
https://blogs.nasa.gov/Helicopter-Landing-Test_2018_10_19-082_10_.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David R.
David R.
6 let před

Heliport je celkem jasná věc. Jsou ale nějaké informace k tomu kulovitému krytu? A co záhadný plovoucí bazén? Žádné nové konspirační teorie o něm?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  David R.

Zatím ne. 🙂

michal
michal
6 let před
Odpověď  David R.

Nebude to spis radar?

Karel Zvoník
Editor
6 let před
Odpověď  michal

Může to být cokoli. Nepravděpodobnější je, ale nějaký druh sledovacího zařízení pro sestupující Dragon.

Jaroslav Jansa
Jaroslav Jansa
6 let před

Když už jim NASA nedovolí přistání na pevninu tak aspoň na Loď GO Searcher SpaceX umožnit motorové přistání lodi Crew Dragon od SpaceX. To by se pěkně četlo.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jaroslav Jansa

😀 Hlavně šlo o průchod nožiček skrz tepelný štít – nezakázalo se to kvůli přistávání na pevnině. 😉

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak když zvládli Gemini s poklopem ve štítu a vyklápění podvozku u raketoplánu, nějaké ty nožky u Dragonu by neměly být problém. Ale jako záminka se to jistě hodí.

KarelTv
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

No asi tam nějaký problém byl. Třeba materiál štítu může být jiný než u Gemini, nebo jiné obtékání u raketoplánu. A taky by se to celé možná protáhlo kvůli zdlouhavějšímu testování a certifikaci, což je teď nežádoucí.

Dalicek
Dalicek
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

To bylo o nožičkách? Já myslel že se jim nelíbilo motorické přistání a chtěli padáky.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Dalicek

Pro motorické přistání byly potřeba nožičky. Bez nich to nejde. U padáku je nepotřebujete. Šlo o to, že nohy by se vysouvaly skrz tepelný štít a ten spoj by nemusel při průchodu atmosférou těsnit.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Dalicek

NASA se nelíbilo motorické přistávání s lidmi na palubě. S nákladem, pokud vím, problémy neměli. Na problém s těsněním nožiček přišli ve SpaceX během testů, kdy jim pod ně vnikaly horké zplodiny z motorů. Podle mě by museli loď přepracovat tak, aby se nožičky vyklápěly zboku jako u boosterů. Na to neměli čas a teď se asi budou věnovat spíš BFR než upgradům Dragonu.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

Opravdu budou přistávat na východním pobřeží? Měl jsem pocit, že doteď všechno včetně Dragonů přistávalo v Pacifiku.

Co když se přistání nepovede a dojde na balistickou trajektorii, to klidně můžou skončit natvrdo v Mexiku.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Ano, všechny Dragony sedaly do Pacifiku. Myslím, že Mexiko při balistickém sestupu nehrozí. Dráha návratu se vždy bude volit tak, aby bylo riziko i při balistickém návratu co nejmenší.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Přistávalo se v pacifiku, nově se bude přistávat v atlantiku, východně of Floridy, se záložní oblastí v Mexickém zálivu.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

A ještě mám další dotazy. To bude mít každá ze tří nových kosmických lodí vlastní záchranou flotilu? Nebo budou nějak spolupracovat? Jasně že Starliner má přistávat na pevnině, ale při jakémkoli průšvihu při startu nebo přistání taky spadne do vody. To si budou držet tři nezávislé záchranné skupiny?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Orion bude zachraňovat armáda (námořnictvo), Starliner sedá na pevninu, takže zbýval vyřešit jen Crew Dragon. A co se těch týmů týče – dokážu si představit, že NASA bude mít jeden tým specialistů, kteří budou obsluhovat všechny lodě, protože asi nikdy nenastane situace, že by v blízké době přistávaly dva různé typy lodí. Ale i kdyby vytvořila pro každou loď speciální tým, nebylo by na tom nic divného. Nepředstavujte si to tak, že by ti lidé nedělali nic jiného a jen by jednou za pár měsíců pomohli astronautům z lodi. Ti lidé by měli mnoho jiných úkolů a povinností, přičemž tohle by byl jen jeden z mnoha bodů, které mají.

Miloš
Miloš
6 let před

Pekné video. Možno ste ho už videli:
https://m.youtube.com/watch?v=_bOtEEn_ljU&feature=youtu.be

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Miloš

Díky moc za odkaz!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.