sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Parker Solar Probe poprvé u Venuše

Vizualizace Parker Solar Probe u Venuše.

Sonda Parker Solar Probe by bez planety Venuše za současného stavu techniky nemohla dosáhnout dráhy tak blízko ke Slunci. K přiblížení nejnižšího bodu co nejblíže k povrchu naší hvězdy totiž musí sonda velmi výrazně zpomalit – ztratit boční rychlost. Hodně jí pomohla už raketa Delta IV Heavy při startu a nakopávací horní stupeň na tuhé palivo, ale je to právě Venuše, která se postará o finální snížení rychlosti. Celkem kolem ní v dalších letech proletí Parker Solar Probe sedmkrát a vždy provede gravitační manévr. Ty se většinou používají k urychlení sond, ale tentokrát Venuše poslouží ke zpomalení sondy.

Právě dnes se Parker Solar Probe poprvé přiblížila k Venuši a provedla první gravitační manévr. Přesně v 10:45 našeho času se dostala nejblíže k povrchu druhé planety Sluneční soustavy. Překvapivé je, že nikde na internetu není uvedena vzdálenost průletu. Požádali jsme tedy o pomoc Michala Václavíka z České kosmické kanceláře a díky jeho hledání Vám můžeme sdělit, že průlet měl byl plánovaný na vzdálenost 2548 km. Nyní je již sonda na cestě ke svému prvnímu průletu nejnižším bodem dráhy u Slunce – proletí jen 43 milionů kilometrů od naší hvězdy. Pokoří tak dosavadní vzdálenostní i rychlostní rekordy vztažené ke Slunci – oba drží od roku 1976 sonda Helios 2.

Změna rychlosti sondy při dnešním průletu kolem Venuše.
Změna rychlosti sondy při dnešním průletu kolem Venuše.
Zdroj: http://www.imagehosting.cz

Díky Michalu Václavíkovi Vám můžeme přinést informace o plánovaných vzdálenostech všech průletů sondy Parker Solar Probe kolem Venuše:

  • První 2548 km – 3. října 2018
  • Druhý 3023 km – 26. prosince 2019
  • Třetí 834 km – 11. července 2020
  • Čtvrtý 2392 km – 20. února 2021
  • Pátý 3786 km – 16. října 2022
  • Šestý 3939 km – 21. srpna 2023
  • Sedmý 317 km – 6. listopadu 2024

EDIT 3. října 21:25
Sonda nakonec prolétla 2 428 km od povrchu a máme dispozici i údaje o změně dráhy:
Před manévrem: 0.208 × 1.014 AU × 5.6 deg (31 × 152 mil km)
Po dnešním manévru by to mělo být 0.166 x 0.938 AU × 3.4 deg (25 × 140 mil km)
Do nejnižšího bodu své dráhy by se sonda měla dostat 6.11. ve 4:29 SEČ.

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/274/2018/10/Parker-Venus-2-300×166.png
http://www.imagehosting.cz/images/pspvenowo.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ketivab
Ketivab
6 let před

Podle tohoto tweetu sonda proletěla ve vzdálenosti 2428 km od povrchu.

https://twitter.com/planet4589/status/1047489178592849922

Parametry dráhy:
Před manévrem: 0.208 x 1.014 AU x 5.6 deg (31 x 152 mil km)
Po dnešním manévru by to mělo být 0.166 x 0.938 AU x 3.4 deg (25 x 140 mil km)
Do nejnižšího bodu své dráhy by se sonda měla dostat 6.11. ve 4:29 SEČ.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Ketivab

Díky, večer to doplním do článku.

Libor Chocholatý
Libor Chocholatý
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Takže proletí ve vzdálenosti 43 nebo 25 mil. km?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Mělo by to být spíše 25 mil km, opravím to.

Krowski
Krowski
6 let před

Boční rychlost? Co je to za prazvláštní termín? Neexistuje žádná boční rychlost.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Krowski

Je to určité zjednodušení, které používáme pro lepší názornost. U kruhové dráhy letí družice vpřed , ale když ji zpomalíme (ubereme jí tuto boční rychlost, tak začne padat blíže k centrálnímu tělesu). Tento výraz používáme od startu, kdy jsme ukazovali přeložené video – (viz čas 22:20). Veřejnost si pak celou věc představí mnohem snáze.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Krowski

Rozložte si vektor obecné rychlosti na elipse do radiální soustavy se středem ve Slunci a podívejte se na to shora. Jedna šipka povede do Slunce, druhá do boku 🙂 Nelpěte na odporných termitech, je to dost pochopitelné i bez nich.

Víťa
Víťa
6 let před

7.průlet cca 317km, není to překlep? Atmosféra sahá u Venuše přece jen trochu výš a s podobnou chybou jako při 1.průletu by byl 7.průlet třeba na 200km…

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Víťa

Může být. Cassini měla 300 a 600, MESSENEGER taky 300…

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Víťa

Mělo by to tak opravdu být.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Víťa

Wiki uvádí výšku atmosféry 250 km.

Víťa
Víťa
6 let před
Odpověď  Dan

No tam jsem právě koukal a citace z Wiki:

Atmosféra planety sahá do výšky okolo 1 000 km nad povrchem planety, kde se nachází vodíková koróna. Pod ní se do výšky 300 km nachází atmosféra tvořená převážně héliem.

Je mi jasný, že už v 300km není tak hustá, ale i tak. Je to pro mě nová info, že jdou (a i v minulosti již vícekrát šli) částečně přes atmosféru.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Víťa

Přísně vzato i ISS obíhá v exosféře. Je to jak píšeš – ten odpor atmosféry ve 300 km bude už dost malý na to, aby ten manévr měl opačný efekt. Pokud to dobře chápu, tak výška atmosféry je v logaritmické závislosti vůči tlaku na povrchu a přes velmi rozdílné tlaky na povrchu bude tedy její výška +- srovnatelná s pozemskou. Tedy, velmi hrubě.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
6 let před
Odpověď  Víťa

Každá atmosféra plynule přechází do meziplanetárního prostoru a nemá žádnou ostrou hranici. V závislosti na tom, jaký konkrétní parametr nás zajímá, lze definovat různé hranice atmosféry podle toho, kde se ten parametr mění pod/nad určitou hodnotu. Pokud se někde uvede „jakási“ hranice, aniž by bylo popsáno, co konkrétně se tím myslí, pozbývá to smyslu.

U Země se často jako hranice mezi atmosférou a okolním prostorem bere výška 100 km. Zhruba zde leží tzv. Kármánova hranice, pocházející z aeronautiky: na Kármánově hranici by se letadlo udržované v dané výšce vztlakem vytvářeným obtékáním křídel muselo pohybovat už rychleji, než je orbitální rychlost.

Venuše má Kármánovu hranici ve výšce cca 250 km ( http://webserver.dmt.upm.es/~isidoro/tc3/Space%20environment.pdf ), což bude asi ta hranice, kterou cituje Dan z wiki.

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Víťa

Teď nevím, jak to myslíte s tím opačným efektem manévru. Pokud máte na mysli zpomalení sondy, tak to nemá nic společného s tím, jestli má planeta atmosféru nebo ne. Jde jen o to, zda sonda prolétne před nebo za planetou ve směru jejího heliocentrického pohybu.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Víťa

Spytihněv>

Teorie říká, že při využití gravitačního praku je odletová rychlost sondy stejná, jako příletová, vztaženo k planetě. PSP chce těmi manévry snižovat perihelium. Ale – pokud by se dostatečně zbrzdila o atmosféru planety, bude její odletová rychlost nižší, než příletová a tudíž by se heliocentrická dráha sondy v krajním případě (na hranici Hillovy sféry by se rychlost blížila nule) prakticky srovnala s dráhou té planety. A právě toto srovnání vektorů rychlosti povede k opačnému efektu (za předpokladu, že už před manévrem je perihel sondy níž, než perihel planety a sonda jej chce snížit ještě víc).

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Víťa

Dan: No přiznám se, že o využití atmosféry planety při gravitačním zpomalovacím manévru jsem snad nikdy nečetl ani neuvažoval.

Maniak
Maniak
6 let před
Odpověď  Spytihněv

Já taky ne. Ale každá brzda dobrá, ne?

Spytihněv
Spytihněv
6 let před
Odpověď  Víťa

Jo, každá brzda dobrá. Tedy pokud je Danem popsaný mechanismus k tomuto opravdu využíván.

Vladimír Michálek
Vladimír Michálek
6 let před

Dobrý den,
dal by se ukázat detail trajektorie průletu kolem Venuše? Aby bylo názorně vidět, jak Venuše sondu vůči Slunci zpomalí.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Objevil jsem tento obrázek. Nic lepšího asi nenajdeme.

Jan Kučera
Jan Kučera
6 let před

Zde je odkaz https://www.youtube.com/watch?v=IdRsH4kdhHM na animaci která názorně ukazuje trajektroii letu PSP včetně jednotlivých gravitačních manévrů kolem Venuše.

zvejkal
zvejkal
6 let před
Odpověď  Jan Kučera

Vyborne video, dik.
To je strasne, ako dlho to trva. A to len preto, lebo nemame poriadne pohony.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.