Ocelová konstrukce s hmotností 700 tun, na které bude před startem stát nová evropská raketa Ariane 6 – to je startovní stůl. Nyní byla dokončena jeho hrubá příprava. Stůl je tak velký, že musel do Francouzské Guyany dorazit rozložený na několik dílů. Zásilky se do Jižní Ameriky dostaly v únoru lodí a po kontrole došlo k jejich sestavení zhruba 250 metrů od vznikající rampy. Přesun dílu vysokého 4 metry, dlouhého 20 metrů a širokého 18 metrů na finální místo nebyl snadný úkol. Nejprve byla konstrukce nadzvednuta pomocí hydraulických zvedáků a dva speciální transportéry pak převezly stůl na jeho stanoviště.
Se správnou orientací konstrukce nad střed rampy pomohl mechanický navigační systém a dočasné koleje. Zde bude v dalších dnech celá konstrukce spuštěna dolů s přesností na milimetry. Tím ale práce rozhodně nekončí. Startovní stůl bude doplněn o mechanické vybavení, elektrické a kapalinové rozvody uvnitř i na vnější části.
V současné době probíhají na rampě i další práce – například integrace deflektoru spalin, který bude umístěný na spodní části kanálu pro odvod spalin zhruba 25 metrů pod startovním stolem. Právě na deflektoru je významná česká stopa, jelikož tato obří konstrukce vznikla ve firmě MCE Slaný. Práce jsou v plném proudu, jelikož první Ariane 6 by odsud měla startovat již v roce 2020.
Zdroje informací:
http://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
http://www.spacenewsfeed.com/images/2018-september/further-1.jpg
http://www.esa.int/…/Building_the_Ariane_6_launch_table.png
Můj dotaz je tak trochu mimo téma: Každý větší nosič startuje z velice chytŕe upravené plošiny ( odvod spalin, chlazení vodou,…). Zajímalo by mě, jak bude vyřešena ochrana lodi při startu Muskovy BFS z otevřené krajiny ( Měsíc, Mars). Jedná se o první raketu tak startující , která si svým výkonem mororů při startu nezadá se silou nosičů startujících z ramp. Nakonec i „alobalový LEM s jedním slaboučkým motorem startoval z ukotvení na přistávacím modulu.
To je dobrá otázka. Zatím to nebylo veřejně specifikováno, nechme se překvapit.
Musk má v plánu Měsíc i Mars kolonizovat. Třeba s návratem nepočítá 🙂
Pak by to nebylo znovupoužitelné. Ne, že by se některé díly z BFS na Marsu osadníkům nehodily, ale celá loď má mnohem větší hodnotu pro přivezení dalšího nákladu.
Tohle mi přijde na Muskově plánu dost nedotažené. Prezentuje se jako dopravce (což je OK), ale nezajímá ho infrastruktura. Nejen startovací/přistávací rampa, ale i tankovací zařízení, výroba a zásobníky na palivo a okysličovadlo a vůbec celý ten podpůrný systém, který se na Zemi buduje dlouho a pečlivě.
Přijde vám taky na výrobci a provozovateli nákladních vozů a autobusů nedotažené, že ho nezajímá, jak se budou stavět paneláky, ke kterým bude těmi autobusy vozit lidi?
ICBM startují z náklaďáků a ponorek. Nemají takový výkon, jako Ariane a BFR, ale raketě to může být víceméně jedno, co se děje pod ní. Podle mně jde o znovupoužitelnost kosmodromu. Pokud nevadí, že po startu zbude vypálený kilometrový kruh, tak se dá startovat téměř odkudkoli.
Odpověď musíme nejspíš hledat v Boca Chica Village, jak jsem pochopil, tam se chystá Spacex startovat BFR asi 1,7 km od místních obyvatel 🙂
Nižší gravitace = nižší výkon motorů. Navíc raketa by se pravděpodobně vracela mnohem lehčí.