sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pozemní zkoušky servisování satelitů

Navrhnout, postavit a vypustit družici není nic levného. Jeden exemplář, jehož provoz je užitečný milionům lidí, může zcela běžně stát i stovky milionů amerických dolarů. V současné době jsou družice vyřazovány z provozu, jakmile jim dojde palivo. Ale do budoucna se rýsuje další možnost – servisování družic, které by prodloužilo jejich životnost. Díky tomu by provozování družic mělo být udržitelnější, dostupnější a pružnější. NASA usiluje i rozvoj těchto technologií, které by mohly otevřít brány do světa, kde robotická kontrola, údržba a prodlužování života družic nejsou jen výrazy ze sci-fi.

Na bílém panelu se nachází robotické rameno, šestinohý robot zase nese maketu servisované družice.
Na bílém panelu se nachází robotické rameno, šestinohý robot zase nese maketu servisované družice.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Na Goddardově středisku proto vznikl v rámci projektu Restore-L robot s rozměry zhruba 3 × 5 metrů, který má za úkol otestovat možnosti satelitního servisování ještě na Zemi, než bude tato technologie vyzkoušena ve vesmíru. Na šesti hydraulických nohách sedí částečná maketa servisované družice. Na bílém panelu pak najdeme pokročilou robotickou paži. Tato sestava společně nacvičuje pečlivě propočítané manévry. Šestinohý robot se pohybuje tak, aby napodoboval podmínky v mikrogravitaci během pokusu robotické paže zachytit družici.

NASA totiž pracuje na vývoji technologií, které by umožnily doplnit palivo do nádrží družic, které na něco podobného nebyly stavěné. Stejné technologie, které vznikají pro projekt Restore-L, by mohly v budoucnu posloužit i pro složitější opravy, vylepšování a sestavování větších výtvorů na oběžné dráze.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://sciexaminer.com/…/NASA-%E2%80%98Restore-L%E2%80%99-robot.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/42629312864_f8d9749073_k.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
KarelTv
7 let před

Příjde mi to poněkud podivné. Dělat to složitě, místo jednoduše. Když provozovatelé a výrobci družice nepřipraví na servisování a potom se vymýšlí složitý systém jak to dělat dodatečně. Možná by bylo nakonec lepší, kdyby se ukázalo že tudy cesta nevede.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  KarelTv

No, kdyby se mělo čekat na to, než se družice vybaví nějakým standardizovaným rozhraním, tak by to trvalo třeba deset let, než by se na něm shodli a začali ho používat. Telekomunikační družice mají životnost 15 let, takže takový projekt dotankování by se dostal ke slovu až za 25 let.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před

Družice stojí stovky milionů dolarů jen proto, že je to celé státní nebo polostátní tvrdě regulovaný byznys. Přitom všichni moc dobře vědí, že satelit za pár set tisíc dolarů může většinou udělat obdobnou práci (cubesaty…).

Pokud vývoj půjde podobným směrěm jako u nosných raket, pak vývoj nějakého robota na údržbu a dotankování celkem postrádá smysl.

Na druhou stranu, nějaké to automatické spojení dvou objektů na oběžné dráze by už NASA po těch desetiletích předvést mohla.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Cubesaty toho zvládají čím dál více, ale plně nahradit telekomunikační družici na geostacionární dráze zatím nemohou a pokud nenastane nějaká revoluce, bude to platit ještě minimálně deset let. Jejich silné stránky jsou někde jinde.

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano omezit cubesaty na jednotky kg byl dobrý tah. Ty opravdu zatím nezvládnou práci za několikatunovou družici. Takový satelit o „váze“ 🙂 pár desítek, max. několik set kg, to už by bylo něco něco jiného. Ale pro ně podpora moc není. Docela se z tohoto důvodu těším na Starlink a další.

3,14ranha
3,14ranha
7 let před
Odpověď  Jiný Honza

Dobrý den,
to co píšete rozhodně není podstatná část cenovky.

Nejdražší na družicích je malá sériovost a obrovské vývojové náklady na kontinuální vylepšování. On by nebyl problém poslat nahoru tisíc sputniků 1, každý po 100 dolarech ceny… jenže k čemu by nám tam pro Boha byly ?

Také srovnáváte nesrovnatelné:
– po cubesatu, často bez paliva, a na LEO nevyžadujeme žádné krvavé bezpečnostní testy, když dojde k nejhoršímu tak těleso, nebo i trosky brzy spadnou dolů samovolným bržděním o zbytky atmosféry
– zatímco od sondy s velkou baterií, nebo dokonce s hydrazinem (tedy v podstatě s bombou) na palubě, na geostacionární dráze (kde případné trosky budou kroužit na věky) chceme všichni nějakou věrohodnou záruku že oběžnou dráhu nezamoří úlomky

Já jsem pravičák nejpravicovatější, ale v životě by mě nenapadlo bojkotovat třeba pravidla silničního provozu. Přestože to je státní regulace jak řemen a má své mouchy, tak je to pořád malá cena za volný pohyb po veřejných komunikacích (podle předem známých pravidel).

PS: starlink životně závisí na:
– poptávce po připojení v zaostalých, nebo opuštěných lokalitách Země. Je otázka jaká je kupní síla takových oblastí (ostatní poskytovatelé připojení totiž nespí a i přes hloupý telefonní kabel už dnes jdou protlačit stovky MBit/s, za 5 let to může být daleko víc)

– cena za vynesený kilogram a samotná přepravní kapacita SpaceX – jen z hlavy počítáno by Starlink potřeboval minimálně 20 startů Falconu 9 ročně. Není divu že (i z tohoto důvodu) Elon spěchá na vývoj BFR (jenže BFR je zatím ještě holub na střeše)

Petr Scheirich
Petr Scheirich
7 let před
Odpověď  3,14ranha

Přesně. Ten problém (ne)sériovosti, samozřejmě s lehkou nadsázkou, se dá formulovat stručně takto: Není pravda, že dokážeme vyrobit mobil za 100 dolarů. Dokážeme pouze vyrobit milión stejných mobilů za 100 milionů. Anebo jeden jediný přístroj za stejnou cenu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.