sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa zažehla svůj obří motor na tuhé palivo

Motor s označením P120C, který bude využíván na evropských raketách Ariane 6 a Vega-C podstoupil svůj historicky první statický zážeh. Stalo se tak včera ráno místního času na jihoamerickém kosmodromu v Kourou. Na výšku měří 13,5 metru, jeho průměr je 3,4 metru a ve svých útrobách ukrývá úctyhodných 142 tun tuhého paliva, jehož spalování vytváří během 135 sekund dlouhého hoření průměrný tah 4615 kN (ve vakuu). Na raketě Vega-C bude tento motor využit jako první stupeň, zatímco Ariane 6 jej využije po dvojicích nebo čtveřicích jakožto urychlovací blok. Samotný motor P120C konstrukčně vychází ze svého předchůdce, kterým je P80 využívaný na aktuálních raketách Vega.

Motor P120C na testovacím stanovišti čeká na zážeh.
Motor P120C na testovacím stanovišti čeká na zážeh.
Zdroj: https://www.esa.int

Ještě před samotným statickým zážehem, byly všechny důležité prvky motoru, tedy tryska, zapalovač, samotné palivo nebo izolované tělo, otestovány samostatně.

„Tento statický zážeh jsme navrhli k ověření technologií, materiálů a výrobních technik. Zároveň poslouží k ověření chování sestaveného motoru,“ uvedla Evropská kosmická agentura v prohlášení vydaném ještě před zážehem a dodala, že během zážehu bude nejrůznější veličiny sledovat na 600 senzorů.

Testovací zážehy motorů na tuhá paliva se většinou provádí v horizontální poloze, ale P120C se zapálil na testovacím stanovišti, které je vertikální. Než mohlo dojít k zážehu, bylo potřeba tuto konstrukci odpovídajícím způsobem zesílit.

Asi nejznámější motory na tuhé palivo můžeme najít u raketoplánů. Jejich urychlovací bloky, které po vylepšení obslouží raketu SLS, byly větší než P120C, ale skládaly se z jednotlivých segmentů. Evropský motor je však největším exemplářem vyrobeným z jednoho kusu.

Raketa OmegA
Raketa OmegA
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Co do velikosti se mu bude nejvíce přibližovat motor Castor 300 od firmy Northrop Grumman, který bude odvozený z návrhu raketoplánových urychlovacích motorů a který má létat na druhém stupni chystané rakety Omega. Dosavadní odhady hovoří o tom, že by jeho délka měla dosahovat 12,69 metru, což je pořád o 81 centimetrů kratší než P120C.

Od rakety Ariane 6, která má tyto motory používat, si Evropská kosmická agentura hodně slibuje. Díky zefektivnění integračních procesů a změnám v inovativním designu by tato raketa měla snížit cenu startu. Kupříkladu její hlavní motor Vulcain 2.1 bude oproti současné verzi obsahovat méně dílů a přitom bude účinnější. Motor Vinci na horním stupni pak umožní vyšší flexibilitu doručování nákladů na finální oběžné dráhy – bude totiž schopen mnoha zážehů, aby náklad dopravil přesně na požadovanou dráhu.

Ariane 64 a Vega-C budou používat motor P120C.
Ariane 64 a Vega-C budou používat motor P120C.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Stavba startovní rampy pro Ariane 6 v dubnu 2018.
Stavba startovní rampy pro Ariane 6 v dubnu 2018.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Tato raketa bude létat ve dvou konfiguracích – Ariane 62 bude mít dva urychlovací bloky P120C a verzi Ariane 64 bude při startu pomáhat rovnou čtveřice těchto motorů. Raketa Vega-C bude využívat stejnou odpalovací rampu, ze které startují současné rakety Vega, ale pro Ariane 6 se již staví nová startovní rampa, která nese označení ELA-4. V ostrém provozu budou centrální stupně rakety sestaveny v horizontální poloze v Launcher Assembly Building a následně převezeny na zhruba kilometr vzdálenou rampu, kde dojde ke vztyčení do vertikální polohy. V mobilní obslužné věži pak dojde k instalaci urychlovacích bloků, nákladu a aerodynamického krytu. Věž s několika patry pro snadný přístup se od rakety odsune až krátce před startem.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.esa.int/
https://twitter.com/
https://www.ariane.group/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…f73224537697d7e2039efa18ebbfe599&oe=5BCBA9DE
https://www.esa.int/…/P120C_awaits_first_hot_firing.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…a1e5aadd1b047bab1a923ed3e1e98eeb&oe=5B734F78
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-13-171453.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DgCuyMVXUAA9Xku.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Celá tato doba mi přijde naprosto jedinečná. Je možno sledovat současně vznik celé řady raket – Ariane 6, Vega-C, SLS, BFR, NG, Vulcan, Omega a klidně připočítám i LOP-G (no co, motor to bude mít taky :-D).
Líbí se mi, že ty boostery plánují používat jako první stupeň na Vegách, to může přispět ke snížení ceny, budou se vyrábět sériově.
Malinko se divím, že neplánujou lítat bez boosterů, ale tady to asi mají spočítané, že by o takovouto nosnost nebyl zájem, nebo by možná konkurovali sojuzu tím, o což asi zájem nemají.
Hezké, a díky za to.

Jarda
Jarda
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

To je jednoduche, u Ariane 5 davaji boostery EAP cca 90% tahu pri startu. U Ariane 6 to bude podobne, proste by se bez tech boosteru vubec neodlepila od zeme 🙂

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Vulcain samotný Arianu neunese ani omylem. Aktuální verze má tah pouze cca 115 tun, verze pro A6 je na tom lépe, cca 140 tun, ale stále je to málo.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Dan

A není to verze pro A6 (v.2.1), ale pro A5 (v.2) 🙂 Vulcain 2.1 má mít tah 135 tun ve vakuu. Stále ovšem příliš málo na to, aby to Arianu odlepilo od rampy.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Dan

Díky pánové, to mi fakt nedošlo. :-).

Bozek
Bozek
6 let před

Dobry den,
jaky prosim maji jednorazove pomocne rakety gor na tuha paliva smysl v porovnanim se znovupouzitelnymi falcony?

Kenny007
Kenny007
6 let před
Odpověď  Bozek

Nejspíše ten že to zajistí soběstačnost evropské kosmonautiky a zachování průmyslu stavby nosičů v Evropě. A jak psal výše Jirka, je zajímavé sledovat vznik celé řady nových nosičů různých typů. Je třeba si uvědomit že to co se staví teď jsou projekty které začaly běžet již léta zpětně kdy nikdo ani netušil jaký bude mít SpaceX úspěch se svou koncepcí vertikálních přistání prvních stupňů. Takže jak SLS, tak tyto evropské nosiče se budou řadu let vyrábět používat, protože tím bude zachována kontinuita firem které je vyrábí. Ovšem je téměř jisté že další již nyní vytvářené projekty budou víceméně s jistotou kopírovat znovupoužitelnost.Viz. Blue Origin, ta čínská skorokopie Falconu 1 a brzy i další.

pbpitko
pbpitko
6 let před
Odpověď  Bozek

Pretože konštrukcia rakiet na tuhé palivá je oproti tekutým nezrovnateľne jednoduchšia a nie je na nej takmer nič čo by sa mohlo pokaziť môže byť aj o hodne lacnejšia a možno cenovo môže konkurovať i Falconu 9. Kvôli nízkej cene sa neoplatí trápiť so znovu-použiteľnosťou. Pravda, nie je to také divadielko.
pb 🙂

Fantasta
Fantasta
6 let před
Odpověď  pbpitko

Máte nějaký zdroj k informaci, že by Ariane mohla být výrazně levnější a ev. by cenově mohla konkurovat Falconu? Co já vím, je naopak velmi drahá a členskými státy ESA doposud dotována. A vývoj Ariane 6 má jít k dalším cca 3mld eur.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Fantasta

Mimořádně drahá je Ariane 5, u které se musí cena snižovat párováním nákladů. A6 je stavěná hlavně proto, aby byla levnější. Ale zda to bude stačit na SpaceX, to těžko říct.

Jarda
Jarda
6 let před
Odpověď  Fantasta

Coz je prave divny, A6 ma mit single naklady, takze by mela byt za start vyrazne levnejsi nez je polovina A5 dnes. A to dost pochybuju…

jregent
jregent
6 let před
Odpověď  pbpitko

„možno cenovo môže konkurovať i Falconu 9“
Mozna 🙂

zargos
zargos
6 let před
Odpověď  pbpitko

Z hlediska cenové konkurence bude zajímavá OmegA,která poletí hned v prvních dvou stupních na TPH. Na tu se spolu s BFR a SLS těším nejvíc 🙂

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
6 let před
Odpověď  pbpitko

Ak sa nemýlim, je tu ešte jeden faktor a to skladovateľnosť. Motory na tuhé palivá nevyžadujú tak úzkostlivé podmienky na skladovanie a predletovú prípravu ako motory na tekuté palivá. Aj preto sa s obľubou používajú pre vojenské rakety.

pbpitko
pbpitko
6 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Je to pravda, naloží sa náklad pod aerodynamický kry, , vyvezie z hangáru na odpaľovaciu rampu a škrtne sa zápalkou.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  pbpitko

Přesně tak, vždyť už nyní se vyrábí bloky SRB pro druhý let SLS!

pbpitko
pbpitko
6 let před
Odpověď  pbpitko

Ak to trochu preženiem, nie sú tam takmer žiadne pohyblivé diely, je to len rúra naplnená pevným palivom a okysličovadlom.
pb 🙂

Bozek
Bozek
6 let před
Odpověď  Bozek

Dekuji vsem za nazor a odpoved
Krom odpovedi pana Kenny007:
„Je třeba si uvědomit že to co se staví teď jsou projekty které začaly běžet již léta zpětně kdy nikdo ani netušil jaký bude mít SpaceX úspěch se svou koncepcí vertikálních přistání prvních stupňů. Takže jak SLS, tak tyto evropské nosiče se budou řadu let vyrábět používat, protože tím bude zachována kontinuita firem které je vyrábí“

ktera je smysluplna a me tento pohled nenapadl mi pride, ze tu vsichni tezce tapeme v otazce ekonomiky kolem vesmirnych programu.
Pominu-li staty dotovane programy, tak mi opravdu pride v soucasne situaci zbytecne vyvijet nejake obsoletni technologie.

Samozrejme jsem rad, ze „mame“ (evropa) svuj program a „umime“ take vynest na GTO nejaky ten naklad, ale z ekonomickeho pohledu mi Ariane proste moc zajimava nepride.

vj
vj
6 let před
Odpověď  Bozek

Cenově by to mělo být celkem v pohodě, pokud dodrží cílové ceny, ale hlavně přístup do vesmíru je dnes nesmírně důležitý a Evropa nemůže být zcela odkázaná na technologii našich nepřátel.

Jarda
Jarda
6 let před
Odpověď  Bozek

Tak v principu to dedictvi prvniho stupne na vodik je samo o sobe dost limitujici. V porovnani s petrolejem nebo metanem je cela technologie motoru i nadrze vetsi a slozitejsi. Nevim proc se jeden cas upnuli nektere konstrukce k vodiku na prvnim stupni, metan sice nebyl jeste vyladeny, ale petrolej je osvedcena a vymakana technologie, cenove i slozitosti dost pod LOX/LHX…

Dalicek
Dalicek
6 let před

Prosím vás, už mi to dlouho vrtá hlavou, jak je to s tím „největším jednosegmentovým motorem“? Vždy zmínite SRB shuttlu/SLS, že jsou vícesegmentové, ale nikdy nezmíníte P238 ani P241 z Ariane 5, které jsou také větší a nikde jsem nevyčetl, že by byli taky vícesegmentové. Může mi to prosím někdo vyjasnit?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Dalicek
Dalicek
Dalicek
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Moc děkuju, tím je to jasné 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.