sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Použitý Dragon na použitém Falconu

Studenti by si už zítra dopoledne měli užívat první desítky minut letních prázdnin a my jim přinášíme tip, jak největší volno ve školním roce stylově zahájit. Zváni jsou pochopitelně i zájemci dřívějšího data narození, kteří již školou povinní nejsou. Z floridského kosmodromu by měla odstartovat raketa Falcon 9 se zásobovací lodí Dragon. První stupeň Falconu bude použit podruhé a dost možná se jedná o vůbec poslední start z vývojové verze Block 4. To jsou jen ty nejzákladnější důvody, proč Vám chceme zprostředkovat tento start živě a s českým komentářem.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy v pátek 29. června. Startovní okno se otevírá v 11:42 středoevropského letního času a náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy krátce před 11:30. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky – stránku obnovujte pouze v případě, kdy se nový příspěvek neobjeví více než pět minut.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…/6/60/20180625153035%21SpaceX_CRS-15_Patch.png

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Albert
Albert
6 let před

Mohl by nouzově Dragon svézt astro-kosmonauty na zem?

Daniel
Daniel
6 let před
Odpověď  Albert

Rekl bych, ze ne, jelikoz tam nejsou sedacky, takze nevim jak by tam byli pridelany aby se jim nic nestalo

Albert
Albert
6 let před
Odpověď  Daniel

Když by byla nouze? Nafouknou matrace a hurá. Ne? Díky.

ventYl
ventYl
6 let před
Odpověď  Albert

Pristanie Dragona je dost divoka jazda, takze na nafukovaci matrac to nebude. V Dragone je ale „sietovy program“ pre naklad a s tym by *mozno* nieco slo vyskumat. Predpokladam, ze prenosne dychacie pristroje na ISS su a cas potrebny na zostup na zemsky povrch by vykryli. Otazne je, ako by sa Dragon vysporiadal s prebytkom tlaku v trupe.

Myslim si ale, ze uplne nerealne to nie je. Svojho casu sa Elon o Dragone vyjadril, ze ak by platili bezpecnostne predpisy z cias raketoplanov, tak by do Dragona stacilo dat sedacky a mozu v nom lietat astronauti. Samozrejme, je to tvrdenie pritiahnute dost za vlasy. Ale ak by jedinou inou alternativou bola smrt astronautov, tak by to podla mna mohlo mat nenulovy uspech.

Pre moralku vsetkych zucastnenych by malo menej destruktivny dopad, ak by niekto zahynul pri pokuse o zachranu, nez ak by zahynuli vsetci pri nicnerobeni.

Otazne v tomto pripade skor bude, ci by bolo mozne Dragona od stanice odputat, ak by bola cela posadka vovnutri lode. Pripadne dalsie scenare, ktore by boli v takom pripade pravdepodobne, ako napr. keby stanica rotovala.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  ventYl

Právě to oddělení by byl asi největší problém.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Albert

Jedině, pokud by ten člověk měl oblečený skafandr, ale nedovedu si to moc představit.

Vítek
Vítek
6 let před
Odpověď  Albert

Z programu raketoplánů jsou známé případy, kdy astronaut nebyl při návratu připoutaný v křesle a jen se vestoje přidržoval třeba sedaček kolegů ale raketoplány měly podle mě o dost hladší přistávací sekvenci, než Dragon, nebyly tam nárazové šoky jako vystřelení padáků či dopad do oceánu, kdy se může celá loď převrhnout. Současný Dragon není navržený ani certifikovaný pro přepravu lidí a do něčeho podobného by určitě jen tak nešli. Od toho jsou nahoře Sojuzy.

Tovy
Tovy
6 let před
Odpověď  Vítek

Přesně ta samá otázka mne dnes napadla taky 🙂 Jestli NASA někdy uvažovala o této superkritické variantě.
Asi by to chtělo znát přetížení a rázy při přistání, na druhou stranu živé experimenty v Dragonu taky přistávají…
Podle mne by to jít mělo, nosnost na to s přehledem má a pokud si drží atmosféru, tak by ani ty skafandry nebyly potřeba (bavíme se přece jen o krizi a předpokládejme, že Sojuzy jsou nepoužitelné).
Ale i tak by mne zajímalo oficiální stanovisko.

Tovy
Tovy
6 let před
Odpověď  Vítek

Stejně jako nebyl certifikovaný LEM pro tři lidi na čtyři dny letu a přistávací motor na korekce dráhy 🙂

Vítek
Vítek
6 let před
Odpověď  Tovy

Tak oficiální stanovisko já samozřejmě poskytnout nemohu. Myslím, že kdyby byla posádka na ISS v ohrožení života, Sojuzy mimo provoz a Dragon jediný k dispozici, tak by nic jiného nezbylo ale přijde mi to jako hodně divoká a nepravděpodobná varianta. Resp. nedovedu si představit, co by se muselo stát.
Btw. Apollo 13 zas tak úplně z vody nevařilo, přistávací motor LEMu se používal k manévrování s celou sestavou už na Apollu 9. A McDivitt, co to tehdy manuálně řídil, seděl při Apollu 13 jako manažer v řídícím středisku.

Tovy
Tovy
6 let před
Odpověď  Tovy

Oficiální stanovisko by samozřejmě musela dát NASA, to je jasné (Třeba to někdy v rámci nějakého pořadu udělá).
To o testech na Apollu 9 jsem nevěděl, díky za informaci. Zas tak moc jsem to nestudoval. V dokumentech o Apollu 13 od realizovaných motorických manévrů dával Grumman trochu „ruce pryč“, ovšem otázka je, na kolik šlo o doslovný přepis z porad.
Samozřejmě předpokládejme, že by se šlo dolů bez skafandrů (z důvodů, o kterých píše Vlastimil Pospíchal).
Jisté neplánované enviromentální schopnosti lodi v nouzi prokázali i Sověti (Sojuz 23), takže podpora života by se asi neřešila. Deorbit taky bývá celkem rychlý. Jak by to ale dopadlo – toť otázka…

Souhlasím, že scénář je krajně nepravděpodobný až hypotetický. Otázka je, zda byl někdy předložen a probírán.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Albert

Eventuální scénářem by mohlo být, že by stanice i Sojuzy byly zničeny nějakým meteoroidem či kosmickým odpadem a lidé by se uchýlili právě do toho Dragonu. Skafandry Sokol jsou však uskladněny v těch Sojuzech, takže je otázkou, zda by se k nim vůbec dostali. Skafandry EVA se pro návrat nehodí, dost dlouho trvá jejich „oblékání“. Dragon nemá systém podpory života ani sedačky. Scénář, ve kterém by se Dragon stal jedinou možností, jak se vrátit na Zemi, je tedy velmi nepravděpodobný.

Lukas
Lukas
6 let před

Vyborny prenos.perfektny koment od dusana

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Lukas

Díky moc za pochvalu!

Libor
Libor
6 let před

Díky moc za přenos! Sledoval jsem konečně zas živě. 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Libor

Děkuji, jsme rád, že jste byl s námi. 😉

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Já se teď můžu těšit na dvě věci. Na salát s infarktem a na komentovaný přenos, který uvidím večer :-). Předem za něj díky. Inu, když člověk jede dřív do práce, tak neuvidí přímý přenos.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Infarkt jsem tam zmínil 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Teď jsem to slyšel, a z mé strany to byla pouze parafráze vtipu z fora kosmonautixu 😀 Jaj 😀 až mě to rozhodilo 😀

Alois
Alois
6 let před

Jestlipak mají na věži lávku pro astronauty, pilotovaný let se nezadržitelně blíží. V jakém čase budou nastupovat, je známa tato sekvence.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Alois

Instalace lávky na rampě 39A má přijít na podzim a NASA stále se SpaceX jedná o tom, jak přesně bude sekvence nastupování a tankování probíhat.

PKoz
PKoz
6 let před

Není ta kratší doba práce druhého stupně způsobená delší dobou práce prvního stupně?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  PKoz

Není, protože u mise CRS-14, se kterou jsme čas porovnávali, byl také použit již jednou použitý první stupeň, který tehdy nepřistával. Díky tomu je jediný rozdíl mezi těmito dvěma starty právě v horním stupni.

David R.
David R.
6 let před

Když 1. stupeň nepřestává, co se potom dělá s přebytkem paliva? V prvním stupni se asi nechá co nejméně, ale potom musí zbýt spousta paliva ve druhém stupni? Spotřebuje se kompletně na deorbitaci? Jinak by to byl asi pěkný ohňostroj!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  David R.

On to není takový problém. První stupeň dohoří na maximum a horní stupeň pak se zbytkem paliva shoří v atmosféře. není to takový problém a rozhodně žádný velký ohňostroj. Když třeba vybouchnul před třemi lety Falcon s Dragonem za letu, nebyla z toho ohnivá koule vůbec žádná, jen oblak rozptýlených pohonných hmot.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Nu, tady bych jen dodal, kdyby měl falcon boostery na tuhé látky, tak by to bylo zajímavější. Viz. GPS IIR-1.

Kamil
Kamil
6 let před

Byl to 55. start v roce, čili za pololetí. Padne letos po třiceti letech sto startů?

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před

Ten uvolněný díl by mohl být nějaký zapomenutý šroub, alespoň tak mi to připadalo. Je mi jasné, že SpaceX bude analyzovat video, bude pátrat po jeho původu a vyšetřovat to jako anomálii.

Může to však být i standardní chování odpojovacího mechanismu, který zajišťuje rozdělení spoje, pokud se rozpojí alespoň dva ze tří zámků.

Anastaz
Anastaz
6 let před

Dík za přenos, i když koukám na záznam. Ve SpaceX by měli čas startu konzultovat s mým zaměstnavatelem. Bohužel, vůbec se tak neděje! 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Anastaz

Těší nás že se diváci mohou spolehnout na záznamy a sledovat je i když nestíhají přímý přenos.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pokud se na přenos dívám ze záznamu, tak se záměrně vyhýbám informacím o (ne)úspěchu. Prožívám to tak stejně jako přímý přenos.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

To je pěkné 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.