sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa připravuje horní stupeň nové generace

Jmenuje se ETID, což je zkratka anglického sousloví Expander-cycle Technology Integrated Demonstrator. Jedná se o plnorozměrový demonstrátor inovativní spalovací komory. S jeho pomocí získá společnost ArianeGroup zkušenosti s inovativními technologiemi, materiály a výrobními procesy. Ty se budou hodit pro budoucí raketové motory horních stupňů nové generace, které budou používat nejnovější technologie. S pomocí takových horních stupňů by Evropa chtěla zvýšit svou konkurenceschopnost na trhu raketových nosičů.

ETID - Expander-cycle Technology Integrated Demonstrator
ETID – Expander-cycle Technology Integrated Demonstrator
Zdroj: https://www.esa.int

ETID má být projektem s rychlým vývojem, který je levný a přináší jen malé úsilí a rizika. Společnost ArianeGroup oznámila, že při vývoji ETID využila hned několik nových technologií a metod – kromě stále častějšího 3D tisku a pokročilých metod výroby došlo třeba i na laserové zapalování nebo na zkoušky levných materiálů. Získané zkušenosti by měly vytvořit základy pro vznik motorů, které firma označuje jako „chytré“.

První zkušební demonstrátor ETID absolvoval zkušební zážeh na testovacím stanovišti P3.2 německé kosmické agentury DLR v Lapoldhausenu. Šlo o velmi důležitý krok na cestě k nasazení této technologie do služby po roce 2025. Do konce roku by mělo dojít ke zhruba dvaceti zážehům, přičemž každý by měl trvat 120 sekund. Zkoušky probíhají ve speciální komoře, která se snaží simulovat podmínky vakua, ve kterém budou skutečné motory pracovat.

Níže přiložené video z facebookového profilu ArianeGroup ukazuje, jak probíhalo sestavování testovacího exempláře, a můžete díky němu nahlédnout inženýrům pěkně pod ruce. Nasazení jeho nástupců na Ariane 6 je sice ještě několik let vzdálené, ale je vidět, že ESA ve vývoji nosných raket nestojí na místě.

https://www.facebook.com/ArianeGroup/videos/1787325388022467/

Zdroje informací:
https://www.ariane.group
https://www.facebook.com

Zdroje obrázků:
http://www.satnews.com/images_upload/35534459/5b27445667bbe.png
https://www.esa.int/v…/Expander-cycle_Technology_Integrated_Demonstrator.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David R.
David R.
6 let před

Přeji pracovníkům v Lapoldhausenu mnoho štěstí při testování demonstrátoru ETID. Zejména doufám, že se narozdíl od nás dozvědí, jaké palivo do toho mají nalít.
Tímto si nedobírám autora tohoto článku, ten za to nemůže, ale autora původní zprávy, kde tato informace také chybí. Našel jsem ten článek na webu asi 10x, ale palivo nikde. Pak mi už došla trpělivost. Ale fajn, hlavně že víme, že je to inovativní a že se toho možná dočkáme do roku 2025. Tak snad do té doby také zjistíme, na jaké palivo že ten motor vlastně je.

Michal Václavík
6 let před
Odpověď  David R.

LOX+LH2

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  David R.

Na wikipedii píší, že je v podstatě další vývoj kyslíko-vodíkového motoru Vinci pro horní stupeň Ariane 6.

Milan Bačík
Milan Bačík
6 let před

Je to psané v marketingovém newspeaku. V podstatě stejný princip propagandy jako za bolševika, jenom se používá jinej slovník.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Milan Bačík

No to je trochu neobvyklé přirovnání.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Milan Bačík

S bolševikem to nijak moc nesouvisí, vytváření newspeaku a produkce dokumentů plných bezobsažných frází je vlastnost všech byrokratických systému.

David R.
David R.
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Newspeak je to optimistické vysvětlení. To druhé je, že ten, kdo psal tu původní zprávu, to palivo sám nevěděl.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  David R.

Spíš si myslím, že to bude tím, že taková informace nebyla pro původní umístění nutná.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  David R.

Optimista jste Vy. 🙂
Ten pisatel nejen že nevěděl nic o palivu, ale ani netušil, proč by to mělo být zajímavé. Prostě odevzdal další porci bezobsažných řádek za mzdu.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Neřekl bych, že ty řádky, ze kterých jsme čerpali, byly bezobsažné. Každá zmínka o kosmonautice je dobrá.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  David R.

Chápu, že slovo „bezobsažný“ stejně jako „beztíže“ nemáte rád. Zavedeme tedy slovo mikroinformace. 🙂

Pokud někdo (stále stejná organizace) dále pracuje na vývoji původně již před mnoha lety skoro dokončeného kyslíko-vodíkovém motoru s expanzním cyklem, možná by bylo vhodné to do článku uvést. Třeba i jméno Vinci se mohlo objevit. Pokud používá nějaké nové výrobní technologie bylo by zajímavé napsat kde a proč. Tedy pokud to není tajné.

Článek u kterého si 90% informací musím dohledat je prostě mikroinformační. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Buďme rádi, že napsali aspoň tohle. Klidně nemuseli psát nic a pak bychom o tomhle projektu vůbec nevěděli. Radujme se i z mála. 😉

Dalicek
Dalicek
6 let před

Když se tu tak řeší to palivo, existují vůbec motory s expander-cycle které by spalovali něco jiného než LH2-LOX?

Michal Václavík
6 let před
Odpověď  Dalicek

Neexistují, ale principiálně existovat můžou a také budou.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.