sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    Dawn Aerospace

    Novozélandská společnost Dawn Aerospace 12. června oznámila, že podepsala závaznou partnerskou smlouvu s Oklahomským úřadem pro rozvoj vesmírného průmyslu (OSIDA) o provozování suborbitálního letounu Aurora Mark 2.

    Ax-4

    NASA a Axiom Space na neurčito odkládají soukromou misi Ax-4 na Mezinárodní vesmírnou stanici poté, co v části stanice, kde došlo k dlouhodobému úniku vzduchu, zjistily nový únik. Odložení má Roskosmosu poskytnout více času na prostudování nového úniku vzduchu v jednom z oddílů modulu Zvezda.

    iQPS

    Společnost Rocket Lab 11. června vynesla radarovou zobrazovací družici pro japonskou společnost iQPS, což je třetí start pro tohoto zákazníka během posledních tří měsíců. Raketa Electron odstartovala ze startovacího komplexu 1, rampy A.

    BAE Systems

    Společnost BAE Systems se spojila s jihokorejským konglomerátem Hanwha Systems, aby prozkoumala využití jejich technologie radaru se syntetickou aperturou (SAR) v Azalea, plánované zpravodajské, sledovací a průzkumné konstelaci.

    Sierra Space

    Společnost Sierra Space se sídlem v Coloradu 11. června oznámila formální spuštění divize Sierra Space Defense zaměřené na programy národní bezpečnosti. Obchodní jednotku povede Erik Daehler, bývalý manažer společnosti Lockheed Martin

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Evropa připravuje horní stupeň nové generace

    Jmenuje se ETID, což je zkratka anglického sousloví Expander-cycle Technology Integrated Demonstrator. Jedná se o plnorozměrový demonstrátor inovativní spalovací komory. S jeho pomocí získá společnost ArianeGroup zkušenosti s inovativními technologiemi, materiály a výrobními procesy. Ty se budou hodit pro budoucí raketové motory horních stupňů nové generace, které budou používat nejnovější technologie. S pomocí takových horních stupňů by Evropa chtěla zvýšit svou konkurenceschopnost na trhu raketových nosičů.

    ETID - Expander-cycle Technology Integrated Demonstrator
    ETID – Expander-cycle Technology Integrated Demonstrator
    Zdroj: https://www.esa.int

    ETID má být projektem s rychlým vývojem, který je levný a přináší jen malé úsilí a rizika. Společnost ArianeGroup oznámila, že při vývoji ETID využila hned několik nových technologií a metod – kromě stále častějšího 3D tisku a pokročilých metod výroby došlo třeba i na laserové zapalování nebo na zkoušky levných materiálů. Získané zkušenosti by měly vytvořit základy pro vznik motorů, které firma označuje jako „chytré“.

    První zkušební demonstrátor ETID absolvoval zkušební zážeh na testovacím stanovišti P3.2 německé kosmické agentury DLR v Lapoldhausenu. Šlo o velmi důležitý krok na cestě k nasazení této technologie do služby po roce 2025. Do konce roku by mělo dojít ke zhruba dvaceti zážehům, přičemž každý by měl trvat 120 sekund. Zkoušky probíhají ve speciální komoře, která se snaží simulovat podmínky vakua, ve kterém budou skutečné motory pracovat.

    Níže přiložené video z facebookového profilu ArianeGroup ukazuje, jak probíhalo sestavování testovacího exempláře, a můžete díky němu nahlédnout inženýrům pěkně pod ruce. Nasazení jeho nástupců na Ariane 6 je sice ještě několik let vzdálené, ale je vidět, že ESA ve vývoji nosných raket nestojí na místě.

    Zdroje informací:
    https://www.ariane.group
    https://www.facebook.com

    Zdroje obrázků:
    http://www.satnews.com/images_upload/35534459/5b27445667bbe.png
    https://www.esa.int/v…/Expander-cycle_Technology_Integrated_Demonstrator.jpg

    Rubrika:

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    14 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    David R.
    David R.
    6 let před

    Přeji pracovníkům v Lapoldhausenu mnoho štěstí při testování demonstrátoru ETID. Zejména doufám, že se narozdíl od nás dozvědí, jaké palivo do toho mají nalít.
    Tímto si nedobírám autora tohoto článku, ten za to nemůže, ale autora původní zprávy, kde tato informace také chybí. Našel jsem ten článek na webu asi 10x, ale palivo nikde. Pak mi už došla trpělivost. Ale fajn, hlavně že víme, že je to inovativní a že se toho možná dočkáme do roku 2025. Tak snad do té doby také zjistíme, na jaké palivo že ten motor vlastně je.

    Michal Václavík
    6 let před
    Odpověď  David R.

    LOX+LH2

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    6 let před
    Odpověď  David R.

    Na wikipedii píší, že je v podstatě další vývoj kyslíko-vodíkového motoru Vinci pro horní stupeň Ariane 6.

    Milan Bačík
    Milan Bačík
    6 let před

    Je to psané v marketingovém newspeaku. V podstatě stejný princip propagandy jako za bolševika, jenom se používá jinej slovník.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Milan Bačík

    No to je trochu neobvyklé přirovnání.

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    6 let před
    Odpověď  Milan Bačík

    S bolševikem to nijak moc nesouvisí, vytváření newspeaku a produkce dokumentů plných bezobsažných frází je vlastnost všech byrokratických systému.

    David R.
    David R.
    6 let před
    Odpověď  Jiný Honza

    Newspeak je to optimistické vysvětlení. To druhé je, že ten, kdo psal tu původní zprávu, to palivo sám nevěděl.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  David R.

    Spíš si myslím, že to bude tím, že taková informace nebyla pro původní umístění nutná.

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    6 let před
    Odpověď  David R.

    Optimista jste Vy. 🙂
    Ten pisatel nejen že nevěděl nic o palivu, ale ani netušil, proč by to mělo být zajímavé. Prostě odevzdal další porci bezobsažných řádek za mzdu.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Jiný Honza

    Neřekl bych, že ty řádky, ze kterých jsme čerpali, byly bezobsažné. Každá zmínka o kosmonautice je dobrá.

    Jiný Honza
    Jiný Honza
    6 let před
    Odpověď  David R.

    Chápu, že slovo „bezobsažný“ stejně jako „beztíže“ nemáte rád. Zavedeme tedy slovo mikroinformace. 🙂

    Pokud někdo (stále stejná organizace) dále pracuje na vývoji původně již před mnoha lety skoro dokončeného kyslíko-vodíkovém motoru s expanzním cyklem, možná by bylo vhodné to do článku uvést. Třeba i jméno Vinci se mohlo objevit. Pokud používá nějaké nové výrobní technologie bylo by zajímavé napsat kde a proč. Tedy pokud to není tajné.

    Článek u kterého si 90% informací musím dohledat je prostě mikroinformační. 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Jiný Honza

    Buďme rádi, že napsali aspoň tohle. Klidně nemuseli psát nic a pak bychom o tomhle projektu vůbec nevěděli. Radujme se i z mála. 😉

    Dalicek
    Dalicek
    6 let před

    Když se tu tak řeší to palivo, existují vůbec motory s expander-cycle které by spalovali něco jiného než LH2-LOX?

    Michal Václavík
    6 let před
    Odpověď  Dalicek

    Neexistují, ale principiálně existovat můžou a také budou.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.