Wen-čchang – budoucnost čínského dobývání vesmíru

Wen-čchang

Koncem roku 2014 byla dokončena stavba chlouby čínského kosmického programu – kosmodromu Wen-čchang. Ten se stal nejmodernějším čínským vesmírným přístavem a jedním z nejmodernějších kosmodromů světa. Jedná se již o čtvrtý čínský kosmodrom, který je přitom prvním a jediným nacházejícím se na mořském pobřeží. Jeho velmi dobrá poloha byla strategicky zvolena v provincii Chaj-nan na stejnojmenném ostrově v Jihočínském moři. Výhody této lokace tkví v zeměpisné šířce, která je pouhých 19° severně od rovníku, díky čemuž nosiče disponují až o 12 % vyšší nosností oproti jiným čínským kosmodromům. Pro porovnání, kazašský Bajkonur je umístěn na 47° severní šířky a floridský Cape Canaveral na 28°. Druhá výhoda kosmodromu Wen-čchang spočívá v umístění na pobřeží, díky kterému nebudou ohrožena lidská obydlí podél trajektorie startujících raket, což v Číně bohužel nebývá ničím výjimečným.

Stavba nového kosmodromu trvala pouhých pět let a v současnosti jsou zde dva startovní komplexy pro nové čínské nosiče Dlouhý pochod 7 a těžký Dlouhý pochod 5. Do budoucna zde pak bude růst zázemí i pro jiné rakety. Kosmodrom Wen-čchang bude díky své výhodné pozici využíván pro ty nejprestižnější starty, jakými budou mise lunárních a meziplanetárních sond, vynášení nové kosmické stanice a ve druhé polovině dvacátých let i pilotované výpravy na Měsíc.

Video, které Vám dnes nabídneme, je reportáží čínské zpravodajské televizní stanice CGTN, ve které uvidíte nejdůležitější objekty kosmodromu Wen-čchang. Upozorňujeme, že reportáž byla natočena v dubnu minulého roku a proto informace v ní obsažená o nadcházejícím startu rakety Dlouhý pochod 7 již není aktuální.

Wen-čchang - budoucnost čínského dobývání vesmíru, 5.0 out of 5 based on 17 ratings

Rating: 5.0/5 (17 votes cast)

14 komentářů ke článku “Wen-čchang – budoucnost čínského dobývání vesmíru”

1. RoCho89 napsal:

Na webu Anatoly Zaka je nějaký článek o spolupráci Ruska a Číny v letech s lidskou posádkou. Ovšem článek není veřejně přístupný.