Před startem družice Bangabandhu-1 se všude (včetně našeho webu) psalo o tom, že jde o premiéru finální verze Falconu 9, do které se již nebude (až na drobná vylepšení) zasahovat. Takzvaný Block 5 měl disponovat vylepšením všech možných systémů, přičemž jejich cílem bylo kromě usnadnění znovupoužitelnosti i zvýšení bezpečnosti. Necelé dva týdny po startu však vyšlo najevo, že jedna z těchto novinek na palubě nebyla a že se použije až při jednom z pozdějších letů. Jedná se o nádrže se stlačeným heliem, které slouží k tlakování nádrží – právě jejich selhání vedlo v září 2016 ke zničení Falconu 9 s družicí Amos 6.
NASA požadovala úpravu těchto nádob označovaných jako COPV předtím, než Falcony začnou vynášet americké astronauty na ISS. Vyžádala si také, že před prvním pilotovaným letem bude muset Falcon absolvovat nejméně sedm startů v tzv. zmražené konfiguraci. Jinými slovy – rakety použité na těchto sedmi misích se od sebe nesmí konstrukčně lišit. Pokud bude tato podmínka splněna, NASA uzná, že jsou Falcony dost bezpečné pro vynášení astronautů. To, že Falcon na misi Bangabandhu-1 používal staré heliové nádoby, znamená, že se tento start nedá počítat do sedmičky startů, které NASA požaduje.
Podle SpaceX jsou nové nádrže momentálně testovány, aby splňovaly všechny bezpečnostní standardy. Elon Musk před premiérou Blocku 5 uvedl, že množství zkoušek nádob COPV je enormní a že půjde o nejdokonalejší tlakové nádoby v historii lidstva. Tyto vylepšené nádoby by se měly poprvé použít na misi, při které Falcon 9 vynese nepilotovanou loď Crew Dragon. Mise označovaná jako Demo-1 (též DM-1) by měla podle aktuálního harmonogramu startovat letos v srpnu a Falcon 9 Block 5 bude muset po této misi absolvovat dalších šest startů ve stejné konfiguraci, než do něj budou moci usednout lidé.
Zdroje informací:
https://www.theverge.com/
Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/1/967/42025498972_8720104d8a_o.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/07/2015-07-03-223752-350×236.jpg
Hmm ak používajú staré Héliové nádrže prečo začali tankovať rýchlejšie chladnejšie pohonné hmoty? Nieje to väčší risk? Alebo staré niesu až tak staré a aj tie prešli úpravou ktorá zabráni nehode typu Amos 6 no nové majú iný design?
Taky me to napadlo,tankovali prece tesne pred startem,
Tak troška som hľadal a dopracoval som sa k tomu že Block 3 mal na tankovanie LOX 45 minút Block 4 a Block 5 po 35 minút (anomália Amos 6 sa týka výlučne nádrží na LOX) zmenilo sa iba tankovanie RP-1 so 70 minút pre Block 4 na 35 minút pre Block 5, takže to súvisí s nejakou inou zmenou ma Block 5. To by sa hodilo pridať k článku potom to troška mätie a nie som jediný 🙂
Ano, tvrzení Samo2 je logické, ale tato informace není ověřená, takže souhlasím s Dušanem, nepřidával bych to do článku. Tam spekulace nepatří 🙂
To není tak úplně pravda, nezměnilo se pouze tankování RP-1.
Nezapomeň na to, že tankování LOX do druhého stupně se změnilo na 16minut pro Block 5 při misi Bangabandhu-1. Anomálie Amos 6 se týká LOX nádrží druhého stupně.
Myslím, že prosté porovnání časů potřebných pro natankování nestačí: po incidentu Amos 6 psali tuším na Arstechnica, že SpaceX dělala některé operace současně – tankování + tlakování heliových nádrží, což vedlo k nepředvídatelnému chování v dynamice rozpínání (část COPV již zanořená a současně probíhá její tlakování). Myslím, že i ve výsledcích následných testování po havárii se psalo, že se podařilo najít „sekvenci“, při které nasimulovali stejnou chybu.
Netušíme, je to čerstvá zpráva, takže souhlasím. Nad spoustou věcí si jen drbeme hlavu a nevíme, jak přesně je interpretovat.
A to chtěli letět, dokonce s turisty, letos okolo Měsíce.
…tak uvidíme co bude nahoře dřív, jestli turisti SpaceX u Měsíce, nebo třeba Nauka… 🙂
Co do nároků na bezpečnost nosičů to NASA poněkud přehání, zdá se, že káže vodu a pije víno. Příkladem je raketoplán. Na videu z kabiny posádky jsou výrazné vibrace, jeden z astronautů prohlásil, že nemohl odečítat na displeji. Příčinou byly boostery na THP, je podivné, že se NASA nepoučila a pro lety s posádkou opět staví supernosič s boostery na THP.
Chudáka Muska současně mučí sedmi starty beze změny / vylepšení/. Každý start po vyhodnocení by měl znamenat impuls pro nějaké vylepšení, že by někdo postavil nosič naprosto bez chyby a tak dokonalý, že by nebylo možné jej vylepšovat, tomu snad nevěří ani autoři tohoto požadavku.
S drobnými změnami, které vycházejí ze zkušeností z předchozích startů F9 Block 5 NASA počítá. Tam jde spíš o to, aby neměnili nějaké větší nebo pro bezpečnost důležitější komponenty. Jako třeba tu héliovou nádrž. Předpokládám, že kdyby později nastala nutnost udělat výraznější změnu, už by nevyžadovali sedm letů, ale třeba jen jeden. Jako u nového typu letadla: Nejdřív je testovacích letů spousta, ale pak se dělají vylepšení za provozu s cestujícími.
Pokud vím, tak měli na výběr, buď komplet dokumentace, nebo testovací lety
Proto se SLS tak dráze testuje, aby tohle nebylo třeba
Tak si tak říkám, jak to bude se SLS? To bude taky NASA vyžadovat 7 startů než tam někdo vleze? To by asi tento program skončil dříve než by někdo vůbec letěl nahoru. Pro každého jiný metr.
NASA frekvenci startů nahrazuje extrémně důkladným testováním. Právě proto dělají strukturální zkoušky všech dílů. SpaceX také testuje, ale ne takhle superzevrubně – proto to musí vynahradit povedenými starty ve zmražené konfiguraci. Ono upřímně řečeno by u SLS těch sedm startů trvalo také hrozně dlouho. SpaceX to má za chvíli.
Ale pořád nemají na SSSR na přelomu 70/80 let. Těch 60 startů R7 za rok 🙂
Sakra pravda.
Tak dříve jste často kritizoval ruskou kosmonautiku a propagoval americkou a těd je tomu naopak. Zajímavá změna.
Najviac ma zaráža, že Elon krátko pred štartom tvrdil, že dúfa, že aj tento prvý let „blocku 5“ NASA uzná ako prvý zo siedmych požadovaných. A pritom musel vedieť, že na to nemá požadované nádrže. To čo malo znamenať – úmyselne klamal a čakal že mu na to neprídu? Alebo je už drobátko prepracovaný a občas nevie presne, čo mu to vlastne letí?
Určitě by byl blázen podvádět svého největšího a nejoblíbenějšího zákazníka. NASA to bezpečně věděla dopředu. Na druhou stranu, i tak byla na stupni halda dalších úprav. Takže je možné, že to rozdělili na dvě části. COPV jako kritickou komponentu vyjmuli z těchto inauguračních letů a zkoušeli ostatní, a pak přidají i COPV.
V práci taky neměníme 4 věci najednou, ale jen jednu po druhé. Postupně, ať vidíme vliv.
Jasne, to beriem, ja sa ale zamýšlam nad tým, prečo verejne vyhlási niečo, o čom vie (alebo mal by vedieť), že to nie je pravda.
V době, kdy vyšla tato zpráva, tak se na FB pod příspěvkem o ní včera mohutně diskutovalo, a Petr Melechin i Dušan byli dost skeptičtí a opatrní a dumali, zda nešlo o nějaký posun v kontextu, nebo špatné pochopení úplně originálního zdroje. A fakt je otázka, co se řeklo o Blocku 5, že v něm bude a co se řeklo o Bangabandhu. Dřív SpaceX kombinovala různé blocky při jednom letu. Pořád musíme vycházet z toho, že část zpráv, které můžeme číst, mohou být jen zevšeobecnění anebo dobře míněné, ale pouze předpoklady a smyšlenky (nic proti tomu prosím).
Tak může to celé být novinářský výmysl, informační šum.
Nebo to Elonovi „zapomněli“ říct. Nebo mu to řekli a zapomněl to on.
Ale představa, že jsem technik, kterému rupla i poslední verze té slibované dokonalé nádrže a mám to jít oznámit šéfovi, který navíc poslední dobou přespával na gauči v nějaké hroutící se továrně na autíčka. Brrrr… 🙂
Nakonec zjistíme, že jim tu rachejtli stejně někdo prostřelil a heliovým nádržím nic neni… :-)))
Pardon
Musk tehdy řekl: „Mám za to, že se tenhle start bude počítat, ale můžu se mýlit.“
Musk je podnikatel, dobře ví k čemu je reklama. A každé veřejné prohlášení, byť jakkoli “ na vodě“ je reklamou.
Ak tomu dobre rozumiem: Tlakové heliové nádoby sa používajú na druhom stupni, prvý stupeň používa turbo čerpadlá,na ktorých praskali lopatky, a prvý stupeň je Block 5? Takže nevidím problém, alebo sa označuje Block 5 celá raketa?
Je to jinak. K tlakování nádrží na obou stupních se používá helium. Lopatky turbočerpadel, kde se objevovaly mikropraskliny, se nachází jak na motorech prvního, tak i druhého stupně.
První i druhý stupeň může být v různých vývojových verzích. občas se stalo, že třeba první stupeň byl Block 3 a horní stupeň Block 4. Pokud má raketa oba stupně ve stejné vývojové verzi, pak o ní můžeme říct, že je v dané vývojové verzi. Tedy pokud je horní i první stupeň Block 4, pak můžeme říct, že tento Falcon letí ve verzi Block 4.
Já bych jen dodal, že jestli praskaly lopatky na druhém stupni nebo ne je jen teorie. Stejně tak mohou praskat lopatky na všech jiných raketách, ale nikdo o tom nemá ani tušení, protože většinou končí na dně oceánu.
To znamená, že na dopravu paliva sa používajú turbo čerpadlá a jedná sa o otvorený cyklus, viď ten „výfuk“ pri tryske, a nádrž je aj tlakovaná heliom, nieje to zbytočné? alebo sa jedná o noviku? Používajú tento systém dvojitého tlakovania aj iné rakety?
Myslím, že nádrže mají tlakované všechny rakety. Určitě kvůli pevnosti, natlakovaná nádrž vydrží mnohem víc. Trochu to pomůže čerpadlu a taky se dovnitř nedostane „bordel“.
https://space.stackexchange.com/questions/18332/is-the-pressurization-of-propellant-tanks-necessary-for-structural-integrity
plus dodatečně zmíněná otázka a odpověd: why-do-pressure-fed-systems-have-to-be-pressurized-with-helium-or-nitrogen
Duško: podle mě dáváš dohromady dvě různé věci. jedna je roztáčení turbín palivového čerpadla, to je to, co souvisí s otevřeným cyklem.
A druhá věc je, udržení dostatečného tlaku v nádrži, abys měl vůbec co čerpat, protože jak je v odkazu výše zmíněno (plus v několika dalších, které jsou tam zmíněny), jak zapneš motor, klesne ti v nádrži tlak, protože se začne vyprazdňovat, a jak píše autor, moc bys toho pak nenasál. Obvykle používané paliva a okysličovadla by ti nedaly dostatečný tlak v nádrži, aby si měl co nasávat, a samy sebe nenatlakují.
Samozřejmě jak píše Jiný Honza: structurální integrita nádrží je také hodně podstatný důvod.
Zdravim, predpokladam, ze tlakovani je potreba pouze u kerosinu. Lox, metan, vodik se natlakuji sami. V cerpani bych takovy problem nevidel, tim, ze raketa zrychluje v radu nekolika G, vytvari zvyseny hydrostaticky tlak, ktery pomaha nasavani cerpadla i bez tlakovani. Hlavni duvod tedy take vidim v udrzeni strukturalni integrity. Jinak me zprava o nadrzich trochu zklamala, myslel jsem, ze uz je ten Falcon B5 hotovy, ale jeste holt bude treba par veci dodelat…
Nadrze se tlakuji hlavne proto abi se nezhroutily pri odcerpavani paliva turbocerpadly-Palivo nahradi stlacene helium
Tlakování je nutné pro let v beztíži/mikrogravitaci , jinak není možné zajistit přesné dávkování paliva.