Cesta na ISS, část druhá: Rendezvous a připojení

Cesta na ISS 2

Při cestě na Mezinárodní vesmírnou stanici je jednoznačně nejdramatičtější fází start rakety a cesta na oběžnou dráhu. Detailní popis startovní sekvence Sojuzu jsme Vám poskytli v titulkovaném videu minulý týden. Start je však v časovém měřítku jen malým zlomkem z celé cesty. Po uvedení na oběžnou dráhu začíná posádka Sojuzu okamžitě pracovat na plné obrátky a připravuje svou loď na provedení série zážehů hlavního motoru. Ty musí mít nejen správnou délku, ale navíc je nezbytné, aby byly provedeny ve správné orientaci vůči směru pohybu lodi. Začíná tzv. rendezvous neboli setkání dvou objektů na oběžné dráze.

Setkání má opět několik fází, přičemž všechny budou ve videu velmi podrobně vysvětleny. Tato série manévrů zajistí, že se kosmická loď Sojuz přiblíží k Mezinárodní vesmírné stanici a může tak započít poslední fáze své cesty – docking neboli připojení. Sojuz se k ISS opatrně přiblíží na pouhých několik desítek metrů a poté se zaměří na jeden z volných dokovacích portů stanice. K němu se přiblíží relativní rychlostí kolem 10 centimetrů za sekundu a připojí se s přesností pouhých několika centimetrů. To vše ve výšce přibližně 400 kilometrů nad zemským povrchem a při rychlosti kolem 28 000 km/h, která však díky absenci atmosféry způsobuje zdánlivou nehybnost stanice ve vesmírné temnotě.

V následujícím videu od Evropské vesmírné agentury uvidíte všechny uvedené aktivity krok za krokem a to včetně jejich detailního popisu. Pokud byste měli zájem o ještě detailnější informace, doporučíme Vám jeden z našich starších dílů Deníku astronautky. V něm italská astronautka Samantha Cristoforetti detailně popisuje manuální ovládání Sojuzu, proces příletu a připojení ke stanici nebo také podrobný popis dokovací sondy Sojuzu. Rozhodně doporučujeme! A teď už k očekávanému videu. Přejeme příjemnou podívanou.

Líbilo se Vám video? Pokud ano, tak budete zcela jistě potěšeni, protože pro Vás máme připravenou jeho další část, která popisuje odpojení Sojuzu od Mezinárodní vesmírné stanice a návrat na Zemi. Na vydání si ale opět budete muset počkat do příštího pondělí.

23 komentářů ke článku “Cesta na ISS, část druhá: Rendezvous a připojení”

1. Červ napsal:

No, je to zajímavé, ale připadá mi, že se s připojováním k ISS (a to včetně automatických lodí) dost babrají … takové menší „přizdisráčství“. Jestli se neplatu, tak před cca 50 lety se dva bezpilotní Sojuzy (Kosmos 221,213) spojili 47 minut po startu druhé lodi. A uvědomte si rozdíl ve zkušenostech, výpočetní technice a komunikačních možnostech. OK, možná není kam spěchat, ale nepřipadá vám to taky tak trochu jako „devoluce“ 🙂

2. bresok napsal:

Per. 193km, Apg.245km. ISS lítá o cca 200km výš, takže to nahánění je „poněkud“ komplikovanější. Takže pokud se netrefí do ideálního časového okna, tak ty korekce dráhy se podstatně prodlužují.

3. Jiří Brunner napsal:

Na těch kosmonautech je vidět, jak jsou rádi, že dorazili v pořádku domů.