ISS upravila dráhu a čeká na přílet Sojuzu

Už za šest dní vyrazí k Mezinárodní vesmírné stanici další trojice mužů. Od startu do připojení ke staničnímu modulu Poisk uplynou dva dny a pak se Oleg Artěmjev, Andrew Feustel a Richard Arnold stanou součástí 55. dlouhodobé expedice. Čeká na ně samozřejmě vědecký výzkum a také výstupy do volného prostoru, ale o tom si řekneme více, až bude toto téma aktuální. Momentálně je důležité, že Sojuz MS-08 je stále na pevné zemi (viz náhledový obrázek článku), loď byla uložena do aerodynamického krytu a na její přílet se chystá i mezinárodní vesmírná stanice.

Na ISS momentálně pobývá zárodek 55. dlouhodobé expedice, kterou tvoří velitel Anton Škaplerov z Ruska, Scott Tingle z USA a Norišige Kanaj z Japonska. Posádka se v těchto dnech kromě péče o rostliny v experimentálním skleníku věnuje třeba skenování svých očí kvůli výzkumu vlivu mikrogravitace na lidský zrak, ale kromě toho provádí i běžné cvičení a do toho připravují vše potřebné na již zmíněný výstup do volného prostoru.

Stanice navíc včera lehce zvýšila svou oběžnou dráhu. K zážehu se použily motory připojené lodi Progress MS-08, které hořely 108 sekund. Zvýšení oběžné dráhy je důležité kvůli budoucím operacím – především pro červnový odlet Sojuzu MS-07 a pro červencový přílet lodi Progress MS-09.

26 komentářů ke článku “ISS upravila dráhu a čeká na přílet Sojuzu”

Slibem nezarmoutíš… víc k tomu není co dodat.

2. Milos napsal:

Hned na uvod sa ospravedlnujem, ze reagujem mimo tejto temy, ale dnes sa objavila nasledovna informacia:
    Stale sa pise len o Spacex SLS a tu sa objavi novy Elon Musk, tak sa pytam, co teraz? Precital som si clanok a hovorim si KONECNE! Len teraz neviem, ci na ten Mars poletia vsetci… Pekny vecer a vlastne dobru noc.

Upřímně řečeno nevím, co si o tom mám myslet. Na start k Marsu v roce 2019 totiž Rusko žádnou misi nepřipravuje. V daném roce budou obě planety v nevýhodné orientaci, takže startovní okno není příznivé. Jediné, co mi z toho logicky vychází je, že má na mysli evropsko-ruskou misi ExoMars 2020, která má však startovat až v roce 2020.

Přesně tak. Ale možná, že ho naučili jak funguje ten optimismus stále udržující Muskův koeficient. Takže to „naplánuje“ na 2019 a po několika odsunech se to prostě dostane do toho správného okna 2020.

• Tovy napsal:

Nějak zapomněl dodat čím by se tam měl dostat, zvlášť v (z hlediska nebeské mechaniky) tak nepříznivý rok.
        Kdyby každý desátý plán ruské kosmonautiky byl realizován, tak by to byla naprostá bomba a obrovský přínos pro vědu a techniku… 🙁

Tovy: No vždyť to píšu. Použije se samozřejmě standard, tedy asi Proton, ale start se bude z různých důvodů slibovat a znovu odkládat (tak jako to měl Musk s Falconem Heavy), takže k reálnému startu stejně dojde až v tom roce 2020, kdy už je i to reálné okno.

• Gabriel napsal:

Chod na to logicky a dojde Ti, ze ide o predvolebny Putinov vyplach mozgov volicov.

Putin slíbil. A někdo ani neslíbí.

3. matikom napsal:

o kolik se ta stanice vytáhla, celkem zajímavá informace….

4. Zbynek napsal:

Zdravím. Dík za článek! Teď by mě zajímalo, na jak dopředu mají vypočítané dráhy stanice a čehokoliv jiného. 🙂

5. Lukas napsal:

Ma stanica vlastne motory na zvysenie drahy?dakujem

• Petr Šída Redakce napsal:

Ne, nemá, používá motory připojených nákladních lodí

• Petr K. napsal:

To není zcela přesné – Zarja i Zvězda v ruském segmentu MAJÍ hlavní motory i orientační motorky,ale zatímco v prvním případě je kvůli připojení FGB nelze použít a jsou natrvalo odstaveny, v případě Zvězdy jejich použití teoreticky možné je (a v době po odstavení STS se i minimálně jedenkrát zkušebně pro zvednutí dráhy použily). V drtivé většině případů k tomu ale opravdu slouží Progressy.

• Jirka Hadač Redakce napsal:

Petře, Zvezda má taktéž vlastní pohon, moc často se nepoužívá, ale má ho. Zarja má taktéž trysky pro reboost, ale od trvalého připojení Zvezdy na aft port je nepoužívá.