Evropská datová dálnice funguje!

Evropský systém EDRS–SpaceDataHighway začal s pravidelným přenášením snímků ze sondy Sentinel-2A na Zemi. Jde o poslední ze čtyř Zemi snímkujících družic, která vstoupila pod křídla programu EDRS. Trvalo to několik měsíců, kdy se všechny systémy zkoušely a ověřovaly, než bylo možné zahájit posílání krásně barevných snímků rychleji než dříve. Celý systém EDRS bude tvořit několik družic na geostacionární dráze, které se pomocí laserů spojí s družicemi na nižších drahách, přijmou jejich data a pošlou je do pozemních středisek. První článek (EDRS-A) již ve vesmíru úspěšně funguje – je součástí družice Eutelsat 9B, která se do vesmíru dostala v lednu 2016.

Díky tomuto systému, který připomíná americkou obdobu TDRS, budou moci družice na nižších drahách odesílat data prakticky nonstop a ne jen když budou nad obzorem při pohledu z pozemní stanice. Schopnost systému přenášet v krátkém čase velké objemy dat ocení různé mise, ale asi nejvíce je to znát u projektů jako je Sentinel-2. Jeho snímky totiž slouží nejen k vylepšení zemědělských metod, úpravám map, či sledování změn rozlohy lesů, ale i k detekci znečištění jezer a pobřežních vod, nebo k aktuálnímu mapování oblastí zasažených zuřícími živly.

Část delty řeky Gangy vyfocená družicí Sentinel 2B a přenesená přes EDRS-A 27. října 2017.

Část delty řeky Gangy vyfocená družicí Sentinel 2B a přenesená přes EDRS-A 27. října 2017.
Zdroj: http://www.esa.int

Právě tyto úkoly často potřebují snímkovat danou oblast v rychlém sledu. Přes EDRS nyní začnou proudit každý den stovky gigabitů. Už dříve se podobný přenos testoval a osvědčil u družic Sentinel-1A, -1B a na Sentinelu-2B. Kupříkladu dvě družice Sentinel 1 mohly díky přechodu na EDRS přenést o polovinu dat více. Řada Sentinel 2 bude moci díky rychlému odesílání dat přes SpaceDataHighway nasnímat celou plochu zemské pevniny každých pět dní.

Ke startu se přitom chystá druhý uzel celého systému – EDRS-C, který by měl zdvojnásobit kapacitu celého systému. Pokud se nic nepokazí, měl by startovat jako sekundární náklad na družici Hylas-3, kterou má v příštím roce vynést raketa Ariane 5. Závěrem se ještě sluší dodat, že program EDRS–SpaceDataHighway je společným dílem veřejného a soukromého sektoru. Vznikl totiž díky spolupráci mezi Evropskou kosmickou agenturou a firmou Airbus, přičemž laserové terminály vyvinula firma Tesat-Spacecom ve spolupráci s německou kosmickou agenturou DLR.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
http://space.skyrocket.de/
http://space.skyrocket.de/

Zdroje obrázků:
https://img.newatlas.com/edrs-laser-2.jpg?…07d5bc3cf8f68137a375c62f9ac07581
http://www.esa.int/…/The_Ganges_Delta_relayed_by_EDRS-A.jpg

Evropská datová dálnice funguje!, 5.0 out of 5 based on 13 ratings
Pin It
(Visited 2 253 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (13 votes cast)
(Visited 2 253 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


7 komentářů ke článku “Evropská datová dálnice funguje!”

  1. Anonymous napsal:

    Takto to zni velmi dobre, ale realita je jina. Napriklad Sentinel-2 bezne ztraci data prave kvuli tomu, ze puvodne demostracni instrument OCP (Optical Communication Payload) nefunguje zcela optimalne a pritom mise se stala zavisla na stahovani dat prave pomoci OCP. Dat je vice, nez se planovalo (diky tomu, ze se snimkuje vic oblasti, nez se planovalo) a taky neni dostupna ctvrta X-band pozemni stanice, takze X-band link nestaci. Vsechny laserove terminaly (ty na satelitech na LEO i ty na GEO) ale maji potize se sensitivitou na radiaci (SEUs).

  2. Honza napsal:

    Proč je vlastně optický přenos dat rychlejší? Vyšší frekvence použitého elektromagentického záření? A jaká barva laserů se vlastně používá a proč?

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.