sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA testuje tištěné trysky motorů

Trysky raketových motorů zažívají extrémní tlaky a teploty, takže jejich výroba je složitá, dlouhá a samozřejmě také drahá. Odborníci z Marshallova střediska v Huntsville (stát Alabama) proto navrhli a vyzkoušeli nový inovativní přístup k výrobě trysek, který může výrazně snížit cenu a dobu vývoje. Odborníci použili metodu označovanou jako LWDC (Laser Wire Direct Closeout), která byla vyvinuta a vylepšena v NASA a která nespočívá ve výrobě dílů po vrstvách z prášku, ale tiskne z drátu. Díky této metodě by se měla délka výroby trysek raketových motorů zkrátit ze současných měsíců na týdny.

Kromě samotného návrhu obnáší vývoj nových trysek i jejich testování na zkušebních stanovištích. Díky tomuto komplexnímu vývojovému stromu si Marshallovo středisko udržuje velmi vysoký kredit na poli vývoje pohonných systémů. Tryska sice na první pohled může vypadat jednoduše, ale skutečnost je jiná. Díky nové výrobní metodě je například zajištěno, že v trysce budou vytvořeny chladicí kanálky přesně tam, kde mají být. Těmito kanálky pak pod vysokým tlakem proudí chladicí médium, které odvádí okolní teplo a zabraňuje tak roztavení stěn.

Odborníci z Marshallova střediska prohlíží trysku, která byla vyrobena pokročilou metodou 3D tisku.
Odborníci z Marshallova střediska prohlíží trysku, která byla vyrobena pokročilou metodou 3D tisku.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Trysky mohou být chlazené aktivně, nebo regenerativně, což znamená, že palivo, které se později spálí v komoře, projde při cestě z nádrže chladicími kanály trysky, aby se její stěny nepřehřály. Trysky tedy musí obsahovat kanálky, které je potřeba důkladně uzavřít, aby udržely tlak protékajícího média. Nová metoda to umožňuje realizovat velmi rychle.

Tryska vyrobená touto metodou již na Marshallově středisku absolvovala statické zážehy s celkovou délkou 1040 sekund, kdy byla vystavena vysokým teplotám a tlakům. I tyto zkoušky pomohly tomu, aby nová technologie získala licenci a může se s nimi počítat u komerčních aplikací v celém kosmonautickém odvětví.

Kromě 3D tisku se Marshallovo středisko zabývá i jinými inovativními procesy – třeba vytvářením chladicích kanálků pomocí vodního paprsku, nebo metodou obloukového ukládání (arc-based deposition), která dokáže vytvářet síťovité vložky, které mají držet vodou vyřezané chladicí kanály.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/1116201706cp1_009.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/elg_7976.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před

Zdá se, že se NASA učí od SpaceX.

jregent
jregent
6 let před

jen tak dal 🙂

Matúš Kaman
Matúš Kaman
6 let před

Ešte pár rokov, a možno sa dočkáme aj znovupoužiteľnosti (dúfajme, že nie podobnej, ako u raketoplánov)

Tomáš Novák
Tomáš Novák
6 let před
Odpověď  Matúš Kaman

Zlevnění výroby raket jde přímo proti znovupoužitelnosti – levnou raketu se nevyplatí recyklovat. Osobně doufám, že NASA bude znovupoužitelnost podporovat, ale tento článek nic podobného nenaznačuje.

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpověď  Tomáš Novák

Záleží kam letíte a zda se hodláte vracet !

vj
vj
6 let před

… a jste si tím jistý?

Štěpán
Štěpán
6 let před

Pěkný článek, ale chybělo mě v něm slovo 3Dtisk, protože přesně o něj jde (ikdyž pokud to chápu správně, nějaké vylepšený) . Pak si to člověk mnohem líp spojí dohromady.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Štěpán

V nadpisu je jasně řečeno, že ty trysky jsou tištěné. Tak snad každému dojde, že jde o 3D tisk a že nejde o trysky vytištěné na inkoustové tiskárně. 🙂

David R.
David R.
6 let před

Při překladu asi došlo k chybičce, protože metoda LWDC je speciální právě tím, že NEJDE o zapékání prášku. Materiál má podobu drátku, jak napovídá i název metody.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  David R.

Díky moc, opraveno.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pak mi to už dává smysl 🙂

Amper
Amper
6 let před

https://all3dp.com/nasa-3d-prints-cheaper-rocket-nozzles/

pokud nekoho zajima vic tak muze mrknout sem. Zajimave je to ze tryska vlastne neni tistena 🙂 Je to tryska normalne obrobena a 3D tisk je pouzit pouze pro uzavreni kanalku z venku.

A ano, material je podavan ve forme dratku takze neni potreba odstranovat prebytecny material. Nemusi tak resit jak ten prasek dostat z tech cesticek pro regenerativni chlazeni.

maro
maro
6 let před
Odpověď  Amper

Ono to spíš vypadá jako takové navařování nového materiálu dokola. Dobré je, že takhle svaří měd s nerezovou ocelí.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Amper

Super presne toto som hľadal ďakujem 🙂

boris
boris
6 let před
Odpověď  Amper

z toho linku co si dal je to daleko pochopitelnejsie ako z tohto clanku

hansnasa
hansnasa
6 let před

Tleskám NASA a jen tak dále,strašně rád vidím,že nezaspala dobu a je inovatívní,tedy špička v oboru.Díky za poutavý článek

Kupka
Kupka
6 let před

Chladicí…

Jinak ovšem hezký úsečný článek. Díky!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Kupka

Díky za upozornění.

Racek
Racek
6 let před

No, tuším že 3D tisk se použil již u rakety Elektron.

jregent
jregent
6 let před
Odpověď  Racek

I Space X ne?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.