sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

3000 kilometrů dlouhá cesta kosmického laseru

Po podzimním vypuštění na oběžnou dráhu bude americká družice ICESat-2 kroužit rychlostí 28 000 km/h. Před dvěma týdny se ale hlavní přístroj sondy vydal na cestu z Marylandu do Arizony a jeho rychlost nepřesáhla 100 km/h. Družice, jejíž start je plánován na září, má měřit výšku zemského povrchu s důrazem na změny topografie polárních ledovců. Právě k tomu využije přístroje ATLAS (Advanced Topographic Laser Altimeter System), který umí velmi přesně změřit, jak dlouho trvá částicím světla, než se odrazí od Země a vrátí se k satelitu.

Mapa USA s vyznačenou (pravděpodobnou) dráhou transportu přístroje ATLAS.
Mapa USA s vyznačenou (pravděpodobnou) dráhou transportu přístroje ATLAS.
Zdroj: Mapy Google

ATLAS byl navržen, vznikl a byl otestován na Goddardově středisku v Greenbeltu (stát Maryland), přičemž 23. února dorazil do Gilberta (stát Arizona), kde firma Orbital ATK zajistí jeho spojení se zbytkem družice. Aby se s cenným nákladem nic nestalo, vyvinuli odborníci speciální metodu balení, převozu a monitorování jeho stavu. Na cestu se ATLAS vydal až po sérii kontrol, které ověřily, že zvládne vzdorovat kosmickým podmínkám. Poté se přístroj složil do transportního režimu, osadil se senzory, které monitorovaly vibrace, teplotu, či vlhkost.

Následně se mohl celý přístroj o velikosti městského autíčka zabalit do dvou vrstev speciální fólie, která má anti-elektrostatické vlastnosti. Následně se celé sestavy ujal jeřáb, který ji uložil do transportního kontejneru. Podložka byla přišroubována a zajištěna pomocí ocelových drátů pro změkčení celé jízdy. Pak se kontejner uzavřel instalováním víka.

Tahač s připojeným kontejnerem vyrazil z Goddardova střediska ve 3 hodiny ráno když Američané slavili Prezidentův den. Termín nebyl zvolen náhodně – právě v té době byl na dálnicích v okolí hlavního amerického města nejslabší provoz a konvoj tak nemusel čelit tradičním kolonám. Tahač se na cestu nevydal sám – společnost mu dělalo přední průzkumné vozidlo, transportní dodávka, zadní zajišťovací vůz a několik doprovodných aut. Jako první jede přední průzkumné vozidlo, které se pohybuje půl kilometru před hlavním tahačem. Jeho úkolem je vyhledávat rizika na cestě – od nehod po úlomky na silnici. Zadní zajišťovací vůz je SUV, které zajišťuje odklánění ostatních aut při změně jízdního pruhu na dálnicích.

Snímek z Goddardova střediska - technici spouští kryt kontejneru.
Snímek z Goddardova střediska – technici spouští kryt kontejneru.
Zdroj: https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net

Doprovodná vozidla ukrývají pracovníka zajišťujícího kvalitu a techniky, kteří mají na starost sledovat podmínky na systémech tahače i jeho nákladu. Sledují nárazy způsobené nerovností vozovky a řídí tok vzduchu kontejnerem, aby se na přístroji neusadila žádná prachová zrnka. Jelikož se konvoj nepohybuje nonstop, musí dělat přestávky na velkých parkovištích při cestě. V takových případech spí inženýři v blízkých hotelích a o směnách se střídají u sledování přístrojů.

Celá 3 000 kilometrů dlouhá cesta po silnici trvala čtyři a půl dne. V sídle Orbital ATK bude ATLAS podroben sérii zkoušek a dočká se spojení s tělem sondy. Následně bude celý ICESat-2 důkladně zabalený na další cestu – tentokrát zamíří na Vandenbergovu základnu v Kalifornii, odkud poletí na nízkou oběžnou dráhu.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/atlastotransporter00004.jpg
https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net/newman/gfx/news/hires/2018/nasaspacelas.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin Krupicka
Martin Krupicka
6 let před

A nakonec to nasadí na řvoucí vibrující raketu. Nebo bude přístroj nějakým zvláštním způsobem uchráněn?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Martin Krupicka

Raketa se při startu samozřejmě chvěje, ale vždy musí splňovat určité limity, na které se náklad s rezervou připravuje.

marek
marek
6 let před

Parádní článek – pěknej pohled do „zákulisí“ převozu 🙂
díky za to 🙂

Ivo
Ivo
6 let před

Se divím, že to nedali do letadla, obzvláště v Americe.

David
David
6 let před

To mi taky vrtá hlavou: při převozu pozemní cestou se hlídá „každý kamínek“, a pak při startu a krátce po něm je družice (byť v krytu) otřásána raketou. Je ta pozemní cesta o tolik nebezpečnější? Myslím jen otřesy.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  David

Klasické otřesy na silnici nevadí. Jde spíše o velké výmoly, které by mohly způsobit výrazné nárazy.

Martin Krupicka
Martin Krupicka
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Je pravda, že americké dálnice umí být i horší než D1.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.