sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

OBRAZEM: Návrat krytů Falconu do přístavu

Při čtvrteční misi Falconu 9 s družicí Paz a dvěma malými spolucestujícími se firma SpaceX pokusila o vůbec první ostrou záchranu aerodynamického krytu. Vůbec poprvé se použil vylepšený kryt, který měl s pomocí trysek se stlačeným plynem a řiditelného padáku domanévrovat až do sítě natažené na lodi Mr. Steven. Kryt sice skončil ve vodě, ale jen několik set metrů od lodi a navíc nebyl poškozený. Loď k němu tedy doplula a vyzvedla jej na palubu. Následně zamířila do přístavu u Los Angeles, kde již netrpělivě čekali fotografové. Právě jejich snímky Vám přinášíme v dnešním článku.

Detailní pohled na zachráněný kryt.
Detailní pohled na zachráněný kryt.
Zdroj: https://cdn.teslarati.com
Lehce přesvícený snímek celé poloviny krytu.
Lehce přesvícený snímek celé poloviny krytu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Loď Mr Steven v přístavu i se zachráněným krytem.
Loď Mr Steven v přístavu i se zachráněným krytem.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Zachráněný aerodynamický kryt Falconu 9.
Zachráněný aerodynamický kryt Falconu 9.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/
Pohled na polovinu krytu, která přistála několik set metrů od lodi.
Pohled na polovinu krytu, která přistála několik set metrů od lodi.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Mimořádně povedené snímky najdete i na Flickr albu uživatele Shorealone Films.

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44892.0;attach=1479414;image
https://cdn.teslarati.com/…/2018/02/Mr-Steven-and-fairing-detail-4-Pauline-Acalin.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DWu6y6lWAAAVcAa?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/DWvbNUHVQAE1n9J?format=jpg&name=large
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44892.0;attach=1479429;image
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=44892.0;attach=1479427;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mac
Mac
6 let před

A druha polovina krytu ?

Samo2
Samo2
6 let před
Odpovědět  Mac

Rozbitá ale vytiahli jej fragmenty v odkazovanej galérii na konci článku na Flickr účte Shorealone Films je pekne vidieť 🙂

Zbynek
Zbynek
6 let před

Vypadá, jako by ani neletěl. 🙂

Kamil
Kamil
6 let před

Tak jak ho poškodila mořská voda? Může být použit znovu?

Samo2
Samo2
6 let před
Odpovědět  Kamil

Možno by šiel použiť znovu len tá voda komplikuje ak nie nič iné tak aspoň certifikáciu ktorá je dosť krutá. Vedia prečo ho chcú chytiť do siete a nestačí im voda. 🙂

maro
maro
6 let před
Odpovědět  Samo2

Jaká certifikace? Ty jsou snad potřeba pro pilotované lety. U družic si ale svou certifikaci dělá SpaceX sama. Jen ona ví, že se stupeň může použít třeba desetkrát. Žádný úředníček z NASA.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  maro

Zákazníkům by se možná nelíbilo, kdyby se pro jejich start použil takto inovativně neprověřený kryt.

maro
maro
6 let před
Odpovědět  maro

Tak zákazníci to snad dostanou vysvětleno zrovna tak, jako se jim poprvé vysvětlilo, že jejich družice poletí nahoru s tou „začouzenou rourou“, která minule přistála na plošině. Zákazník jim taky jistě řekl „vy snad víte, co děláte, já vaší práci věřím“. Co taky jiného.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  maro

To je pravda, ale u prvního stupně bylo jasné, že nepřišel do kontaktu s mořskou vodou, nebo jiným činidlem, které by mohlo ovlivnit jeho funkci. Neříkám, že k tomu opakovanému použití nedojde, jen tomu nevěřím.

Miroslav Pospíšil
Editor
6 let před
Odpovědět  maro

K opakovaněmu použití tohoto krytu zcela určetě nedojde, o čemž svědčí i jeho poměrně nešetrné připoutání k lodi řetězy bez jakéhokoli vypolstrováni, viz první a poslední velký snímek v článku.

Miloš Hůla
Miloš Hůla
6 let před
Odpovědět  maro

Já bych mořskou vodu tak paušálně nedémonizoval. Co lze umýt a odmastit, tomu krátkodobě asi mořská voda neublíží.
EM říká, že úzkým profilem je laminace a pečení skořepiny krytu. Tomu by mořská voda z principu vadit nemusela. Tam jsou asi největším nebezpečím nárazy při návratu a potenciální vznik skrytých trhlin a prasklin krytu. Pokud je skořepina krytu úzkým profilem, lze jí po vylovení odstrojit až na skořepinu s kotevními prvky, umýt, vyčistit a znovu osadit vším ostatním a měla by to být úspora.
Kryt, kromě ochrany před aerodynamickým namáháním a hlukem, zajišťuje také družici čisté prostředí jako bylo při její montáži. Takže vnitřní strana krytu musí být čistá do požadované třídy čistoty. Vnější strana krytu snese ledacos. Prší na ní, kálí ptactvo a podobně. Vnější strana krytu musí být tak vyčištěná, aby při opětovném použití byla při uzavírání krytu zajištěna pro družici požadovaná čistota.
Možná by mohlo stačit měkké dosednutí do vody a před dosednutím zakrytí vnitřní strany krytu nějakou samozatahovatelnou šprickou proti zacákání vnitřku krytu.

Richard
Richard
6 let před
Odpovědět  maro

Je to značný problém, protože fairing této velikosti je dělán z kompozitových sendvičů – karbonové potahy s (pravděpodobně) hliníkovou voštinou. Voština musí mít otvory pro únik plynu, jinak by ji přetlak ve velké výšce někde roztrhl. A těmi otvory se tam pak může snadno dostat slaná voda. Ale možná to Spacex inženýři nějak obelstili 🙂

Honzax
Honzax
6 let před
Odpovědět  Kamil

Jestli ho poskodila voda tezko rict, ale prijde mi, ze podle toho uchyceni na lodi -kovove retezy bez jakekoliv ochrany hran pres ktere jsou prehozeny, se uz znovu nepouzije.

Ladislav
Ladislav
6 let před

Myslím,že to SpaceX doladí a příště se to povede.Proto možná odložení startu družice Hispasat.

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Ladislav

Při Hispasatu záchrana nejspíše nebude. Loď Mr.Steven je na opačné straně US…
Maximálně se budou snažit trefit se přesně na místo.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
6 let před

Je to paradni. Akorat mi vrta hlavou, jak ho vyzvedli, protoze na Mr. Steven neni videt zadny jerab, ale mozna jsem ho jen prehledl, nebo pouzili nejakou jinou fintu? Preci jen 13m je na delku jako Karosa…

ventYl
ventYl
6 let před
Odpovědět  Svihak Lazensky

Co ta konstrukcia nad mostikom? To mi pride ako vhodne na kladkostroj a niekde dole moze byt navijak. Na povodnych fotkach lode pred instalaciou ramien tam nic z toho nie je a navyse je paluba zozadu otvorena, takze kryt by slo zrejme celkom pohodlne vytiahnut navijakom na lod zadom.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Svihak Lazensky

Ale polovina krytu váží jen okolo 900 kg, což není mnoho.

Tomáš Novák
Tomáš Novák
6 let před
Odpovědět  Svihak Lazensky

Pravděpodobně použili konstrukci a naviják.

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
6 let před

Kdyz jsem videl jak kryt krasne sedi na vode temer bez ponoru, rikal jsem si jestli by nestacil jen nejaky nafukovaci limec, ktery zabranil proniknuti vody do krytu z otevrene strany u adapteru…vzhledem k velikosti a tvaru krytu by se pak voda nemela do krytu dostat ani pri pomalem splashdownu na hladinu…pak by stacila jen jedna lod s jerabem, ktera by vyzvedla oba kryty najednou.

Miroslav Pospíšil
Editor
6 let před
Odpovědět  Pavel Kralicek

Ne, to by nestačilo. Polovina krytu je poměrně rozměrná, otevřená, tenkostěnná skořepinová konstrukce, se kterou můžou i středně velké vlny udělat své. Ta kompozitní konstrukce má sice určitou elasticitu, ale ne zase tak velkou, aby se to mohlo na vlnách kroutit a ohýbat libovolným způsobem. Trhliny v kompozitní matrici se nedestruktivním způsobem detekují velmi obtížně a s takovým krytem nikdo nebude riskovat druhý start s tím, že by se během Max-Q rozlomil, nebo zdeformoval tak, že by některý ze zámků nešel spolehlivě odemknout během odhazování krytu. Zkrátka a dobře, kryt co přistane do vody je No-GO pro další start.

Kamil
Kamil
6 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Přistání do sítě mi nepřijde o mnoho šetrnější než přistání na vodě, i při něm může ledacos prasknout

PepaSFI
PepaSFI
6 let před
Odpovědět  Kamil

přistání do sítě bude při dobré přípravě mnohem šetrnější, síť může mít nějaké definované tlumení nárazu, trhací spoje které zajistí rovnoměrné rozložení sil a podobně. Dopad do vody je i v poměrně malé rychlosti nechutná rána. Navíc doteď to nikdo nezkusil. Nevím jestli dřív už nelovili kryty ale tohle je asi první kus který připlul bez zjevného poškození. Takže coby cynický praktik spíš předpokládám že se znovupoužitím tohohle kusu se nepočítá ikdyby vůbec nebyl poškozen. Pravděpodobně ho v laboratoři rozmontýrujou a budou zkoumat úplně maximálně. Je to věc která prošla obrovským namáháním při startu, dostala se až do vesmíru a zas spadla dolů. Vibrace, dynamické síly, tepelné šoky a ještě žbluňk do moře. Počítám že ještě pár kousků to bude stát než si dovolí nasadit to znovu.

Michal
Michal
6 let před
Odpovědět  Kamil

Rozdíl v tom je velký. Zkuste si skočit placáka do vody a na trampolínu.

Karel
Karel
6 let před

Mám otaska úplně mimo nemáte nějaký odkaz na přímé přenosy dat z hablova teleskopu nebo nějaké jiné sondy nebo vozítka,?? Nemohu to nikde najít

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Karel

Pokud máte otázku mimo téma, napište ji pouze na jediné místo, kde vám odpovíme, protože pak už je to spam.

https://kosmonautix.cz/2018/02/24/obrazem-navrat-krytu-falconu-do-pristavu/