Elon Musk má občas chvályhodné období, kdy je velmi sdílný a především na Twitteru odpovídá na dotazy fanoušků. Nyní takové období přišlo a tak se veřejnost dozvěděla o tom, že firma již pracuje na větším aerodynamickém krytu, že se staví další mořská přistávací plošina, nebo kolik by stál Falcon Heavy, kdyby letěl v jednorázově použitelné verzi. V tomto článku najdete Elonovy tweety doplněné o český překlad.
The performance numbers in this database are not accurate. In process of being fixed. Even if they were, a fully expendable Falcon Heavy, which far exceeds the performance of a Delta IV Heavy, is $150M, compared to over $400M for Delta IV Heavy.
— Elon Musk (@elonmusk) February 12, 2018
Dozvěděli jsme se, že pokud by Falcon Heavy letěl v expendable variantě (tedy bez záchrany stupňů, jeho nosnost by výrazně překonala výkon Delty IV Heavy, zatímco cena by byla jen 150 milionů dolarů oproti 400 milionům za Deltu IV Heavy.
Under consideration. We’ve already stretched the upper stage once. Easiest part of the rocket to change. Fairing 2, flying soon, also has a slightly larger diameter. Could make fairing much longer if need be & will if BFR takes longer than expected.
— Elon Musk (@elonmusk) February 12, 2018
Další zajímavé informace se týkají horní části rakety. Musk jednak připomíná, že firma již jednou prodloužila horní stupeň (při přechodu z verze 1.1 na verzi 1.2) a že horní stupeň je na celé raketě nejsnáze modifikovatelný. Zároveň jsme dostali další informaci o nově vyvíjených krytech (viz starší článek), které mají podle Muska letět již brzy. Jejich výhodou má být trochu větší průměr. Zároveň jsme se dozvěděli, že firma by mohla udělat i mnohem delší, pokud by to bylo potřeba a pokud by vývoj BFR trval déle, než se očekává.
Side boosters landing on droneships & center expended is only ~10% performance penalty vs fully expended. Cost is only slightly higher than an expended F9, so around $95M.
— Elon Musk (@elonmusk) February 12, 2018
Následně se debata stočila na přistávací plošiny v oceánu. Ale dostali jsme se k nim malou oklikou. Musk totiž oznámil, že pokud by se centrální stupeň nezachraňoval a oba boční stupně by přistály na mořských plošinách, tak by Falcon Heavy ztratil oproti expendable verzi pouhých 10% výkonu! Cena by přitom byla jen o trochu vyšší, než u expendable Falconů, tedy kolem 95 milionů dolarů.
A Shortfall of Gravitas
— Elon Musk (@elonmusk) February 12, 2018
K tomu, aby mohly oba boční stupně přistát na mořské plošině ale SpaceX potřebuje na východním pobřeží další plošinu. V dalších tweetech oznámil, že se plošina již staví, že se bude jmenovat A Shortfall of Gravitas. Jejím úkolem ale nebude jen podporovat přistání bočních stupňů Falconu Heavy, ale měla by sloužit i při běžných startech Falconů 9, které proběhnou v krátkém rozestupu a jediná plošina by nestíhala obsloužit všechny stupně.
P.S. Pokud Musk během dneška ještě něco tweetne, článek aktualizujeme.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://www.teslafan.cz/…hledani-fantasticke-budoucnosti-vychazi-v-cr.jpg?version=1447316692
Ten má povídavou, sem zvědav, co plánuje s těmi cenami, ale jak to tak promýšlím, může to jít oběma směry. Ale je mi jasné, že když přijde společnost, tak cena je už dnes pohyblivá. A taková SES, JCSAT nebo hypoteticky Iridium, tak ty ceny můžou jít výrazně dolů, no uvidí se. Ta informace o zahození centralního stupně a 2x ASDS a 10% kapacity dolů, mazec. To sem nečekal. Smekám. I přes jeho obvyklého přehánění.
A ta druhá plošina na východě, důležité a jen rozumné. Hodí se to rozhodně pro zvýšení kadence. Tohle je, bych řekl, hodně očekávaná informace.
Zajímalo by mne, jak by to vypadalo s crossfeedem. Ono teď ten centrální stupeň moc nepřidá, protože navíc má jenom palivo, které ušetřil sníženým výkonem. Kdyby si mohl cucat z bočních stupnů, tak by k oddělení došlo dříve a mohl by akcelerovat s víc palivem na palubě.
Tory se ozval, že Delta IV Heavy stojí jen 350M 😀
https://twitter.com/torybruno/status/963109303291854848
To je opravdu výrazný rozdíl – skoro polovina ceny Falconu. 🙂
… DH bola vyvíjaná v inom čase. Samotná Delta IV bola vyvinutá Boeingom na základe požiadaviek USAF. Výrazná úspora nákladov Spacex je vďaka biznis modelu, ktorý v prípade ULA nebolo/nie je možné aplikovať. Išlo taktiež o prvú raketu, ktorej stupne sú poháňané výhradne kvapalným kyslíkom a vodíkom. V čase jej nástupu do služby ponúkala oveľa väčšiu nosnosť ako bolo potrebné pre komerčné satelity. Atď, atď … v každom prípade dá sa reagovať i ,,apoliticky,, promuskovsky,, …
Trochu mě mrzí výběr toho jména pro novou plošinu. Fandil jsem „Poke It With A Stick“
Kdo taky říká, že už žádná další plošina nevznikne? 🙂
Jasně, pořád může přijít varianta se všemi stupni přistávajícími na plošinách. 🙂
Elon Musk a jeho zatím poslední „představení“ v podání Falcon Heavy – opravdu famózní úspěch, v kosmonautice exceluje, proto absolutně nechápu jeho fiasko s náběhem pitomého malého elektromobilu Tesla model 3, kdy nezávislí experti přes konstrukci a automobilový průmysl odhalili na modelu 3 spousty nedostatků, nelícujících dílů a fatálních hloupých chyb. Loňská ztráta v elektromobilech cca 700 mil USD.
Někdo (konkurence?) na těch auťácích hledá chyby a fiaska, jiní na ně nedají dopustit. Faktem je, že Tesla má tolik objednávek, že nestíhá vyrábět.
Neschopnost pokrýt poptávku a kvůli tomu být ve ztrátě, je taky velký problém. V termínech se Tesla 3 podobá Falconu Heavy. Zakázky byly už dlouho, ale nikam se neletělo. Start FH byl skvělý technický i marketingový úspěch, ale dokud se do provozu nedostane Block 5 (což bude snad už brzy, ale s jistotou to nevíme), bude jen požírat peníze a nahlodávat důvěru zákazníků jako Tesla 3. Rozdíl je v tom, že byznys SpaceX stojí na Falconu 9, který je zaběhnutý a FH je „jen“ doplňkový luxusní model. Byznys Tesly je v současnosti postavený na prodejích modelu 3 a to je problém.
No trošku mě mrzí, že lidi – fanoušci kosmonautiky na tomto fóru a rovněž fanoušci Muska a nedokáží si zjisti více relevantních informací o Tesle :((
Snad dokážete rozlišovat ztrátu (účetní), která je produkována nadměrným investováním do výroby a celé výrobní linky obecně.
Proto v současné době to vypadá jako ztráta, ale přitom zisk na modelu 3 je přes 25% čistého!!
Co se týká kvality tak nikde jsem nezaznamenal něco objektivního, jediné co je tesle u tohoto modelu vytýkáno tak komplexní hlavní display, s kterým se vše ovládá….včetně stěračů 🙁
Kvalita zpracování je na vysoké úrovni a hi-tech vychytávek víc než dost.
Stačí si projít veškeré diskuze na hybrid.cz ….tam jsou příspěvky od registrovaných fanoušků více než kvalitní a ověřené. 🙂
Tesla Model 3 na tom v současné době není úplně nejlépe kvalitou zpracování, ale to se týkalo i Modelu S a X, ty novější vozy jsou na daleko lepší úrovni.
tesla nieje dacia za 8k euro, takze sa od auta v tejto cenovej kategorii ocaka trochu ina kvalita spracovania, ale paradoxne je v mnohom ta dacia kvalitnejsia ako niekolko raz drahsia tesla a to sa netyka len toho noveho modelu 3, problemy s kvalitou spracovania maju aj S a X
Nevim kolik z nas jelo v Tesle. Co se tyce pospineni cehokoliv/kohokoliv papir a webova stranka snese skoro vsechno.
Ve vysledku to je vec zakaznika, a podle poptavky to vidi jinak. To same plati o investorech.
ta (ne)kvalita je znama a nieje to nic nove, len zakaznici beru teslu stale ako technologicky startup a tak im taketo veci prepacia, ale dlhodobo sa na to spoliehat nemozu, lebo zachvilu dojdu technologicky nadsenci a normalny zakaznik uz pri takej cene auta pozaduje aj patricnu kvalitu
tesla napr. na zarucne opravy mina(resp. aspon pred 1-2 rokmi to tak bolo) 2x viac ako klasicke automobilky na auta z danej cenovej kategorie
Hawk: Tak zrovna Consumer Reports je uznávaná americká spotřebitelská organizace. Za výkony na silnici dala při testech Tesle S ty nejlepší známky, ale ve spolehlivosti už to s tou Teslou tak slavné není.
https://www.consumerreports.org/video/view/cars/auto-test-track/4565797566001/tesla-reliability-lags-its-high-performance/
Bohužel čerpáte hysterické informace. Tak jako ve Spacex tak i v Tesle jdou rychle kupředu a každý měsíc se na autě něco změní. Tak že dnes už je to jinak.☺
Marty: No jenže u auta je to problém. Vy chcete hotové auto a ne nějakou betaverzi, u které se některé části (třeba to lícování) opravdu opravuje hůř.
JosVerstapen: No ono nejde investovat do nekonečna, pokud z druhé strany něco neprodukuje zisk. A pokud byly investice nastaveny tak, že touto dobou se bude vyrábět 5tis Tesel 3 měsíčně a místo toho jich sjede z linky jen pár desítek, tak je to problém.
Za mě musím říct, že mám podobný názor jako Steve v tomto. Tesla má výhodu v tom, že má dosti jiné zákazníky, kteří dokáží lecos odpustit.
S tou beta verzí to je složitější. To by jste si nemohl koupit žádné auto. Každá automobilka dělá každý rok tak zvané modelové péče kdy se ten daný model vylepší (nebo zlevní výroba). Tesla to jen nedělá jen jednou za rok ale hned kdy to jde. A Tesla jako jediná umí díky online aktulazacím vylepšit nebo opravit auto i u vás v garáži. Tak že ráno vstanete sednete do auta a můžete objevovat nové funkce. V opravě lícování bych nevyděl problem to se po chvíli štelování zapatek srovná. Jen my jsme tu zvyklí od evropskych automobilek na trochu lepší licovaní ale za cenu vyšších nákladů za více práce. Licování je závislé na kvalitě lidské práce. A v Tesle se jim moc nechce investovat do více práce a kvalitní personál bude taky pronlem.
re: Marthy
jako spíše nadšenec pro technické novinky to mohu pochopit (a evidentně je takových mnoho tisíc lidí, kteří jsou ochotní koupit zajíce v pytli) a samozřejmě držím palce Muskovi i Tesle
… ale je nutné si upřímně přiznat že v oblasti automobilového průmyslu 21. století je takový přístup čirý amatérismus a velké hazardérství ( když má vybuchující baterie nějaká neodlazená série telefonů tak ještě nejde o život, ale tady se bavíme o výkonných automobilech za VYSOCE prémiovou cenu)
Stačí zajít na nějaký sraz elektromobilu a probrat to s majiteli. A máte informaci habakuk. Tak že žádný zajíc v pytli 😉 Elektromobiliste jsou zdílní…
re: Marthy
Ale vždyť tím potvrzujete co říkám… vy z nouze děláte cnost. Dnes si automobily lidé kupují v prodejnách a ne na srazech veteránů 😀
Jak říkám, jako fanda vědy a techniky můžu mít pochopení pro Muska i pro JEHO zákazníky, ale zbytek (fosilního) průmyslu je někde jinde.
Tesly jsou asi nejlepší elektromobily na trhu… ale pořád je to proti „fosilním“ autům „garážovka“ a „testování na lidech“.
PS: Aby nedošlo k nedorozumění – já žiji ve městě, takže nemám automobil ani elektrický, ani „fosilní“. Snažím se nikomu nestranit.
Trochu mám obavy, aby se neúspěch v Tesle nepřelil nějakých způsobem na SpaceX. Nevím do jaké míry je jejich financování spojeno, pokud by to bylo „pouze“ osobou pana Muska, tak můžeme být v klidu. Často ale tomu bývá tak, že pokud má více firem provázané vedení, jednoduše se mezi nimi finance přelévají jako mezi spojitými nádobami.
Pokud si dobře pamatuji částku za vývoj FH, tak je ta loňská ztráta Tesly přibližně stejná ne?! Což je docela smutné, ale je to hold business. Dalo by se ale spekulovat, jestli si SpX od Tesly trochu nepůjčila. Tesla Roadster na vrcholu FH by pak získala hlubší význam než jen PR 😀
Žiadne peniaze sa neprelievali. Tesla je verejne obchodová na burze, tj. má tisícky vlastníkov, akýkoľvek výrazný transfer smerom k SpaceX bez ich súhlasu by znamenal trestný čin. Spolupráca na úrovni know-how existuje, ale je tam vidno, že SpaceX robí kusovú výrobu a robiť to masovo je úplné iný biznis.
Myslim ze Jaromir mel na mysli spis transfer ze SpaceX do testly
ale prelievali sa tam peniaze medzi jeho firmami, ved sa to da velmi lahko na par klikov dohladat na googli
O nezávislosti těch expertů bych docela pochyboval. Model 3 jistě není dokonalý, ale tak špatné to s ním taky není. U Modelu S byly taky stížnosti na lícování a jiné věci a dnes ticho po pěšině…
Na lícování plechů s*** pes, podstatnější je odfláknutá ochrana proti vodě na trakční elektroinstalaci…
Spáry jdou vidět jen zblízka, ale že auto nepojede když má (protože měniče trpí na korozi tišťáků) bych jako zákazník rozhodně netoleroval.
Že chcípne ten 17“ tablet na středovém panelu – fajn, je to choulostivé.
Ale že trakční elektronika koroduje a selhává i jen po několika letech normálního provozu, neb nemá konformní izolaci nebo třeba že baterie, která sama zodpovídá možná za 1/2 ceny auta bude vyplavená z najetí do vody kde hladina byla jen po středy kol, to je prostě…ehm…zbytečné. To rozhodně šlo udělat lépe a znamenalo by to přidanou hodnotu pro zákazníka.
Poslední kapitola je pak odmítání servisních návodů servisům mimo dealerskou síť a ty dealareské jsou samozřejmě značně předražené.
Na druhou stranu se to zdá být ve státech „běžná praxe“ až do té míry, že právě probíhá bitva o „fair repair bill“ v Nebrasce (Massachusetts už má něco podobného, „Right to Repair Act“ a ostatní státy o tom pokukují)
No ono uvést do provozu plně automatizovanou linku, co chrlí stovky aut denně, je úplně jiný druh sportu než v podstatě kusová výroba raket, takže to že rakety mu jdou a auta ne, nemusí být divné 🙂
Ono to bude také tím, že firem, které vyrábějí auťáky je daleko víc a co se odpustí raketě, ke které se dostane málokdo, tak se neodpustí autíčku, ve kterým se šťourá kdejakej chytrák někde na showroomu… A že jsou dneska lidi zmlsaný.
Prostě v autech je konkurence daleko větší a firmy daleko víc zajetý. A rozdíl pak není jen v tom, kdo má jaký dojezd a výkon.
Až se bude u Falconů řešit jaký mají design a proč není každé jaro nová „neokoukaná“ řada, tak to může Musk zavřít :-)))
Skvelé správy. Ostáva doriešiť novú verziu, block a F9 a FH môžu začať naplno zarábať aby bolo z čoho platiť BFR 🙂 Po úspecho FH to vyzerá dosť reálne 🙂
U Muska clovek nikdy nevi, realne bude zalezet na poctu zakazek pro FH a prace na BFR. Za rok muze byt vse jinak. Predtim myslim tez neuvazoval o vetsim krytu pro FH a ted je to jinak, coz je super, vetsi trh vcetne nafukovadel. V duchu doufam, ze FH podstoupi i human rate testy.
S BFR doufam ze ji spolecnost nefinancuje sama, dle me je to prehnane ambiciozni projekt, ktery muze stahnout SpaceX ke dnu.
Myslím že s BFR to není tak horké jak se to prezentuje a jak by fanoušci chtěli. Přezevšchno se mi zdá že SPACEX zatím postupuje celkem logicky opatrně – reusability i FH byly myslím financovány tak, aby to firmu v případě neúspěchu nepoložilo. A taky s tím, že pro to měli využití pro zakázky, aby se vše zaplatilo.
Tak ono SpaceX dostalo od armady neviem presne aku sumu na vyvoj raptorov ale mozu tie peniaze pouzit ako chcu.
V hlavě mi rezonuje podmínka armády, že investice je podmíněná tím, že motor bude do jistého data existovat a fungovat.. Takže použít peníze na co chtějí asi nemohou..
Toje sice pravda ale podla vsetkeho motor fungoval minimalne v septembri ked Musk oznamil aktualizovane BFR tak motor fungoval ak sa nemylim 100 sekund aj to len preto ze testovacie zariadenie dlhsi test neumoznuje. Cize podla mna uz do raptora netreba tolko investovat
re: Kubo
to ovšem (pokud se nemýlím) je stále „jen“ 1/3 zmenšený prototyp
v raketové vědě linerárním zvětšením skoro všechny nepříznivé/destruktivní jevy rostou exponenciálně. Takže určitě plnohodnotné raptory ještě požerou hodně peněz na zkoušky !
Je sice pravda ze bol zmenseny ale nie na 1/3 pretoze na BFR ma mat tah 1,7 MN miesto povodne na velky ITS planovane 3 MN. A testocaci motor mal podla elona tah 1MN
Docela jim to trvalo: https://www.teeaf.com/dontpanic
další střípek:
https://refresher.cz/51766-Jsi-dostatecne-inteligentni-na-to-abys-ziskal-staz-ve-SpaceX-Spolecnost-Elona-Muska-ma-pro-uchazece-otazky-ktere-nejsou-nejlehci?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Bohužel to nedokážu… nikdy 🙁
https://scratch.mit.edu/projects/76866912/