sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Motorová sekce SLS obstála na jedničku

Vývoz testovacího exempláře motorové sekce pro strukturální zkoušky.

Před několika měsíci jsme psali o tom, že se na Marshallově středisku chystají strukturální zkoušky motorové sekce rakety SLS. Testovací díl byl usazený ve speciální konstrukci, která dokázala simulovat podmínky, které budou na letové díly působit při startu. Do motorové sekce budou usazeny motory RS-25 a připojí se k ní i pomocné urychlovací bloky na tuhé palivo. Z toho vychází, že na tento díl budou působit extrémní síly a je proto nutné mít naprostou jistotu, že tohle namáhání přečká bez úhony. Nyní jsou zkoušky u konce a motorová sekce zvládla všechno namáhání v rámci strukturálních kvalifikačních testů. Na testovací exemplář působily síly s ekvivalentem v řádu stovek tun, ale díl to všechno vydržel.

Motorová sekce se bude nacházet v nejspodnější části centrálního stupně rakety SLS, který tvoří jakousi páteř tohoto nosiče. Při startu vytvoří motory tah 3628 tun a proto musí být motorová sekce neuvěřitelně pevná a odolná. „Tyto zkoušky znamenají významný pokrok na cestě k prvnímu startu rakety SLS,“ přiznává Mark White, hlavní testovací inženýr motorové sekce na Marshallově středisku a dodává: „Testy, které tu NASA provedla společně s hlavním dodavatelem centrálního stupně, firmou Boeing, prověřily, že díl je dost pevný na to, aby odolal zátěži a tlakům při startu a letu.“

Testovací stanoviště motorové sekce.
Testovací stanoviště motorové sekce.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Samotný testovací exemplář motorové sekce pro strukturální zkoušky vznikl v New Orleans, konkrétně v Michoudově středisku a po sestavení byl převezen člunem Pegasus na Marshallovo středisko, kde podstoupil zkoušky. V jejich rámci byl tento válec usazen do speciální konstrukce vysoké 16 metrů, která je vybavena elektronicky ovládanými písty. Právě jejich přesným ovládáním byl díl stlačován, natahován i kroucen silami v řádu stovek tun.

„SLS bude nejsilnější raketou světa a abychom nasimulovali tyto neuvěřitelné síly, museli být lidé z NASA a Boeingu hodně inovativní,“ připouští White a dodává: „Běžná testovací stanoviště, která tlačí proti betonu, zde nepřicházela v úvahu. Taková konstrukce by vyplnila celý testovací prostor a nezbylo by žádné místo pro manipulaci s dílem a jeho instalaci.“

Strukturální zkoušky motorové sekce centrálního stupně rakety SLS.
Strukturální zkoušky motorové sekce centrálního stupně rakety SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov
Překlad: Autor

Konstrukce na Marshallově středisku však připomíná spíše ptačí klec, která obklopuje testovací díl. Zkušební konstrukce je navržena tak, aby byla dost pevná a ohebná na to, aby odolala silám, které vytvoří. Sedí na čtyřech betonových plochách, přičemž každá z nich má velikost srovnatelnou s krabicí na pizzu. Díky tomu je testovací stanoviště mnohem kompaktnější a flexibilnější.

Velikost motorové sekce v testovací konstrukci vynikne při srovnání s lidskou postavou.
Velikost motorové sekce v testovací konstrukci vynikne při srovnání s lidskou postavou.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Testovací konstrukce váží 770 tun a uvnitř byl uložen testovací díl, který navíc ochlazoval kryogenní systém na nízké teploty, čímž se simuloval chlad z nádrže s kapalným vodíkem – ta bude přímo nad motorovou sekcí. Motorová sekce byla k testovacímu stanovišti připevněna 16 000 šrouby a pak přišlo ke slovu více než 50 pístů, které začaly na díl vyvíjet síly.

Pohyblivé prvky během zkoušek simulovaly tlaky od motorů RS-25 – 1 300 tun i od urychlovacích bloků – každý 340 tun. Testovaly se různé scénáře včetně ověřování držáků potrubí z nádrže s kapalným kyslíkem. Ta se nachází v horní části centrálního stupně a jejím úkolem je dodávat okysličovadlo motorům RS-25. Kapalný kyslík urazí z nádrže k motorům zhruba 46 metrů skrz potrubí, kterému se říká downcomer a které je vedené po vnější části rakety. Během zkoušek se proto ověřovalo, zda držáky tohoto potrubí dokáží odolat silám, když velké objemy této tekutiny budou procházet ohybem potrubí směrem k motorům. Během každé zkoušky byly testovaný díl motorové sekce i „downcomer“ monitorovány velmi podrobně s využitím více než tří tisíc kanálů, které měřily nejrůznější údaje. Nyní, když jsou zkoušky motorové sekce hotové, je možné přikročit k dalším testům – inženýři se již začínají připravovat na testy intertanku i obou obřích nádrží – pro palivo i okysličovadlo.

Vizualizace testovacího stanoviště pro intertank centrálního stupně SLS.
Vizualizace testovacího stanoviště pro intertank centrálního stupně SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/C-Q9jL1UAAAXAVm.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/enginesection.jpg
https://www.nasa.gov/…/image/engine_section_infographic_final.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/elg_9367_0.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/intertank2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
31 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
thailand
thailand
6 let před

Tak to vypadá že centrer core od falconu heavy narazil do vody

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  thailand

Trošku mimo 😀 😀

Petr Eret
Petr Eret
6 let před
Odpověď  thailand

Zdá se, že byl naveden do moře, aby nezničil plošinu. Neměl prý dost paliva pro zpomalení a na hladinu narazil rychlostí asi 500 km/h

Robert1
Robert1
6 let před
Odpověď  Petr Eret

Ja som pocul na konferencii ze povedal 5kmh

vj
vj
6 let před
Odpověď  thailand

a poškodil loď

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

V této souvislosti vysvětlím větu z posledního článku Cesta k Exploration Mission-1: „Na testovacím stanovišti 4619 V Marshallově středisku vesmírných letů (MSFC) v Huntsville byly v listopadu 2017 ukončeny strukturální testy neletového kvalifikačního exempláře motorové sekce v úrovni zatížení pro EM-1.“

V prosinci 2017 a v lednu 2018 byly prováděny testy v úrovni zatížení pro misi EM-2, tedy pro SLS Block 1B. Právě tyto testy byly nyní úspěšně ukončeny.

vencour
vencour
6 let před

Oprava?

Při startu vytvoří motory (… tah?) 3628 tun a proto musí být motorová sekce neuvěřitelně pevná a odolná.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  vencour

Díky, opraveno.

RiMr
RiMr
6 let před

„Sedí na čtyřech betonových plochách, přičemž každá z nich má velikost srovnatelnou s krabicí na pizzu“

…no a je to malá pizza nebo velká? Nemáte rozměry, bylo by to o dost jasnější…?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  RiMr

Bohužel bližší údaj není k dispozici.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  RiMr

Myslím, že řeč není o čtyřech plochách pod testovacím stanovištěm (to má víc noh), ale pod samotnou motorovou sekcí v místech, kde byl simulován tlak čtyř motorů RS-25 (viz infografika v článku přeložená do češtiny).
comment image
comment image
comment image
comment image

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Už to chápu, děkuji.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Myslíte, že případný relativně bezproblémový chod konstrukce a testování BFR bude mít nějaký vliv na SLS? Např. třeba vyvolání určitých minizávodů kdo to a to stihne dříve?

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Vladimír Todt

STS není stvořená pro závodění, ale jako jistota…

gg
gg
6 let před
Odpověď  Štěpán

Jistota desetinásobku. 🙂 (Pro výrobce… :D)

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Vladimír Todt

Nevím proč, ale národní korporace prostě nemůže riskovat jako včera Musk, s tím že je to 50/50 zda to vyjde. Musí to být na 99.99% jiste a tudíž i pomalé… Stejně tak to bude i s BFR. Elon bude zase čarovat a riskovat, ale to si NASA nedovolí.

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  Štěpán

…na 99,99% to (spolehlivost) nikdy nebylo, není a nebude. Ani to nikdy nebylo požadováno…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  RiMr

V loňské zprávě Úřadu generálního inspektora je u požadavků ESD (Exploration Systems Development) uvedeno:
The ESD architecture shall limit the loss of crew risk to no greater than one lost life in a certain amount of missions (one lost life: X missions). For launch and ascent, the loss of crew risk must be no greater than 1:1,400 for Orion and 1:550 for SLS. For reentry, landing, and recovery, the loss of crew risk cannot be greater than 1:650.

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  RiMr

…no ale to má přece hooodně daleko k 99,99% což je 1:10 000 …

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  RiMr

RiMr: Vím. Pro SLS je LOC 99,8%. Jen jsem chtěl dát ozdrojovaná data.
Na dotaz ohledně velikosti pizzy jsem odpověděl ve 14:54, ale vzhledem ke čtyřem fotografiím v komentáři to musí Dušan Majer schválit. Poté se komentář zobrazí.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Už je venku, omlouvám se za zpoždění.

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  RiMr

Děkuji za info ohledně pizzy – nebylo to myšleno nijak ironicky, skutečně mě zajímalo jak jsou ty „pady“ velké a tady jsem byl trochu v situaci jako onehdá na IDnesu kde nějaký jejich elév něco přeložil a místo rozměru XxX metrů použil výraz „takřka o rozměru baseballového hřiště“ a byl jsem nahraný 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  RiMr

Pro SLS je LOC 99,8%.

Oprava 🙂
-> samozřejmě spolehlivost 99,8%. Pravděpodobnost ztráty posádky (LOC) 0,002 (0,2%)

Tomach
Tomach
6 let před
Odpověď  Štěpán

Tak mozna dneska si to narodni korporace nedovoli.
Ale jeste v nedavne historii so byli vsichni vedomi ze letat do vesmiru je riziko a letalo se s tim rizikem – dokonce i s lidma.
At uz vezmeme Gagarinuv let ci Apollo 11.
Nemluve o spouste prvnich letu raket ktere skoncily vybuchem.
A nemluve o prvnim letu raketoplanu kdy sly stejne vsechny vypocty do kytek, protoze nikdo nepocital s tim kolik desticek tepelneho stitu se odlepi jen diky zvuku pri startu.
Pri tomhle startu tam zadni lide nebyli, jedine co hrozilo bylo zniceni startovaci rampy. Ted je otazka kolik dat ziskal versus pracovat dalsich x let a snazit se zlepsit procenta a nakonec stejne dopadnout jako raketoplan s necim s cim nikdo nepocital….

Petr Šída
Petr Šída
6 let před

Čistě teoreticky, nejsou ty čísla každé o něčem jiném, to že raketa selže ještě nemusí znamenat LOC

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Petr Šída

Ano, ale riziko LOM (Loss of Mission) pro SLS jsem nenašel.

Android
6 let před

SLS? nezájem.. mrtvej projekt. Ať žije FH a BFR!

Zdeněk
Zdeněk
6 let před
Odpověď  Android

Taky mám ten pocit.

Dan
Dan
6 let před
Odpověď  Android

A tak to já se moc rád podívám na starty SLS. Ale že bych byl přesvědčen o její růžové budoucnosti, to zase ne.

Android
6 let před
Odpověď  Dan

To je jasný že se na to rádi podíváme. Ale za ty peníze by musk postavil bfr pro 200lidí i s kolonií na marsu.

KarelTv
6 let před
Odpověď  Android

Že je bohužel SLS drahý je jedna věc, ale jinak myslím že poletí dříve než BFR. Mrtvý zatím není, momentálně je o dost dál a dokud skutečně nebude v provozu BFR který ho cenově porazí, tak ani mrtvý nebude.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.