sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Velký evropský motor na tuhé palivo na zkouškách

Na kosmodromu v Kourou se v těchto týdnech připravují hned dva testovací modely největšího jednosegmentového motoru na tuhé palivo na světě – P120C. V říjnu loňského roku inženýři naplnili jeden testovací kus inertní „palivovou“ směsí, která se pak nechala zchladnout, stabilizovat a vytvrdit. Následně byl tento exemplář překlopen do horizontální polohy, aby mohlo pokračovat jeho sestavování. I když obsahuje směs, která se nedá zapálit, je vybaven stejně, jako kdyby šlo o letový exemplář.

Připojování trysky k testovacímu exempláři motoru P120C
Připojování trysky k testovacímu exempláři motoru P120C
Zdroj: http://www.esa.int

Ze všeho nejdříve se tak k motoru připojil zapalovač a tryska a inženýři pak nainstalovali i další díly. Za zhruba dva týdny by se tento inertní model měl přesunout na testovací stanoviště. Pochopitelně se nebude zapalovat, ale vyzkouší se manipulace s ním i všechny možné procedury včetně připojování různých čidel a kabelů. Tyto zkoušky budou nezbytné pro další úroveň testů, kdy se ke slovu dostane vývojový model. K jeho zážehu by mohlo dojít ještě v letošním roce, ale pracuje se na něm už teď. Deset kilometrů od testovacího stanoviště byl vývojový model naplněn skutečným tuhým palivem a nyní prochází procesem zrání a tuhnutí v hale Guiana Propellant Plant.

Testovací stanoviště pro statické zážehy v Kourou.
Testovací stanoviště pro statické zážehy v Kourou.
Zdroj: http://www.esa.int

Motor P120C měří na délku 11,5 metru, jeho průměr činí 3,4 metru a pojme 142 tun paliva (viz náš loňský článek). Využití má mít hned dvojí – na raketě Arianě 6 se má používat po dvojicích nebo čtveřicích jakožto urychlovací blok a kromě toho poslouží jako první stupeň rakety Vega-C, které se díky tomu zvýší nosnost ze současných 1,5 tuny na 2,2 tuny na polární dráhu ve výšce 700 kilometrů. Premiéra rakety Vega-C je naplánována na polovinu roku 2019 a Ariane 6 by měla poprvé startovat v roce 2020 a při své premiéře použije dva urychlovací bloky.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/P120C_full-scale_model_is_set_to_horizontal.jpg
http://www.esa.int/…/17359264-1-eng-GB/P120C_gains_a_nozzle.jpg
http://www.esa.int/…/17359782-1-eng-GB/Static_firing_test_stand.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lukas
Lukas
7 let před

Zdravim,vie sa uz aku nosnost bude mat ariane 6?dakujem

David
David
7 let před

Dá se někde dočíst složení palivové směsi?

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  David

To bude zase nějaký polybutadienakrylát a chloristan amonný s práškovým hliníkem.

Michal Václavík
7 let před
Odpověď  David

AP/HTPB ve verzi 2013.

maro
maro
7 let před

Tak ty sloučeniny hliníku co při hoření vznikají jsou docela eko-prasárna ve vzduchu, nebo ne? To ten kerosen bude proti tomu docela super eko.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  maro

Hliníku je hromada všude kolem nás a z kerosenu škodí maximálně saze. Budoucnost je v zemním plynu, který je ekologicky zcela čistý.

gg
gg
7 let před
Odpověď  maro

Spíš bude asi problém ten chlor…

Tonotime
Tonotime
7 let před

ESA by sa mala zamerať prioritne na vývoj nového metánového motora. Urýchliť aj vývoj motora Sabre s Britmi. Vraziť do takých projektov viac miliónov € a presunúť viacej kvalitných pracovníkov na také projekty.
Lebo americký súkromníci, sú už veľmi blízko k dokončeniu vývoja raketových motorov na metán.
SpaceX je už veľmi blízko k dokončeniu raketového motora Raptor na metán. Tak isto úspešne odskúšala raketový metánový motor BE-4 aj Bezošova spoločnosť Blue Origin.
Už tento rok komerčne nastúpi firma Rocket Lab s raketou Electron. Rocket Lab vyvinuli tiež nový typ raketového motora Rutherford,s elektrickým čerpadlom. Štart rakety Electron je odhadovaný okolo 5 miliónov $. Vyvoj nových typov batérii vo svete horúčkovito pokračuje a s nástupom nových typov batérii sa dá predpokladať aj zvýšenie nosnosti a efektivity rakiet Electron.
ESA onedlho prestane byť konkurencie schopná vo vynášaniu tovaru do vesmíru.Škody za omeškanie vývoja nových typov lepších, lacnejších raketových motorov budu pre ESA nesmierne veľké. Nedá sa tvrdiť, že ESA má horších pracovníkov v oblasti vývoja rakiet a motorov. Chyba bude potom najviac vo vrcholovom manažmente ESA.
Ak na to nemajú tak nech aspoň urýchlene naštartujú Európskych súkromníkov podobne ako NASA.

Athlo
Athlo
7 let před
Odpověď  Tonotime

Ano, ESA bude udrzovat Ariane 6 uz jenom ze strategickych duvodu .. minimalne 2-4 starty za rok. Podobne jako NASA bude platit nejenom SpaceX, resp. pro SLS vytvori 2-4 zakazky i kdyby nechteli, jinak by uz vyvoj SLS zarizli.
Zaspavaji vsechny tradicne rizene agentury. Nicmene kapacita soukromniku nestaci na poptavku. Ci spise naopak, uspechy okolo raket Falcon 9 a Electron na sebe nalepi nove zakazniky.
Takze nakonec uvidime, kdo s jakym typem rakety (a cenou) prezije nasledujicich 10-15 bourlivych let, nez na „obnovitelnost“ prejdou vsichni 🙂

vj
vj
7 let před
Odpověď  Tonotime

Na metanových motorech se dělá celkem dlouho, vývoj pokračuje a momentálně se plánují Mira a Prometheus, jen minimálně pro ten druhý jmenovaný nebude nějakou dobu raketa. Sabre si bude muset najít nějaké vlastní financování.
Dokud nebudou evropské vlády rozhazovat tučné kontrakty na všechny strany jako USA, tak se zástupů podnikatelů nedočkáte. Pro ESA je klíčové hlavně zajištění přístupu do vesmíru.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Tonotime

Přijde mi, že SABRE je dost slepá ulička, pokud se člověk chce dostat na oběžnou dráhu. Kombinace náporového motoru, raketového motoru a levného horního stupně v nákladovém prostoru (takže letoun slouží jako suborbitální první stupeň a aerodynamický kryt současně) by poskytla vyšší výkon a byla hotová dříve a není přitom třeba vyvíjet nějaké zběsilé motory.

AKA the A
AKA the A
7 let před
Odpověď  gg

Sabre je předevšim snahou o uskutečnění odvěkého snu o SSTO, čili na oběžnou dráhu s jedním stupněm. Tím, že se všechno vrací zpátky na přistávací dráhu by to mělo být levnější…alespoň teoreticky 😀