sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přesnější sledování lodí z vesmíru

Evropská kosmická agentura pomohla pobřežní stráži sledovat o 70% více lodí a díky sledování z vesmíru nasbírala trojnásobek údajů o pozicích plavidel než bylo dříve možné. Velké nákladní i turistické lodě musí používat systém Automatic Identification System, který vysílá údaje o jejich kurzu, rychlosti, identifikaci a poloze. Tyto údaje pak přijímají nejen okolní lodě, ale i pobřežní střediska. Systém původně vznikl kvůli prevenci kolizí, ale nyní je díky němu možné předcházet znečištění cenných lokalit nebo sledovat pohyb nebezpečných nákladů či zlepšit běžný provoz.

Pokročilý přijímač zpráv systému AIS použitý na družicích NorSat
Pokročilý přijímač zpráv systému AIS použitý na družicích NorSat
Zdroj: http://www.esa.int

Norská pobřežní správa používá tyto údaje ke správě výsostných vod za účelem bezpečnosti, plánování i mimořádných situací. Pokročilé přijímače vyvinuté norskou firmou Kongsberg Seatex s podporou Evropské kosmické agentury letěly vloni na dvou družicích NorSat (na úvodním obrázku). Po čtyřech měsících provozu je čas vyhodnotit jejich výsledky – ukázalo se, že s pomocí družic došlo k výraznému zlepšení detekce a identifikace signálů.

Družice mají výhodu v mnohem větším dohledu – zatímco z úrovně moře zachytíte zprávy od lodí ze vzdálenosti maximálně 74 kilometrů, na nízké oběžné dráze už je to 2500 kilometrů. Najednou je tak možné přijímat údaje od více lodí. V oblastech s intenzivním lodním provozem může dojít k situaci, kdy počet přijatých zpráv jednoduše zahltí přijímač na družici. Řešením je nový typ zpráv, který družice snáze zachytí a u kterého hrozí menší riziko rušení jinými zprávami.

Lodě, které v Severním moři zaznamenaly družice AISSat-1 a 2 (vlevo) a NorSat-1 a 2 (vpravo).
Lodě, které v Severním moři zaznamenaly družice AISSat-1 a 2 (vlevo) a NorSat-1 a 2 (vpravo).
Zdroj: http://www.esa.int

Carsten Tobehn, vedoucí skupiny z ESA, která se projektu podílela, řekl: „Pokročilý přijímač jsme vyvinuli s použitím nejnovějších komerčních běžně dostupných komponent. Komplexní hardware dovoluje sofistikovanější softwarové zpracování, což přináší značné zlepšení ve sběru zpráv.“ Obě družice, které nesou tyto přijímače, vlastní Norské kosmické středisko a o jejich provoz se stará firma Statsat. Její ředitel Ivar Spydevold řekl: „Celkové množství zpráv z družic NorSat dosahuje každý den hodnoty zhruba dva a půl milionu. To je téměř třikrát více, než minulé přijímače na družicích AISSat-1 a 2, které dohromady dosahovaly zhruba 900 000 zpráv denně.“

V roce 2010 vypustilo norské kosmické středisko družici AISSat-1, která měla vyzkoušet příjem zpráv systému AIS. Obrázek ukazuje sběr dat za 24 hodin – V oblastech s hustým lodím provozem byl počet zpráv od lodí tak velký, že zahltil přijímač.
V roce 2010 vypustilo norské kosmické středisko družici AISSat-1, která měla vyzkoušet příjem zpráv systému AIS. Obrázek ukazuje sběr dat za 24 hodin – V oblastech s hustým lodím provozem byl počet zpráv od lodí tak velký, že zahltil přijímač.
Zdroj: http://www.esa.int

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
https://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://www.romsenter.no/…/NorSat-1-forsideversjon_full_site.jpg
http://www.esa.int/…/15511908-1-eng-GB/Novel_SAT-AIS_Receiver.jpg
http://www.esa.int/…/Tracking_more_ships_by_satellite.png
http://www.esa.int/…/Ships_detected_by_AISSat-1.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Je potřeba si uvědomit, že cca 90-92% světového obchodu probíhá lodní dopravou. Nedávno mě fascinoval pan Romancov, když ve své přednášce uváděl kolik se ropy převeze Perským zálivem a kolik ropovodem Družba (17 krát míň). Takže sledování lodní dopravy je extrémně důležité. Malinko sem odběhl od kosmonautiky, přiznávám, ale držím se v mezích článku. 🙂

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Já jsem uvažoval, zda by nebylo vhodné udělat síť družic, které by mapovaly všechny lodě a letadla, hlavně tam kde není široko daleko pevnina. Trochu to řeší Iridium, ale není to nějak dokonalé. Tak snad ten Muskův internet, nebo i jiné společnosti…

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Málem bych zapomněl. Taktéž mě zaujal tím, jak tvrdil, že je na světě pár užin, kde doslova stačí, aby se několik lodí potopilo, a jako civilizace máme obrovský problém.
Čili asi ano, Štěpáne, hodilo by se to. Ale řekl bych, že na širém moři problémy nejsou, tam se lodi vyhnou. A pořád mě fascinuje to jejich brzdění (pěkných pár kilometrů). Jinak s tím mapováním, to se dá dělat snad i z GEO, protože až zas tak na sever či na jih lodě nejezdí tolik. A myslím, že i Dušan při některých přenosech zmiňoval, že některé družíce (tuším Inmarsat) slouží pro datové připojení a pro různé služby letadlům a lodím (když tak mě opraví). Spíš se mi zdá, že pokud někdo řeší celoplanetární pokrytí, tak je to Iridium.
Mě hodně fascinuje, co a kolik odpovědí a kolik nových otázek před nás staví dálkový průzkum Země. Postavíme dokonalejší družici, a spíš zjistíme víc nových problémů, než vyřešíme ty staré 😀

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Na druhou stranu, na pólech potřebujete přesnou polohu lodi kvůli ledovcům a na oceánech kvůli tropickým bouřím a tak. Ale jinak s vámi souhlasím

efax
efax
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Asi Romancov nepostrehol, že ropovod Družba nejde cez Perský záliv.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  efax

O tom přeci nikdo nemluvil. Díky že si ten komentář četl.

efax
efax
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

OK

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Ať to uzavřem v přátelském duchu, doporučuji jeho přednášky z youtube, jsou opravdu skvělé, umí přednášet. Ať si vybereš tuto nebo tamtu, jsou opravdu hodně poutavé.

RYAN
RYAN
6 let před

… ESA … dnes prvý ,,hot firing,, #Ariane 6’ Vulcain 2.1 motora …

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  RYAN

Super, díky za info. Zkusíme k tomu najít detaily, abychom o tom mohli něco napsat.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

… super, aspoň zmienku formou ,,KRÁTKÉ ZPRÁVY,, by si zrejme Vulcain zaslúžil …

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  RYAN

Určitě, zkusím k tomu najít aspoň nějaké oficiální info, na které bych mohl odkázat.

https://kosmonautix.cz/2018/01/22/presnejsi-sledovani-lodi-z-vesmiru/