sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přesnější sledování lodí z vesmíru

Evropská kosmická agentura pomohla pobřežní stráži sledovat o 70% více lodí a díky sledování z vesmíru nasbírala trojnásobek údajů o pozicích plavidel než bylo dříve možné. Velké nákladní i turistické lodě musí používat systém Automatic Identification System, který vysílá údaje o jejich kurzu, rychlosti, identifikaci a poloze. Tyto údaje pak přijímají nejen okolní lodě, ale i pobřežní střediska. Systém původně vznikl kvůli prevenci kolizí, ale nyní je díky němu možné předcházet znečištění cenných lokalit nebo sledovat pohyb nebezpečných nákladů či zlepšit běžný provoz.

Pokročilý přijímač zpráv systému AIS použitý na družicích NorSat
Pokročilý přijímač zpráv systému AIS použitý na družicích NorSat
Zdroj: http://www.esa.int

Norská pobřežní správa používá tyto údaje ke správě výsostných vod za účelem bezpečnosti, plánování i mimořádných situací. Pokročilé přijímače vyvinuté norskou firmou Kongsberg Seatex s podporou Evropské kosmické agentury letěly vloni na dvou družicích NorSat (na úvodním obrázku). Po čtyřech měsících provozu je čas vyhodnotit jejich výsledky – ukázalo se, že s pomocí družic došlo k výraznému zlepšení detekce a identifikace signálů.

Družice mají výhodu v mnohem větším dohledu – zatímco z úrovně moře zachytíte zprávy od lodí ze vzdálenosti maximálně 74 kilometrů, na nízké oběžné dráze už je to 2500 kilometrů. Najednou je tak možné přijímat údaje od více lodí. V oblastech s intenzivním lodním provozem může dojít k situaci, kdy počet přijatých zpráv jednoduše zahltí přijímač na družici. Řešením je nový typ zpráv, který družice snáze zachytí a u kterého hrozí menší riziko rušení jinými zprávami.

Lodě, které v Severním moři zaznamenaly družice AISSat-1 a 2 (vlevo) a NorSat-1 a 2 (vpravo).
Lodě, které v Severním moři zaznamenaly družice AISSat-1 a 2 (vlevo) a NorSat-1 a 2 (vpravo).
Zdroj: http://www.esa.int

Carsten Tobehn, vedoucí skupiny z ESA, která se projektu podílela, řekl: „Pokročilý přijímač jsme vyvinuli s použitím nejnovějších komerčních běžně dostupných komponent. Komplexní hardware dovoluje sofistikovanější softwarové zpracování, což přináší značné zlepšení ve sběru zpráv.“ Obě družice, které nesou tyto přijímače, vlastní Norské kosmické středisko a o jejich provoz se stará firma Statsat. Její ředitel Ivar Spydevold řekl: „Celkové množství zpráv z družic NorSat dosahuje každý den hodnoty zhruba dva a půl milionu. To je téměř třikrát více, než minulé přijímače na družicích AISSat-1 a 2, které dohromady dosahovaly zhruba 900 000 zpráv denně.“

V roce 2010 vypustilo norské kosmické středisko družici AISSat-1, která měla vyzkoušet příjem zpráv systému AIS. Obrázek ukazuje sběr dat za 24 hodin – V oblastech s hustým lodím provozem byl počet zpráv od lodí tak velký, že zahltil přijímač.
V roce 2010 vypustilo norské kosmické středisko družici AISSat-1, která měla vyzkoušet příjem zpráv systému AIS. Obrázek ukazuje sběr dat za 24 hodin – V oblastech s hustým lodím provozem byl počet zpráv od lodí tak velký, že zahltil přijímač.
Zdroj: http://www.esa.int

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
https://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://www.romsenter.no/…/NorSat-1-forsideversjon_full_site.jpg
http://www.esa.int/…/15511908-1-eng-GB/Novel_SAT-AIS_Receiver.jpg
http://www.esa.int/…/Tracking_more_ships_by_satellite.png
http://www.esa.int/…/Ships_detected_by_AISSat-1.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Je potřeba si uvědomit, že cca 90-92% světového obchodu probíhá lodní dopravou. Nedávno mě fascinoval pan Romancov, když ve své přednášce uváděl kolik se ropy převeze Perským zálivem a kolik ropovodem Družba (17 krát míň). Takže sledování lodní dopravy je extrémně důležité. Malinko sem odběhl od kosmonautiky, přiznávám, ale držím se v mezích článku. 🙂

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Já jsem uvažoval, zda by nebylo vhodné udělat síť družic, které by mapovaly všechny lodě a letadla, hlavně tam kde není široko daleko pevnina. Trochu to řeší Iridium, ale není to nějak dokonalé. Tak snad ten Muskův internet, nebo i jiné společnosti…

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Málem bych zapomněl. Taktéž mě zaujal tím, jak tvrdil, že je na světě pár užin, kde doslova stačí, aby se několik lodí potopilo, a jako civilizace máme obrovský problém.
Čili asi ano, Štěpáne, hodilo by se to. Ale řekl bych, že na širém moři problémy nejsou, tam se lodi vyhnou. A pořád mě fascinuje to jejich brzdění (pěkných pár kilometrů). Jinak s tím mapováním, to se dá dělat snad i z GEO, protože až zas tak na sever či na jih lodě nejezdí tolik. A myslím, že i Dušan při některých přenosech zmiňoval, že některé družíce (tuším Inmarsat) slouží pro datové připojení a pro různé služby letadlům a lodím (když tak mě opraví). Spíš se mi zdá, že pokud někdo řeší celoplanetární pokrytí, tak je to Iridium.
Mě hodně fascinuje, co a kolik odpovědí a kolik nových otázek před nás staví dálkový průzkum Země. Postavíme dokonalejší družici, a spíš zjistíme víc nových problémů, než vyřešíme ty staré 😀

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Na druhou stranu, na pólech potřebujete přesnou polohu lodi kvůli ledovcům a na oceánech kvůli tropickým bouřím a tak. Ale jinak s vámi souhlasím

efax
efax
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Asi Romancov nepostrehol, že ropovod Družba nejde cez Perský záliv.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  efax

O tom přeci nikdo nemluvil. Díky že si ten komentář četl.

efax
efax
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

OK

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Ať to uzavřem v přátelském duchu, doporučuji jeho přednášky z youtube, jsou opravdu skvělé, umí přednášet. Ať si vybereš tuto nebo tamtu, jsou opravdu hodně poutavé.

RYAN
RYAN
6 let před

… ESA … dnes prvý ,,hot firing,, #Ariane 6’ Vulcain 2.1 motora …

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  RYAN

Super, díky za info. Zkusíme k tomu najít detaily, abychom o tom mohli něco napsat.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

… super, aspoň zmienku formou ,,KRÁTKÉ ZPRÁVY,, by si zrejme Vulcain zaslúžil …

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  RYAN

Určitě, zkusím k tomu najít aspoň nějaké oficiální info, na které bych mohl odkázat.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.