Dlouhé roky byl pohled na souběžný zážeh 27 motorů Merlin možný jen na vizualizacích, v animacích a také ve snech. Ale teď nás od této chvíle dělí pouze pár hodin. Majestátní Falcon Heavy byl v pondělí 8. ledna vyvezen na startovní rampu 39A, kde jej technici vztyčili. O den později, tedy včera přišla informace, na kterou se všichni fandové SpaceX těšili několik let. Statický zážeh nejsilnější rakety současnosti by měl přijít ve středu 10. ledna. Ve středu se však celá očekávaná událost posunula o 24 hodin. Okno pro statický zážeh trvá šest hodin a otevírá se v 19:00 našeho času. V tomto článku se Vám pokusíme přinést ty nejčerstvější informace a začneme už pár hodin před otevřením okna pro zážeh, protože taková událost si zaslouží důsledné pokrytí.
Dámy a pánové, garantujeme, že tohle bude velké! Sice nevíme, co přesně nám SpaceX nabídne – ve skrytu duše tajně doufáme ve videopřenos z rampy, ale to je asi jen zbožné přání. Téměř jistě však budou směrem k rampě hledět objektivy fandů kosmonautiky, z nichž někteří budou jistě celou událost vysílat. V tomto článku se pokusíme přinášet jak aktuální informace o celé historické události, tak Vám zkusíme naservírovat ty nejlepší fotky, videa, případně přímé přenosy, na které na internetu narazíme. V rámci psaného online přenosu Vám zkusíme přinést i různé zajímavé informace o Falconu Heavy i o statickém zážehu samotném, abychom Vám poskytli plný informační servis. Budeme velice rádi, pokud budete během tohoto roky toužebně očekávaného momentu s námi. Stránka se automaticky neaktualizuje – o znovunačtení se musíte postarat sami (například klávesou F5).
PŘÍMÝ VIDEOPŘENOS ZAJIŠŤUJE CHRIS GEBHARDT
#FalconHeavy static fire. #SpaceX https://t.co/jqFjUCcQjZ
— Chris G (@ChrisG_SpX) January 11, 2018
11. ledna 19:10
Děkujeme všem čtenářům, kteří sledovali náš psaný online přenos, který tímto příspěvkem ukončujeme. Až budeme znát nový termín statického zážehu, vydáme nový článek. Gratulujeme tedy Falconu Heavy k prvnímu tankování a věřme, že se příště dočkáme i premiérového zážehu 27 motorů Merlin.
11. ledna 19:00
Dnes statický zážeh nebude. Nastala situace, která je absolutně pochopitelná. SpaceX na novém stroji provedla zkoušku tankování paliva (WDR), ale buďto narazila na blíže nespecifikovaný problém, nebo potřebuje ověřit výsledky některých měření a tak ruší dnešní pokus o statický zážeh. Termín nového zážehu zatím neznáme – pravděpodobně to bude zítra ve stejnou dobu, ale záleží pochopitelně na tom, co přesně se pokazilo. Tak jako tak dnes Falcon Heavy zdolal další významný milník – první tankování kompletně sestavené rakety.
11. ledna 18:55
Tak se zdá, že pro dnešek je hotovo. Chris v přenosu oznámil, že SpaceX už dnes ve zkouškách pokračovat nebude. Ještě čekáme na definitivní potvrzení.
11. ledna 18:54
V posledních 15 minutách není vidět venting. Podle Chrise se objevila zpráva, že tento tankovací pokus byl zrušen. Zatím probíhá shánění informací, zda byl stornován pouze tento tankovací pokus, nebo zda se končí pro celé dnešní okno. Jeho výhodou je ale délka šest hodin, takže by to SpaceX mohla stihnout.
11. ledna 18:50
Chris opakuje, že dosavadní dobrý průběh zkoušek tankování nezaručuje, že k zážehu dojde na začátku okna. Možná nás čeká dlouhý den. SpaceX má sice zkoušenosti s tankováním klasických Falconů 9, ale tohle je něco jiného – nejen tím, že stupně jsou tři. Je tedy na místě opatrnost. Falcon Heavy ještě nikdy nebyl tankován v kompletním stavu. je tedy potřeba se naučit všechny nezbytné postupy. Šestihodinové okno pro zážeh se otevře za deset minut.
11. ledna 18:40
Při startu Falconu heavy i při statickém zážehu se všechny motory nezapálí ve stejnou chvíli – z důvodu rozložení sil se budou zapalovat po dvojicích, ale rozestupy budou okem nepostřehnutelné – bavíme se o setinách sekundy. Kupříkladu tři hlavní motory raketoplánu se také nezapalovaly současně – jednotlivé zážehy od sebe dělilo 120 milisekund, ale to lidské oko nestačí postřehnout.
11. ledna 18:30
To, že probíhá tankování paliva už teď je známkou toho, že přípravy probíhají velmi dobře. Připomínám, že okno pro zážeh je šestihodinové. Dalo se tedy očekávat, že tankování začne později. Mohlo by se tedy zdát, že se zážehu dočkáme hned na začátku okna, které se otevírá už za půl hodiny. Ale nenechme se mýlit. SpaceX se podle Chrise Gebhardta na základě chování rakety během tankování rozhodne, zda provede zážeh. Je také možné, že tankování bude několik.
11. ledna 18:26
Chris zatím přímo z místa hlásí výrazný venting – z nádrží je odpouštěn přebytečný plynný kyslík, který je stále chladný a tak na něm kondenzuje vlhkost a vznikají obláčky.
11. ledna 18:25
Premiérový Falcon heavy je sestaven ze zbrusu nového centrálního stupně a oba boční stupně jsou již jednou použité – do vesmíru letěly na misí Thaicom-8 a CRS-9 v roce 2016.
11. ledna 18:17
Chris Gebhardt přináší další dobrou zprávu – z několika zdrojů má potvrzeno, že historicky první tankování Falconu Heavy opravdu probíhá a zatím nenastal žádný problém.
Hearing from multiple sources that propellant load testing into #FalconHeavy is going very well with no issues reported. It looks like the beast is behaving! #SpaceX #StaticFire
— Chris G (@ChrisG_SpX) January 11, 2018
11. ledna 18:15
Chris Gebhardt ve svém krátkém videu oznamuje, že před cca. 15 minutami viděl tzv. venting, což je níže popsané formování obláčků zkondenzované vlhkosti v okolí rakety. To je velmi dobré znamení – zřejmě dochází ke zkouškám tankování paliva.
#FalconHeavy UPDATE. #SpaceX https://t.co/1pMHctwk3g
— Chris G (@ChrisG_SpX) January 11, 2018
11. ledna 18:10
Portál elonx.cz má také psaný online přenos. Mezi další doporučené zdroje informací bych zařadil tyto odkazy:
Twitter Chrise Bergina
Twitter Chrise Gebhardta
Psaný online přenos webu spaceflightnow.com
11. ledna 18:05
Někoho možná překvapí, že Falcon Heavy absolvuje zkoušku s aerodynamickým krytem. SpaceX totiž v posledních měsících provádí zážehy bez krytu, aby nedošlo k ohrožení nákladu. Jelikož ale Falcon Heavy při své premiéře neponese žádnou drahou družici za stovky milionů dolarů, ale řádově levnější Tesla Roadster patřící Elonu Muskovi, nebyla by jeho případná ztráta tolik problematická.
11. ledna 18:00
Za hodinu se otevře okno pro statický zážeh. Pojďme si tedy říct něco o tom, kde by mělo jít sledovat celou událost. Oficiální vysílání zatím chybí a osobně nečekám, že by nám jej SpaceX nabídla. Chris Gebhardt z webu nasaspaceflight na svém Twitteru slíbil, že bude vysílat a portál spaceflightnow.com také organizuje živé vysílání – bohužel však pouze pro platící podporovatele jejich webu. Kromě toho však nabízí i psaný přenos pro všechny.
Good morning on #FalconHeavy’s static fire date! I’ll be live streaming today’s big event. Follow along. I’ll also be taking your questions and answering them live on the stream. #SpaceX
— Chris G (@ChrisG_SpX) January 11, 2018
11. ledna 17:50
Častou otázkou je, proč vnitřní strany motorů na níže přiložené fotografii vypadají špinavě a jsou na nich jakési bílé cákance. Jde o pozůstatky samozápalné směsi označované zkratkou TEA-TEB (triethylaluminum a triethylboran). Právě ty se starají o zapálení motorů Merlin a od jejich reakce pochází i známá nazelenalá barva, která se při zážehu objevuje u motorů. Všechny tři stupně prošly v roce 2017 statickými zážehy na základně McGregor, kde se jednotlivé stupně testovaly na zkušebním stanovišti. Právě z této doby pochází usazeniny zbytků reakcí TEA-TEB.
11. ledna 17:40
K zážehu mělo původně dojít už včera, ale s předstihem několika hodin byl odložen o jeden den. Dnes se zatím žádné storno neobjevilo. Včera se také objevila informace, že by měl zážeh trvat až 12 sekund (viz níže přiložený tweet), což je mnohem více, než u klasických Falconů 9. jejich zážehy většinou trvají kolem tří sekund, pokud jde o použitý stupeň, může být zážeh až sedmisekundový.
Sources at Kennedy Space Center say a notice on the Falcon Heavy static-fire confirms an attempt for tomorrow. More importantly, it suggests that the hold-down fire of the rocket's 27 Merlin engines will last 12 seconds. pic.twitter.com/Fufi6f9Hjm
— Robin Seemangal (@nova_road) January 10, 2018
11. ledna 17:30
Mnoho dotazů bývá také kolem časového okna pro statický zážeh. Tento výraz mají lidé spojený většinou se startem, ale i u zážehu má své opodstatnění i když se nikam neletí. Jak jsme si popsali níže, statický zážeh (a WDR) je vlastně taková simulace startu a k tomu SpaceX potřebuje součinnost s obsluhou kosmodromu. Stejně tak jsou vždy v okolí rampy omezené průjezdy po některých silnicích, upravují se trasy vyhlídkových autobusů a podobně. Je tedy jasné, že z těchto důvodů SpaceX musí definovat rozumně dlouhé období, ve kterém se o zážeh pokusí. Znovu připomínám, že dnešní okno je šestihodinové a otevře se v 19:00 našeho času – zavírá se tedy hodinu po naší půlnoci.
11. ledna 17:20
Taky Vás napadá, jak je možné, že raketa při statickém zážehu nikam neodletí? Zajišťují to speciální čelisti, které jsou „zakousnuté“ do motorové sekce rakety. Tyto čelisti se otevřou až při startu, když senzory potvrdí správné naběhnutí všech motorů. Níže vidíte gif zobrazující funkci těchto čelistí pro Falcon 9. Pro Falcon heavy bylo potřeba pochopitelně počet čelistí navýšit na osm a změnit i jejich rozložení – oba boční stupně jsou držené trojicí čelistí, zatímco centrální stupeň jistí čelisti dvě. za upravený gif děkujeme našemu čtenáři s nickem haluzarium.
11. ledna 17:10
Na začátek si pojďme říct, co to vlastně je ten statický zážeh. Před každým startem provádí SpaceX simulaci předstartovních příprav, které se anglicky říká Wet dress rehearsal (zkráceně WDR). Při tomto procesu se postupuje úplně stejně, jako kdyby se mělo startovat – řídící týmy kontrolují všechny systémy rakety, ověřuje se obousměrná komunikace a výměna dat a především se tankují nádrže palivem (letecký petrolej) a okysličovadlem (zkapalněný kyslík). Tato fáze je provázena tím, že se v okolí rampy objeví obláčky zkondenzované vlhkosti, které jsou velmi často známkou toho, že se blíží samotný statický zážeh. Ten totiž můžeme považovat za jakýsi vrchol, který následuje bezprostředně po WDR. Při něm se zapálí motory rakety, zatímco velké množství senzorů hodnotí, jak probíhá hoření. Data pak SpaceX vyhodnocuje a pokud v údajích neobjeví žádný problém, může o několik dní později přijít ostrý start. Falcon heavy je však nová a neozkoušená raketa, takže všechno bude trvat déle. Dříve se spekulovalo o tom, že při první zkoušce dojde jen k WDR, nádrže se pak vyčerpají, vyhodnotí se data a zážeh přijde až později. Tato možnost ale zřejmě padla a zážeh by měl následovat po WDR, ale je možné, že se za několik dní dočkáme dalšího statického zážehu. To je však zatím hodně daleko.
11. ledna 17:00
Krásný večer všem fanouškům kosmonautiky. Dvě hodiny od vydání článku a dvě hodiny před otevřením okna pro statický zážeh spouštíme náš psaný online přenos. Myslím, že budu hovořit za všechny, když napíšu, že se již nemůžeme dočkat historické chvíle, kdy se na jednom místě téměř současně zapálí 27 motorů Merlin. V průběhu následujících několika hodin bychom Vám rádi přinesli také odpovědi na nejčastější otázky, které se točí kolem dnešní události. Velice nás těší zájem čtenářů o tohle téma – za dvě hodiny tento článek nasbíral více než 2200 přečtení a na našem Facebooku se příspěvek o něm dočkal téměř sta reakcí.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DTHcqdAWsAMXRNY.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…db70515e4ce488c466e2f5a0e3c02648&oe=5AB4AB75
https://pbs.twimg.com/media/DRezf3DUEAAubA3.jpg:large
https://i.imgur.com/dWRXLOV.gif
Fotku asi všichni známe (nejspíš proto, že byla v náhledu všech posledních článků o FH 🙂 ), ale stejně si připomeňme, co to vlastně budou zapalovat: https://imgur.com/t5GNlzf
Mám takový dojem, že už to tu někde bylo, ale, proč motory z vnitřní strany vypadají, jakoby na nich byly cákance bílé barvy?
I to bude v přenosu. 😉
Tak nakonec to nebylo až tak hrozné čekání… Pořád se to zdálo v nekonečnu a teď už je to jen o hodinách 😉
Nejvíc orosená čela mají teď ve SpaceX. Odkládali to, aby se psychicky připravili. 🙂
Že by jako fakt? Dneska? 🙂
Video přenos a komentovaný by byl ještě lepší 🙂
Start určitě komentovat budeme, ale u statického zážehu je to problém – okno trvá šest hodin a navíc ani nevíme, zda bude k dispozici nějaký originální přenos. Navíc co během tak dlouhé doby říkat?
Ať to vyjde, Ať to vyjde, Ať to vyjde ….
ano, ano, ano 🙂
Chci se zeptat, co znamená okno u SF? Jsem myslel, že tohle je jenom o startů 😀
Je to hodně častá otázka, takže na ni odpovíme v psaném přenosu. 😉
Tak statický zážeh je jen žhavá předzvěst dlouho očekávané události a tou je samotný start.
Ale zrychlený tep mám už teď, samozřejmě.
naco je treba okno u statickeho testu?
Je to hodně častá otázka, takže na ni odpovíme v psaném přenosu.
Heavy – no, aby nám ještě tak odtáhli zeměkouli z oběžné dráhy. Ne, také jsem zvědavý jak to dopadne a snad všechno klapne.
Jasně, beru to jako vtip, jen mne napadlo, co by pak měly se Zemí udělat třeba starty Saturnu V. 😀
No co by, „posunout“ nás k Měsíci. A to se přece povedlo ;-D
V počtu motorů na prvním stupni je první N1. FH je druhý, nebo ho ještě něco překonává?
Máte to správně. V budoucnu nás ještě čeká BFR 🙂
Před 60 lety jistý Koroljov vypustil raketu s 20 motory… nebo přesněji s 5 čtyčkomorovými motory :-)) a létá dodnes. Nevím, jestli to někdo považoval za nějaké zásadní prvenství. Spíš to bylo dobré a vtipné řešení problému. Takže Falcon je totéž po 60 letech. A proč ne, když to jde a problém to také řeší?
Den, kdy se dnesek propojil s půlrokem v budoucnosti. 🙂
Až se za pár let takhle propojí rok, poletí Nauka. 🙂
Skončila jedna éra a s r.2018 přichází na scénu vedle Falcon9 nový hráč FH a nyní všichni budeme sledovat nové dějství a jen čekáme na historický první hromadný zážeh 27 Merlinů rakety Falconu Heavy”
Kolik paliva vlastně při testu bude v nádržích? Budou plné?
Bývá to běžné, protože před zážehem probíhá klasická předstartovní příprava.
Věřím, že ano.
Tak snad ať jim to nevytrhne rampu ze základů !!
Rampa je dimenzovaná na Saturn V, ten přece jen měl větší grády než FH. To by museli testovat už BFR.
Co mě těší, že se tomu on-line věnuji i některá média. Dobra PR pro kosmonautiku
To je jednoznačně dobrá zpráva. Je potřeba dostat kosmonautiku do povědomí lidí.
Máme ještě čas. Na české verzi Wikipedie se píše: První statický zážeh všech 27 motorů Merlin bude proveden 1.10.2018. 🙂
A jeje zase jsem něco napsal blbě. Už to opravuju.
🙂 Musím se podívat, kam se dá napsat upozornění na chybu na Wiki. Jsem docela zaostalý konzument práce jiných.
Chybu na wiki samozřejmě opravíte sám kliknutím na editovat 🙂
Jo a samozřejmě jsem zase spletl US a CZ datumový formát. To se mi děje furt.
To jsem udělal jen jednou se životopisem jednoho senátora, ale úpravy tam nevydržely dlouho, byť šlo o doložitelná fakta. 🙂 Zmiňovaný US formát z údaje samozřejmě čišel, ale docela se to hodilo do zdejší již kolem páté hodiny napjaté atmosféry. A díky za tu práci na Wikipedii.
Jejda, to určitě Rudolf netušil, že odhalí autora tady :-). Jestli ta chyba nevznikla z amerického způsobu zapisování datumu MM/DD/YYYY.
No, trochu šimrání v zátylku jsem měl, nejsme velký národ. 🙂
ak to dnes prebehne podla planu, tak vstanem zo stolicky, roztiahnem ruky a so znamym holywoodskym sialenym vyrazom v tvari zvolam: „It´s ALIIIIVEE“ 😀
Bylo by fajn, kdyby Seznam start FH pustil na své nové televizi. Ale na to asi nebudou práva, že?
Těžko říct, zda vůbec bude nějaký videopřenos.
Myslel jsem ostrý start. To už bude Vaše televize vysílat, ne?
To bohužel netuším. Já dodávám videa na Stream a se SeznamTV jsem zatím do styku nepřišel.
Uvidíme, já myslím, že to bude sledované i tak. 😉
Tak hurá na vedení a zaříďte to!! 🙂 Ty byla sledovanost !!! 🙂 🙂
Taky to máte doma těžký jak já? Všem tu řikám (manželce a dětem) co se dneska bude dít a jak je to supr, ale zůstávám nepochopen a odcházim si do ložnice s telefonem v ruce to prožívat sám 🙂
Může Vás uklidnit, že podobně nadšených lidí je více. 😉
Buď rád, že můžeš být doma. Já trčím v práci, FB, youtube, twitter můžu zapomenout, dokonce mi ani nefunguje online přenos na elonx.cz. Zaplaťpánbů za přenos tady na kosmonautixu. Moja taky jen kroutí hlavou. Takže v tom nejsi sám.
Pokud se vám nezobrazovala část s aktuálními informacemi, je potřeba vypnout AdBlock.
Pane Melechin, já si četl radu, dokonce jsem ji chtěl nějak použít, ale na tomhle firemním počítaci jsem rád, že nejsou zakázany stranky jako je např. tato či elonx.cz. Česká televise, rozhlasy jakékoliv atd jsou taktéž blokované. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem pustil jiný prohlížec, ten pro intranet. A ejhle, pomohlo to. 🙂 přesto, díky.
Takže Vám nefungoval psaný přenos na elonx, protože jste tam nemohl vypnout AdBlock? To je důležitá informace, protože zrovna řešíme, jak technicky pokrýt zítřejší pokus o statický zážeh. Zda použít stejný systém jako jsme dnes měli, ale který neumí automaticky načítat stránku a více zatěžuje hosting, nebo zda sáhnout po službě, kterou používá i elonx a která je méně náročná na hosting. Pokud by tu však byla situace, že by si někteří čtenáři (nemusíte být jediný!) náš přenos nemohli přečíst, mohlo byjít o pověstný jazýček vah, který by převážil naše rozhodování. Tak se chci zeptat, jak to tedy je.
Ano, Dušane, problém je, že AdBlock (konkrétně filtr EasyList) začal nějakou chybou blokovat 24liveblog.
Jednou už jsem to vyřešil – popsal jsem problém na fóru EasyListu (https://forums.lanik.us/viewtopic.php?f=64&t=39237&sid=6a0720ad958e99b742265e82f36bf142) a přidali výjimku. Jenže pár dnů poté výjimku někdo zase odebral. Když jsem pak žádal o vyřešení znovu, už se to nikam nehnulo.
Kontaktoval jsem i přímo tvůrce 24liveblogu, aby si to nějak vyřešili sami, ale z nepochopitelnýho důvodu s tím nic nedělají. Přitom tu výjimku může přidat kdokoli, stačí umět s GitHubem.
Dopredu sa ospravedlnujem za mozno blbu otazku.
Co sa bude diat nasledne po uspesnom teste? Zostane na rampe az do startu alebo ho stiahnu z rampy kvoli nejakym dalsim kontrolam a testom?
To je otázka, na kterou zatím neznáme odpověď.
Svěží vítr do kosmonautiky přinesl Elon Musk se svou SpaceX probudil konkurenci, Boeing se svou lodí Starliner se probudil z letargie jediného neomezeného pána nebes a kouká se vyrovnat SpX.
Myslím že mám asi infarkt 😀
Trochu som ešte zarovnal tú gif-animáciu čelustí F9 (17:20)
Díky moc, vyměnil jsme ten původní obrázek a doplnil poděkování za úpravu. 😉
Tak uvidíme co zítra, ale postupně po krůčcích se blíží. Však se ten šnek nakonec doplazí k tomu startu. 😀
Jelikož WDR slouží k vychytání chyb a problémů na nosiči, rampě i infrastruktuře, tak můžeme říct, že WDR dopadl úspěšně.
Tady je něco, proč neproběhl zážeh.
https://www.teslarati.com/spacex-falcon-heavy-first-static-fire-test-cape-canaveral-scrubbed/
Aha, ten článek už je na Elonx, tak nic.