sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další osud titanových kormidel na Falconech

Na misi Iridium-2 letěl v červnu letošního roku Falcon 9 s novými roštovými kormidly. Ta se lišila nejen tvarem a velikostí, ale především materiálem. Místo tradičního hliníku byl použit titan. Ačkoliv Elon Musk nová kormidla hodně chválil, jejich dalšího nasazení jsme se již nedočkali a všechny následující mise obsloužila stará hliníková kormidla. Spekulovalo se o mnoha důvodech, ale Elon Musk nyní na Twitteru prozradil, jak to ve skutečnosti je. Nás může těšit, že se nad touto novou technologií nezavřela voda a že ji čeká slibná budoucnost.

V Muskova tweetu vyplývá, že SpaceX chce titanová kormidla používat pouze na misích, při kterých je vracející se stupeň vystaven extrémnímu namáhání a zahřívání. Na verzi Block 5 (kterou zde Musk označuje jako V5) se však už budou používat pouze titanová kormidla, což souvisí s tím, že tato verze má být mnohem snáze a rychleji připravena k opakovanému použití, což s hliníkovými kormidly moc nejde.

Už delší dobu navíc víme, že kromě verze Block 5 bychom se titanových kormidel měli dočkat i na Falconu Heavy, který by mohl startovat už v lednu roku 2018. Zatímco postranní bloky budou mít titanová kormidla, centrální stupeň vstoupí do atmosféry s kormidly hliníkovými.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/06/new-grid-fins.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Melechin
7 let před

S tím Falconem Heavy to je naopak. Boční stupně budou mít titanová kormidla, zatímco centrální bude mít hliníková.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

Díky, opraveno.

RobertR
RobertR
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

Tomu moc nerozumiem, nebude mat centralny stupen akcnejsi navrat do atmosfery ?

Petr Melechin
7 let před
Odpověď  RobertR

Při demonstrační misi to nemusí být nikterak velký rozdíl, neboť centrální stupeň bude mít dost paliva na zpomalující zážeh před vstupem do atmosféry. Boční stupně však mají kvůli chybějícímu mezistupni a „čepičce“ jiné aerodynamické vlastnosti než běžný první stupeň Falconu 9. To má údajně za následek nutnost použití titanových kormidel, které umožňují lepší ovladatelnost stupně. To vysvětloval Musk na Twitteru: http://www.elonx.cz/musk-vs-twitter-znovupouziti-falconu-do-24-hodin-nova-kormidla-zachrana-krytu-a-dalsi-novinky/

Petr Melechin
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

Koukám, že jsem se vyjádřil trochu nešikovně, tak jen pro upřesnění: Musk mluvil o té lepší ovladatelnosti, ne o bočních stupních FH (tyto informace jsou nepotvrzené, ale od spolehlivých zdrojů).

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Petr Melechin

To vypadá, že ty jednou letěné stupně, které přistanou na pevnině, chce co nejdříve naplnit palivem a bez nějaké velké údržby poslat na další misi.

Vojta
Vojta
7 let před

Nejspíš má na skladě hromadu hliníkových kormidel, která chce využít a titanová šetří na později nebo na mise, kde by hliníková zvyšovala riziko neúspěšného přistání. To je normální postup ve spoustě firem.

ventYl
ventYl
7 let před
Odpověď  Vojta

Nmyslim, ze by zrovna SpX bola firmou, ktora si na sklad necha vyrobit desiatky tych kridiel. Ak kazdy komponent prakticky nepretrzite vylepsuje a ked to nie je v tomto odvetvi zvykom – rakety su prakticky 100% BTO tovar bolo by to velmi nepravdepodobne aj ked su firmy, co to robia. Ale ani to by som za tak 100% pravdive nebral. Sklad su dnes vacsinou mrtve prachy, kazdy chce veci JIT a na sklad sa nerobi, pokial sa nevie, ze sa to preda. Alebo skladovanie a distribucia nie je hlavnym biznisom samotnej firmy.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  ventYl

Druhá možnost je, že titanová kormidla jsou tak drahá, že se vyplatí jen pro mise, které by jinak byly ohroženy. U ostatních odepíší hliníková a jede se dál.
Mě ta kormidla přijdou jako spotřební materiál a nejsou až tak velká, takže je klidně mohli objednávat/vyrábět po větších balících kvůli vytížení stroje. Minimálně u odlévací formy by to dávalo smysl, ale nevím, jestli nejsou obráběná.

Robert1
Robert1
7 let před
Odpověď  Vojta

Nevidim dovod preco by nemala tesla kormidla na sklade v dostatocnom pocte, funguju spolahlivo, takze preco ich menit ked su navyse aj lacne a kontrolovat a natierat ich moze hocijaky praktikant. Urcite nevylepsuje nepretrzite kazdy komponent na to zabudnite, to by vam strielali rakety jedna za druhou, zmeny su podla mna sporadicke a skor SW charakteru pripadne male zmeny typu zhrubsenie materialu na miestach kde sa zistilo namahanie atp. Nemozete menit vsetko stale lebo neviete potom urcit dostatocne presne aka zmena mala aky ucinok alebo dosledok.

Richard
Richard
7 let před
Odpověď  Vojta

K tomu bych se asi klonil, ono se to nezdá, ale titanový kus může být klidně 10x dražší, než hliníkový – dražší materiál, jinak se odlévá, hůře se obrábí…

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Vojta

Myslím si, že titanových kormidel zatím nemají dostatek a že potřebují spotřebovat hliníková kormidla na zbývajících misích s Block 3. Mezitím jistě vyvíjí vhodnou (levnou) technologii na výrobu těch titanových.

Jan Běhounek
Jan Běhounek
7 let před

Zdravím,rád bych se zeptal jestli u mise Iridium 4 bude použit již jednou letěný 1.stupeň?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jan Běhounek

Hezký den, zítra vyjde o této misi velký a podrobný článek, který odpoví na všechny otázky, ale takhle předem už mohu říct, že na téhle misi poletí již jednou použitý stupeň.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.