sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Servisní modul Orionu pro posádku

V polovině října jsme Vás seznámili s fotkami z výroby evropského servisního modulu pro americkou loď Orion, která vyrazí na misi EM-2. Půjde tedy o první pilotovaný let této lodi. V říjnu ještě bylo vidět jednotlivé díly modulu, ale za několik týdnů udělali technici velký krok vpřed. Servisní modul je totiž po stránce vnitřní struktury dokončený. Hlavním úkolem této nosné struktury je poskytnout celému servisnímu modulu potřebnou pevnost. Tuto strukturu tvoří dva kruhové díly – horní a spodní, které jsou spojené vertikálními panely.

Výroba servisního modulu lodi Orion pro misi EM-2
Výroba servisního modulu lodi Orion pro misi EM-2
Zdroj: http://blogs.esa.int

Fotky, které vznikly v listopadu v turínské výrobní hale společnosti Thales Alenia Space zároveň hezky ukazují, že horní deska je silnější, protože na ni bude působit větší zátěž. Kupříkladu k ní budou připevněny nádrže modulu, které pojmou až devět tun paliva. Naopak spodní deska nenese žádnou zátěž a slouží hlavně k tomu, aby se nádrže nikam neposunuly. Zbývající otvory v konstrukci mají za úkol odlehčit servisní modul, protože v kosmonautice hraje roli každý kilogram.

Servisní modul lodi Orion pro misi EM-2 v listopadu 2017.
Servisní modul lodi Orion pro misi EM-2 v listopadu 2017.
Zdroj: http://blogs.esa.int

Zdroje informací:
http://blogs.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_112523.jpg
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_112231.jpg
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171121_132407.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
6 let před

Je to celé akési deravé. Predpokladám že to majú dobre spočítané, a že nepoužívajú pri prepočtoch v Amerike poundy a v Euópe kg ako sa to už raz stalo pri pristávaní na Mesiaci. Bolo to už dávno, ešte v začiatkoch letov na Mesiac. Samozrejme, skončilo to haváriou.
pb 🙁 „)
Vtedy to bola katastrófa a škandál, dnes to vyznieva skôr úsmevne.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  pbpitko

Nemyslíte Mars Climate Orbiter a jeho zánik v atmosféře Marsu v září 1999? S tím neměla Evropa nic společného. Šlo o rozdílné jednotky v softwaru společnosti Lockeed Martin a NASA.

ldx
ldx
6 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Tak je celkem neuvěřitelné, že nějaká firma v kosmickém výzkumu ještě dnes používá nebo používala nepřesné imperiální jednotky. To bylo dobré tak pro obchod v 19. století, kde se na nějakou tu délkovou nebo hmotnostní odchylku, u převážně zemědělských produktů hledět nemuselo…

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpovědět  ldx

Máte samozřejmě pravdu, unifikace v tak riskantním oboru je naprostý základ. Ale nejspíš podceňujete tu šílenou setrvačnost každého funkčního velkého systému. Bratr je řemeslník a občas sleduje nějaké rady a triky co dávají na youtube jeho američtí „kolegové“ – ti v každém druhém videu imperiální systém chválí a propagují 😀

To pak máte s tím přechodem na metrický systém těžké. Americký řemeslník (nejlépe na venkově) raději vyhodí dílnu do luftu, než by si něco nechal poroučet od „fašistických úředníků“.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  pbpitko

Testují to a zatím to vypadá dobře. Neletový testovací exemplář evropského servisního modulu Orionu podstoupil loni a letos na stanici Plum Brook v Sandusky úspěšně akustické testy, vibrační testy v kmitočtovém rozsahu od 20 Hz do 10 000 Hz, šokové testy simulující odhazování ochranných krytů během vzletu, pyrošokový test simulující oddělení Orionu od stupně ICPS na dráze k Měsíci, a po tom všem i test rozevření panelů solárních baterií.
Stejný exemplář nyní podstupuje v Lockheed Martin v Denveru ve spojení s modulem pro posádku a věžičkou LAS další strukturální testy, například zátěžové testy pomocí hydraulických zvedáků, testy pyrošokové, akustické, vibrační a simulaci úderu blesku na loď připravenou ke startu pro prokázání, že konstrukce lodi dokáže ochránit citlivou palubní elektroniku. Série strukturálních testů má ověřit stávající modely, charakterizovat dynamickou odezvu konstrukcí a prokázat, že konstrukce lodi a spojů splňuje požadovaný bezpečnostní faktor odolání tlakům a namáháním v podmínkách vzletu na raketě SLS a kosmického letu včetně nezbytné rezervy. Testy, jejichž součástí je servisní modul, mají probíhat celý příští rok.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Jinak, aby nedošlo k omylu, co je myšleno silnější horní deskou. Součástí servisního modulu je pouze to, co je na poslední fotografii v článku. Horní prstenec na prvních dvou fotografiích slouží pouze k přepravě modulu v hale společnosti Thales Alenia. Dobře je to vidět tady:
http://blogs.esa.int/orion/files/2017/12/20171123_095820.jpg

Slávek
Slávek
6 let před

Pro Orion s posádkou by byl nejlepším testem plánovaný let kolem orbitu Měsíce a zpět.

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpovědět  Slávek

A pro testování odolnosti boosterů na TPH proti nízkým teplotám by byl nejlepším testem start raketoplánu s posádkou. Tak jste to myslel ?

Český polárník Jarda Pavlíček na každé přednášce autoritativně tvrdí, že důkladná příprava je základ každé expedice a že tato příprava nijak nesnižuje sílu zážitku

Skutečně drsné prostředí (jakým vesmír 100% je) vás stejně vždy překvapí něčím nečekaným nebo dokonce nepříjemným ! Už samotné biologické přežití tam nahoře je adrenalin sám o sobě.

Když se poctivě připravujete do extrémního prostředí tak si nevybíráte nudu místo dobrodružství, ale dobrodružství místo sebevražedného hazardu

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  3,14ranha

Zdá se mi, že to Slávek myslel dobře. Zkrátka, že trajektorie, která je plánována pro pilotovaný let EM-2 (tj. průlet kolem Měsíce), je ta nejlepší, kterou mohli vybrat. Pochopil jsem to správně, Slávku?

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Slávek

Ještě lepší by byla dráha Apolla 8, ale to bychom asi chtěli moc.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Trajektorie byla navržena podle míry rizika, které jsou manažeři NASA ochotni přijmout. Na rozdíl od Apolla 8 půjde v případě Orionu o první let s posádkou. Jedním z konkrétních důvodů, proč Orion nebude naveden na oběžnou dráhu Měsíce, je systém podpory životních podmínek, který bude ve své kompletní podobě použit v Orionu poprvé.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Mě by se dráha A8 líbila taky moc, ale bez záložního motoru je to podle mě nesmyslný risk. Full HD foto vycházející Země I tak bezpečně přetlouknou ty Andersovy, ne co do významu, ale v kráse, akorát Borman a spol měli víc pokusů. Mimochodem, už se na ně těším.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Servisní modul Orionu má záložní motory. Zálohou hlavního motoru AJ10-190 je osm pomocných motorů R-4D-11, které jsou umístěny kolem něj. Jejich primárním úkolem jsou korekce dráhy:
http://spacenews.com/wp-content/uploads/2014/11/MerkelOrion_ESA4X3.jpg

Než se Apollo 8 vydalo k Měsíci, testovalo pilotované Apollo 7 všechny systémy 11 dnů na LEO. Mise Orionu je ambiciózní v tom, že hned při první pilotované misi má letět k Měsíci. Nebude mít ovšem dostatek paliva pro navedení na jakoukoli oběžnou dráhu Měsíce. To je dáno tím, že první den letu bude testovat všechny své kritické systémy na protáhlé eliptické dráze Země s dobou oběhu 1 den, z níž by se případně mohl vrátit zpět na Zemi. Horní stupeň EUS tedy vynese Orion pouze na tuto eliptickou dráhu, ale brzy poté se od Orionu odpojí, a pokud bude součástí mise modul PPE, EUS jej samostatně urychlí na TLI. Pokud bude Orion v pořádku, urychlí se druhý den na TLI zážehem vlastního motoru AJ10-190.

https://kosmonautix.cz/2017/12/09/servisni-modul-orionu-pro-posadku/