sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Antares čeká na druhou šanci

Přípravy na sobotní start probíhaly podle plánu – počasí bylo skvělé, systémy rakety Antares i kosmické lodi Cygnus pracovaly tak, jak měly. Ke startu však nakonec nedošlo, protože do zakázané oblasti vletělo letadlo, které tam nemělo co dělat. Startovní okno bylo moc krátké a bylo jasné, že odklad nepřipadá v úvahu. Start se tedy posunul o necelých 24 hodin a v neděli po obědě nás čeká opakování.  Věřme, že i tentokrát bude přát počasí i technika, ale že se neobjeví zase nějaký nepoučený pilot.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy v neděli 12. listopadu ve 13:14 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 13:00 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/orbital/wp-content/uploads/sites/234/2017/11/NHQ201711090003.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ketivab
Ketivab
7 let před

Snad bude dnes vše nominální. 🙂
https://youtu.be/06NegxrDSlQ

John
John
7 let před

Držím palce.

Alois
Alois
7 let před

Jak je to nákladově, kolik stojí 1 kg na LEO ve srovnání k SpaceX, ESA a NASA. Dík.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Alois

To se takhle moc porovnávat nedá. Liší se výše pojištění, někdo tuto sumu do ceny startu započítá, někdo ne a ve hře je hrozně moc neznámých. Ona celkově hodnota cena za kilogram se tváří jako jasně daná veličina, ale ve skutečnosti jsou ty žebříčky hodně spekulativní.

vj
vj
7 let před
Odpověď  Alois

Těžko říct, hodně k tomu napsal už pan Majer.
ESA a NASA vlastní nosič momentálně nemají. Arianespace se cenami moc nechlubí, ULA sice uvádí tabulkové ceny pro Atlas, ale reálné ceny se stejně domlouvají individuálně. Podobně SpaceX uvádí tabulkové ceny, ale v uživatelském manuálu snad ani neuvádí nosnost na různé oběžné dráhy, takže ty ceny stejně není k čemu vztáhnout.
Cena Antaresu snad nikdy nepadla, zná se hodnota kontraktu na dopravu na ISS, ale ten zahrnuje víc než jen raketu. Levný asi moc nebude, protože se pro něj nedaří najít další zákazníky … na druhou stranu po spojení Orbital s ATK se firma asi soustředí spíš na NGL, takže Antares je možná trochu nechtěné dědictví.

gg
gg
7 let před
Odpověď  vj

Jihokorejská raketa používá motory RD-151, ne RD-191. 😉 RD-191 je na Angaře.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  gg

RD-151 je vlastně jen minimálně upravený RD-191. Rozdíl spočívá ve snížení tahu na 170 tun.

gg
gg
7 let před
Odpověď  gg

Tak já mám pocit, že ty rozdíly jsou v zásadě minimální mezi všemi třemi, ale přeci jen se ta označení liší.

gg
gg
7 let před
Odpověď  vj

Safra, odpověď samozřejmě patřila o dvě úrovně výše.

Jožka Somík
Jožka Somík
7 let před

Měl bych takový dotaz. Na Novinkách se píše: „NASA poslala na druhý pokus do vesmíru další loď“ Není to špatně? Vždyť raketa snad patří společnosti Orbital ATK. Tak kdo tedy vyslal do vesmíru tuto raketu a loď Cygnus? NASA nebo Orbital ATK?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jožka Somík

Raketa Antares i kosmická loď Cygnus patří firmě Orbital ATK. NASA jim pouze platí za to, že ISS zásobují. Jinými slovy NASA si od Orbital ATK kupuje službu, za kterou firmě platí. Vámi uvedená věta je tedy špatně, protože Antares ani Cygnus nepatří NASA.

Jožka Somík
Jožka Somík
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji Dušane. Já se v té dnešní kosmonautice tak podrobně nevyznám, ale ten titulek na Novinkách mě tedy fláknul do očí. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jožka Somík

Rádo se stalo.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Při startu se netřepe celá rampa, ale hlavně kamera, která tu rampu snímá – včetně stožáru, na kterém je upevněna.

Bylo tam hezky vidět intenzivní chlazení rampy.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.