křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (OneWeb F20)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Partnerství Skynopy a Kinéis

Společnost Skynopy oznámila partnerství s Kinéis dne 17. října během Mezinárodního astronautického kongresu v Miláně. Partnerství pomůže urychlit globální expanzi, zlepší plány získávání družicových dat a získá větší kontrolu nad vesmírným hodnotovým řetězcem.

Americké ministerstvo obchodu

Americké ministerstvo obchodu oznámilo změny pravidel pro kontrolu vývozu vesmírných technologií. Nové předpisy usnadní americkým společnostem prodej družic, nosných raket a dalších technologií souvisejících s vesmírem blízkým spojencům v rámci konkurenceschopnosti.

Ramses

Představitelé ESA a OHB Italia smlouvu v hodnotě 63 milionů eur pro přípravné práce na misi Ramses, Rapid Apophis Mission for Space Safety, která se vydá k asteroidu Apophis před jeho těsným průletem kolem Země v dubnu 2029.

Memorandum kosmodromů

Osm kosmodromů z šesti zemí podepsalo memorandum o porozumění 13. října během akce konané na Mezinárodním astronautickém kongresu (IAC). Smlouva nastiňuje plány pro spolupráci kosmodromů při řešení problémů s rozvojem a provozem jejich zařízení.

Kepler Communications

Evropská kosmická agentura udělila skupině vedené Kepler Communications, menší kanadský družicový operátor, kontrakt v hodnotě 36 milionů eur na vývoj optické přenosové sítě na nízké oběžné dráze Země (LEO).

Další mise Crew Dragonu

NASA uvedla, že použije Crew Dragon pro misi Crew-10 k ISS, která je plánována na únor 2025, tak pro misi Crew-11 naplánovanou na červenec. Důvodem je vyhodnocení zda bude nutné provést další zkušební let kosmické lodi Starliner.

Axiom Extravehicular Mobility Unit

Na Mezinárodním astronautickém kongresu dne 16. října společnosti Axiom Space a Prada odhalily podrobnosti o obleku Axiom Extravehicular Mobility Unit (AxEMU), který Axiom vyvíjí pro lunární mise v rámci programu Artemis.

Gaofen-12

Raketa Dlouhý pochod 4c vynesla z kosmodromu Jiuquan družici Gaofen-12. Družice je součástí civilního čínského systému pro pozorování Země s vysokým rozlišením.

Airbus defense and space division

Divize obrany a vesmíru společnosti Airbus oznámila plány na snížení až o 2 500 pozic do poloviny roku 2026. Tento krok následuje po téměř dvou letech těžkých ztrát, což Airbus přimělo přizpůsobit se vyvíjejícím se tržním podmínkám.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA urychluje bezpečnostní test záchranné věžičky pro Orion

Bezpečnostní test záchranné věžičky LAS, známý pod označením Ascent Abort-2 (AA-2), byl původně plánován na prosinec 2019. Letos v únoru si však Bílý dům vyžádal studii proveditelnosti změny mise EM-1 na pilotovanou. Protože nezbytně nutnou podmínkou pilotovaného letu rakety SLS je certifikace záchranné věžičky, podmíněná realizací uvedeného testu, byly v rámci studie posuzovány možnosti posunu testu AA-2 před kosmickou misi EM-1. V květnu bylo sice rozhodnuto, že EM-1 se bude realizovat v původně plánovaném nepilotovaném režimu, nicméně samotné urychlení realizace testu AA-2 bylo vyhodnoceno jako tak zajímavé, že stojí za to na něm pracovat dále. V následujících měsících byl proto zpracován podrobný plán včetně alokace finančních prostředků a přesunu personálu. Dne 9. listopadu 2017 oznámil dočasný administrátor NASA Robert Lightfoot, že bylo rozhodnuto o uspíšení testu záchranné věžičky, který je nyní klíčový pro pilotovanou misi EM-2, na duben 2019, tedy o osm měsíců.

Konečná příprava dvou exemplářů LAS v Promontory, říjen 2017
Závěrečná příprava dvou abort motorů v Promontory, říjen 2017
Zdroj: https://scontent-iad3-1.cdninstagram.com

Test bude spočívat v demonstraci schopností bezpečného oddělení kabiny od nosné rakety v přibližně transonických podmínkách ve fázi největšího aerodynamického namáhání, a v následných manévrech záchranné věžičky s kabinou. Sekvence nouzového oddělení kabiny bude zahájena 55 sekund od startu při rychlosti Mach 1,3 ve výšce 9,5 km zážehem abort motoru. Během následujících patnácti sekund bude věžička s kabinou vzdálena od nosiče přes tři kilometry. Ve výšce 13 km attitude control motor reorientuje sestavu k bezpečnému oddělení modulu pro posádku, a o 300 metrů výše se zažehne jettison motor, který oddělí LAS od kabiny. Celkem bude test trvat necelé tři minuty. Původní návrh počítal se záchranou kabiny na padácích, tato záchrana však byla nakonec z testu vypuštěna. Kvalifikační testy padáků Orionu totiž probíhají separátně při shozech kabiny z letadla. Tyto testy jsou součástí certifikace padáků pro pilotované lety. Celkem je v rámci příprav na EM-2 plánováno osm testů padáků, z nichž první byl proveden loni v září, a další letos v březnu, v červnu a v září. Celá série má probíhat do jara 2019.

Systém LAS má hmotnost přibližně 7,3 tuny a skládá se ze tří motorů na pevná paliva. Abort motor (AM) je určen pro nouzové oddělení kabiny od rakety a může se aktivovat během několika milisekund. Před testem AA-2 je v plánu provést v Promontory kvalifikační zážehové testy abort motoru, nazvané QM-2 a QM-3. První test QM-1 byl proveden letos v červnu. Attitude control motor (ACM) se použije k následné změně pozice kabiny v prostoru a jettison motor (JM) k oddělení věžičky od kabiny.

Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Jettison motor je jediný motor, který bude aktivován při všech nominálních misích pro oddělení sestavy LAS krátce po aktivaci druhého stupně rakety SLS. Souběžně s testy AM budou realizovány také tři kvalifikační testy ACM a tři testy JM. Podle některých vyjádření se však zdá, že třetím kvalifikačním testem jednotlivých motorů bude právě integrovaný test AA-2. Ten je jedinou plánovanou letovou zkouškou systému LAS před misí EM-2.

Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Testovací exemplář kabiny pro AA-2 o hmotnosti 10 tun nestaví společnost Lockheed Martin, nýbrž přímo NASA. Primární strukturu staví Langleyho výzkumné středisko, subsystémy avioniky, napájení, softwaru a sběru dat připravuje Johnsonovo vesmírné středisko. Jedná se spíše o maketu, která má stejný tvar, těžiště, separační mechanismy, pyrotechniku, navigaci a řídicí software reorientace jako modul pro kosmické lety. Není však určený pro vesmír, je vyrobený z jiného materiálu a má jinou konfiguraci primární struktury. Nemá žádný systém tepelné ochrany ani pohon pro řízení polohy, žádná okna, průlez, systémy pro posádku, a dokonce ani padáky. Má jiné letové počítače, software, napájení, komunikační systémy a přístroje. Modul bude zaznamenávat data týkající se charakteristik stability, dynamiky reorientace, strukturálního zatížení, výkonu motorů AM a ACM, data ze separačních mechanismů, a dále akustická, aerodynamická, teplotní, akcelerační apod. data z vnější strany panelu. Senzory a přístroje, určené ke shromažďování dat během testu, dodá Armstrongovo letecké výzkumné středisko. Kabinu bude s nosnou raketou spojovat separační díl, který je také připravován v Langleyho výzkumném středisku. V tomto dílu budou umístěny oddělovací mechanismy a přístrojové vybavení.

Počítačový model separačního dílu pro AA-2
Počítačový model separačního dílu pro AA-2
Zdroj: https://fpd.larc.nasa.gov
Startovní komplex SLC-46, srpen 2017
Startovní komplex SLC-46, srpen 2017
Zdroj: https://assets.cdn.spaceflightnow.com

Test se uskuteční pomocí nosiče Abort Test Booster (ATB) ze startovního komplexu SLC-46 na Mysu Canaveral. Naposledy se odsud uskutečnil v srpnu let rakety Minotaur IV s družicí SensorSat. Pro účely testu AA-2 bude stávající mobilní přístupová věž modifikována přístupovými plošinami, navrženými a postavenými Langleyho výzkumným střediskem. Plošiny nazvané Mobile Access Structure (MAS) obklopí nosič ATB a sestavu Launch Abort Vehicle, kterou bude tvořit separační díl, maketa kabiny a záchranná věžička. Nosič ATB je jednostupňový a používá první stupeň SR-118 na tuhé pohonné látky ze střely Peacekeeper. Stejný stupeň ostatně používá i Minotaur IV jako svůj první stupeň.

První stupeň rakety Minotaur IV na SLC-46, srpen 2017
První stupeň rakety Minotaur IV na SLC-46, srpen 2017
Zdroj: https://www.gannett-cdn.com

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
http://www.incose.org/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://fpd.larc.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://i.dailymail.co.uk/…0-image-a-20_1510348072257.jpg
https://scontent-iad3-1.cdninstagram.com/…6976871783316062208_n.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DMV_YVsX0AEl2ao.jpg
https://fpd.larc.nasa.gov/assets/aa-2-separation-ring-model.png
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/20074409/DHEoDfXVwAAaSGM.jpg
https://www.gannett-cdn.com/…/636391873539691324-ors5-minotaurIV-lc46-01.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ptpc
ptpc
6 let před

Díky za vyčerpávajúce informácie! 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  ptpc

Není zač. Rád jsem se o informace podělil. 🙂

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ve vasem pripade jsou vzdy podrobne, vycerpavajici a pravdive, vase znalosti SLS, klobouk dolu. Diky za informace taktez;-)

Hanh
Hanh
6 let před

Jen doufam, ze nosic Abort test booster (ATB) a predelani mobilni pristupove veze nestoji vic,nez kdyby to zkouseli na pouzitem Falconu 9 s horizontalni integraci. Uprime nechapu ten smysl veze s nekolika plosinami pro tento test/y.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Hanh

Jednostupňový ATB by měl být levný, protože stupeň SR-118 pochází z armádních zásob a je na skladě. Například celý pětistupňový Minotaur IV stojí kolem 50 milionů USD.
Smyslem MAS je umožnit přístup k Launch Abort Vehicle, který bude mnohem níž než standardní náklad na raketě Minotaur IV. MAS bude jednoduchá struktura – na str. 9 je fotografie plošiny č. 3:
https://fpd.larc.nasa.gov/assets/fpd-winter-2017-trailblazer-for-web-508.pdf

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před

Idealni test LES mi prisel u Apolla, kdyz se Little Joe roztrhal za letu a doopravdy to cele pouzili k zachrane kabiny.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Ano, test LES z rotující Little Joe byl efektní. Podle NASA však bude i minimalistické pojetí AA-2 dostatečné pro ověření počítačových modelů chování LAS za letu a pro jeho následnou certifikaci.
Testy s padáky pro pilotované lety jsou v polovině a provádí se pro různé podmínky a scénáře selhání:
30.09.2016 sestup v podmínkách nejvyššího dynamického tlaku, který až dosud padáky vydržely
08.03.2017 simulace sestupu po abortu krátce po startu
14.06.2017 simulace za podmínek abortu z rakety stojící na rampě
13.09.2017 ověření sekvence rozevření padáků typické po abortu z rychle letící SLS

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před

Ja pevne doufam, ze se cely test bude vysilat s komentarem naseho skveleho sefredaktora;-)
A taky bude zajimave, kdo svuj inflight abort stihne driv, zda spacex, nebo nasa. Znam terminy, ale taky si pamatuju, ze klouzaji takrka vyhradne doprava;-)

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Určitě to máme v plánu vysílat. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.