sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Aspera

NASA 14. května oznámila, že společnosti Rocket Lab zadala zakázku na vynesení mise Aspera raketou Electron. Start je naplánován nejdříve na první čtvrtletí roku 2026 ze startovacího komplexu 1 společnosti na Novém Zélandu.

OroraTech

Německý družicový operátor OroraTech 14. května oznámil, že si zajistil dalších 12 milionů eur v rámci rizikového financování série B na urychlení rozšíření své konstelace pro monitorování lesních požárů.

Americká administrativa

Američtí zákonodárci 14. května vyjádřili obavy kvůli údajným plánům administrativy prezidenta omezit financování komerčních nákupů družicových snímků. Podle kritiků by mohl tento krok podkopat americké zpravodajské schopnosti a být v rozporu s deklarovanými prioritami Bílého domu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA urychluje bezpečnostní test záchranné věžičky pro Orion

Bezpečnostní test záchranné věžičky LAS, známý pod označením Ascent Abort-2 (AA-2), byl původně plánován na prosinec 2019. Letos v únoru si však Bílý dům vyžádal studii proveditelnosti změny mise EM-1 na pilotovanou. Protože nezbytně nutnou podmínkou pilotovaného letu rakety SLS je certifikace záchranné věžičky, podmíněná realizací uvedeného testu, byly v rámci studie posuzovány možnosti posunu testu AA-2 před kosmickou misi EM-1. V květnu bylo sice rozhodnuto, že EM-1 se bude realizovat v původně plánovaném nepilotovaném režimu, nicméně samotné urychlení realizace testu AA-2 bylo vyhodnoceno jako tak zajímavé, že stojí za to na něm pracovat dále. V následujících měsících byl proto zpracován podrobný plán včetně alokace finančních prostředků a přesunu personálu. Dne 9. listopadu 2017 oznámil dočasný administrátor NASA Robert Lightfoot, že bylo rozhodnuto o uspíšení testu záchranné věžičky, který je nyní klíčový pro pilotovanou misi EM-2, na duben 2019, tedy o osm měsíců.

Konečná příprava dvou exemplářů LAS v Promontory, říjen 2017
Závěrečná příprava dvou abort motorů v Promontory, říjen 2017
Zdroj: https://scontent-iad3-1.cdninstagram.com

Test bude spočívat v demonstraci schopností bezpečného oddělení kabiny od nosné rakety v přibližně transonických podmínkách ve fázi největšího aerodynamického namáhání, a v následných manévrech záchranné věžičky s kabinou. Sekvence nouzového oddělení kabiny bude zahájena 55 sekund od startu při rychlosti Mach 1,3 ve výšce 9,5 km zážehem abort motoru. Během následujících patnácti sekund bude věžička s kabinou vzdálena od nosiče přes tři kilometry. Ve výšce 13 km attitude control motor reorientuje sestavu k bezpečnému oddělení modulu pro posádku, a o 300 metrů výše se zažehne jettison motor, který oddělí LAS od kabiny. Celkem bude test trvat necelé tři minuty. Původní návrh počítal se záchranou kabiny na padácích, tato záchrana však byla nakonec z testu vypuštěna. Kvalifikační testy padáků Orionu totiž probíhají separátně při shozech kabiny z letadla. Tyto testy jsou součástí certifikace padáků pro pilotované lety. Celkem je v rámci příprav na EM-2 plánováno osm testů padáků, z nichž první byl proveden loni v září, a další letos v březnu, v červnu a v září. Celá série má probíhat do jara 2019.

Systém LAS má hmotnost přibližně 7,3 tuny a skládá se ze tří motorů na pevná paliva. Abort motor (AM) je určen pro nouzové oddělení kabiny od rakety a může se aktivovat během několika milisekund. Před testem AA-2 je v plánu provést v Promontory kvalifikační zážehové testy abort motoru, nazvané QM-2 a QM-3. První test QM-1 byl proveden letos v červnu. Attitude control motor (ACM) se použije k následné změně pozice kabiny v prostoru a jettison motor (JM) k oddělení věžičky od kabiny.

Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Jettison motor je jediný motor, který bude aktivován při všech nominálních misích pro oddělení sestavy LAS krátce po aktivaci druhého stupně rakety SLS. Souběžně s testy AM budou realizovány také tři kvalifikační testy ACM a tři testy JM. Podle některých vyjádření se však zdá, že třetím kvalifikačním testem jednotlivých motorů bude právě integrovaný test AA-2. Ten je jedinou plánovanou letovou zkouškou systému LAS před misí EM-2.

Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Testovací exemplář kabiny pro AA-2 o hmotnosti 10 tun nestaví společnost Lockheed Martin, nýbrž přímo NASA. Primární strukturu staví Langleyho výzkumné středisko, subsystémy avioniky, napájení, softwaru a sběru dat připravuje Johnsonovo vesmírné středisko. Jedná se spíše o maketu, která má stejný tvar, těžiště, separační mechanismy, pyrotechniku, navigaci a řídicí software reorientace jako modul pro kosmické lety. Není však určený pro vesmír, je vyrobený z jiného materiálu a má jinou konfiguraci primární struktury. Nemá žádný systém tepelné ochrany ani pohon pro řízení polohy, žádná okna, průlez, systémy pro posádku, a dokonce ani padáky. Má jiné letové počítače, software, napájení, komunikační systémy a přístroje. Modul bude zaznamenávat data týkající se charakteristik stability, dynamiky reorientace, strukturálního zatížení, výkonu motorů AM a ACM, data ze separačních mechanismů, a dále akustická, aerodynamická, teplotní, akcelerační apod. data z vnější strany panelu. Senzory a přístroje, určené ke shromažďování dat během testu, dodá Armstrongovo letecké výzkumné středisko. Kabinu bude s nosnou raketou spojovat separační díl, který je také připravován v Langleyho výzkumném středisku. V tomto dílu budou umístěny oddělovací mechanismy a přístrojové vybavení.

Počítačový model separačního dílu pro AA-2
Počítačový model separačního dílu pro AA-2
Zdroj: https://fpd.larc.nasa.gov
Startovní komplex SLC-46, srpen 2017
Startovní komplex SLC-46, srpen 2017
Zdroj: https://assets.cdn.spaceflightnow.com

Test se uskuteční pomocí nosiče Abort Test Booster (ATB) ze startovního komplexu SLC-46 na Mysu Canaveral. Naposledy se odsud uskutečnil v srpnu let rakety Minotaur IV s družicí SensorSat. Pro účely testu AA-2 bude stávající mobilní přístupová věž modifikována přístupovými plošinami, navrženými a postavenými Langleyho výzkumným střediskem. Plošiny nazvané Mobile Access Structure (MAS) obklopí nosič ATB a sestavu Launch Abort Vehicle, kterou bude tvořit separační díl, maketa kabiny a záchranná věžička. Nosič ATB je jednostupňový a používá první stupeň SR-118 na tuhé pohonné látky ze střely Peacekeeper. Stejný stupeň ostatně používá i Minotaur IV jako svůj první stupeň.

První stupeň rakety Minotaur IV na SLC-46, srpen 2017
První stupeň rakety Minotaur IV na SLC-46, srpen 2017
Zdroj: https://www.gannett-cdn.com

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
http://www.incose.org/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://fpd.larc.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://i.dailymail.co.uk/…0-image-a-20_1510348072257.jpg
https://scontent-iad3-1.cdninstagram.com/…6976871783316062208_n.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DMV_YVsX0AEl2ao.jpg
https://fpd.larc.nasa.gov/assets/aa-2-separation-ring-model.png
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/20074409/DHEoDfXVwAAaSGM.jpg
https://www.gannett-cdn.com/…/636391873539691324-ors5-minotaurIV-lc46-01.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ptpc
ptpc
7 let před

Díky za vyčerpávajúce informácie! 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  ptpc

Není zač. Rád jsem se o informace podělil. 🙂

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ve vasem pripade jsou vzdy podrobne, vycerpavajici a pravdive, vase znalosti SLS, klobouk dolu. Diky za informace taktez;-)

Hanh
Hanh
7 let před

Jen doufam, ze nosic Abort test booster (ATB) a predelani mobilni pristupove veze nestoji vic,nez kdyby to zkouseli na pouzitem Falconu 9 s horizontalni integraci. Uprime nechapu ten smysl veze s nekolika plosinami pro tento test/y.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Hanh

Jednostupňový ATB by měl být levný, protože stupeň SR-118 pochází z armádních zásob a je na skladě. Například celý pětistupňový Minotaur IV stojí kolem 50 milionů USD.
Smyslem MAS je umožnit přístup k Launch Abort Vehicle, který bude mnohem níž než standardní náklad na raketě Minotaur IV. MAS bude jednoduchá struktura – na str. 9 je fotografie plošiny č. 3:
https://fpd.larc.nasa.gov/assets/fpd-winter-2017-trailblazer-for-web-508.pdf

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před

Idealni test LES mi prisel u Apolla, kdyz se Little Joe roztrhal za letu a doopravdy to cele pouzili k zachrane kabiny.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Ano, test LES z rotující Little Joe byl efektní. Podle NASA však bude i minimalistické pojetí AA-2 dostatečné pro ověření počítačových modelů chování LAS za letu a pro jeho následnou certifikaci.
Testy s padáky pro pilotované lety jsou v polovině a provádí se pro různé podmínky a scénáře selhání:
30.09.2016 sestup v podmínkách nejvyššího dynamického tlaku, který až dosud padáky vydržely
08.03.2017 simulace sestupu po abortu krátce po startu
14.06.2017 simulace za podmínek abortu z rakety stojící na rampě
13.09.2017 ověření sekvence rozevření padáků typické po abortu z rychle letící SLS

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před

Ja pevne doufam, ze se cely test bude vysilat s komentarem naseho skveleho sefredaktora;-)
A taky bude zajimave, kdo svuj inflight abort stihne driv, zda spacex, nebo nasa. Znam terminy, ale taky si pamatuju, ze klouzaji takrka vyhradne doprava;-)

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Určitě to máme v plánu vysílat. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.