sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA urychluje bezpečnostní test záchranné věžičky pro Orion

Bezpečnostní test záchranné věžičky LAS, známý pod označením Ascent Abort-2 (AA-2), byl původně plánován na prosinec 2019. Letos v únoru si však Bílý dům vyžádal studii proveditelnosti změny mise EM-1 na pilotovanou. Protože nezbytně nutnou podmínkou pilotovaného letu rakety SLS je certifikace záchranné věžičky, podmíněná realizací uvedeného testu, byly v rámci studie posuzovány možnosti posunu testu AA-2 před kosmickou misi EM-1. V květnu bylo sice rozhodnuto, že EM-1 se bude realizovat v původně plánovaném nepilotovaném režimu, nicméně samotné urychlení realizace testu AA-2 bylo vyhodnoceno jako tak zajímavé, že stojí za to na něm pracovat dále. V následujících měsících byl proto zpracován podrobný plán včetně alokace finančních prostředků a přesunu personálu. Dne 9. listopadu 2017 oznámil dočasný administrátor NASA Robert Lightfoot, že bylo rozhodnuto o uspíšení testu záchranné věžičky, který je nyní klíčový pro pilotovanou misi EM-2, na duben 2019, tedy o osm měsíců.

Konečná příprava dvou exemplářů LAS v Promontory, říjen 2017
Závěrečná příprava dvou abort motorů v Promontory, říjen 2017
Zdroj: https://scontent-iad3-1.cdninstagram.com

Test bude spočívat v demonstraci schopností bezpečného oddělení kabiny od nosné rakety v přibližně transonických podmínkách ve fázi největšího aerodynamického namáhání, a v následných manévrech záchranné věžičky s kabinou. Sekvence nouzového oddělení kabiny bude zahájena 55 sekund od startu při rychlosti Mach 1,3 ve výšce 9,5 km zážehem abort motoru. Během následujících patnácti sekund bude věžička s kabinou vzdálena od nosiče přes tři kilometry. Ve výšce 13 km attitude control motor reorientuje sestavu k bezpečnému oddělení modulu pro posádku, a o 300 metrů výše se zažehne jettison motor, který oddělí LAS od kabiny. Celkem bude test trvat necelé tři minuty. Původní návrh počítal se záchranou kabiny na padácích, tato záchrana však byla nakonec z testu vypuštěna. Kvalifikační testy padáků Orionu totiž probíhají separátně při shozech kabiny z letadla. Tyto testy jsou součástí certifikace padáků pro pilotované lety. Celkem je v rámci příprav na EM-2 plánováno osm testů padáků, z nichž první byl proveden loni v září, a další letos v březnu, v červnu a v září. Celá série má probíhat do jara 2019.

Systém LAS má hmotnost přibližně 7,3 tuny a skládá se ze tří motorů na pevná paliva. Abort motor (AM) je určen pro nouzové oddělení kabiny od rakety a může se aktivovat během několika milisekund. Před testem AA-2 je v plánu provést v Promontory kvalifikační zážehové testy abort motoru, nazvané QM-2 a QM-3. První test QM-1 byl proveden letos v červnu. Attitude control motor (ACM) se použije k následné změně pozice kabiny v prostoru a jettison motor (JM) k oddělení věžičky od kabiny.

Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Jettison motor je jediný motor, který bude aktivován při všech nominálních misích pro oddělení sestavy LAS krátce po aktivaci druhého stupně rakety SLS. Souběžně s testy AM budou realizovány také tři kvalifikační testy ACM a tři testy JM. Podle některých vyjádření se však zdá, že třetím kvalifikačním testem jednotlivých motorů bude právě integrovaný test AA-2. Ten je jedinou plánovanou letovou zkouškou systému LAS před misí EM-2.

Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Testovací kabina Orionu pro AA-2 v Langley, říjen 2017
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Testovací exemplář kabiny pro AA-2 o hmotnosti 10 tun nestaví společnost Lockheed Martin, nýbrž přímo NASA. Primární strukturu staví Langleyho výzkumné středisko, subsystémy avioniky, napájení, softwaru a sběru dat připravuje Johnsonovo vesmírné středisko. Jedná se spíše o maketu, která má stejný tvar, těžiště, separační mechanismy, pyrotechniku, navigaci a řídicí software reorientace jako modul pro kosmické lety. Není však určený pro vesmír, je vyrobený z jiného materiálu a má jinou konfiguraci primární struktury. Nemá žádný systém tepelné ochrany ani pohon pro řízení polohy, žádná okna, průlez, systémy pro posádku, a dokonce ani padáky. Má jiné letové počítače, software, napájení, komunikační systémy a přístroje. Modul bude zaznamenávat data týkající se charakteristik stability, dynamiky reorientace, strukturálního zatížení, výkonu motorů AM a ACM, data ze separačních mechanismů, a dále akustická, aerodynamická, teplotní, akcelerační apod. data z vnější strany panelu. Senzory a přístroje, určené ke shromažďování dat během testu, dodá Armstrongovo letecké výzkumné středisko. Kabinu bude s nosnou raketou spojovat separační díl, který je také připravován v Langleyho výzkumném středisku. V tomto dílu budou umístěny oddělovací mechanismy a přístrojové vybavení.

Počítačový model separačního dílu pro AA-2
Počítačový model separačního dílu pro AA-2
Zdroj: https://fpd.larc.nasa.gov
Startovní komplex SLC-46, srpen 2017
Startovní komplex SLC-46, srpen 2017
Zdroj: https://assets.cdn.spaceflightnow.com

Test se uskuteční pomocí nosiče Abort Test Booster (ATB) ze startovního komplexu SLC-46 na Mysu Canaveral. Naposledy se odsud uskutečnil v srpnu let rakety Minotaur IV s družicí SensorSat. Pro účely testu AA-2 bude stávající mobilní přístupová věž modifikována přístupovými plošinami, navrženými a postavenými Langleyho výzkumným střediskem. Plošiny nazvané Mobile Access Structure (MAS) obklopí nosič ATB a sestavu Launch Abort Vehicle, kterou bude tvořit separační díl, maketa kabiny a záchranná věžička. Nosič ATB je jednostupňový a používá první stupeň SR-118 na tuhé pohonné látky ze střely Peacekeeper. Stejný stupeň ostatně používá i Minotaur IV jako svůj první stupeň.

První stupeň rakety Minotaur IV na SLC-46, srpen 2017
První stupeň rakety Minotaur IV na SLC-46, srpen 2017
Zdroj: https://www.gannett-cdn.com

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
http://www.incose.org/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://fpd.larc.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://i.dailymail.co.uk/…0-image-a-20_1510348072257.jpg
https://scontent-iad3-1.cdninstagram.com/…6976871783316062208_n.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DMV_YVsX0AEl2ao.jpg
https://fpd.larc.nasa.gov/assets/aa-2-separation-ring-model.png
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/20074409/DHEoDfXVwAAaSGM.jpg
https://www.gannett-cdn.com/…/636391873539691324-ors5-minotaurIV-lc46-01.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ptpc
ptpc
7 let před

Díky za vyčerpávajúce informácie! 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  ptpc

Není zač. Rád jsem se o informace podělil. 🙂

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Ve vasem pripade jsou vzdy podrobne, vycerpavajici a pravdive, vase znalosti SLS, klobouk dolu. Diky za informace taktez;-)

Hanh
Hanh
7 let před

Jen doufam, ze nosic Abort test booster (ATB) a predelani mobilni pristupove veze nestoji vic,nez kdyby to zkouseli na pouzitem Falconu 9 s horizontalni integraci. Uprime nechapu ten smysl veze s nekolika plosinami pro tento test/y.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Hanh

Jednostupňový ATB by měl být levný, protože stupeň SR-118 pochází z armádních zásob a je na skladě. Například celý pětistupňový Minotaur IV stojí kolem 50 milionů USD.
Smyslem MAS je umožnit přístup k Launch Abort Vehicle, který bude mnohem níž než standardní náklad na raketě Minotaur IV. MAS bude jednoduchá struktura – na str. 9 je fotografie plošiny č. 3:
https://fpd.larc.nasa.gov/assets/fpd-winter-2017-trailblazer-for-web-508.pdf

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před

Idealni test LES mi prisel u Apolla, kdyz se Little Joe roztrhal za letu a doopravdy to cele pouzili k zachrane kabiny.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Ano, test LES z rotující Little Joe byl efektní. Podle NASA však bude i minimalistické pojetí AA-2 dostatečné pro ověření počítačových modelů chování LAS za letu a pro jeho následnou certifikaci.
Testy s padáky pro pilotované lety jsou v polovině a provádí se pro různé podmínky a scénáře selhání:
30.09.2016 sestup v podmínkách nejvyššího dynamického tlaku, který až dosud padáky vydržely
08.03.2017 simulace sestupu po abortu krátce po startu
14.06.2017 simulace za podmínek abortu z rakety stojící na rampě
13.09.2017 ověření sekvence rozevření padáků typické po abortu z rychle letící SLS

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před

Ja pevne doufam, ze se cely test bude vysilat s komentarem naseho skveleho sefredaktora;-)
A taky bude zajimave, kdo svuj inflight abort stihne driv, zda spacex, nebo nasa. Znam terminy, ale taky si pamatuju, ze klouzaji takrka vyhradne doprava;-)

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jirka Hadac

Určitě to máme v plánu vysílat. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.