sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropská Vega dostane nové nádrže

Horní stupeň AVUM

Kosmické rakety jednoho typu většinou vypadají na první pohled při každém startu prakticky stejně. Málo se však ví o tom, že jejich útroby, tedy technické vybavení, prochází postupným vývojem, modernizací a úpravami. I když raketa létá spolehlivě, pracují inženýři na stovkách drobných vylepšení, které se postupně zavádí do provozu. Jedna taková na první pohled nenápadná změna se připravuje i pro evropskou raketu Vega, jejíž horní stupeň vidíte na náhledové fotce tohoto článku.

V současné době používané titanové nádrže pro horní stupeň rakety Vega.
V současné době používané titanové nádrže pro horní stupeň rakety Vega.
Foto: Ondřej Šamárek

Vega je nejslabší evropská raketa, která se používá k vynášení lehkých nákladů. O její pohon se starají tři stupně na tuhé palivo, nad kterými sedí horní stupeň AVUM. Zatímco motory na tuhé palivo se nedají během letu řídit, stupeň AVUM spaluje směs kapalného paliva (nesymetrický dimetylhydrazin a oxid dusičitý). Díky tomu je schopen přesně korigovat generovaný tah, takže se využívá k dosažení finální oběžné dráhy.

Palivo pro stupeň AVUM se skladuje ve čtyřech válcovitých nádržích zakončený kupolemi, přičemž každá z nich má objem 142 litrů. Tyto nádrže jsou vyrobeny z titanu, což je kov, který se kromě nízké hustoty vyznačuje i velkou pevností a odolností vůči vnějším vlivům. Jenže právě to může být někdy na škodu – to, že je tento kov velmi odolný, znamená, že nádrže z něj vyrobené při vstupu do atmosféry neshoří.

Reálný letový hardware - Nádrž horního stupně rakety Vega po dopadu do Indie
Reálný letový hardware – Nádrž horního stupně rakety Vega po dopadu do Indie
Foto: Ondřej Šamárek

To se na první pohled nemusí zdát jako velký problém, ovšem před několika týdny dopadla neshořelá nádrž rakety Vega do Indie. Sice se nikomu nic nestalo, ale je to opravdu velké varování, že tento design není úplně ideální. Odborníci z ESA naštěstí už delší dobu pracují na nových nádržích.

Pro někoho bude znít paradoxně, že nový typ má být méně odolný, ale je potřeba dodat, že tato nižší odolnost se týká teploty. Zatímco současné nádrže vznikají z titanu, nově se má používat hliník. Rozdíl mezi teplotou tání těchto dvou prvků je téměř 1000°C (1667,85°C u titanu oproti 660,32°C u hliníku). Hliníkové nádrže tak při vstupu do atmosféry shoří mnohem rychleji.

Při návrzích jednotlivých dílů se samozřejmě musí stanovit i jejich výrobní proces. Ten je závislý na mnoha faktorech, mezi kterými je i použitý materiál. Různé kovy mají jiné mechanické vlastnosti a vyhovují jim jiné výrobní procesy. To samé se týká i nádrží pro raketu Vega.

Nová hliníková nádrž na palivo pro horní stupeň rakety Vega.
Nová hliníková nádrž na palivo pro horní stupeň rakety Vega.
Foto: Ondřej Šamárek

Zatímco současné nádrže se vyrábí běžným obloukovým svařováním netavící se elektrodou v ochranné atmosféře inertního plynu (metoda TIG), nové hliníkové nádrže využijí inovativní postup označovaní jako třecí svařování s promíšením (friction stir welding). Pravidelným čtenářům našeho webu není potřeba tuto metodu dlouze představovat, jelikož se používá třeba i při výrobě nádrží pro americkou raketu SLS, nebo pro přetlakovou kabinu lodi Orion.

Při tomto procesu (který byl patentován v roce 1991) jsou dva spojované díly pevně upnuté, aby se při svařování nepohnuly. O vlastní spojení se stará rotační nástroj s kolíkem, který se zanoří do spáry mezi oběma díly. Teplo vzniklé tímto třením se postará o změknutí okolního materiálu, který je následně rotačním pohybem promíšen s materiálem z druhého svařovaného dílu. Jak se kolík posouvá spárou mezi oběma díly, zanechává za sebou již hotový svar.

Výhodou metody, jejíž animaci najdete pod tímto odstavcem je perfektní propojení obou svařovaných povrchů, přičemž svar je tvořen stejným materiálem, z jakého jsou vyrobeny svařované díly. To má pochopitelně pozitivní vliv na kvalitu svaru a mechanickou odolnost celého dílu.

Informace o přípravě nového typu nádrží jsme získali v Technologickém středisku Evropské kosmické agentury (ESTEC) na dni otevřených dveří. Součástí akce jsou totiž i stánky, na kterých odborníci z jednotlivých oborů prezentují to, na čem pracují. I nás zajímala odpověď na otázku, kdy by mohlo dojít k nasazení této nové technologie do reálného procesu – první část odpovědi byla diplomatická – až budou hotové všechny testy a všichni si budou jistí, že je nový návrh bezpečný ve všech směrech. Nakonec však přišel i konkrétní časový horizont – hliníkové nádrže by mohly začít na raketách Vega létat zhruba za tři až pět let. Velice nás proto těší, že můžeme našim čtenářům zprostředkovat informace o tomto zajímavém pokroku.

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/vega_s_upper_stage/9261315-5-eng-GB/Vega_s_upper_stage.jpg
Fotografie Ondřeje Šamárka

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
7 let před

Hmmm. 3 – let zavedení nové nádrže? Ten nepoměr k tempu vývoje a aplikace u SpaceX (a nejen u nich) je neskutečný… je to socialismem, nebo tím, že je nic netlačí (takže vlastně taky tím prvním), ultraopatrností, nebo čím?

RiMr
RiMr
7 let před
Odpověď  RiMr

3-5

Mirek S.
Mirek S.
7 let před
Odpověď  RiMr

Třeba to je z části i tím, že Vega toho moc nenalétá a mají ty “staré” nádrže nadělané. Spíš teda doufám, že je to tím, protože jinak bude tímhle tempem pokroku Ariane 6 tak v roce 2040 🙂

3,14ranha
3,14ranha
7 let před
Odpověď  RiMr

Tak ono to bude dáno spíš výrobním cyklem rakety. Nebylo řečeno kolik těch původních nádrží mají dodavatelé skladem. Nejde o žádnou opravu kritické chyby, neomezuje to funkci rakety.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

A ve finálne by to mohlo I trošku slevnit raketu. Přeci jen, cenově je titan jinde než hliník. Neříkám že o moc, ale zkrátka, troška ke trošce a našetřili sme si na Národní divadlo.

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Jo, korunka ke korunce – a máme dvě korunky. Asi tak. Národ se skládal a skládal, po korunce až… většinu doplatil sám císař Franz Josef II.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před

Takže, cena za kg: Titan – 3,77USD; hlinik 2,14USD. Predpokladám, že nejde o čiste hlinikovú nádrž ale skôr o nejakú zliatinu. Rozdiel cien nie je až tak veľký, ale na druhej strane, možno že práve opracovanie hliníka a titánu je rozdielne a to prinesie rozdiel vo výslednej cene a zjednodušení procesu výroby.

Skôr ma zaujal rozdiel hmotností: ak hustota titanu je 4540kg/m3 a hliník 2700kg/m3.
Vie sa odhadnúť nárast nosnosti rakety?

Otázka, prečo sa nepokúsia nahradiť to kompozitným materiálom?

Dan
Dan
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

To, že má hliník nižší hustotu neznamená, že ty nádrže budou nutně lehčí. (to by letadla měla dodnes dřevěný drak) Co se týká jiných materiálových vlastností, tak titan vede. Ale na obrábění je mnohem jednodušší ten hliník.

maro
maro
7 let před
Odpověď  BlackSheepOI2

Ta cena za titan 3,77 USD asi nebude pravda. Vždyť tolik vám dají ve sběrně za kilo měděných drátů.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  maro

Titan jako materiál je opravdu celkem levný. Drahé je z něj vyrobit něco podle svých představ.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Vojta
BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Vojta

Súhlas. Materiál nebude drahý, ale opracovanie áno. Možno aj preto je už cena plechov tak vysoká.

cenu som zobral z: http://www.infomine.com/investment/metal-prices/ferro-titanium/

gg
gg
7 let před
Odpověď  Vojta

„Tak jaktože je všude na netu tak extrémně drahý?“

Protože parametricky stabilní plech bude ten „materiál vyrobený podle vašich představ“? 😉

maro
maro
7 let před
Odpověď  Vojta

gg: Žádné osobní představy nebo parametry. Seká se to jak Baťa cvičky. Maximálně si vyberete Grade 1, Grade 2, Grade 5.
http://simzac.cz/9-titanove-plechy
nebo třeba jatagan tečka eu/titan/

Všude draho.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Vojta

Tak neviem. V súčasnosti je cena titanu dosť nízka v porovnaní s poslednými rokmi:
https://agmetalminer.com/metal-prices/titanium/

To však nič nemení na fakte, že cena nespracovaného kovu môže byť relatívne nízka.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Vojta

BlackSheep: Tak ta aktuální cena 60 dolarů za kilogram (27 dolarů za libru) už zní o dost reálněji.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Vojta

Asi je to zlá interpretácia, ale údaje som našiel na webe, nemám to zo svojej hlavy.
Možno niekto blízky metalurgii nám vie dať odpovede na všetky otázky.
Mňa reálne zaujíma hmotnostný zisk pri použití Al alebo kompozitu ako materiálu samotnej nádrže.
Bavíme sa o nízkotonážnej rakete, kde každý kg je zaujímavým ziskom.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Vojta

„gg: Žádné osobní představy nebo parametry. “

Takže 2mm plech není osobní představa? OK, tak já vám pošlu pytel prášku, s tím si jistě poradíte sám. 😉

Dan
Dan
7 let před
Odpověď  maro

Maro> nevím, do tohoto skutečně nedělám, ale mám za to, že jednotková cena suroviny bude nižší, než polotovaru. BlackSheepOI2 uvedl cenu suroviny, proto to vypadá tak levně.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpověď  Dan

Vďaka, tak nejako to vychádza aj mne, ale snáď to vie niekto lepšie popísať.
V minulosti sa nahrádzali titanové časti na lietadlách oceľou resp. hliníkom a objavom boli kompozity. Ak dobre pamätám články v L+K, dôvodom bola náročnosť výroby, obtiažnosť spracovania a teda v konečnom dôsledku cena použitia titanu.

Honza
Honza
7 let před

Nevíte někdo, jak se zadělává ta díra po kolíku na konci svařování? A jak se to dělá při uzavírání nádrže, když by na zadní straně svaru měl být protikus, aby byl svar rovný (na videu Backing bar)?

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Honza

Mám dojem že diera sa klasicky zavarí.

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před

ak niekto hľadá informácie ako ja:
http://www.spaceflight101.net/vega-info.html

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.