sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Progress bude sprintovat

Aktuální nášup živě a česky komentovaných přenosů bude pokračovat vysíláním z kosmodromu Bajkonur, odkud by zítra dopoledne měla odstartovat raketa Sojuz 2-1A. Jejím nákladem bude zásobovací loď Progress MS-07, což pro diváky většinou nebývá příliš zajímavé. Ale pozor! Tento start bude vpravdě unikátní. Rusové totiž chtějí na této lodi vyzkoušet superrychlý přeletový profil dráhy. Od startu do připojení ke stanici mají uplynout tři a půl hodiny přičemž aktuálně používaný rychlý profil trvá šest hodin.

Ke startu by mělo dojít zítra, tedy ve čtvrtek 12. října v 11:32 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 11:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.panorama.com.ve/…/2015/04/29/nasanave.jpg_1972086929.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pikibi
Pikibi
6 let před

Dobrý den,
můžu se zeptat, jestli je v použití kratšího přeletového profilu nějaké výraznější riziko? Nebo má delší profil nějakou jinou výhodu, která ospravedlňuje delší cestu?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pikibi

Hezký den,
nedá se říct, že by měl riziko, jen je složitější – raketa musí doručit loď na oběžnou dráhu mnohem přesněji, stejně tak loď samotná musí provádět manévry jen s krátkými rozestupy. Pokud by se ale vyskytl problém, může loď přejít na dvoudenní přeletový profil.

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
6 let před

Plánujete živě a česky dlouhé 4 hod.? 🙂 Proč ne? Český komentář na začátku a na konci mezitím jen originální stream a chat .

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

To ne 🙂

Štěpán
Štěpán
6 let před

Proč SpaceX nepoužívá u Dragounů rychlý profil?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Zatím to po nich nikdo nechce a možná to souvisí s nedostatkem zkušeností – Rusové jich za desítky let mají více.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

S nástupem pilotovaných Dragonů to asi začne být požadované. Nikdo se nebude chtít mačkat v tak malém prostoru déle, než je nezbytně nutné. Uvidíme, jak se s tím SpaceX vypořádá.

duro
duro
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Súvisí to so softverom, alebo je toho schopná každá raketa,resp. loď? Teda ide len o výpočty a skúsenosti alebo rozdiel je v technike?

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  duro

Souvisí to s přesností navigace a spolehlivosti řízení lodi. Nikdo nechce, aby neřiditelná loď narazila do ISS. Proto se každá loď naviguje jen na nekolizní kurs a teprve posledních pár set metrů se naviguje přímo na spojovací uzel. Počítá se s tím, že řízení lodi může kdykoli selhat.

To vše je u dvoudenního profilu jednodušší a hlavně bezpečnější.

Kamil
Kamil
6 let před

Kdy rychlým profilem poletí kosmonauti? Sergej Krikaljov v Hydeparku tvrdil, že hned další Sojuz by to mohl zkusit. Jsou k tomu nějaké informace?

Luděk
Luděk
6 let před
Odpovědět  Kamil

Zajímavé je, že dle odkazu http://lk.astronautilus.pl/loty/sms7.htm by opět měl být při letu Sojuz MS-07 použit 2denní letový profil. Další lety Sojuzů nemají letové profily na webu Loty kosmiczne definované. Tak uvidíme.

Standa
Standa
6 let před

Je někde popsané jak ten profil vypadá? Jaká musí být výchozí poloha ISS proti kosmodromu, jak probíhá synchronizace orbity a tak?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Standa

Pokusíme se to rozebrat možná už v zítřejším článku.

maro
maro
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Super. Už se těším. V těchhle reakcích na aktuální zajímavosti a jejich rozborech jste fakt skvělí!

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Standa

V zásadě musí ISS zrovna prolétat nad starovací rampou nebo alespoň mít stejnou rovinu oběžné dráhy jako startující raketa. Takové startovací okno je 1× za 23h56m.

Jenda
Jenda
6 let před

Jen tak pro zajímavost, proč se u nákladních lodí nepoužívají záchranné věžičky nebo jiné nouzové systémy? Často je v nákladních lodích velice cenný náklad a jeho ztráta pak může přinést hodně problémů. Je to pro to aby se ušetřila hmotnost?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jenda

Jednak je to o hmotnosti, ale i o ceně. Vynášené náklady jsou sice drahé, ale ne tak drahé, aby to vyvážilo výrobu tolika záchranných věžiček, které se nikdy nepoužijí, protože let proběhne bez problémů.

Ketivab
Ketivab
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Hlavně nákladní lodě (kromě Dragonu) nemají jak poté přistát.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Ketivab

Jednou měl Dragon tuto možnost při havárii Falconu, ale bohužel ji nevyužil, protože na to nebyl naprogramován. Byla by to první zachráněná nákladní kosmická loď po nezdařeném startu, což by pro SpaceX mohlo být dalším prvenstvím. Uzel IDA by se nejspíš nezachránil, ale samotná kosmická loď i s nákladem v hermetizované části by mohla letět znovu.

3,14ranha
3,14ranha
6 let před
Odpovědět  Jenda

konkrétně Progress (ale i většina dalších nákladních lodí kromě dragonu) nemá padáky (logicky ani tepelný štít atd.) takže zachránit ani nejde.

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Jenda

Riziko nedoručení nákladu za cenu velmi slušného navýšení nosnosti je přijatelné, jde jen o věci. Ztráta 2-3 trénovaných kosmonautů by agentury bolela mnohem víc, než ztráta deseti nákladních lodí.

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Dan

…a ano, Progress, HTV, Cygnus, ty všechny by se při pokusu o odnesení pryč od explodujícího nosiče rozflákaly o zem/vodu.

Miroslav Pospíšil
Editor
6 let před

Progress neodstartoval, start byl zrušen jen velmi malou chvíli před startem. Příčina zatím nebyla oznámena. V moskevském sále řízení letů dokonce poprvé potemněly dvě boční obrazovky/plátna před pulty řídících.
Druhý pokus o start bude nejdříve v sobotu 9:46 UTC, přičemž krátké přiblížení k ISS bude nahrazeno klasickým dvoudenním profilem letu.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Moc díky pane Pospíšil, zrovinka sem se začal shánět po nějakých informacích, které by mi řekli, co se děje, protože tu nevidím žádné info o startu atd. A to sem se už začal těšit na to, že si to doma na balkoně u kafe pustím. Ach jo. Tak v sobotu.

mol
mol
6 let před

Velmi chválím informační lištu ve videu o odkladu i velmi pěkné grafické zpracování

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  mol

Díky moc za pochvalu! 😉

https://kosmonautix.cz/2017/10/11/zive-a-cesky-progress-bude-sprintovat/