Aktuální nášup živě a česky komentovaných přenosů bude pokračovat vysíláním z kosmodromu Bajkonur, odkud by zítra dopoledne měla odstartovat raketa Sojuz 2-1A. Jejím nákladem bude zásobovací loď Progress MS-07, což pro diváky většinou nebývá příliš zajímavé. Ale pozor! Tento start bude vpravdě unikátní. Rusové totiž chtějí na této lodi vyzkoušet superrychlý přeletový profil dráhy. Od startu do připojení ke stanici mají uplynout tři a půl hodiny přičemž aktuálně používaný rychlý profil trvá šest hodin.
Ke startu by mělo dojít zítra, tedy ve čtvrtek 12. října v 11:32 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 11:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://www.panorama.com.ve/…/2015/04/29/nasanave.jpg_1972086929.jpg
Dobrý den,
můžu se zeptat, jestli je v použití kratšího přeletového profilu nějaké výraznější riziko? Nebo má delší profil nějakou jinou výhodu, která ospravedlňuje delší cestu?
Hezký den,
nedá se říct, že by měl riziko, jen je složitější – raketa musí doručit loď na oběžnou dráhu mnohem přesněji, stejně tak loď samotná musí provádět manévry jen s krátkými rozestupy. Pokud by se ale vyskytl problém, může loď přejít na dvoudenní přeletový profil.
Plánujete živě a česky dlouhé 4 hod.? 🙂 Proč ne? Český komentář na začátku a na konci mezitím jen originální stream a chat .
To ne 🙂
Proč SpaceX nepoužívá u Dragounů rychlý profil?
Zatím to po nich nikdo nechce a možná to souvisí s nedostatkem zkušeností – Rusové jich za desítky let mají více.
S nástupem pilotovaných Dragonů to asi začne být požadované. Nikdo se nebude chtít mačkat v tak malém prostoru déle, než je nezbytně nutné. Uvidíme, jak se s tím SpaceX vypořádá.
Súvisí to so softverom, alebo je toho schopná každá raketa,resp. loď? Teda ide len o výpočty a skúsenosti alebo rozdiel je v technike?
Souvisí to s přesností navigace a spolehlivosti řízení lodi. Nikdo nechce, aby neřiditelná loď narazila do ISS. Proto se každá loď naviguje jen na nekolizní kurs a teprve posledních pár set metrů se naviguje přímo na spojovací uzel. Počítá se s tím, že řízení lodi může kdykoli selhat.
To vše je u dvoudenního profilu jednodušší a hlavně bezpečnější.
Kdy rychlým profilem poletí kosmonauti? Sergej Krikaljov v Hydeparku tvrdil, že hned další Sojuz by to mohl zkusit. Jsou k tomu nějaké informace?
Zajímavé je, že dle odkazu http://lk.astronautilus.pl/loty/sms7.htm by opět měl být při letu Sojuz MS-07 použit 2denní letový profil. Další lety Sojuzů nemají letové profily na webu Loty kosmiczne definované. Tak uvidíme.
Je někde popsané jak ten profil vypadá? Jaká musí být výchozí poloha ISS proti kosmodromu, jak probíhá synchronizace orbity a tak?
Pokusíme se to rozebrat možná už v zítřejším článku.
Super. Už se těším. V těchhle reakcích na aktuální zajímavosti a jejich rozborech jste fakt skvělí!
V zásadě musí ISS zrovna prolétat nad starovací rampou nebo alespoň mít stejnou rovinu oběžné dráhy jako startující raketa. Takové startovací okno je 1× za 23h56m.
Jen tak pro zajímavost, proč se u nákladních lodí nepoužívají záchranné věžičky nebo jiné nouzové systémy? Často je v nákladních lodích velice cenný náklad a jeho ztráta pak může přinést hodně problémů. Je to pro to aby se ušetřila hmotnost?
Jednak je to o hmotnosti, ale i o ceně. Vynášené náklady jsou sice drahé, ale ne tak drahé, aby to vyvážilo výrobu tolika záchranných věžiček, které se nikdy nepoužijí, protože let proběhne bez problémů.
Hlavně nákladní lodě (kromě Dragonu) nemají jak poté přistát.
Jednou měl Dragon tuto možnost při havárii Falconu, ale bohužel ji nevyužil, protože na to nebyl naprogramován. Byla by to první zachráněná nákladní kosmická loď po nezdařeném startu, což by pro SpaceX mohlo být dalším prvenstvím. Uzel IDA by se nejspíš nezachránil, ale samotná kosmická loď i s nákladem v hermetizované části by mohla letět znovu.
konkrétně Progress (ale i většina dalších nákladních lodí kromě dragonu) nemá padáky (logicky ani tepelný štít atd.) takže zachránit ani nejde.
Riziko nedoručení nákladu za cenu velmi slušného navýšení nosnosti je přijatelné, jde jen o věci. Ztráta 2-3 trénovaných kosmonautů by agentury bolela mnohem víc, než ztráta deseti nákladních lodí.
…a ano, Progress, HTV, Cygnus, ty všechny by se při pokusu o odnesení pryč od explodujícího nosiče rozflákaly o zem/vodu.
Progress neodstartoval, start byl zrušen jen velmi malou chvíli před startem. Příčina zatím nebyla oznámena. V moskevském sále řízení letů dokonce poprvé potemněly dvě boční obrazovky/plátna před pulty řídících.
Druhý pokus o start bude nejdříve v sobotu 9:46 UTC, přičemž krátké přiblížení k ISS bude nahrazeno klasickým dvoudenním profilem letu.
Moc díky pane Pospíšil, zrovinka sem se začal shánět po nějakých informacích, které by mi řekli, co se děje, protože tu nevidím žádné info o startu atd. A to sem se už začal těšit na to, že si to doma na balkoně u kafe pustím. Ach jo. Tak v sobotu.
Velmi chválím informační lištu ve videu o odkladu i velmi pěkné grafické zpracování
Díky moc za pochvalu! 😉