sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Aspera

NASA 14. května oznámila, že společnosti Rocket Lab zadala zakázku na vynesení mise Aspera raketou Electron. Start je naplánován nejdříve na první čtvrtletí roku 2026 ze startovacího komplexu 1 společnosti na Novém Zélandu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pokročilý pohon průzkumníka kovového světa

Vizualizace sondy Psyche zveřejněná v květnu 2017 - sonda dostala pětidílné solární panely.

Sonda Psyche má v roce 2022 vyrazit vstříc světu, který jsme ještě nikdy neviděli – má totiž navštívit kovový asteroid Psyche. Tato mise ale nebude výjimečná jen svým cílem, ale i technologickými novinkami. Dostat se k cíli totiž nebude jednoduché – sonda tedy musí být vybavena pokročilým pohonným systémem s výjimečným výkonem, který je zároveň bezpečný, spolehlivý a úsporný. Splnit tyto protichůdné požadavky není vůbec jednoduché. Konstrukční tým tedy oslovil specialisty z Glenn Research Center, kde již dlouho pracují na pohonu SEP (solar electric propulsion), což je vlastně jen novější označení pro pohon dříve označovaný jako iontový motor.

Princip Hallova motoru
Princip Hallova motoru
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

SEP používá jako palivo xenon, který ionizuje pomocí elektřiny vyrobené solárními panely. Materiál následně opouští trysku a poskytuje slabý, ale dlouhodobý tah. Tento pohon je z hlediska spotřebovaného paliva mnohem ekonomičtější než klasický chemický pohon, který by se pro tuto misi příliš nehodil. Tím, že se sníží objem neseného paliva, bude moci sonda snáze vstoupit na oběžnou dráhu asteroidu a ještě se získá bonusový prostor pro vědecké přístroje, s jejichž pomocí vědci prozkoumají kovový asteroid. Další výhodou při použití SEP je vyšší flexibilita letového plánu – sonda tak může k cíli dorazit mnohem rychleji, než pokud by měla konvenční pohon.

Pro sondu Psyche se použije Hallův motor SPT-140, který společně vyvinuli v JPL a ve firmě Space Systems Loral (SSL). Psyche však obíhá 3× dále od Slunce než Země, čemuž odpovídá i množství slunečního záření, které je k dispozici. Sonda proto bude testovat i provoz tohoto motoru v nízkoenergetickém režimu s malými tlaky. Aby se vše otestovalo, používá se Electric Propulsion Laboratory na Glenn Research Center.

„Při této misi bude Hallův motor poprvé použit dál než u Měsíce, proto tady na Glenn Research Center provádíme zkoušky, které se dříve nedělaly. Potřebujeme ověřit, že motor bude pracovat podle očekávání i v prostředí hlubokého vesmíru,“ popsala Carol Tolbert, projektová manažerka pohonu sondy Psyche. Na Glennově středisku se již dlouhé desítky let testují různé technologie v komorách, které simulují vesmírné podmínky. „Pro vývoj misí je to hodně důležité. Snažíme se držet hesla – Testuj tak jako když letíš a létej tak, jako jsi testoval,“ vysvětlil David Oh, vedoucí systémový inženýr z JPL a dodal: „Na první pohled se zdá, že výsledky potvrzují naše odhady chování motoru a že všechno pracuje podle plánu. Ale budeme muset pokračovat ve zpřesňování našich modulů tím, že provedeme více analýz.“ Tyto modely chování pohonného systému budou následně zapracovány co plánování letových trajektorií.

Zdroje informací:
https://www.jpl.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia21499-20170523.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/Wfm_hall_thruster.svg/1052px-Wfm_hall_thruster.svg.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
7 let před

Chyba :
palivo xenon, který ionizuje pomocí elektřiny vyrobené solárními panely. Plyn následně opouští trysku.

Plyn po ionizácii už nie je plyn, ale plazma ktorá opustí trysku.
pb 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

Díky, změnil jsem to na materiál. 😉

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Zlatá střední cesta 🙂

gg
gg
7 let před
Odpověď  pbpitko

Hallovy motory již neneutralizují výstupní plyn?

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  gg

Musí se zbavit přebytečných elektronů, ale ta neutralizace dokonalá nebude ani zdaleka. Myslím, že v článku použitý „materiál“ bude nakonec nejvhodnější označení.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Vojta

Musí být dokonalá, jinak by vznikal prostorový náboj. To by nakonec pro sondu dopadlo špatně.

ldx
ldx
7 let před
Odpověď  pbpitko

Není to totéž.

Plasma and ionised gases have unique properties and display behaviors unlike those of the other states, although the true technical transition between them is mostly a matter of nomenclature[2] and subject to interpretation. (wikipedie)

Tomáš Hruš
7 let před

Je otázka, nakolik se o xenonu dá vlastně mluvit jako o palivu… 🙂

MarS
MarS
7 let před
Odpověď  Tomáš Hruš

Marně hledám ekvivalent anglického „propellant“, možná pohonná hmota 🙂

Akonitin
Akonitin
5 let před
Odpověď  MarS

Spravny termin je reaction mass. Ale jak to prelozit, aby to neznelo uplne blbe nevim. Je to palivo v tom smyslu, ze bez toho by motor nefungoval a ze se to spotrebovava, ale ne v tom smyslu, ze by to uvolnovalo energii.

Vytvaret obrozenecke terminy, jako „zahazivo“ mi prijde nevhodne.

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  Tomáš Hruš

Súhlasím, ale nenapadá ma nič lepšie. snáď
pohonné médium, ale možno aj to je blbosť. proste NEVIEM, ale palivo to rozhodne nie je,
Ale píše sa tiež že slnko a hviezdy spaľujú vodík na hélium, čo je taktiež blbosť, rovnako ako že sa helium spaľuje na uhlík, kyslík, kremík ….
pb : 🙁

ldx
ldx
7 let před
Odpověď  pbpitko

To by myslím mohlo sedět. Spalování = slučování. Chemické hoření je slučování s kyslíkem, jaderná fůze vodíku je slučování vodíku vzájemně za vzniku hélia.

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  ldx

Médium mi pripadá dosť vhodný výraz, médium niečo prenáša, napr. informačné média prenášajú informácie z reálu prostredníctvom novín, rozhlasu, TV čitateľom či divákom.
U ionových motorov xenon slúži ako médium na prenos elektrickej energie na hybnosť.
pb : )

Bystroushaak
7 let před

Mohlo by být zajímavé udělat nějaký speciál o tomto pohonu, kde by se šlo pořádně do detailů.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Bystroushaak

Do budoucna to rozhodně nevylučuji. 😉

Martin K.
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak na to se moc těším ! Iontové motory a VASIMR mě velice zajímají a vidím v nich budoucnost – chce to jen o řád zvětšit účinnost a dodávaný el. příkon a bude se moct létat kdykoliv kamkoliv (mimo gravitační studny, tam to bude zřejmě ještě dlouho nějaké chemické palivo).

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Martin K.

Jen nevím, kdy se k tomu dostaneme. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.