sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

NRO

Američtí poskytovatelé družicových snímků zintenzivňují svá varování před navrhovanými škrty v rozpočtu Národního průzkumného úřadu na komerční snímky a tvrdí, že tyto škrty představují rostoucí riziko pro národní bezpečnost a životaschopnost domácího kosmického průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Těžký Atlas a tajná družice s obří anténou

Na Vandenbergově základně se ke startu chystá raketa Atlas V v konfiguraci 541. Jde tedy o druhou nejsilnější verzi této rakety, jaká je k dispozici! Zítra ráno v 7:38 našeho času by mělo dojít ke startu tohoto nosiče na tajnou misi NROL-42. V dalších dnech se můžete těšit na podrobný článek věnovaný rozboru nákladu, ale už nyní Vám můžeme prozradit, že se pod aerodynamickým krytem s největší pravděpodobností ukrývá družice ze systému Trumpet. Ty obíhají kolem Země po eliptické dráze skloněné vůči rovníku o desítky stupňů a zachytávají zde slabé pozemní signály. K tomu jim slouží obří anténa – některé zdroje hovoří až o průměru 150 metrů!

Jelikož jde o tajný start, bude vysílání ukončeno tradičně při odhození aerodynamického krytu, ale i přesto se můžete podívat na animaci toho, jak by měl let probíhat.

Celkově zítra půjde o:

  • 655. start rakety z rodiny Atlas od roku 1957
  • 298. start Atlasu z Vandenbergovy základny od roku 1959
  • 244. misi s horním stupněm Centaur
  • 221. použití stupně Centaur na raketě Atlas
  • 482. let exempláře motoru z rodiny RL10
  • 21. start motoru RL10C-1
  • 79. start hlavního motoru RD-180
  • 90., 91., 92. a 93. použitých urychlovací blok na tuhé palivo
  • 73. start rakety Atlas V od roku 2002
  • 15. start, na kterém úřad NRO použije Atlas V
  • 5. start Atlasu V v letošním roce
  • 108. start rakety typu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle)
  • 25. start rakety EELV pro úřad NRO
  • 121. start rakety pod hlavičkou firmy United Launch Alliance
  • 65. start Atlasu V pod hlavičkou ULA
  • 34. start pro NRO z Vandenbergovy základny
  • 25. start rakety od ULA pro NRO
  • 23. start Atlasu V v konfiguraci 5XX
  • 5. start Atlasu V v konfiguraci 541
  • 47. start Atlasu V z rampy SLC-3
  • 14. start Atlasu V z Vandenbergovy základny od roku 2008
  • 48. start NRO od potvrzení startů v roce 1996
  • 25. potvrzený start pro NRO z Vandenbergovy základny
  • 3. start pro NRO v letošním roce

EDIT: Start byl odložen kvůli vadné baterii na raketě Atlas. Náhradní termín zatím neznáme.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/2017/09/av_nrol42_m49162017123815AM631.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
7 let před

150m ?!
Tak to je macek, je ešte niečo väčšie ?
Tučím že nie !
pb

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  pbpitko

„Ty obíhají kolem Země po eliptické dráze skloněné vůči rovníku o desítky procent“
Nemalo byť o desiatky stupňov ?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

Mělo, opraveno, díky!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

S největší pravděpodobností se jedná o jedny z největších kosmických samostatných umělých objektů – konkurovat jim mohou jen satelity Mentor/Orion (např. NROL-37 startující vloni na Deltě IV Heavy). U nich se také odhaduje průměr antény nad sto metrů. Účel mají podobný – sběr signálů, liší se však oběžnou drahou. V případě družic Trumpet se uvádí rozměr antény 100 – 150 metrů, přičemž ověřit se to moc nedá.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpověď  pbpitko

Lunar Explorer 49 měl na oběžné dráze kolem Měsíce ve výšce asi 1000 km anténu s rozpětím 228 metrů. Sice byla jen tyčová, ale i tak je to solidní zařízení. Poslední kontakt byl v srpnu 1977.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Takže Molnya. Od té doby, co to bylo tak hezky vysvětleno při startu NROL-76, tak se mi ta dráha nevím proč moc líbí, je chytře vymyšlená 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Přesně tak.

Pití
Pití
7 let před

Tak tenhle vycet kolikat, start je to v cem… To je naprosty mazec!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Pití

Zaujalo mne to na webu spaceflightnow a řekl jsem si, že by to mohlo být zajímavé i pro naše čtenáře. 😉

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  Pití

Souhlas, ty statistiky jsou bomba, ale taky me zaujal ten počet tech bloků na tuhé palivo, pro mě dost malý počet, hádal bych toho víc, ale s čísly se hádat nechci. Jako, tohle se hodí vždy, u každého startu. Ikdyž u sojuzu, to by se to poslouchalo, 1855 start (to číslo teď tahám z hlavy, ikdyž plus minus se moc nepletu:-D. Prostě, Amíci jsou milovníci statistik, ale fakt to má něco do sebe.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Pokud si vezmeme, že zatím letělo 72 Atlasů V, tak statistiky nám řeknou, že rozložení verzí je následující:
401: 37
411: 4
421: 6
431: 3
501: 6
521: 2
531: 3
541: 4
551: 7

To znamená, že startů s 
0 bloky bylo 43 (401: 37 + 501: 6)
1 blokem byly 4 (411: 4)
2 bloky bylo 8 (421: 6 + 521: 2)
3 bloky bylo 6 (431: 3 + 531: 3)
4 bloky byly 4 (541: 4)
5 bloky bylo 7 (551: 7)

To znamená (43×0) + (4×1) + (8×2) + (6×3) + (4×4) + (5×7) = 89 dosud použitých urychlovacích bloků.

Zdrojem počtu startů jednotlivých verzí je wiki

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pane šéfredaktore, velmi si vážím vaší práce a vím že tu nedáváte nic, co nelze alespoň minimálně ověřit, nebo ozdrojovat. Na vteřinu sem nepochyboval, že je to pravda. Jen sem se taky juknul, na stejnou stránku jako vy, a taky sem jen koukal, 72 startů, 89 bloků, takže povětšinou to musí létat v základní verzi. Doufám, že můj předchozí příspěvek nezněl pochybovačně, to sem rozhodně neměl v úmyslu a mrzelo by mě to.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Rozhodně jsem to nebral ve špatném, spíše mne napadlo, že by bylo zajímavé sem dát nějaká konkrétní čísla, aby si to každý mohl lépe představit. 😉

Rado
Rado
7 let před

Tá štatistika je super. Len mi tam chýbajú aj nehody. Či nemala?

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Rado

Atlas V opravdu žádnou nehodu neměl. Jen v roce 2007 se předčasně vypnul druhý stupeň a satelity se na cílovou dráhu musely dostat na vlastní pěst.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.