křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Bandwagon-4)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Momentus

    Společnost Momentus 30. října oznámila partnerství se společností DPhi Space, jejímž cílem bude začátkem příštího roku provozovat hostovanou platformu pro užitečné zatížení švýcarského startupu.

    StarDetect

    Čínská komerční firma StarDetect získala předběžné finanční prostředky, aby se etablovala jako poskytovatel řešení pro sledování vesmíru a družicové výpočetní techniky.

    SpaceX

    Společnost SpaceX oznámila, že vyvíjí zjednodušenou architekturu pro přistání na Měsíci a zároveň obhajuje pokrok, kterého dosáhla na lunárním modulu Starship pro program Artemis.

    stc Group

    Saúdskoarabská telekomunikační společnost stc Group podepsala desetiletou smlouvu, která zahrnuje závazek předem splatit 175 milionů dolarů za využívání plánované vesmírné mobilní širokopásmové sítě společnosti AST SpaceMobile.

    Slingshot Aerospace

    Společnost Slingshot Aerospace jedná s dalšími zeměmi o vytvoření nebo rozšíření kapacit pro sledování vesmíru poté, co prodala optické senzory Spojenému království, což je první obchod této kalifornské společnosti s hardwarem, který stojí za jejím monitorovacím softwarem.

    FCC

    Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. října hlasovala pro návrh na vytvoření modulární licenční linky, která by přepracovala proces podávání žádostí k družicím s cílem urychlit jejich posuzování a snížit byrokracii.

    Iridium Communications

    Společnost Iridium Communications plánuje v příštím roce uvést na trh malý čip, který bude chránit zařízení závislá na navigačních družicích před rušením a spoofingem. Tím posílí jednu z hlavních silných stránek operátora v pásmu L.

    MTN

    Společnost MTN, specialista na sítě se sídlem na Floridě, spustila službu, která umožňuje družicím Starlink provozovat součást soukromě zabezpečeného komunikačního systému. To firmám dává možnost propojit vzdálená místa bez použití veřejného internetu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    ŽIVĚ: Těžký Atlas a tajná družice s obří anténou

    Na Vandenbergově základně se ke startu chystá raketa Atlas V v konfiguraci 541. Jde tedy o druhou nejsilnější verzi této rakety, jaká je k dispozici! Zítra ráno v 7:38 našeho času by mělo dojít ke startu tohoto nosiče na tajnou misi NROL-42. V dalších dnech se můžete těšit na podrobný článek věnovaný rozboru nákladu, ale už nyní Vám můžeme prozradit, že se pod aerodynamickým krytem s největší pravděpodobností ukrývá družice ze systému Trumpet. Ty obíhají kolem Země po eliptické dráze skloněné vůči rovníku o desítky stupňů a zachytávají zde slabé pozemní signály. K tomu jim slouží obří anténa – některé zdroje hovoří až o průměru 150 metrů!

    Jelikož jde o tajný start, bude vysílání ukončeno tradičně při odhození aerodynamického krytu, ale i přesto se můžete podívat na animaci toho, jak by měl let probíhat.

    Celkově zítra půjde o:

    • 655. start rakety z rodiny Atlas od roku 1957
    • 298. start Atlasu z Vandenbergovy základny od roku 1959
    • 244. misi s horním stupněm Centaur
    • 221. použití stupně Centaur na raketě Atlas
    • 482. let exempláře motoru z rodiny RL10
    • 21. start motoru RL10C-1
    • 79. start hlavního motoru RD-180
    • 90., 91., 92. a 93. použitých urychlovací blok na tuhé palivo
    • 73. start rakety Atlas V od roku 2002
    • 15. start, na kterém úřad NRO použije Atlas V
    • 5. start Atlasu V v letošním roce
    • 108. start rakety typu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle)
    • 25. start rakety EELV pro úřad NRO
    • 121. start rakety pod hlavičkou firmy United Launch Alliance
    • 65. start Atlasu V pod hlavičkou ULA
    • 34. start pro NRO z Vandenbergovy základny
    • 25. start rakety od ULA pro NRO
    • 23. start Atlasu V v konfiguraci 5XX
    • 5. start Atlasu V v konfiguraci 541
    • 47. start Atlasu V z rampy SLC-3
    • 14. start Atlasu V z Vandenbergovy základny od roku 2008
    • 48. start NRO od potvrzení startů v roce 1996
    • 25. potvrzený start pro NRO z Vandenbergovy základny
    • 3. start pro NRO v letošním roce

    EDIT: Start byl odložen kvůli vadné baterii na raketě Atlas. Náhradní termín zatím neznáme.

    Zdroje informací:
    https://spaceflightnow.com/
    https://spaceflightnow.com/
    https://spaceflightnow.com/

    Zdroje obrázků:
    http://spaceflight101.com/…/2017/09/av_nrol42_m49162017123815AM631.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    15 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    pbpitko
    pbpitko
    8 let před

    150m ?!
    Tak to je macek, je ešte niečo väčšie ?
    Tučím že nie !
    pb

    pbpitko
    pbpitko
    8 let před
    Odpověď  pbpitko

    „Ty obíhají kolem Země po eliptické dráze skloněné vůči rovníku o desítky procent“
    Nemalo byť o desiatky stupňov ?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  pbpitko

    Mělo, opraveno, díky!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  pbpitko

    S největší pravděpodobností se jedná o jedny z největších kosmických samostatných umělých objektů – konkurovat jim mohou jen satelity Mentor/Orion (např. NROL-37 startující vloni na Deltě IV Heavy). U nich se také odhaduje průměr antény nad sto metrů. Účel mají podobný – sběr signálů, liší se však oběžnou drahou. V případě družic Trumpet se uvádí rozměr antény 100 – 150 metrů, přičemž ověřit se to moc nedá.

    Spytihněv
    Spytihněv
    8 let před
    Odpověď  pbpitko

    Lunar Explorer 49 měl na oběžné dráze kolem Měsíce ve výšce asi 1000 km anténu s rozpětím 228 metrů. Sice byla jen tyčová, ale i tak je to solidní zařízení. Poslední kontakt byl v srpnu 1977.

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    8 let před

    Takže Molnya. Od té doby, co to bylo tak hezky vysvětleno při startu NROL-76, tak se mi ta dráha nevím proč moc líbí, je chytře vymyšlená 😉

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Jirka Hadač

    Přesně tak.

    Pití
    Pití
    8 let před

    Tak tenhle vycet kolikat, start je to v cem… To je naprosty mazec!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Pití

    Zaujalo mne to na webu spaceflightnow a řekl jsem si, že by to mohlo být zajímavé i pro naše čtenáře. 😉

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    8 let před
    Odpověď  Pití

    Souhlas, ty statistiky jsou bomba, ale taky me zaujal ten počet tech bloků na tuhé palivo, pro mě dost malý počet, hádal bych toho víc, ale s čísly se hádat nechci. Jako, tohle se hodí vždy, u každého startu. Ikdyž u sojuzu, to by se to poslouchalo, 1855 start (to číslo teď tahám z hlavy, ikdyž plus minus se moc nepletu:-D. Prostě, Amíci jsou milovníci statistik, ale fakt to má něco do sebe.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Jirka Hadač

    Pokud si vezmeme, že zatím letělo 72 Atlasů V, tak statistiky nám řeknou, že rozložení verzí je následující:
    401: 37
    411: 4
    421: 6
    431: 3
    501: 6
    521: 2
    531: 3
    541: 4
    551: 7

    To znamená, že startů s 
    0 bloky bylo 43 (401: 37 + 501: 6)
    1 blokem byly 4 (411: 4)
    2 bloky bylo 8 (421: 6 + 521: 2)
    3 bloky bylo 6 (431: 3 + 531: 3)
    4 bloky byly 4 (541: 4)
    5 bloky bylo 7 (551: 7)

    To znamená (43×0) + (4×1) + (8×2) + (6×3) + (4×4) + (5×7) = 89 dosud použitých urychlovacích bloků.

    Zdrojem počtu startů jednotlivých verzí je wiki

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Pane šéfredaktore, velmi si vážím vaší práce a vím že tu nedáváte nic, co nelze alespoň minimálně ověřit, nebo ozdrojovat. Na vteřinu sem nepochyboval, že je to pravda. Jen sem se taky juknul, na stejnou stránku jako vy, a taky sem jen koukal, 72 startů, 89 bloků, takže povětšinou to musí létat v základní verzi. Doufám, že můj předchozí příspěvek nezněl pochybovačně, to sem rozhodně neměl v úmyslu a mrzelo by mě to.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Jirka Hadač

    Rozhodně jsem to nebral ve špatném, spíše mne napadlo, že by bylo zajímavé sem dát nějaká konkrétní čísla, aby si to každý mohl lépe představit. 😉

    Rado
    Rado
    8 let před

    Tá štatistika je super. Len mi tam chýbajú aj nehody. Či nemala?

    Vojta
    Vojta
    8 let před
    Odpověď  Rado

    Atlas V opravdu žádnou nehodu neměl. Jen v roce 2007 se předčasně vypnul druhý stupeň a satelity se na cílovou dráhu musely dostat na vlastní pěst.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.