sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-48)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Maxar Intelligence

    Společnost Maxar Intelligence vydala nový mapovací produkt vyvinutý s využitím umělé inteligence Ecopia, který převádí družicové snímky do detailních 2D a 3D map. Produkt s názvem Vivid Features kombinuje archiv družicových snímků společnosti Maxar se softwarem umělé inteligence od společnosti Ecopia

    Novaspace

    Novaspace s podporou regionu Occitanie pořádá ve dnech 12. a 13. května 2026 v Toulouse ve Francii inaugurační Vesmírný summit pro odolnou budoucnost. Toto mezinárodní setkání shromáždí více než 500 lídrův oboru, politiků a vedoucích pracovníků z průmyslu a koncových uživatelů z celého globálního řetězce v oblasti vesmíru.

    GHGSat

    Společnost GHGSat plánuje rozšířit svou konstelaci monitorovacích a analytických služeb skleníkových plynů o 47 milionů kanadských dolarů formou vlastního kapitálu a půjčky.

    Anduril

    Společnost Anduril, která se zabývá obrannými technologiemi, a startup pro vesmírnou dopravu Impulse Space se připravují na demonstraci autonomního setkání a přiblížení na geostacionární oběžné dráze Země. Test je plánován na rok 2026.

    SpaceX

    SpaceX očekává, že začne testovat služby přímého přenosu dat do zařízení s využitím nově získaného spektra od společnosti EchoStar již koncem příštího roku.

    Swissto12

    Společnost Swissto12 dokončila předběžné posouzení návrhu své první družice Neastar-1 s přímým připojením k zařízení. Švýcarský výrobce malých geostacionárních družic to oznámil 15. září.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    ŽIVĚ: Těžký Atlas a tajná družice s obří anténou

    Na Vandenbergově základně se ke startu chystá raketa Atlas V v konfiguraci 541. Jde tedy o druhou nejsilnější verzi této rakety, jaká je k dispozici! Zítra ráno v 7:38 našeho času by mělo dojít ke startu tohoto nosiče na tajnou misi NROL-42. V dalších dnech se můžete těšit na podrobný článek věnovaný rozboru nákladu, ale už nyní Vám můžeme prozradit, že se pod aerodynamickým krytem s největší pravděpodobností ukrývá družice ze systému Trumpet. Ty obíhají kolem Země po eliptické dráze skloněné vůči rovníku o desítky stupňů a zachytávají zde slabé pozemní signály. K tomu jim slouží obří anténa – některé zdroje hovoří až o průměru 150 metrů!

    Jelikož jde o tajný start, bude vysílání ukončeno tradičně při odhození aerodynamického krytu, ale i přesto se můžete podívat na animaci toho, jak by měl let probíhat.

    Celkově zítra půjde o:

    • 655. start rakety z rodiny Atlas od roku 1957
    • 298. start Atlasu z Vandenbergovy základny od roku 1959
    • 244. misi s horním stupněm Centaur
    • 221. použití stupně Centaur na raketě Atlas
    • 482. let exempláře motoru z rodiny RL10
    • 21. start motoru RL10C-1
    • 79. start hlavního motoru RD-180
    • 90., 91., 92. a 93. použitých urychlovací blok na tuhé palivo
    • 73. start rakety Atlas V od roku 2002
    • 15. start, na kterém úřad NRO použije Atlas V
    • 5. start Atlasu V v letošním roce
    • 108. start rakety typu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle)
    • 25. start rakety EELV pro úřad NRO
    • 121. start rakety pod hlavičkou firmy United Launch Alliance
    • 65. start Atlasu V pod hlavičkou ULA
    • 34. start pro NRO z Vandenbergovy základny
    • 25. start rakety od ULA pro NRO
    • 23. start Atlasu V v konfiguraci 5XX
    • 5. start Atlasu V v konfiguraci 541
    • 47. start Atlasu V z rampy SLC-3
    • 14. start Atlasu V z Vandenbergovy základny od roku 2008
    • 48. start NRO od potvrzení startů v roce 1996
    • 25. potvrzený start pro NRO z Vandenbergovy základny
    • 3. start pro NRO v letošním roce

    EDIT: Start byl odložen kvůli vadné baterii na raketě Atlas. Náhradní termín zatím neznáme.

    Zdroje informací:
    https://spaceflightnow.com/
    https://spaceflightnow.com/
    https://spaceflightnow.com/

    Zdroje obrázků:
    http://spaceflight101.com/…/2017/09/av_nrol42_m49162017123815AM631.jpg

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    15 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    pbpitko
    pbpitko
    7 let před

    150m ?!
    Tak to je macek, je ešte niečo väčšie ?
    Tučím že nie !
    pb

    pbpitko
    pbpitko
    7 let před
    Odpověď  pbpitko

    „Ty obíhají kolem Země po eliptické dráze skloněné vůči rovníku o desítky procent“
    Nemalo byť o desiatky stupňov ?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  pbpitko

    Mělo, opraveno, díky!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  pbpitko

    S největší pravděpodobností se jedná o jedny z největších kosmických samostatných umělých objektů – konkurovat jim mohou jen satelity Mentor/Orion (např. NROL-37 startující vloni na Deltě IV Heavy). U nich se také odhaduje průměr antény nad sto metrů. Účel mají podobný – sběr signálů, liší se však oběžnou drahou. V případě družic Trumpet se uvádí rozměr antény 100 – 150 metrů, přičemž ověřit se to moc nedá.

    Spytihněv
    Spytihněv
    7 let před
    Odpověď  pbpitko

    Lunar Explorer 49 měl na oběžné dráze kolem Měsíce ve výšce asi 1000 km anténu s rozpětím 228 metrů. Sice byla jen tyčová, ale i tak je to solidní zařízení. Poslední kontakt byl v srpnu 1977.

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    7 let před

    Takže Molnya. Od té doby, co to bylo tak hezky vysvětleno při startu NROL-76, tak se mi ta dráha nevím proč moc líbí, je chytře vymyšlená 😉

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Jirka Hadač

    Přesně tak.

    Pití
    Pití
    7 let před

    Tak tenhle vycet kolikat, start je to v cem… To je naprosty mazec!

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Pití

    Zaujalo mne to na webu spaceflightnow a řekl jsem si, že by to mohlo být zajímavé i pro naše čtenáře. 😉

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    7 let před
    Odpověď  Pití

    Souhlas, ty statistiky jsou bomba, ale taky me zaujal ten počet tech bloků na tuhé palivo, pro mě dost malý počet, hádal bych toho víc, ale s čísly se hádat nechci. Jako, tohle se hodí vždy, u každého startu. Ikdyž u sojuzu, to by se to poslouchalo, 1855 start (to číslo teď tahám z hlavy, ikdyž plus minus se moc nepletu:-D. Prostě, Amíci jsou milovníci statistik, ale fakt to má něco do sebe.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Jirka Hadač

    Pokud si vezmeme, že zatím letělo 72 Atlasů V, tak statistiky nám řeknou, že rozložení verzí je následující:
    401: 37
    411: 4
    421: 6
    431: 3
    501: 6
    521: 2
    531: 3
    541: 4
    551: 7

    To znamená, že startů s 
    0 bloky bylo 43 (401: 37 + 501: 6)
    1 blokem byly 4 (411: 4)
    2 bloky bylo 8 (421: 6 + 521: 2)
    3 bloky bylo 6 (431: 3 + 531: 3)
    4 bloky byly 4 (541: 4)
    5 bloky bylo 7 (551: 7)

    To znamená (43×0) + (4×1) + (8×2) + (6×3) + (4×4) + (5×7) = 89 dosud použitých urychlovacích bloků.

    Zdrojem počtu startů jednotlivých verzí je wiki

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    7 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Pane šéfredaktore, velmi si vážím vaší práce a vím že tu nedáváte nic, co nelze alespoň minimálně ověřit, nebo ozdrojovat. Na vteřinu sem nepochyboval, že je to pravda. Jen sem se taky juknul, na stejnou stránku jako vy, a taky sem jen koukal, 72 startů, 89 bloků, takže povětšinou to musí létat v základní verzi. Doufám, že můj předchozí příspěvek nezněl pochybovačně, to sem rozhodně neměl v úmyslu a mrzelo by mě to.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    7 let před
    Odpověď  Jirka Hadač

    Rozhodně jsem to nebral ve špatném, spíše mne napadlo, že by bylo zajímavé sem dát nějaká konkrétní čísla, aby si to každý mohl lépe představit. 😉

    Rado
    Rado
    7 let před

    Tá štatistika je super. Len mi tam chýbajú aj nehody. Či nemala?

    Vojta
    Vojta
    7 let před
    Odpověď  Rado

    Atlas V opravdu žádnou nehodu neměl. Jen v roce 2007 se předčasně vypnul druhý stupeň a satelity se na cílovou dráhu musely dostat na vlastní pěst.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.