Více než měsíc dlouhá pauza určená k modernizaci techniky na floridském kosmodromu je u konce. Falcon 9 byl poslední raketou, která odsud startovala a bude i nosičem, který kosmodrom „znovuotevře“. Už dnes večer by měly na rampě 39A zaburácet motory Merlin a téměř 70 metrů vysoká raketa se vydá k obloze. Jejím úkolem je vynést na oběžnou dráhu zásobovací loď Dragon, která poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici. Budeme rádi, když budete celou událost sledovat na našem živě a česky komentovaném přenosu.
Ke startu by mělo dojít dnes, tedy v pondělí 14. srpna v 18:32 středoevropského letního času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 18:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Daniel Heřt. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com
https://www.nasa.gov
https://www.nasaspaceflight.com
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/dragon-crs8.jpg
Už je to tu zas ! 🙂 Ď. za info aj prenos.
Dnes to tipuji na rekord ve sledovanosti. Dobrý čas a přistání na pevnině, snad bez výpadku signálu. Přeji do Space X hodně štěstí a taktéž moc děkuji za zprostředkování přenosu.!
Je doba dovolených a studenti mají volno, tak bych těch asi 1000 přehrávačů viděl skutečně jako hodně slušný počet.
Rekord to nakonec nebyl, ale i tak moc pěkné číslo!
„Nakládání“ tekutého kyslíku?
Nějaké výrazné změny v redakci? Nebo součást okurkové sezony? Úplně to nutí napsat 3 písmena s otazníkem (W*F?)
To je spíš degenerace z neustálého překládání slova loading, v textu opraveno
Konečně už jsme se dočkaly 🙂 at jim to dnes vyjde .
Podařilo se to skvěle. 😉
Super přenos Dugi, jen pozor na terminologii, CREAM nebude zkoumat extrémně nabité částice, ale extrémně energetické.
Pravda, díky!
Stran těch ‚starých‘ kormidel… možná jich měli pár na skladě a bylo jim to líto vyhodit.
Taky mě to napadlo 🙂
I to je možnost.
Hliníková kormidla byla použita zřejmě proto, že nemělo dojít k enormnímu tepelnému namáhání. Rychlost vstupu do hustých vrstev atmosféry byla nominální.
Asi si to trefil. Ano, titanová by to taky zvládla, ale zbytečně by je montovali a zvyšovali spotřebu paliva.
Neviem ale nemyslím si že by titanové kormidlá nejak extra zvyšovali spotrebu že vraj niesu o moc ťažšie ako tieto „klasické“ hliníkové navyše majú lepšie aerodynamické vlastnosti ktoré by mali palivo naopak pri zostupe šetriť aspoň čo viem.
Samo, vycházím z předpokladu, že jsou těžší, titan hustota 4,5 a hliník 2,7, takže tak 40% to bude. Ale nejsem odborník na aerodynamiku, takže zde bych se nerad pouštěl do polemiky. Ale souhlasím, ten tvar byl určitě zvolen vhodně a účelně. Někdo tu minule psal něco o odtrhávání proudnic, ale tak daleko mé znalosti fakt nesahají, v makromolekulární chemii se s tím moc nesetkávám.
Titán je dva krát tak pevnejší ako hliník a nepotrebuje abaltívny náter preto to bude menej.
to dává smysl – letělo se na LEO s relativně lehkým nákladem.
U korekčních motorů prvního stupně se používá stlačený vzduch, či stlačený dusík? Někdy zaznívá z komentáře to, někdy ono. Díky
Používá se stlačený dusík.
NASA může být spokojena Mise CRS-12 je na cestě k ISS SpaceX Falcon9 s lodí Dragon plní zadání na 100% A přistání prvního stupně je stále vzrušující zážitek. Děkujeme za přenos Kosmonautix.cz Dušanu Majerovi.
Není zač děkovat, je radost sdílet s lidmi podobné zážitky. 😉
A úplně jiné záběry od NASA https://youtu.be/f_BIxC7TH_o
Díky za odkaz!
Velice doporučuji k shlédnutí !
Krásně vidět jak si první stupeň celý návrat “ odmaká “ 😀
NASA palec nahotu. Nadherne zabery
Diky za prenos
Tady je to vidět možná ještě lépe: https://www.youtube.com/watch?v=C3j2HjI82mI
Moc pekne video. Je to jenom uhlem pohledu nebo v urcitych fazich klesa Falcon pomerne dost „naplacato“? Dokazu si predstavit, ze naklonem te trubky ve spolupraci s kormidly mohou ridit i smer sestupu, ale cca od casu 6:48 (po dokonceni entry burnu) je ten uhel az strasidelny. Sonicky tresk pri pristani je jen jahudka na spicce dortu 🙂
Ako som už písal nižšie je to účelné stupeň tak brzdí o atmosféru a využíva vstlak ple kĺzanie čím ostáva v hustej atmosfére dlhšie. Ďalej po „boostback burn“ dráha letu nekončí priamo nad plošinou.
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat kde spacex skladuje, nebo plánuje skladovat první stupně? Některé půjdou na testy, opravy, přípravu na další let atd., ale přeci jenom se stupně hromadí a zákazníku o použitý stupeň je pořád docela málo. Před rokem jsem byl v KSC a hangár od spacex se nezdál bát velký. (při pootevřených vratech bylo možné zahlédnout jeden stupeň a kapacitu typuji na 3-5max stupňů).
Děkuji
Je to tak, jak říkáte – do hangáru HIF se vejde jen okolo 4 stupňů. Kromě těch, které jsou na testech, nebo vystavené, se ostatní ukládají kde to jen jde (viz. http://www.elonx.cz/rychlozpravy-3-rozsirovani-lz-1-rameno-pro-nastup-posadky-ses-11-na-pouzitem-stupni-a-dalsi/). U mnoha z nich se nepočítá s tím, že by letěly znovu. Do dneška byly všechny zachráněné stupně z verze Block 3, kterou chce SpaceX na konci roku nahradit výkonnějším typem Block 5.
Moc děkuji za opět skvělý přenos. Myslím, že stále ještě málo lidí dokáže plně docenit práci, kterou při přenosech děláte, vždyť to ještě není tak dávno, kdy jsme si mi, čeští fanoušci kosmonautiky, mohli nechat jen zdát o přímých přenosech se 100% zasvěceným českým komentářem. Pamatuji si jak TV Nova dávala přímý přenos jednoho z posledních startů raketoplánu protože to zrovna vyšlo na dobu jejich zpráv a považoval to za vrcholný zážitek navzdory komentáři – asi to byl pan Voříšek a o raketoplánu věděl asi tak to, že létá do vesmíru a je americký a byl třeba schopen nutit divákům, že startuje připevněn na boku „mohutné rakety“.
Při sledování dnešního přistání prvního stupně F9 mi přišlo divné, že stupeň klesal chvíli jakoby bokem (jak se říká mezi motoristy „dveřmi napřed“) a až potom se srovnal. Chvíli jsem se bál, aby jej to neroztrhalo. Bylo to záměrné? Nejednalo se také o způsob ochrany trysek? Jak je vůbec motor chráněn, aby dovnitř tryskou neproudil vzduch. Někde jsem četl, že se kvůli tomu zapínají motory na jakýsi (opět termín z motorismu) „neutrál“ ale určitě neběží celou dobu sestupu, to by jim určitě rychle došlo palivo.
Motory sú chránené hlavne pomocou tzv. „entery burn“ a to naklonenie je aj kvôli tomu že stupeň sa dokáže kĺzať a využiť vstlak aby dlhšie ostal v hustejšej atmosfére ďalšia vec je to že stupeň počas zostupu nemieri priamo na plošinu pre prípad nehody by spadol do vody a nežičil tak prístavaciu plochu 🙂
Přesně tak, lépe bych to nenapsal. 😉
Vyzera to tak, ze to pocasie nebolo uplne ukazkove. Ten horny stupen letel vo vyske cca 12km dost bokom a az potom sa zrovnal na pristatie. Tipujem to na silny vietor. Je to vidno aj na zaberoch SpX aj na zaberoch NASA.
Ja osobne povazujem za vyznamny fakt to, ze Nasa dala v prenose prednost pristatiu prveho stupna pred letom druheho. Jednak to ludi pritahuje a jednak tomuto do buducnosti NASA veri.
A btw, ako zdroj obrazkov na pracovnu plochu sluzi(l) celkom dobre Thomasov foto kutik. Dodnes mam na pracovnej masine jeho fotku dun.
Jsem rád, že se fotokoutek takhle pěkně využil. A co se toho náklonu prvního stupně týče, tak moc pěkně to popsal uživatel Samo – šlo o klouzavý let za účelem snížení rychlosti a využití vztlaku.
Děkuji za přenos. Super jako vždy.
Měl bych dotaz. Je známo, co je na prvních použitých stupňů poškozeno a v jaké míře a naopak co zůstalo nedotčené?
Myslíte, které díly jsou na opakovaně použitých stupních původní? Původní jsou motory, nádrže a „frame“, tedy základní konstrukce. Vyměněná může být třeba nějaká elektronika, roštová kormidla se dříve měnila (u titanových to nebude potřeba) a měnily se i nohy.
NASA má starost o kosmonaty a tak nechá kosmonaty létat na ISS Starlinerem který má být hlavním dopravcem astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS).
Podle smlouvy má na vesmírnou stanici podniknout od dvou do šesti pilotovaných letů.
NASA zkrátka chce novou loď SpaceX Crew Dragon více otestovat při reálných misích, aby SpaceX mohlo vychytat všechny případné mouchy, než v lodi začnou pravidelně létat astronauti. U Starlineru to neplatí?
Elon by měl naopak u nákladní verze nechat motory SuperDraco a just si s ním aspoň jednou cvičně přistát.
Je pravda že Boeing vyhral Comercial Crew Program a získal aj viac peňazí ale podmienky od NASA sú rovnaké pre obe spoločnosti teda 6 misií, 2 „demo“ a rovnako aj všetky ostatné testy, SpaceX robí len niektoré navyše pre vlastné potreby ako napríklad In Flight Abort Test ten NASA nevyžadovala. A žiadne že Boeing je hlavný dopavca to nikde nezaznelo pokiaľ viem.