sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Elon Musk zveřejnil detaily včerejšího přistání

Patnácté úspěšné přistání prvního stupně v historii a dvanáctý start v roce letošním – to je stručné zhodnocení včerejší mise společnosti SpaceX. Tchajwanský satelit dosáhl plánované oběžné dráhy a Falcon 9 si připsal další úspěšnou misi. Tyto úspěchy samozřejmě těší všechny zaměstnance této soukromé firmy včetně Elona Muska. Můžeme to soudit podle toho, jak se po úspěšném startu rozepsal na svém Twitteru, přičemž zveřejnil i několik velmi zajímavých údajů, které jsme u minulých přistání až na výjimky neznali.

Dozvěděli jsme se třeba, že první stupeň dosedl na mořskou plošinu Just Read the Instructions s vertikální rychlostí 1,47 m/s (5,29 km/h), což odpovídá jen trochu rychlejší chůzi. Důležitý je i údaj o boční rychlosti v době dosednutí – včera to bylo jen 0,15 m/s (0,54 km/h). Stupeň dosedl jen s minimálním náklonem, který činil 0,4° od vertikály. Už ve videu bylo vidět, že stupeň přistál velmi blízko středu – konkrétně to bylo 70 centimetrů od něj.

Záběr na přistání z přímého přenosu - je vidět, jak blízko středu stupeň přistál.
Záběr na přistání z přímého přenosu – je vidět, jak blízko středu stupeň přistál.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Musk navíc oznámil, že tento první stupeň drží rekord v dosažené výšce – setrvačností vystoupal do výšky 247 kilometrů. Jak ale Elon Musk poznamenal, výška není v tomto případě rozhodující a hlavní roli hraje rychlost – ta dosáhla v případě včerejšího letu maximální hodnoty Mach 6,9 (2348 m/s – 8452 km/h). Rekord rychlosti zachráněného stupně drží mise Bulgariasat-1, kdy stupeň dosáhl rychlosti Mach 7,9! I malý rozdíl v rychlosti hraje z hlediska namáhání velkou roli, protože ve výpočtu energie počítáme rychlost na druhou.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DIDPABEUAAEr21w?format=jpg&name=large
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…86be72b5dce0d27ee06a00773f16472a&oe=5A1AD03C

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
7 let před

Celkově byl včera profil letu úplně jiný než normálně. Např. 2 stupeň vystoupal hodně rychle hodně vysoko (700 km) a až tam nabíral rychlost, obvykle rychlost nabírá tak ve výšce 150 km. Jistě to bylo způsobeno tím, že satelit nemá motory. A že profil letu 1.stupně je neobvyklý bylo zřejmé z toho, jak dlouho letěl, obvykle přistává tak po osmi minutách, tentokrát až v jedenácté

Roman L.
Roman L.
7 let před
Odpověď  Kamil

Náklad byl při tomto letu opravdu lehký, takže proto ten strmější profil. Efektivnější je letět více vodorovně a tím předat nákladu co největší dopřednou rychlost, která je pro udržení na orbitu rozhodující, proto mise na GTO nebo těžší náklady na LEO (Iridium) míří více „do dálky“. Perfektní obrázek, i když trochu starší, je tady:comment image

Honza
Honza
7 let před
Odpověď  Roman L.

Páni, to jsou fakt boží grafy. A podle příslušného subredditu jsou to jen ručně opsaná data z telemetrie živých vysílání po 5 vteřinách a pak počítání. Klobouk dolů pro autora a díky Vám, že jste to sem hodil.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.