sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Výroba nádrží pro SLS je v plném proudu

Vnitřní struktura centrálního stupně rakety SLS

Na Michoudově středisku pokračují práce na výrobě nádrží pro raketu SLS. Nejnovějším milníkem je dokončené svařování testovacího exempláře nádrže na kapalný kyslík, přičemž na tuto činnost hned navázalo svařování letového exempláře kyslíkové nádrže pro misi EM-1. Tato nádrž bude spolu s vodíkovou nádrží ukrytá v centrálním stupni rakety SLS, který pojme více než 2 640 000 litrů paliva pro čtyři motory RS-25. Výroba nádrží se již plně rozběhla a v tomto článku Vám přinášíme fotku, na které jsou zachyceny hned  čtyři, na kterých se momentálně pracuje.

Čtyři nádrže pro SLS - dvě vodíkové, dvě kyslíkové - v různé fázi výroby.
Čtyři nádrže pro SLS – dvě vodíkové, dvě kyslíkové – v různé fázi výroby.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Snímek vznikl v hale Vertical Assembly Building na Michoudově středisku u New Orleans. V levém horním rohu snímku vidíme obří svářečku VAC (Vertical Assembly Center), ve které začíná svařování letového exempláře kyslíkové nádrže. Téměř identická nádrž, jen neletová – určená pro kvalifikační testování se nachází v popředí vpravo.

Pokud zůstaneme na pravé straně fotky a podíváme se nahoru, uvidíme kvalifikační exemplář vodíkové nádrže určený pro strukturální zkoušky. Technici zde právě provádějí vymývání jejího interiéru. Po dokončení budou tyto testovací exempláře naloženy na člun Pegasus, který je převeze na Marshallovo středisko v Huntsville (stát Alabama). Tady podstoupí strukturální testování, které ověří jejich mechanickou odolnost vůči namáhání při startu.

Na fotce je ale ještě jedna nádrž – uprostřed snímku leží vodíková nádrž, která měla původně letět na první misi. Jak ale v komentářích upozornil Jiří Hošek, nakonec nikam nepoletí. Důvodem je problém se slabými svary, o kterém jsme již psali. V září až říjnu letošního roku tak má začít svařování vodíkové nádrže, která měla původně letět na misi EM-2. Místo toho ale nahradí původní letovou nádrž na misi EM-1.

P.S. Pokud máte zájem o fotku v původním rozlišení (4478 ×6709 obrazových bodů), stačí kliknout na odkaz ve zdrojích obrázků.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/757415main_SLS_Core_stage_cutout_4_2400x1800.jpg
https://www.nasa.gov/…/maf_20170718_p_4_tanks_in_110_-14.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SuperRAPIT
SuperRAPIT
7 let před

Celkem mě zajímá, že výroba prvního SLS je zpomalená. Není to tím, že se učí postupy a snaží se vše udělat tak, aby nedošlo kvůli nedbalosti ke ztrátě rakety?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  SuperRAPIT

Není zpomalená. Souvisí to s úrovní financování a množstvím testů, které je potřeba udělat. Je potřeba mít jistotu, že dosavadní konstrukční návrhy jsou správné a bezpečné.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  SuperRAPIT

Je to tím, že se loni při výrobě nádrží zjistil problém s křehkými svary v obou vodíkových nádržích (kvalifikační byla svařena loni v červenci a letová v září) v důsledku chybně zvoleného profilu svařovacího kolíku, a vzhledem k tlaku na termíny se na to přišlo, až když byly obě vodíkové nádrže svařené. Pak museli určit správný profil kolíku a vyrobit druhou ověřovací kyslíkovou nádrž, s jejíž výrobou se původně nepočítalo. Celá anabáze je podrobně popsána tady:
https://kosmonautix.cz/2017/05/tyden-spatnych-zprav-o-sls/
Než začali svařovat kvalifikační kyslíkovou nádrž, přišlo letos v únoru tornádo, takže svařování nádrže začalo až v dubnu. Dokončení naplánovali na 4. května, jenže 3. května jim upadlo nepřivařené dno nádrže. Než zanalyzovali, že dno je použitelné a přivařili jej, ztratili další dva měsíce. Teď je ve VAC letová kyslíková nádrž pro EM-1, která by měla být hotová v srpnu. A teprve pak (cca v září až říjnu 2017) mají svařit novou letovou vodíkovou nádrž pro EM-1. Tohle je ve zdrojovém článku z NASA odbyto tím, že uprostřed snímku je vodíková nádrž postavená pro let, ale už tam nepíšou, že kvůli jejím křehkým svarům postaví pro EM-1 novou nádrž (původně určenou pro EM-2), která se teprve bude svařovat. V článku Dušana Majera to pak pochopitelně také není takto upřesněno. Takže vodíková nádrž uprostřed snímku se nestane součástí centrálního stupně první rakety SLS. Naopak, integrace tohoto centrálního stupně má v důsledku shora uvedených vlivů zpoždění cca jeden rok.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky moc za upřesnění. Zkusím to v článku opravit.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Rozklepl jsem si tu foto v maximálním rozlišení. Beru zpět, co jsem řekl o druhém stupni, tahle nádrž je fakt obří. Až mi to vyrazilo dech.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Však on bude mít centrální stupeň SLS na výšku 65 metrů.

Robert1
Robert1
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

A pritom v priemysle sa bezne zvaraju a vyrabaju aj vacsie nadrze a aj zlozitejsie. Chapem ze aerospace je ina liga, natoz ked sa jedna o lety s posadkou ale zasa to nieje nic co by ludstvo nestavalo uz desiatky rokov dozadu. Kazdopadne tym nechcem povedat ze ma to prestava fascinovat.

Jirka
Jirka
7 let před

Budou nádrže potom ukryty uvnitř rakety, nebo zároveň tvoří i stěny/nesou celou váhu? Ze všech obrázků a dalších informací se mi zdá, že se prostě nádrže svaří dohromady pomocí intertanků, nanese se izolační pěna a hotovo. Odkud se vezme rezavá barva povrchu? Je to z izolační pěny? U raketoplánu jsem si vždycky myslel, že to je materiálem, ze kterého byla vyrobena hlavní nádrž (u ní si taky nejsem jistý, jestli měla více vrstev). Jak se to srovnává s jinými raketami?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka

Pokud se nepletu, tak vnější část nádrží by měla být vnější stěnou rakety, tzn nebudou se zasouvat do žádného pláště. Ohledně barvy izolace do vysvětlil pan Hadač. Já jen doplním, že ta izolace externích nádrží byla tvořen polyuretanovou pěnou a drceným korkem.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, je to tak.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Co vím, ET měla rezavou barvu kvůli izolaci. Tož je nutno těch -183°C (kyslík) a -256°C (vodík) důkladně oddělit od sebe a zároveň zaizolovat. Jen pro první dva lety STS-1 a 2 to bylo namalováno na bílo. (Hold sem dnes poslouchal skvělou přednášku M. Václavíka na téma raketoplánů) Později se od toho upustilo a tím se u ušetřila hmotnost 272kg. A přesně jak říkáš, zároveň tím vznikla ona charakteristická oranžová barva ET, kterou má pak každý spojenou s lety raketoplánů. Ten zbytek si netroufnu odpovídat.

pbpitko
pbpitko
7 let před

Mne sa nezdá, že by sa vývoj SLS spomalil. Skôr mám dojem že po mnohých rokoch keď sa nedialo takmer vôbec je to zrazu tak trochu „Hŕŕŕ na ně !” až mi to trochu naháňa strach, aby to nebolo na úkor kvality.
pb 🙁

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.