Ještě před pár týdny se zdálo, že firma Blue Origin je na nejlepší cestě k nasazení svých motorů na chystané raketě Vulcan. Stačilo jen, aby úspěšně proběhl statický zážeh a mohla být ruka v rukávě. Ale technika metanového motoru není jednoduchá, což se ukázalo na konci minulého týdne. Při pozemních zkouškách totiž došlo k blíže nespecifikované závadě/havárii, která zničila část hardwaru – několik tzv. powerpacků, tedy základních srdcí motorů (viz úvodní fotka článku). Přímým důsledkem bude zpoždění celého testování, jehož délka se zatím nedá odhadnout.
We lost a set of powerpack test hardware on one of our BE-4 test stands yesterday. Not unusual during development.
— Blue Origin (@blueorigin) May 14, 2017
Testy probíhají v Texasu na ranči blízko města Van Horn a k dispozici jsou zde dvě testovací stanoviště, na kterých se mohou zkoušet jak samotné powerpacky, tak i kompletní motory BE-4. Výrazem powerpack se označuje srdce motoru tvořené turbočerpadlem, ventily a dalšími potřebnými systémy. Samotné turbočerpadlo generuje výkon až 70 000 koňských sil a otáčí se rychlostí 19 000 otáček za minutu. Tyto vysoké hodnoty jsou nezbytné pro čerpání kryogenního paliva na tlak až 34,4 MPa.
Firma ale už oznámila, že se již brzy vrátí k testování. Havárie, nehody a selhání patří k úvodní fázi vývoje nových, složitých technologií. V tomto směru tedy není Blue Origin ničím výjimečná a havárie by se neměla přeceňovat. Je potřeba vychytat mouchy předtím, než se tyto motorové jednotky začnou nasazovat do operačního provozu.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/uploads/2017/05/15200213/be4_powerpack.png
Tak držme palce, aby nešlo o nějakou zásadnější chybu v návrhu.
Zatim musim rict, ze Blue Origin mi narozdil od SpaceX pripada jako klasicka soukroma firma. Spis ji radim k Virgin Galactic nez SpaceX. Plany maji ambiciozni, ale „zatim“ jen malou raketu ktera umi pristavat. Neni to malo ale realizovat ostatni plany bude asi tezsi.
Blue Origin řešil pro přistání úplně jiný problém pro úplně jiné použití než Elon, totiž turistické „skoky“ do vesmíru. Asi jsou tomu dnes blíž než Virgin. Obě firmy každopádně čekají náročné certifikace.
Kdybych si měl vybrat, tak jako turista raději letím Virginem. Páč BO je na mě moc hardcore.
Já bych jí naopak řadil spíš k SPACEX, než Virginu. Mají dobrý motor, menší raketu která dokáže přistávat a začali později – proto to zaostávání za SPACEX.
BO byla založena roku dva tisíce – tj. dva roky před SpaceX
Virgin bude pro lidi asi prijatelnejsi..je to setrnejsi zpusob jak dostat lidi na hranici vesmiru..apropo skoda ze to BO nevymysleli aspon tak ze by se pristavalo spolecne s raketou kdyz je tam ten unikovy system..nebezpecne by to snad nebylo,ale rozhodne vic sexy nez na padacich..
Ak by New Sheppard pristával aj s kabínou potreboval by viac paliva.
Na padácích je ten let delší. A bezpečnější.
No to zapada do kontextu toho, ako Musk okomentoval staticky test Raptora slovami, ze sa divi, ze to cele nevybuchlo.
Pokud to hodnotí jako vážnou nehodu, tak bych si tipnul, že se jim rozletětla turbína.
Blue Origin si zařadim po bok Space X, až něco vyšlou na oběžnou dráhu.
Som síce fanúšik SpaceX, ale aj tak ma mrzí tá nehoda Blue Origin. Mám skôr za to, že SpaceX by si zaslúžila viac-menej rovnocennú konkurenciu. Bolo by to dobré pre kozmonautiku ako takú, tak aj pre samotnú SpaceX. Ak by jej niekto trochu šľapol na pätu bolo by to len dobré aj zaujímavejšie pre všetkých. Nazdával som sa že Blue Origin síce ešte nešliape, ale zanedlho možno na to bude mať. Po tej nehode však to zase asi až tak skoro nebude ako som dúfal.
pb
P.S. v každom prípade však dík za hodnotný článok !
Rádo se stalo a doufám, že příští zmínky o této firmě už budou veselejší.
Konkurencia je tu dobra v tom, ze niekto iny bude investovat peniaze trocha inym sposobom do niecoho trocha ineho a vo vysledku vylepsi nieco trocha ine ako SpX.
Ale pri tempe, ktore ma SpX nasadene si nemyslim, ze by zrovna oni potrebovali sliapat na paty 🙂 Urcite, FH uz ma spozdenie niekolko rokov a ITS a Red Dragon su zatial prilis unicorny projekty, ale aj tak maju podla mna doslova raketove tempo. Ak zobereme ohlad kludne aj len na to, o com vieme (a co urcite nebude vsetko, co vie SpX), tak tempo skutocnych inovacii je vysoke.
Sú nejaké nové informácie ohľadom havárie a ďalších krokoch testovania?
Zatím jsem nic bližšího nenašel.