sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sklouzne Falcon Heavy až na listopad?

Začíná se zdát, že Falcon Heavy někdo začaroval nějakou hodně ošklivou kletbou, která způsobuje, že se jeho start neustále odkládá. Když už si fanoušci kosmonautiky začali zvykat na to, že k prvnímu startu dojde letos v létě, přišla nová zpráva. Falcon Heavy podle ní možná odstartuje až v posledním čtvrtletí letošního roku. Na vině tentokrát nejsou problémy s raketou, ale se startovní rampou. Celému tématu se již předevčírem věnoval český portál elonx.cz.

Pro pochopení této situace se musíme vypravit zpět v čase do 1. září loňského roku. Tehdy se chystal statický zážeh Falconu 9 před startem s telekomunikační družicí Amos 6. Během příprav ale došlo k havárii, která skončila destrukcí téměř plně natankovaného nosiče. Zničena byla nejen raketa a družice, ale značné škody si odnesla i samotná rampa číslo 40. SpaceX se v té chvíli ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nejenže musela řešit havárii své rakety, ale kromě toho řešila, odkud bude startovat.

Porovnání střeleckých azimutů ramp v Kalifornii a na Floridě.
Porovnání střeleckých azimutů ramp v Kalifornii a na Floridě.
Zdroj: http://www.hobbyspace.com

Má sice ještě jednu provozuschopnou rampu v Kalifornii na Vandenbergově základně, ale její střelecký prostor míří na polární dráhy. To je ale úplně nevhodné pro telekomunikační družice, které tvoří většinu zakázek SpaceX. Tyto náklady musí startovat z Floridy. SpaceX ale měla štěstí v neštěstí. Na východním pobřeží totiž už delší dobu připravovala rampu 39-A, ze které měly startovat rakety Falcon Heavy a pilotované lodě Crew Dragon. Jde o mise, které potřebují více času na přípravu a SpaceX tak pro ně chtěla mít zvláštní rampu, aby nebrzdila provoz na rampě 40, ze které měly startovat Falcony 9 s klasickými náklady.

Po nehodě se ale situace změnila. Firma věděla, že potřebuje rampu 39A dokončit co nejrychleji. SpaceX proto vrhla všechny síly na dokončení úprav této rampy, což bylo úspěšně završeno startem Falconu 9 s desátou zásobovací lodí Dragon v neděli 19. února. Kdo by si ale myslel, že si pracovníci odpočinou, ten by byl na omylu. Jakmile měli hotovo na 39A, mohli se po mnoha měsících konečně přesunout na zničenou rampu 40.

Snímek zničené podpůrné konstrukce T/E na rampě 40. Smutné memento záříjové havárie.
Snímek zničené podpůrné konstrukce T/E na rampě 40. Smutné memento záříjové havárie.
Zdroj: https://assets.cdn.spaceflightnow.com

SpaceX momentálně odhaduje, že by rampa 40 mohla být dokončena v srpnu. Firma tak bude disponovat dvěma rampami na východním pobřeží. A právě na dokončení oprav rampy 40 je závislý start Falconu Heavy. Asi se ptáte proč. Jelikož bylo potřeba rampu 39A dokončit co nejrychleji, aby zdržení nebylo moc velké, byla rampa nakonfigurována pro starty Falconu 9, které ji budou během opravy rampy 40 využívat. Jenže na to, aby odsud mohly startovat Falcony Heavy, musí být provedeny určité úpravy.

Konkrétně se budou tyto úpravy týkat spodní desky podpůrné konstrukce TEL (Transporter/Erector/Launcher) a také servisních stožárů, které jsou momentálně uzpůsobeny pouze pro obsluhu klasických Falconů 9. Úpravy, které zajistí kompatibilitu s Falconem Heavy mají trvat zhruba 60 dní. Problém ale je, že během této doby nebudou moci z rampy 39A startovat ani klasické Falcony 9. A tady se už dostáváme k jádru pudla. S úpravami, které zajistí kompatibilitu rampy a Falconu Heavy se začne až poté, co bude dokončena oprava rampy 40. Právě na ni se vrátí Falcony 9, které odsud budou plnit běžnou službu.

Detail spodní části TEL, která projde úpravami pro kompatibilitu s Falconem Heavy. Snímek byl pořízen při vývozu Falconu 9 na rampu 39A.
Detail spodní části TEL, která projde úpravami pro kompatibilitu s Falconem Heavy. Snímek byl pořízen při vývozu Falconu 9 na rampu 39A.
Zdroj: http://www.elonx.cz/

Když má být rampa 40 opravena v srpnu a téměř dva měsíce bude trvat rekonfigurace 39A na Falcon Heavy, dostáváme se někam do října letošního roku. Hned v říjnu ale start čekat nemůžeme. Rampa se bude muset otestovat, což kromě jiného obnáší i vývoz Falconu Heavy na startovní rampu, kontrolu kompatibility a cvičné tankování (tzv. zkouška WDR – Wet Dress Rehearsal) zakončená historicky prvním statickým zážehem této rakety. Na texaské základně McGregor se totiž budou provádět statické zážehy jednotlivých stupňů. V souhrnu tak může premiérový start Falconu Heavy sklouznout na listopad, možná až na prosinec.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
http://selectoday.com/wp-content/uploads/2016/12/maxresdefault-7.jpg
http://www.hobbyspace.com/AAdmin/Images/SpacePorts/launch_sites_8-mod.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/…/pad40_amos6_damage2.jpg
http://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2017/01/DSC3279.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
radek.
radek.
7 let před

Nebo až leden 18?… nebo později… myslím si že letošní první hlasovací otázka opět nevyjde…

Jiří Kos
Jiří Kos
7 let před
Odpověď  radek.

Já jsem to říkal … (Ale teď vážně: ten rok 2018 bude opravdu nabitý!)

Radoslav Packa
Radoslav Packa
7 let před

Fanúšik kozmonautiky má jednu obrovskú nevýhodu, pri dlhých termínoch, dlhom čakaní a nekonečných odkladoch rýchlo starne.
F-9 je zarábajúca raketa, takže tá ma prednosť, je to pochopiteľné.
Možno sa tento rok FH ani neodlepí od zeme, ale ak to bude korunované úspechom tak nech sa páči. Určite aj tvorcovia FH ocenia, ak si budú s dostatočnou časovou rezervou všetko skontrolovať a dokonalejšie sa pripraviť…

Spytihněv
Spytihněv
7 let před
Odpověď  Radoslav Packa

To o tom stárnutí je přesné. Člověk se upne na nějakou vysněnou misi za pár let a najednou je to tu, ale s tím i další roky života pryč. Ty termíny jsou hrozné a odklady běžné (čest čínské výjímce). Navíc pokud mu nestačí „pyrotechnický efekt“ v podobě rakety stoupající k nebi. Těch startů je dost, ale opravdu zajímavých nákladů pod krytem už tolik ne.

tonda
tonda
7 let před

Opravte mě,jestli se pletu,ale zpočátku měli sF-9Heavy startovat z Kalifornie,tam by mělo být všechno připraveno,rampa,T/L,pak pronajali LC-39A a řekli,že první start bude z ní.Tak by to mohli udělat z SLC a nic by je nebrzdilo.Ale asi nejsou lidi?!

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  tonda

Z Vandenbergu se nedá startovat na GEO/GTO, což jsou pro SpaceX nejvýnosnější starty. Také se odtamtud nedá startovat s FH k Měsíci, i když na otestování tepelného štítu Dragonu by mělo stačit se dostat „jen“ na extrémně vysokou balistickou dráhu do vzdálenosti Měsíce.

tonda
tonda
7 let před
Odpověď  Vojta

Ano,to je mě jasné,ale púvodně měl odtud poprvé startovat,je to tam připravené,tak snad demo let je jedno jakým směrem,jde o vyzkoušení rakety,především.Nedej bože,aby na LC-39A došlo k další havárii!Ne letos se z Floridy F-9Heavy nedočkáme,i když bych si moc přál,abych se mýlil!

tonda
tonda
7 let před
Odpověď  Vojta

A Dragon na tom stejně nepoletí,jen balast a bude zkoušet aerodynamický štít,oddělení.dle požadavků NASA.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před

To budú tento rok Vianoce – zrejme.

Martin Gembec
Martin Gembec
7 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Ano, zkusil bych se na to dívat pozitivně. Kdo z nás by si nepřál zažít něco podobného, jako 21. 12. 2015 s prvním přistáním Falconu 9? Tak po dvou letech přistání tří stupňů, to by byl pěkný dárek za to čekání. A to se vyplatí 😀

vedator
vedator
7 let před

Ved je to jasne, cakaju na BO a ich New Glenn-a 😀 😀
Oblet Mesiaca so sukromnikmi teda 2020.

Honza
Honza
7 let před

A to vse pouze za predpokladu, ze nedojde k absolutne zadnym problemum a odkladum…ackoli se snazim byt obecne optimista…ne, letos se nedockame

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před

Já bych se kvůli tomu na Muska klidně naštval, ale kdo by mi potom dával naději na pokrok?! Přes EET, korunové dluhopisy a energetické štítky cesta na Mars nevede. 🙂 Pokus o vtípek, ne výzva k polemice.

jregent
jregent
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Ale na vanocni darek v podobe FH se, Rudolfe tesit muzeme, ze?

vedator
vedator
7 let před
Odpověď  jregent

V ktorom roku? 😀 😀

jregent
jregent
7 let před
Odpověď  vedator

Na Vanoce :-):-)

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  jregent

Jsme svobodní lidé, můžeme. 🙂 Také se těším.

JakubV
JakubV
7 let před

Držím jim palce, ať se konečně FH dostane do vesmíru.

Osobně si myslím, že částečně za odklady FH může i zdokonalení z F9 1.0 na verzi 1.2, která je výkonově dostatečná i pro vynášení těžších družic na GTO, což měla být i jedna z funkcí původní F9H konfigurace.
Aktuálně tak „platící“ komerční zákazníci jsou spokojeni s výkonem F9 1.2 (FT) je jen málo komerčních nákladů, které by potřebovaly větší výkon. Navíc miniaturizace a efektivnější konstrukce sond také snižuje nároky na výkony nosičů a výrobci sond ví, do jaké kategorie mají sondu postavit.
Na druhou stranu, pro mise k Měsíci, Marsu nebo asteroidům je výkon FH na dolní hraně a  má silné konkurenty v podobě SLS a New Glenn, které budou výkonnější.
Proto si myslím, že EM přišel s misí na oblet Měsíce v Dragonu se dvěma platícími zákazníky a chce to podle mě stihnout přes startem SLS EM-1 a hlavně před podrobnějšími informacemi k New Glennovi….

ventYl
ventYl
7 let před

Ak uz bude zdrzanie FH sposobovat „len“ rampa, ktora bola ponicena pri nehode zo septembra, tak budem spokojny. Osobne navysenie zdrzania ocakavam, pretoze aj ked na rampe 40 spravili inspekciu skod, skutocny rozsah sa dozvedia az ked to cele rozoberu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.